[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:03

Pas geleden mijn shet hengst van 8 laten castreren. Op het land. Is prima gegaan.

Heb hier 250,- voor betaald.

M_maxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:40

Hoi,
mijn shetlander hengst is net 12.
nu moet hij eigenlijk gecastreerd worden, omdat hij met mijn merrie komt te staan.
omdat hij 'al' 12 is vind ik dit wel lastig. je hoort van zoveel mensen dat het een heel groot risico is op oudere leeftijd.
zijn hier mensen met ervaringen?

bedankt alvast :)

Santos_05

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:03

Vandaag een rondje gebeld en de prijzen liggen heel erg uiteen (voor half bedekte castratie / staand), dus zeker waard om een rondje te bellen naar de verschillende klinieken.

Wel werd aangeraden om een oudere hengst bedekt (narcose) te doen in de kliniek. Hiervan heb ik geen prijzen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:11

M_maxx schreef:
Hoi,
mijn shetlander hengst is net 12.
nu moet hij eigenlijk gecastreerd worden, omdat hij met mijn merrie komt te staan.
omdat hij 'al' 12 is vind ik dit wel lastig. je hoort van zoveel mensen dat het een heel groot risico is op oudere leeftijd.
zijn hier mensen met ervaringen?

bedankt alvast :)

Mijn DA maakt leeftijd niet zoveel uit qua castratie, mijn voorkeur heeft max. 2,5 , maar hij gaf aan rustig flink ouder op de wei te castreren. Nu is mijn pony wel bedekt dus plat op de rug met alle beentjes in de lucht gecastreerd. Volgens DA maar goed ook, was vrij veel ruimte in lieskanaal, staand of half had risico op liesbreuk gegeven. Term leerde ik trouwens later, op dat moment vond ik het enkel heel slim om paard zijn eigen operatietafel te laten zijn :P .

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:00

Hoi iedereen,

Ik heb een jaarling hengst die ik wil laten castreren, alleen nu weet ik niet zo goed wat te doen. Ik heb drie opties namelijk, castreur, dierenarts of naar de kliniek brengen. Wat zouden jullie doen?

Hij is makkelijk in de hand, kent halster en loopt mee. Hij kent nog niet de trailer, gaan we wel binnenkort mee beginnen met aanleren vanwege dat hij naar mij toe gaat verhuizen.

Nu kent de fokker waar hij nog staat een goede castreur. En in welke periode zouden jullie het doen? Ik wil in ieder geval voor het voorjaar castreren zodat zijn hormonen niet gaan opspelen. Hij is nog braaf dus heeft geen haast maar wil wel alvast informatie erover verzamelen.

Groetjes melanie

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:19

Hee Melanie,

Ik heb precies dezelfde vraag. Ik heb eveneens een jaarling hengst (welsh cob) die ik over niet al te lange tijd wil laten castreren. Ik laat het waarschijnlijk dit najaar nog doen, ergens in oktober.

Nu ben ik aan het twijfelen tussen een liggende castratie op de weide of in de kliniek. Op de wei heeft hij zijn vertrouwde omgeving en hoeft hij niet te reizen. In de kliniek kan toch net wat makkelijker steriel gewerkt worden en zijn er minder kans op complicaties (denk ik).

Ik heb een hele nare ervaring gemaakt met de castratie van mijn 4jarige trekpaardhengst en wil voorkomen dat dit weer fout gaat. Hem heb ik staand laten castreren en hij heeft er een flinke ontsteking aan over gehouden. Dat wil ik echt voorkomen. Natuurlijk is er wel een groot verschil tussen de strengen van een guppy van en jaar en een 4 jarige trekpaardhengst die al gedekt heeft maar ik wil gewoon dat dit echt goed gaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:53

_Melanietje_ schreef:
Hoi iedereen,

Ik heb een jaarling hengst die ik wil laten castreren, alleen nu weet ik niet zo goed wat te doen. Ik heb drie opties namelijk, castreur, dierenarts of naar de kliniek brengen. Wat zouden jullie doen?

Hij is makkelijk in de hand, kent halster en loopt mee. Hij kent nog niet de trailer, gaan we wel binnenkort mee beginnen met aanleren vanwege dat hij naar mij toe gaat verhuizen.

Nu kent de fokker waar hij nog staat een goede castreur. En in welke periode zouden jullie het doen? Ik wil in ieder geval voor het voorjaar castreren zodat zijn hormonen niet gaan opspelen. Hij is nog braaf dus heeft geen haast maar wil wel alvast informatie erover verzamelen.

Groetjes melanie

Nu en na genezing mee naar huis of via kliniek naar huis. Castreur zou ik niet willen, gaat er iets mis, dan heb je een DA nodig en dan heb ik liever dat de DA de castratie gedaan heeft en weet of/wat er mis kan zijn. Let er wel op dat de entingen in orde zijn voordat er gecastreerd wordt. 2 weken na enting kan je op zijn vroegst castreren. Mijn hengstje is in de wei liggend op zijn rug (bedekte castratie) gedaan door de DA en van wat ik begrijp is dat de veiligste manier van castreren. Voor je kan laten castreren moeten in elk geval beide ballen ingedaald zijn, is dat nog niet zo, dan moet je idd wachten. Zelf zou ik liefst nog bij de oude eigenaar castreren en die hele ervaring niet op een net nieuwe plek laten gebeuren. Ook ivm afweer die nog op oude plek is afgestemd.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:05

Afgelopen vrijdag is mijn 2-jarige hengstje gecastreerd, staand op stal door een castreur. Mijn eerste voorkeur was liggend op de wei, maar de DA kon hem niet eens aan het halster vasthouden, laat staan verdoven.

De ingreep door de castreur was binnen 20 minuten achter de rug en dat in alle rust. Een uurtje van tevoren hadden we hem op stal gezet. Eerst kreeg hij een roesje en daarna een plaatselijke verdoving erbij.

De volgende ochtend is hij meteen weer naar buiten gegaan en heeft sindsdien gewoon gelopen, gerend en gegeten. Gisteren was het iets gezwollen en heb ik het wat gespoeld, maar verder ziet het er keurig uit.

Achteraf ben ik blij dat het op deze manier gegaan is, een roesje is toch minder ingrijpend dan een algehele verdoving inclusief door de benen zakken (met alle risico's van dien).

Mocht het nodig zijn geweest, dan had hij achteraf pijnstilling en/of een injectie antibiotica kunnen krijgen, maar dit is (tot nu toe) niet aan de orde geweest.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 06:20

Ik heb een jaarling hengst waarvan 1 bal nog niet is ingedaald en volgens de dierenarts gaat dat waarschijnlijk ook niet gebeuren.
Nu moet hij naar de kliniek hebben jullie nog tips welke het best betaalbaar zijn?
Heb er 2 gebeld en het zit rond de 900 euro.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 07:34

DAP Suylighem (Zuilichem Gelderland) vroeg 3 jaar terug €700 excl stalling geloof ik. Is met veel behandeling goedkoper dan andere praktijken. Misschien de moeite om te bellen :)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:09

die van mij is nu als het goed is onder het mes aan het gaan. Ik verwacht rond 12 u een telefoontje.
ook klophengst. ik betaal tussen de 450 en 900 afhankelijk waar ze de bal gaan vinden.
ik heb heel veel klinieken afgebeld, maar het kost nagenoeg overal hetzelfde.
alleen vechtdal is goedkoper, maar dat was voor mij te ver rijden.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:31

Hoi allemaal!

Ik kwam dit topic tegen, en ik vroeg me af of er iemand ervaringen heeft met een paard laten castreren omgeving Zwolle. Ik heb mijn droompaard gevonden (wordt als het goed is morgen gekeurd!) en dan neem ik hem meteen mee naar huis. Maar z'n ballen gaan er wel af. Hij is 5 jaar. Zouden jullie het op een kliniek doen of thuis?
Ik heb al even gezocht en Wapenveld is behoorlijk prijzig.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:39

Persoonlijk ben ik geen voorstander van thuis castreren. Zou dit al helemaal niet doen bij een oudere ontwikkelde hengst. Als het fout gaat kun je weinig. Op de kliniek zijn ze van alle gemakken voorzien.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:47

@EdkingEnzo, hoever wil je reizen? Hardenberg is een goedkoper dan andere klinieken (vanaf Drenthe gezien). Avond vantevoren brengen.

@Foss, heb zelf een beetje zitten zoeken op internet over het indalen en dit kan nog makkelijk tot 2 jaar duren las ik. Als je kan wachten kan het veel geld schelen.

Afbeelding

Afbeelding

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:47

hallo iedereen,
ik overweeg mn shet hengst te laten castreren nou vroeg ik me af wie er een goede castreur kent in omgeving rotterdam?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 06:46

We hebben in de kliniek een echo laten maken of de bal in zijn lies zit en daar zat hij helaas niet.
Een bal die in de lies zit kan nog indalen maar zit hij hoger kan dit niet meer het lieskanaal sluit namelijk na de geboorte.
Zijn bal zat dus echt in zijn buik en deze is in de kliniek laparoscopies afgeknoopt en zijn andere bal is hoog in zijn lies weggehaald.
Het was een dubbele operatie best heftig voor een jaarling, gelukkig mocht hij na een week weer naar huis en is hij inmiddels een echte ruin.
Ondanks de hoge kosten ben ik blij dat ik het heb laten doen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:59

Kan iemand een dierenarts aanbevelen die op locatie (in de wei) castreert in zuid-west Drenthe?
Dierenkliniek Den Kaat en Zuid-west Drenthe heb ik al gevraagd, door hun wordt ik morgen terug gebeld.

tamary

Re: [CENTRAAL] castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:13

Glas uit Diever, maar ik weet niet of die dicht genoeg bij jouw is om te komen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:58

Dankje!
Nog iemand?

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:35

Ik heb 2 shetten die ik wil laten castreren alleen die hebben nog geen paspoort. Is dat perse nodig als ik ze wil laten castreren?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:57

Paspoort is altijd verplicht samen met een chip.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 05:16

Bij ons is de castratie ook niet soepel gegaan. Stonden in Hardenberg, wel super geregeld +:)+

Zouden beiden staand gedaan worden maar.... Beiden geen 2 ingedaald ballen ( allebei 1 goed ingedaalde en 1 niet goed)
Jaarling 1 trok hem heel hoog op, zelfs met verdoving niet ver genoeg naar beneden, dus liggend.
Jaarling 2 was een bijbal ingedaald, dus op de tafel. Zat tussen zijn lies en buik in.

Duur grapje (5x duurder dan gepland samen), maar de heren kunnen weer in de groep lopen.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 07:09

In november mijn 2 hengsten laten doen 1 daarvan was klophengst dat wisten we van tevoren mijn veearts komt dat eerst controleren.
De klophengst is in de kliniek gedaan door middel van 2 operaties, 1 via de lies en 1 gewoon. De andere hengst is thuis gedaan maar mocht er nog 1 gecastreerd worden breng ik ze naar de kliniek omdat de kosten gelijk liggen en het hygiënischer is.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:22

Wie hier heeft een oudere hengst wel thuis laten castreren en is het niet goed gegaan? Vindt de prijzen in de kliniek wat trouwens wel mijn voorkeur heeft best hoog, varieren van 550 tot 817,80 ... pittig hoor

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:14

Hoi allemaal,
Ik ben benieuwd naar ervaringen mbt het opbouwen na een castratie over de lies.
Ik heb een hengst van 6 jaar 3 weken terug gekocht. Paard is 1,75 en 11 mei gecastreerd via de lies in Utrecht.
Dit zou voor een oudere hengst de beste methode zijn. Na de castratie was er wel wat zwelling maar dit was normaal. Ik heb hem 5 dagen later opgehaald. 10 dagen na de operatie mochten we beginnen met stappen aan de hand en na 2 weken langzaam onder het zadel oppakken.
Na 10 dagen wil ik hem uit zijn stal halen, maar hij trekt zich los rent over de straat en springt een wei in. Daar deed die nog even gek en daarna konden we hem vangen.
Hij had na die 10 dagen nog wel wat zwelling, maar na zijn avontuur was zijn zak groter dan 2 tennisballen. Hij kon weer terug naar utrecht. Conclusie: vocht en wss een kleine bloeding.

Hij heeft weer 6 dagen in utrecht gestaan waarvan 3 dagen in de stapmolen. De zwelling leek minder en hij mocht afgelopen donderdag naar huis. Nu moet ik zelf 2x 20 min stappen of 1x 40 min aan de hand of onder het zadel. Gaat dit goed dan mag ik dit uitbreiden met draven.
Paard is hartstikke lief, heeft nergens last meer van, geen koorts en is vrolijk. Ook is het niet pijnlijk als je eraan zit. Na het stappen is de zwelling minder maar de volgende dag is het weer hetzelfde aka iets dikker.

Ik vroeg me af wie er ook via de lies een castratie heeft laten doen en een zwelling had die bleef aanhouden? Expres voor de beste methode gekozen en ben nu bijna 3 weken verder en hij heeft er nog een behoorlijke zwelling hangen. Uiteraard is er overleg met Utrecht hoe nu verder maar ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Drainage word afgeraden ivm de kans op infecties, zelfde verhaal voor een punctie. Vochtafdrijvers kunnen moeilijk hun werk doen op die plek, dit zou te belastend zijn voor zijn nieren. Antibiotica/ontstekingsremmers geven ze niet omdat er geen aanwijzingen zijn voor een infectie.