[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela77

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:12

Gos, wat een lang topic al....... ik heb ook niet alles doorgelezen, vergeef me. Bloos

Ik heb een friese merrie van 14 die ook zomereczeem heeft, maar heb voor haar toch een redelijk afdoende "behandeling".

Vorig jaar begin mei had ze al zo staan schuren dat ze weer plekken tot bloedens toe kapot had (mét deken en hoofdkap op). Huilen
Toen ben ik gaan zoeken naar iets wat haar zou helpen, maar ik wilde eigenlijk niets "chemisch". Dus ben ik bij de homeopathie uitgekomen.....
Ik heb haar dus vorig jaar voor het eerste een reinigingskuur van leem gegeven. Ik merkte toen al heel snel verschil; het leek of haar huid veranderde en ze begon meer te plassen.
Ook werd de jeuk duidelijk minder, ik heb haar zelfs af en toe zonder deken laten rollen! *LOL*

Dit jaar februari ben ik verhuisd naar een nieuwe stal, ín het bos! Dat durfde ik nooit ivm de ZE. Maar omdat ze vorig jaar zo weinig jeuk had.....
En het is gewoon allemaal perfect gegaan! Eigenlijk heeft ze maar een heel klein beetje last gehad. Ik kon gewoon gaan rijden, zonder dat ik een paard had dat alleen maar aan het slaan was met haar hoofd en constant boos was. Ik kon nu rustig rijden en haar na het rijden nog rustig even laten staan, ze begon niet meteen te schuren!
Ze is nog steeds "kriebelig" en reageerd vrij heftig op een vlieg die op haar lijf zit, maar de jeuk is echt zoooveel minder!!! En mijn paard ook........ die is weer vrolijk en blij. Haha!

Ik zeg niet dat dit bij alle paarden zal werken, maar voor mijn meissie heb ik de oplossing gevonden. Het gaat nu al 2 jaar hartstikke goed! Ze zal in de zomer altijd onder de deken moeten staan, maar ik durf hem er met een gerust hart ook vanaf te halen. Haha!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:18

Over de Vitalic nog even:
Niet alles staat er duidelijk op vermeld, maar wat ik kan zien is:
Vitalic Pavo condition +
Vit A 40400 IE/kg 10500 IE/kg
D3 8100 IE/kg 1750 IE/kg
E 404 140 mg
kopersulfaat 48 mg/kg 14 mg/kg
Calcium 2,0% 0,9%

De andere dingen zal ik eens opvragen per email.
Toch duidelijke verschillen qua hoeveelheden vitaminen.
Hij geeft mijn bericht niet zo weer als gewenst, maar het eerst vermelde gaat om de Vitalic, de andere om de Pavo.

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:26

henny_w schreef:
mariska12 schreef:
oke dankje Lachen
want mijn shet staat dag en nacht buiten op het land.. en krijgt hooi bij gevoert en een klein beetje kracht voer Knipoog

Hoi Mariska,

Wat versta je onder dag en nacht op het land?
Bedoel je de weide?
Zo ja dan zou ik dat drastisch beperken. Zelfs al is het gemillimeterd gras Knipoog
Een shet krijgt al gauw teveel binnen.

ja dag en nacht op de weide Knipoog
maar zomers staat er nooit zo veel gras op .. heel kort!!
alleen 's winters mogen ze het hele grote wei op met wel redelijk veel gras !!

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:56

Heb me al een poosje niet gemeld, maar volg dit topic nog steeds. Onze merrie van 20 is dit jaar voor het eerst bijna eczeem-vrij. Voor iedereen die niet alle blz. leest, wat hebben we gedaan?
Dagelijks vanaf februari knoflook, appelazijn en gist, 1kg Vipagraan, lang gras wat bijna niet bemest wordt. In juli, aug en september een deken opgedaan (ze begon iets te schuren). Door omstandigheden die maanden 24/7 uur in de wei. In oktober de deken afgedaan: manen en staart vol en lang, manenkam is zacht! M.a.w. 100x beter dan andere jaren. We zijn in oktober gestopt met de appelazijn, gist en knoflook. Het zijn geen dure middelen, maar enige discipline is wel vereist.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:12

Weet iemand een goed alternatief voor een reinigingskuur met leem, want dat mag toch niet bij gechipte dieren?

Angela77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:29

Jawel, de leem die ik heb mag wel bij gechipte dieren. Knipoog
Das de Schindele's leem. Ik heb hem besteld via www.natuurlijkinbalans.nl

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:06

Voor zover ik weet kun je groene leem ook wel gebruiken bij gechipte paarden.
Als de chip maar niet kort ervoor is ingebracht.
Eenmaal ingekapseld schijnt een leemkuur geen probleem meer te zijn.

Behalve als reinigingskuur is leem ook rijk aan bep. mineralen en spoorelementen.
Kan inderdaad positief uitpakken bij eczemers.
Super Angela77 dat het bij jouw paard zo goed gewerkt heeft Knipoog

Lucky_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:30

Kinke schreef:
ok, je hebt een halsdeken gekocht omdat hij jeuk in z'n manen heeft neem ik aan? De clou is jammer genoeg dat de vliegjes overal steken, en dus wanneer de rest van het lichaam niet is ingepakt, de jeuk gewoon blijft. Je moet het die @!#@% mugjes onmogelijk maken om te kunnen steken Lachen Inpakken die hap dus. Ook erg prettig tegen ander vliegend gespuis. Waarom wil je krachtvoer gaan geven?

dat wilde ik dus juist vragen. mijn haflinger heeft het alleen in zijn hals, maar ik zie al dat hij helemaal ingepakt moet worden... arme hij Boos! maja dan heeft hij geen jeukjes meer
verder staat hij nog 24/7 op de wei, maar ik ga een ander weitje zoeken met stal zodat hij 's nachts op stal staat en overdag op de wei. als ik hem namelijk 24/7 op stal hou is hij na een maand het hele zat Boos!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:16

Marmot schreef:
Heb me al een poosje niet gemeld, maar volg dit topic nog steeds. Onze merrie van 20 is dit jaar voor het eerst bijna eczeem-vrij. Voor iedereen die niet alle blz. leest, wat hebben we gedaan?
Dagelijks vanaf februari knoflook, appelazijn en gist, 1kg Vipagraan, lang gras wat bijna niet bemest wordt. In juli, aug en september een deken opgedaan (ze begon iets te schuren). Door omstandigheden die maanden 24/7 uur in de wei. In oktober de deken afgedaan: manen en staart vol en lang, manenkam is zacht! M.a.w. 100x beter dan andere jaren. We zijn in oktober gestopt met de appelazijn, gist en knoflook. Het zijn geen dure middelen, maar enige discipline is wel vereist.

Dat is heel mooi zeg. Wat is precies Vipa graan en waar is dat te koop?

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:57

michele schreef:
lukka63 schreef:
ik heb nog een nieuwe Rambo(horseware)sweet itch Hoody deken te koop.
hele goede pasvorm sterk uv werend.
komt rechtstreeks uit ierland daarom kan ik hem voor 100,- euro verkopen,in de winkel 170,- euro.

voor foto's http://www.horseware.com/ezine/flyprote ... hhoody.asp

misschien handig om de maat erbij te zetten Bloos

stom stom Gestoord de maat is 165

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:58

is wel mijn pony's maat en klinkt goed maar ik ga denk ik volgende zomer kijken voor een goede boett deken aan te schaffen
ze heeft nu nog een eczeemdeken van horseware ofzo die bevalt ook heel goed maar ik denk dat die deze zomer wel zn laatste jaar heeft Tong uitsteken

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:18

het is heel handig om 2 dekens te hebben, dan kun je ze om en om wassen en gebruiken, ideaal Lachen

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:44

Ik heb via marktplaats een deken voor mijn pony gekocht, maar die is helaas helemaal versleten... vooral op de manenkam is hij bijna door... van iemand op de manege mag ik de bijna nieuwe deken hebben, maar die was van een ijslander en ik heb een grote shet. mn mam moet m dus eerst even kleiner proberen te maken en dan maar hopen dat het gaat werken... ik zal de deken in februari erop kieperen en ik laat de DA weer komen voor die spuiten...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:39

Ik heb van Dipsy bloed laten nemen voor een allergie-test. Wil nu wel weten of het zomerexceem is wat ze heeft, en als het een allergie is waarvoor dan wel. Misschien dat we daarna zo`n desensibilisatie willen proberen, afhankelijk ook van wat het kost natuurlijk..

Zijn er hier mensen die de DESENSIBILISATIE gedaan hebben? Wat koste het ongeveer, en vooral: wat zijn de resulaten?

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:46

Franka,

Vipagraan is een granenmix van Hippostar, volgens mij niets bijzonders, maar ik voer liever geen brokken omdat ik dan helemaal niet weet wat erin zit. Het kost rond de 10 euro per zak. Ik snap niet helemaal waarom het dit jaar zo goed is gegaan. Zoals je weet hebben we vorig jaar wel 1000 euro uitgegeven aan Leen Taal producten, zonder blijvend succes. Ik kan bijna niet geloven dat het "alleen" het gist/appelazijn/knoflook dieet is wat voor het verschil heeft gezorgd. Een verschil is wel dat we wat meer gevoerd hebben dan andere jaren (1/2 => hele kilo per dag), en dat we langer gras geven als gevolg van de hele fructaan discussie. Inenten en ontwormen doen we al jaren niet meer, een recent wormonderzoek heeft aangetoond dat dat nog steeds goed gaat (voordeel van granen voeren is dat je geen mestplekken in de wei hebt, dat scheelt echt). Als volgend jaar weer goed gaat hang ik de vlag uit, het is nu nog te vroeg.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:27

Mariska_28 schreef:
Ik heb van Dipsy bloed laten nemen voor een allergie-test. Wil nu wel weten of het zomerexceem is wat ze heeft, en als het een allergie is waarvoor dan wel. Misschien dat we daarna zo`n desensibilisatie willen proberen, afhankelijk ook van wat het kost natuurlijk..

Zijn er hier mensen die de DESENSIBILISATIE gedaan hebben? Wat koste het ongeveer, en vooral: wat zijn de resulaten?

In dit topic heb ik dit al eens gemeld: Ik ben hier mee bezig. Knipoog
Nadat is vastgesteld waarvoor het paard allergisch is wordt met die stoffen een vloeistof gemaakt.
Speciaal voor dat paard dus.
Die moet je met een injectienaald in het vetweefsel inbrengen; de dierenarts kan je leren hoe je dit moet doen.

Je begint met een startkuur van 5 maanden. De onderhoudsdosis van 1 x per maand duurt 10 maanden.
We zijn begonnen met een startkuur van 5 maanden.
Eerst hele lage dosering, kort na elkaar, de dosering wordt steeds sterker en de duur tussen de injecties steeds langer.

Vervolgens (na die 15 maanden dus) moet je nog een tijdje doorgaan, afhankelijk van hoe je paard reageert, met een paar keer per jaar een injectie. Dus misschien wel levenslang.
Het immuunsysteem moet worden blijven 'geprikkeld' om niet weer overgevoelig te worden.

Bij mijn paard ging het afgelopen zomer veeeel beter dan het jaar ervoor.
Hij stond wel met een Boett deken op in de wei.
En ik ben ook minder suiker gaan voeren.
Dus waar het precies aan ligt dat het zoveel beter ging weet je natuurlijk nooit helemaal zeker.

Het bepalen van waar hij precies allergisch voor was en het maken van het vaccin kostte 237 euri.
De flesjes met vloeistof (2 tot nu toe) kostten 60 euro per stuk.
Dan nog de kosten van de dierenarts die bloed afneemt en de verzendkosten.

Als je deze links leest wordt je ook een heleboel wijzer (ik hoop dat je engels of frans een beetje goed is)

http://www.dapwalcheren.nl/faq/33/

http://www.biogenix.fr/eng/eng_home.htm

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:32

Marmot schreef:
Franka,

Vipagraan is een granenmix van Hippostar, volgens mij niets bijzonders, maar ik voer liever geen brokken omdat ik dan helemaal niet weet wat erin zit. Het kost rond de 10 euro per zak. Ik snap niet helemaal waarom het dit jaar zo goed is gegaan. Zoals je weet hebben we vorig jaar wel 1000 euro uitgegeven aan Leen Taal producten, zonder blijvend succes. Ik kan bijna niet geloven dat het "alleen" het gist/appelazijn/knoflook dieet is wat voor het verschil heeft gezorgd. Een verschil is wel dat we wat meer gevoerd hebben dan andere jaren (1/2 => hele kilo per dag), en dat we langer gras geven als gevolg van de hele fructaan discussie. Inenten en ontwormen doen we al jaren niet meer, een recent wormonderzoek heeft aangetoond dat dat nog steeds goed gaat (voordeel van granen voeren is dat je geen mestplekken in de wei hebt, dat scheelt echt). Als volgend jaar weer goed gaat hang ik de vlag uit, het is nu nog te vroeg.

Omdat hij dit jaar helemaal heel is gebleven, heb ik dit jaar de vlag al uitgehangen Haha! :
Dit was op 23 september, stemmige dag, begin van de herfst Knipoog

Afbeelding

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:53

Marmot schreef:
Zoals je weet hebben we vorig jaar wel 1000 euro uitgegeven aan Leen Taal producten, zonder blijvend succes. Ik kan bijna niet geloven dat het "alleen" het gist/appelazijn/knoflook dieet is wat voor het verschil heeft gezorgd. Een verschil is wel dat we wat meer gevoerd hebben dan andere jaren (1/2 => hele kilo per dag), en dat we langer gras geven als gevolg van de hele fructaan discussie. Inenten en ontwormen doen we al jaren niet meer, een recent wormonderzoek heeft aangetoond dat dat nog steeds goed gaat (voordeel van granen voeren is dat je geen mestplekken in de wei hebt, dat scheelt echt). Als volgend jaar weer goed gaat hang ik de vlag uit, het is nu nog te vroeg.

Hoi Marmot,

Gist kan een probiotische werking hebben op de darmen.
Ik vermoed dat je daar het eerste pluspunt te pakken hebt bij je paard Knipoog
Ten tweede niet meer enten kan ook een pluspunt zijn. Ik doe het ook sinds een paar jaar niet meer. De eigen weerstand van je paard wordt daardoor weer groter. Al wil de farmaceutische industrie ons graag het tegengestelde doen geloven. Bovendien krijgen ze het giftige Thimersal (kwikverbinding) niet meer binnen via de vaccinatie.
Idem het ontwormen. Ik doe het op 1 chemische kuur na in december vanwege de horzellarven, verder alleen nog met natuurlijke ontwormmiddelen.
Regelmatige controle bij een nabij gelegen paardenkliniek wijst steeds weer uit dat ze geen wormbesmetting hebben.

Door deze maatregelen hou je de darmflora veel beter op peil.
In de humane geneeskunde is al heel lang bekend dat darmproblemen (verstoorde darmflora) en huidproblemen met elkaar corresponderen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:56

Franka_Vosje schreef:

Omdat hij dit jaar helemaal heel is gebleven, heb ik dit jaar de vlag al uitgehangen Haha! :
Dit was op 23 september, stemmige dag, begin van de herfst Knipoog

Proficiat Franka_Vosje Knipoog

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:56

Is het product 'solinea' hier al eens besproken? Iemand vertelde me zondag dat het bij haar paard goed hielp, maar wat het nou precies is weet ik niet. Even googlen leverde ook niet veel op. Zij betaald er 10 euro per week voor en is er erg blij mee, maar ik zag net een bericht op paardnatuurlijk van iemand waar het niet heeft geholpen.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:07

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:24

henny_w schreef:
Proficiat Franka_Vosje Knipoog

Dank je Lachen

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:45

wat hebben jullie ook leuke stallen FV !!

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:25

henny_w schreef:
Marmot schreef:
Zoals je weet hebben we vorig jaar wel 1000 euro uitgegeven aan Leen Taal producten, zonder blijvend succes. Ik kan bijna niet geloven dat het "alleen" het gist/appelazijn/knoflook dieet is wat voor het verschil heeft gezorgd. Een verschil is wel dat we wat meer gevoerd hebben dan andere jaren (1/2 => hele kilo per dag), en dat we langer gras geven als gevolg van de hele fructaan discussie. Inenten en ontwormen doen we al jaren niet meer, een recent wormonderzoek heeft aangetoond dat dat nog steeds goed gaat (voordeel van granen voeren is dat je geen mestplekken in de wei hebt, dat scheelt echt). Als volgend jaar weer goed gaat hang ik de vlag uit, het is nu nog te vroeg.

Hoi Marmot,

Gist kan een probiotische werking hebben op de darmen.
Ik vermoed dat je daar het eerste pluspunt te pakken hebt bij je paard Knipoog
Ten tweede niet meer enten kan ook een pluspunt zijn. Ik doe het ook sinds een paar jaar niet meer. De eigen weerstand van je paard wordt daardoor weer groter. Al wil de farmaceutische industrie ons graag het tegengestelde doen geloven. Bovendien krijgen ze het giftige Thimersal (kwikverbinding) niet meer binnen via de vaccinatie.
Idem het ontwormen. Ik doe het op 1 chemische kuur na in december vanwege de horzellarven, verder alleen nog met natuurlijke ontwormmiddelen.
Regelmatige controle bij een nabij gelegen paardenkliniek wijst steeds weer uit dat ze geen wormbesmetting hebben.

Door deze maatregelen hou je de darmflora veel beter op peil.
In de humane geneeskunde is al heel lang bekend dat darmproblemen (verstoorde darmflora) en huidproblemen met elkaar corresponderen.

Henny,

Juist om die redenen vaccineren en ontwormen we al vijf jaar deze merrie niet meer. Ik begrijp niet goed waarom het dit jaar zoveel beter is gegaan. Alleen door de combi van appelazijn, gist en knoflook? Door de hele fructaan discussie hebben we langer gras gevoerd. We hebben extra weiland gehuurd, zodat we meer om kunnen weiden en het gras langer wordt. Als de buiken al te dik werden, hebben we ze om de dag of alleen 's avonds buiten gezet. Deze merrie heeft zelfs een paar maanden 24x7 in de wei gelopen. De ellende is dat er zoveel factoren meespelen dat het verdraaid moeilijk is om erachter te komen wat welk effect heeft. Ik hoop echt dat er uit al die onderzoeken eens iets bruikbaars komt, want we zijn er met elkaar lekker druk mee en niet alle paarden hebben zo'n goede zomer gehad als deze dame.

Marmot.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:40

ff vraagje.
is er hier iemand die wel es bloedonderzoek van zijn dier heeft laten doen en daar nog de uitslagen van heeft?
ik wil namelijk gaan vergelijken,ben benieuwd of ik verschiilen of overeenkomsten kan ontdekken.

denk dat ik nog een apart topic ga openen,ik heb namelijk nu zelf een kopie van de bloeduitslag,maar zijn toch nog dingen die ik me afvraag.