Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 00:54

Ik snap je reactie niet helemaal.
Je opleiding is helemaal niet van belang in deze discussie.
Ik heb niet geprobeerd je ongeloofwaardig te maken maar je slechts gewezen op iets wat je zelf schrijft... de invloed die Esther hier zou hebben met haar ongeloof (overigens op gedegen onderzoek gebaseerd) in bepaalde werkzaamheden van iets wat jij aanbeveelt.
Die zelfde invloed heb jij ook.
Net als andere die hier of elders schrijven.
Het staat een ieder vrij om te kiezen welke methode men toepast of aanhangt.
Het risico is dat zonder wetenschappelijk onderzoek er zoveel fantasie verhalen gaan ontstaan die mensen zonder enige kennis van zaken OOK lezen en geloven....en dus toe gaan passen.
Dát is waar ik op wijs , niet meer ....niet minder...

Een voorbeeldje :

Here are 365,632 people who were harmed by someone not thinking critically.
http://whatstheharm.net/scientificstudies.html

Kritisch denken is een noodzaak...het domweg volgen van wat je ergens leest zonder (gedegen en betrouwbare) bronvermelding is dom.... en kan een hoop meer ellende veroorzaken.

Bij de weg.... mag ik je vragen wat de werkzame stof(fen) in monnikskruid is/zijn en wat deze exact doen ?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:11

[quote="NickAltena"]Ik snap je reactie niet helemaal.
Je opleiding is helemaal niet van belang in deze discussie.
Ik heb niet geprobeerd je ongeloofwaardig te maken maar je slechts gewezen op iets wat je zelf schrijft... de invloed die Esther hier zou hebben met haar ongeloof (overigens op gedegen onderzoek gebaseerd) in bepaalde werkzaamheden van iets wat jij aanbeveelt.
Die zelfde invloed heb jij ook.
Net als andere die hier of elders schrijven.
Het staat een ieder vrij om te kiezen welke methode men toepast of aanhangt.
Het risico is dat zonder wetenschappelijk onderzoek er zoveel fantasie verhalen gaan ontstaan die mensen zonder enige kennis van zaken OOK lezen en geloven....en dus toe gaan passen.
Dát is waar ik op wijs , niet meer ....niet minder...
quote]
=========

Door je zinskeuze impliceer je en Esther overigens ook dat ik de dingen die ik neerzet niet op basis van gedegen onderzoek baseer en dat is nou juist mijn punt; dat is het wel. En dat wilde ik o.a in mijn vorige post benadrukken, maar ik zie dat het niet over is gekomen want je komt met een soortgelijke formulering terug.

Alsof ik zelf gezellig dingen ga verzinnen. Toen ik indertijd ging lezen over cushing op amerikaanse sites e.a. toen stond er op de nederlandse DA sites nog vermeld dat er niets aan cushing te doen was. Terwijl er inmiddels al heel veel aan te doen is. Jammer genoeg zijn er nog steeds DA's die dat soort dingen uitkramen. DAAROM zet ik dingen op o.a. Bokt omdat je heel veel kan doen en ik vind dat een ieder zich hoort te verdiepen in een ziekte van zijn/haar dier (of zelfs zijn evt eigen ziekte) om zo goed mogelijk voor zijn/haar dier te kunnen zorgen. Tenminste zo zit ik in elkaar dat ik zo goed mogelijk voor mijn dieren wil kunnen zorgen. Dus vertel ik over de opties die er zijn in de vorm van medicijnen, kruiden en supplementen en het zorgen voor een zo optimaal mogelijke conditie door te bewegen bij cushing patiënten. Het gaat mij aan mijn hart als een cushing dier niet behandeld wordt omdat eigenaar of DA niet weet dat er mogelijkheden zijn. En ik hoop dat ik daarmee dieren en eigenaren kan helpen.

Ik weet zo niet wat de werkzame stof in monnikskruid is, maar dat hoef ik ook niet te weten (het is geen overhoring toch?). Ik weet alleen dat er positieve ervaringen zijn over de gehele wereld en dat deze ook bij onderzoeken naar voren zijn gekomen. Dat betekent nog niet dat het bij elk paard aanslaat, chemo helpt ook niet voor elke kankerpatiënt jammergenoeg.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:09

Een goeie discussie is niks mis mee maar we moeten elkaar wel waardig behandelen.

De ene gaat alternatief, de ander via de DA en helaas weet niemand precies wat bij het ene paard wel werkt en bij het andere paard niet, net zoals bij mensen.
Het kan werken bij jouw paard en niet bij de mijne, het kan bij het ene paard een jaar werken en dan ineens niet meer.
Dat is het lastige en er zijn veel onderzoeken maar ook deze spreken elkaar tegen wat nou precies wel kan helpen.
1 ding is zeker we kunnen de Cushing niet genezen, we kunnen het draagelijk maken voor zolang het duurt, bij de een wat langer dan bij de ander. En we kunnen site effecten terug dringen en soms stoppen, maar er kan een periode komen dat het ineens weer oplaait.

Bij Rava is er een periode geweest dat de tumor rustig was en ze zich goed voelde dan bouw ik de pergolide af tot een half pilletje per dag. En dan komt er weer een periode dat het niet goed gaat ik bouw weer op in de hoop dat het weer beter gaat maar helaas hebben we niet alles in de hand en zeker een tumor niet want we weten niet waarom een tumor weer onrustig wordt.
De site effecten worden weer hevig (hoefbevangenheid, sinus problemen, overmatig zweten, enz) en dat is soms moeilijk weer onder controle te krijgen, en iedere keer worden ze net iets slechter dan daarvoor tot het genoeg is geweest.

En over werkzame stoffen ed daar moeten we ons niet mee bemoeien want wat zit er in Pergolide, PB dat werkt of niet?
En waarom helpt magnesuim wel of niet terwijl er een tekort is aangetood?
En zo kan ik nog wel even doorgaan,

Discussie prima maar val elkaar niet aan, maar laat een ieder in zijn/haar waarde, dat we een paard met Cushing hebben is al vermoeiend genoeg. ;)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:14

Ik kan me niet herinneren dat ik iemand ergens heb aangevallen, misschien kan iemand dat aanwijzen?
Ook nergens beweerd dat er dingen worden verzonnen en dat er geen paarden geholpen moeten worden. Het enige dat ik beweer is dat er wetenschappelijk is onderzocht of Monnikspeper helpt om het ACTH omlaag te brengen en Pergolide wel. Uit dat onderzoek blijkt dat het dat niet doet. Het is dus niet ik die dat beweer, maar de onderzoekers die dat beweren.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:01

fargo schreef:
Door je zinskeuze impliceer je en Esther overigens ook dat ik de dingen die ik neerzet niet op basis van gedegen onderzoek baseer en dat is nou juist mijn punt; dat is het wel. En dat wilde ik o.a in mijn vorige post benadrukken, maar ik zie dat het niet over is gekomen want je komt met een soortgelijke formulering terug. .

Nog steeds niet overgekomen dus want ik impliceer de door jou aangehaalde zaken niet.
Ik schrijf slechts dat Esther haar mening niet haar eigen mening is maar gebaseerd op gedegen onderzoek en de mening van vele.
Ik schrijf nergens dat je raaskalt , ik schrijf wel dat het belangrijk is dat mensen zichzelf moeten gaan verdiepen in zaken die ze willen gebruiken.
Om een voorbeeld te geven een nmm. belangrijke opvatting van je die IK (mijn mening) erg verkeerd vind :

Citaat:
Ik weet zo niet wat de werkzame stof in monnikskruid is, maar dat hoef ik ook niet te weten (het is geen overhoring toch?). .

Even naast het feit dat monnikspeper niet als giftige plant bekend staat wat niet meteen inhoud dat de plant dus ook geheel veilig zou wezen.
Omdat het een (combinatie van) werkzame stof(fen) betreft kan het ook bijwerkingen hebben.
De plant kan bijv. stoffen bevatten waardoor andere stoffen veel heftiger reageren of tegenwerken.
Zolang niemand zo'n plant en alle aanwezige stoffen en de eigenschappen daarvan onderzoekt weten we dat niet.

Maar als je niet eens weet wat de werkzame stof in monnikspeper of andere zaken die je je dier geeft is of wat dit doet , zou je er dus ook maar zo iets ergs verkeerd in je paard kunnen stoppen of niet ?

Laten we het even bij de werkzame stof in monnikspeper houden.
Een beetje googlen (ik weet ook niet alles hoor) brengt al snel heel wat info waarvan ik dan toch erg terughoudend zou zijn of worden voor ik dit goedje aan mijn paard zou geven.
Ik zal proberen het eenvoudig te houden.
Eerst wil ik weten wat de werkzame stof eigenlijk is van monnikspeper of ook wel kuisboom genoemd (die naam zegt al heel wat meer) : flavonglycosiden
Dit woord in google leverd 986 pagina's met info op , ik pik er maar een willekeurige uit.

Flavonglycosiden (flavonoiden, flavonen)
Andere namen voor deze stof: flavonoiden, flavonen. Het zijn glycosiden waarvan de a-glucon een gele kleurstof bevat. De stof heeft meestal een katalyserende werking op andere werkzame bestanddelen in de plant. Ze hebben een gunstige werking op het hart, de wanden van fijne bloedvaten en kunnen daarom worden ingezet bij aderverkalking en hoge bloeddruk. Groene thee is een goede leverancier van deze stof

Je kan dus eigenlijk net zo goed (de veel goedkopere) groene thee geven ???

Zoeken op dezelfe pagina naar glycosiden leverd nog meer info.
Om het eenvoudig te houden hier alleen wat belangrijke zaken :

Niet alle glycosiden zijn geneeskrachtig, maar andere zijn wel heel krachtig werkzaam en daardoor meestal ook giftig
Digitalis (Vingerhoedskruid) is in zeer kleine hoeveelheden hartversterkend, maar in grotere hoeveelheden giftig. Glycosiden omvatten een grote groep gevarieerde stoffen waartoe de bitterstof-glycosiden, saponinen, flavonglycosiden en emodine-glycosiden behoren.

Glycosiden omvatten enkele zeer heilzame plantaardige stoffen (met een laxerende, pijnstillende, diuretische, anti oxidantische en cardiotonische werking) en sommige planten waarin ze voorkomen behoren tot de allergifstige soorten.

Plantensoorten die belangrijk zijn voor de geneeskunde en waar glycosiden in voorkomen zijn o.a.: boterbloem, lelies, helmkruid, en maagdenpalm, gele gentiaan, meidoorn, zoethout, mariadistel.

Citaat:
Ik weet alleen dat er positieve ervaringen zijn over de gehele wereld en dat deze ook bij onderzoeken naar voren zijn gekomen. Dat betekent nog niet dat het bij elk paard aanslaat, chemo helpt ook niet voor elke kankerpatiënt jammergenoeg.

Ik vind het erg gevaarlijk dit soort zaken aan te bevelen, zelfs als je positive ervaringen kent door dat je dat ergens hebt lezen.
Je kent de (alle) omstandigheden en andere zaken niet die gegeven of veranderd zijn waardoor er een totaal verkeerd beeld kan onstaan. (het peperkoekverhaal)
Juist daarom zijn die gevraagde bronnen zo belangrijk.

Daarom overigens ook mijn voorgaande opmerking over hoeveelheden van medicatie/ alternatieve zaken zoals je eerder beschreef.

Wetenschappelijk onderzochte middelen zijn ook niet altijd veilig, dat is ook mij bekend.
Maar het lijkt me een stuk veiliger dan zelf zaken gaan zitten voeren waarvan je niet eens weet wat er in zit ?
Maar dit is mijn persoonlijke mening hoor.... iedereen doet verder maar wat i wil , ik wil niks opdringen en ik wil niemand voor paal zetten.... maar ik wil wél mensen die hier iets minder kennis van hebben waarschuwen als ik ergens gevaar in zie !

Gegroet... en succes gewenst.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:21

Hallo allemaal.
Ik heb een new forest pony van 31 jaar waar de dierenarts van de week van vertelde dat ze vrijwel zeker cushing heeft. (geen test gedaan)
Ze heeft lang haar (geen krullen) en is zeer zeer licht hoefbevangen geweest. (heb ik niets van gemerkt trouwens)
Mijn pony heeft de laatste weken een zeer suffe indruk en is niet voorruit te branden. (rij haar 3x wekelijks recreatief)
Mijn vraag is: Scheren jullie ook wel eens rond deze tijd( overdag warm en snachts koud) of alleen in het voorjaar?

EstherHegt

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:54

Ja hoor Marieke, ik scheer wanneer het nodig is, ik ga van de week dus weer scheren. Ik heb een buitenponnie, voor als het echt nat weer is heb ik een ademende regendeken erbij. Ik scheer haar niet helemaal, maar enkel hals en borst dit jaar, als het niet voldoende blijkt scheer ik wat meer.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:53

ppppffff wat een hevige discussies hier :P ik moest even bij lezen zeg..... puf puf...... ik probeer zelf altijd zo veel mogelijk meningen op te zoeken en zoek dan een middenweg waar ik me prettig bij voel.... ik overleg altijd met artsen etc en ga voor het uitgebreide advies.... kijk als ik de voerfabriekant zou moeten opvolgen krijgt mijn paard bijna 3 / 4 kilo brok op een dag! maar goed ik kan zelf na gaan dat dat veel te veel is en dat de grootste reden daar voor is dat de fabrikant veel wil verkopen. ik snap het punt we dat je soms moet uitkijken hoe je dingen op schrijft... er zijn idd erg veel mensen die lezen en maar gewoon doen.... (helaas heel erg veel, helemaal in de ''paardenwereld'') ik moet zeggen dat ik wel heel erg blij met bokt ben en hier al echt super veel van geleerd heb.... ik zeg altijd volg je eigen gevoel en je heldere verstand.

ik voer mijn paard nu magnesium bij omdat ik daar hier idd goede verhalen over heb gehoord... ik wil het gewoon proberen... ik heb met mijn dierenarts overlegd die had verder een ervaring met magnesium/cushing.... maar volgens hem kon het geen kwaad... ook een reden is dat ik zelf momenteel ook een paar maand magnesium slik voor allerijl dingen en mij helpt het....

toch blijft alles moeilijk en tjha wanneer is iets goed...??

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 00:04

ik heb zelf nog een voorbeeld... ik heb echt heel erg eczeem aan de handen gehad (tot bloedens toe, 2,5 jaar lang!).... ziekenhuis in en uit... drama.. volgens de artsen moesten hormoon zalven helpen (dit is ten slotte ook allemaal wetenschappelijk onderzocht bla bla) nou ik hield geen vingers meer over van die troep... nog weet ik niet hoeveel dingen gekregen en geprobeerd. ik vertrouwde het niet meer... gaf de moed op en ging naar een homeopaat. ik kreeg een paar middeltjes en ik mocht geen toegevoerde suikers meer eten.... na 3 weken.... totaal geen last meer en ook nooit meer gehad.. terwel de artsen nog zo zijden dat homiopatie niet voor mij ging werken!!!

wat ik wil zeggen.... je moet je eigen weg zoeken...en wat ik zelf vind... zoek een middenweg... van artsen, meningen, middeltjes.. dat boekt bij mij tot nu toe de beste resultaten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:07

Nickaltena: je legt me woorden in de mond; ik hoef me niet te verantwoorden aan jou en daarom geef ik aan dat ik niet precies weet wat er in monnikskruid zit. Niet omdat ik dat niet zou weten of zou kunnen opzoeken, maar ik voel me daar niet toe geroepen. Je komt hier het topic binnenvallen, stelt je niet eens voor (wie ben je? Heb je een paard met cushing?, zo doen wij dat namelijk wel in dit topic) en begint hele verhalen op te hangen.
Ik heb ook al aangegeven dat ik juist niet zomaar iets doe en dat het gebaseerd is op onderzoeken wat ik doe en overleg met DA en ervaringsgegevens. En daar wou ik het bij laten. Ik ga helemaal mee met p_ponypaard zij verwoordt eigenlijk wat ik bedoel; ik doe niets zonder basis of overleg, maar kijk daarbij ook naar onze paarden en wat er helpt en sta daarbij open voor meerdere oplossingen en ideeën.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:22

Gister met Rava naar Laarakker geweest omdat ze weer minder goed ging lopen, in augustus was ik ook geweest en toen is er geconstateerd dat haar lever slechter ging functioneren hier medicijnen voor gehad.
Nu weer gemeten en het blijkt dat haar lever nog slechter werkt en haar nieren nu ook mee doen, haar algehele weerstand zakt hard naar beneden ondanks alle medicijnen en toevoegingen.
De hoefbevangenheid is ook weer aanwezig en zal de komende tijd verergeren.
Ik heb besloten het is genoeg geweest ze mag lekker op het gras wel gewoon met de medicijnen en ik kijk tot wanneer het kan. Gaat ze echt slecht lopen dan laat ik haar inslapen het is een kwestie van dagen, weken??

Door de cortisol in haar lijf wordt alles, emotie, pijn, gevlakt waardoor het niet duidelijk is hoe ze zich precies voelt.
Eigenlijk is ze door de cortisol constant een beetje high.
De cortisol is ook de oorzaak dat ik in mei bij haar vorige aanval op de thermografie foto niks zag van een ontsteking in de hoef, de cortisol zorgt ervoor dat de onsteking niet zichtbaar is en waarom ze niet de gewone symthomen heeft die bij hoefbevangenheid horen zoals het hangen op de achterhand enz.
Oftewel veel paarden met cushing doen zich anders voor dat dat ze zich voelen.
Via via in contact gekomen met een vrouw, haar paard had ook Cushing en bij hem liepen zjn longen vol met vocht en eigenlijk merkte ze dit pas toen het schuim uit zijn neus kwam toen bleek hij te verdrinken in zijn eigen vocht, terwijl hij altijd hinnikte als ze kwam en zelfs nog met de oren naar voren kwam aanlopen en bedelde om wat lekkers.
Dit geeft voor mij ook aan dat ze zich niet laten kennen en dat high gevoel geen werkelijkheid laat zien.

Ik ben me er weer eens in gaan verdiepen en als je paard op oudere leeftijd Cushing krijgt de prognose iets beter is dan als ze het onder de 20+ krijgen.
En zeker als die oudere paarden alleen de Cushing hebben zonder de insuline resistentie.
Jammer dat er geen database is van al deze paarden.

Ik heb veel geleerd van dit topic en ook van mijn paard en ben erg blij dat ik nog een zoon van haar heb.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:54

Ach Rumay wat een kl*te bericht. Je hoopt toch altijd dat het mee valt, maar haar nieren en lever hebben het dus gewoon te zwaar en verslechteren. En de hoefbevangenheid ook weer terug arm arm paard. Bedankt voor het delen van de informatie, is zeker iets om te onthouden.
Ook de informatie met betrekking tot de leeftijd is zeker iets om te onthouden.

Heel erg veel sterkte in de komende tijd. Geniet nog maar zoveel mogelijk van haar nu ze nog bij je is al zal dat misschien niet meevallen ;( |( , maak foto's. Indertijd met mijn fargo heb ik in ieder geval geprobeerd alles tegen hem te zeggen wat ik nog kwijt wilde en dat gaf mij uiteindelijk veel rust.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:41

Rumay: Sterkte de aankomende tijd. :(:) :(:)

Mijn pony zit de laaste tijd echt niet lekker in haar vel.
Ze is loom, en maakt een versufde indruk.
Ze staat overgda nog op de wei, maar als ze op stal komt vreet ze al een gek!
Ik maak me een beetje zorgen, denk dat ze last heeft van dr dikke vacht maar durf niet te scheren eigenlijk.
Zou het met de overgang van het weer te maken kunnen hebben?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:47

Ik hoor en zie op het moment wel heel veel Cushing- en 'waarschijnlijk Cushing' -paarden, die het moeilijk hebben. Altijd in de herfst, geloof ik. Overgang van het weer, verhoogde cortisollevels, misschien, en dat is mijn observatie van mijn eigen paarden die geen Cushing hebben, verandert er wat in de stofwisseling in het najaar, ter voorbereiding op de winter?

Mijn paarden lijken in de herfst namelijk altijd aan te komen, en dat terwijl ze beslist niet anders dan anders gevoerd worden.

Over de discussie hier: ik lees hier graag mee, ben daarmee begonnen toen mijn paard onverklaarbaar hoefbevangen werd, is getest en heeft geen cushing, maar paard van m'n buuf wel.

Ik vind pittige discussies ook helemaal geen probleem. Als niemand zich aangevallen voelt, kan iedereen schrijven wat hij/zij wil. Daar leren we toch juist van?

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:21

Rumay heel veel sterkte.... bha wat vervelend om te lezen...... mijn pony is nog maar 14 en er is nu dus cushing geconstateerd.... ik probeer er niet hele dagen aan te denken maar loop sinds ik het weet en hoe meer ik er over lees met een omgedraaide maag rond... ik denk steeds ach Jens heeft dat niet.... maar goed een dierenarts gaat niet liegen neem ik aan.... dus jha ik moet maar gewoon aannemen dat het zo is.......

anders zat ik nu lekker een week met me paardje op Texel... maar we hebben de vakantie geannuleerd... omdat Jens nog hoefbevangen is en tjha... financieel zit het ook niet meer mee....

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:38

@ Rumway: Wat een rot bericht zeg, veel sterkte de komende tijd!

@ Mariekie: Jij stond toch op bij van der Linden op de wei. Ik stond toen 2 jaar geleden nog met jou haren te vergelijken van onze paarden, ze hadden toen allebei best lang haar. Nou Illo heeft dus ook Cushing. Ik scheer hem nu ook zomers, heb vanaf april al 6 keer geschoren. Toen die op de wei stond schoor ik een jachtmodel. Foto's staan nog ergens hier in het topic. Wat zegt de Da wat jij kan doen?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:45

mysa schreef:
Ik vind pittige discussies ook helemaal geen probleem. Als niemand zich aangevallen voelt, kan iedereen schrijven wat hij/zij wil. Daar leren we toch juist van?

Daar ben ik het volkomen mee eens, mensen zijn goed in staat zelf te filteren wat ze willen weten. Er zijn nu eenmaal meerdere gezichtspunten.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:19

Jemig wat naar voor je Rumay... heftig.. Sterkte in alles de komende tijd!

Mariekie, heb jij niet een witte new forest? Volgensmij kan ik me foto's van jouw pony herinneren, maar ze staan niet in je profiel. Kan me wel herinneren dat ik haar er toen bijzonder goed uit vond zien voor haar leeftijd.

Een goede discussie vind ik ook niks mis mee! Ik vind het ook erg belangrijk om kritisch te kijken wat je je paard geeft.. dus niet automatisch het hele riedeltje af te werken wat je hier in het topic ziet aan supplementen. Ieder paard is anders, daarom juist! Maar als je alleen dingen supplementen/"medicatie" wilt geven die evidence based zijn, dan blijft er maar heel weinig over en kun je maar beter helemaal niks geven of proberen. Dit topic is ook heel fijn door de ervaringen van iedereen met een cushingpaard, die ervaringen vind ik ook een grote waarde hebben!

Hier gaat het na een hele lange goede periode ook wat minder met Eviet. Ze heeft weer continu last van haar luchtwegen, de vreemde plekjes op haar huid (gele korreltjes en jeuk, de dierenarts kon niet echt zeggen wat het was) zijn er weer en ik vind haar wat loom.. Zit er nu dus heel sterk aan te denken om de pergolide weer op te starten.
Volgensmij komt dat echt door het najaar, het moeilijkste seizoen voor onze paardjes. Ik hoor de laatste tijd ook weer veel "nieuwe" cushinggevallen, kan me herinneren dat dat vorig jaar ook in de herfst was.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:20

Dank jullie wel voor de steun
Ik ga 's morgens met een zwaar gevoel naar stal en hoop dat ze nog redelijk lopend de stal uitkomt.
Zodra ze op het gras loopt gaat het iets makkelijker, het lopen dan.
Gister stond ze me aan te kijken zo van hm moet ik niet in de uitloop!?
Ze geniet er wel van zo de hele dag op het gras en aan de drollen kan ik zien waar ze is geweest en dan loopt ze nog redelijke afstanden maar vanmorgen was net weer minder dan gister hoe ze de stal uitkomt.
Gister wilde ik even lekker knuffelen dat vond ze altijd heerlijk maar nu niet meer, aan haar hoofd mag ik bijna niet meer komen en poetsen vindt ze ook niet zo fijn meer.
Het maakt het wel iets makkelijker voor mij deze afstand waardoor ik weet de juiste beslissing te hebben genomen.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:25

cynthiar schreef:
@ Rumway: Wat een rot bericht zeg, veel sterkte de komende tijd!

@ Mariekie: Jij stond toch op bij van der Linden op de wei. Ik stond toen 2 jaar geleden nog met jou haren te vergelijken van onze paarden, ze hadden toen allebei best lang haar. Nou Illo heeft dus ook Cushing. Ik scheer hem nu ook zomers, heb vanaf april al 6 keer geschoren. Toen die op de wei stond schoor ik een jachtmodel. Foto's staan nog ergens hier in het topic. Wat zegt de Da wat jij kan doen?

Hoi!

Dat heb je helemaal goed! :D
Scheer jij Ilo ook in deze periode dan?
Ik wil eigenlijk niet scheren maar hoe me pony er nu bijstaat is gewoon zielig.
Gister ging ik een rondje wandelen, moest haar zowat meesleuren! ;(
Mijn hoefsmid wil niet dat ik haar scheer zolang ze nog op de wei staat, mijn dierenarts zegt juist als mijn pony van scheren opknapt dat ik dat moet doen.
Beetje dubbel en weet het echt even niet.
Ik heb ooit weleens een foto gezien van Ilo geschoren als jachtmodel, vond ik toen ook wel wat hebben.

Ireen: Klopt helemaal, dat is mijn witte pony! *D

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:54

Ze knappen idd op van scheren en jachtmodel is prima te doen.
Evt anders met slecht weer een dunne regendeken erop!

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:41

@ iereen_ Zit er nu dus heel sterk aan te denken om de pergolide weer op te starten.

geef jij je paard alleen pergolide in de slechtere periodes?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:13

Nee, ik heb een periode pergolide gegeven (ongeveer een jaar) nadat ik er achter kwam dat ze cushing heeft. Evita had toen ook wel redelijk wat problemen en symptomen. Na de zomer ging het zo goed dat je eigenlijk niks bijzonders meer aan haar merkte. Ik ben toen gaan proberen met hoe weinig ze kon, door het steeds een beetje af te bouwen. Toen bleek dat ze ook zonder pergolide nauwelijks symptomen had. Volgens de dierenarts zou dat kunnen doordat de tumor even stabiliseerd/stopt met groeien en het paardenlichaam zich aanpast aan de veranderde hormoonhuishouding.
Rede dat ik dus even (ruim een half jaar) gestopt ben is omdat ik liever zo min mogelijk medicijnen geef, zo lang het zo goed gaat uiteraard. Het is niet mijn bedoeling om echt in periodes wel/niet te geven, dat lijkt me niet goed met dit medicijn.

Dierenarts is hier vanmiddag even geweest. Evita heeft toch weer een bronchitis, vrij diep in haar longen. Ze heeft weer medicijnen om haar een beetje te helpen.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:17

oky duidelijke uitleg :)

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:59

Rumay van uit hier ook heel veel sterkte.
Ik merk dat Onne nu iets meer haar heeft dan vorig jaar, en ik ben toch wel blij dat ik de fotoshoot heb laten , ik merk dat Onne in het najaar anders in zijn vel zit als in de zomer.
Maar we mogen niet klagen ( klopklop )