fargo schreef:Door je zinskeuze impliceer je en Esther overigens ook dat ik de dingen die ik neerzet niet op basis van gedegen onderzoek baseer en dat is nou juist mijn punt; dat is het wel. En dat wilde ik o.a in mijn vorige post benadrukken, maar ik zie dat het niet over is gekomen want je komt met een soortgelijke formulering terug. .
Nog steeds niet overgekomen dus want ik impliceer de door jou aangehaalde zaken niet.
Ik schrijf slechts dat Esther haar mening niet haar eigen mening is maar gebaseerd op gedegen onderzoek en de mening van vele.
Ik schrijf nergens dat je raaskalt , ik schrijf wel dat het belangrijk is dat mensen zichzelf moeten gaan verdiepen in zaken die ze willen gebruiken.
Om een voorbeeld te geven een nmm. belangrijke opvatting van je die IK (mijn mening) erg verkeerd vind :
Citaat:
Ik weet zo niet wat de werkzame stof in monnikskruid is, maar dat hoef ik ook niet te weten (het is geen overhoring toch?). .
Even naast het feit dat monnikspeper niet als giftige plant bekend staat wat niet meteen inhoud dat de plant dus ook geheel veilig zou wezen.
Omdat het een (combinatie van) werkzame stof(fen) betreft kan het ook bijwerkingen hebben.
De plant kan bijv. stoffen bevatten waardoor andere stoffen veel heftiger reageren of tegenwerken.
Zolang niemand zo'n plant en alle aanwezige stoffen en de eigenschappen daarvan onderzoekt weten we dat niet.
Maar als je niet eens weet wat de werkzame stof in monnikspeper of andere zaken die je je dier geeft is of wat dit doet , zou je er dus ook maar zo iets ergs verkeerd in je paard kunnen stoppen of niet ?
Laten we het even bij de werkzame stof in monnikspeper houden.
Een beetje googlen (ik weet ook niet alles hoor) brengt al snel heel wat info waarvan ik dan toch erg terughoudend zou zijn of worden voor ik dit goedje aan mijn paard zou geven.
Ik zal proberen het eenvoudig te houden.
Eerst wil ik weten wat de werkzame stof eigenlijk is van monnikspeper of ook wel kuisboom genoemd (die naam zegt al heel wat meer) : flavonglycosiden
Dit woord in google leverd 986 pagina's met info op , ik pik er maar een willekeurige uit.
Flavonglycosiden (flavonoiden, flavonen)
Andere namen voor deze stof: flavonoiden, flavonen. Het zijn glycosiden waarvan de a-glucon een gele kleurstof bevat. De stof heeft meestal een katalyserende werking op andere werkzame bestanddelen in de plant. Ze hebben een gunstige werking op het hart, de wanden van fijne bloedvaten en kunnen daarom worden ingezet bij aderverkalking en hoge bloeddruk. Groene thee is een goede leverancier van deze stof
Je kan dus eigenlijk net zo goed (de veel goedkopere) groene thee geven ???
Zoeken op dezelfe pagina naar glycosiden leverd nog meer info.
Om het eenvoudig te houden hier alleen wat belangrijke zaken :
Niet alle glycosiden zijn geneeskrachtig, maar andere zijn wel heel krachtig werkzaam en daardoor meestal ook giftig
Digitalis (Vingerhoedskruid) is in zeer kleine hoeveelheden hartversterkend, maar in grotere hoeveelheden giftig. Glycosiden omvatten een grote groep gevarieerde stoffen waartoe de bitterstof-glycosiden, saponinen, flavonglycosiden en emodine-glycosiden behoren.
Glycosiden omvatten enkele zeer heilzame plantaardige stoffen (met een laxerende, pijnstillende, diuretische, anti oxidantische en cardiotonische werking) en sommige planten waarin ze voorkomen behoren tot de allergifstige soorten.
Plantensoorten die belangrijk zijn voor de geneeskunde en waar glycosiden in voorkomen zijn o.a.: boterbloem, lelies, helmkruid, en maagdenpalm, gele gentiaan, meidoorn, zoethout, mariadistel.
Citaat:
Ik weet alleen dat er positieve ervaringen zijn over de gehele wereld en dat deze ook bij onderzoeken naar voren zijn gekomen. Dat betekent nog niet dat het bij elk paard aanslaat, chemo helpt ook niet voor elke kankerpatiënt jammergenoeg.
Ik vind het erg gevaarlijk dit soort zaken aan te bevelen, zelfs als je positive ervaringen kent door dat je dat ergens hebt lezen.
Je kent de (alle) omstandigheden en andere zaken niet die gegeven of veranderd zijn waardoor er een totaal verkeerd beeld kan onstaan. (het peperkoekverhaal)
Juist daarom zijn die gevraagde bronnen zo belangrijk.
Daarom overigens ook mijn voorgaande opmerking over hoeveelheden van medicatie/ alternatieve zaken zoals je eerder beschreef.
Wetenschappelijk onderzochte middelen zijn ook niet altijd veilig, dat is ook mij bekend.
Maar het lijkt me een stuk veiliger dan zelf zaken gaan zitten voeren waarvan je niet eens weet wat er in zit ?
Maar dit is mijn persoonlijke mening hoor.... iedereen doet verder maar wat i wil , ik wil niks opdringen en ik wil niemand voor paal zetten.... maar ik wil wél mensen die hier iets minder kennis van hebben waarschuwen als ik ergens gevaar in zie !
Gegroet... en succes gewenst.