Ik heb een friese merrie van 14 die ook zomereczeem heeft, maar heb voor haar toch een redelijk afdoende "behandeling".
Vorig jaar begin mei had ze al zo staan schuren dat ze weer plekken tot bloedens toe kapot had (mét deken en hoofdkap op).

Toen ben ik gaan zoeken naar iets wat haar zou helpen, maar ik wilde eigenlijk niets "chemisch". Dus ben ik bij de homeopathie uitgekomen.....
Ik heb haar dus vorig jaar voor het eerste een reinigingskuur van leem gegeven. Ik merkte toen al heel snel verschil; het leek of haar huid veranderde en ze begon meer te plassen.
Ook werd de jeuk duidelijk minder, ik heb haar zelfs af en toe zonder deken laten rollen!

Dit jaar februari ben ik verhuisd naar een nieuwe stal, ín het bos! Dat durfde ik nooit ivm de ZE. Maar omdat ze vorig jaar zo weinig jeuk had.....
En het is gewoon allemaal perfect gegaan! Eigenlijk heeft ze maar een heel klein beetje last gehad. Ik kon gewoon gaan rijden, zonder dat ik een paard had dat alleen maar aan het slaan was met haar hoofd en constant boos was. Ik kon nu rustig rijden en haar na het rijden nog rustig even laten staan, ze begon niet meteen te schuren!
Ze is nog steeds "kriebelig" en reageerd vrij heftig op een vlieg die op haar lijf zit, maar de jeuk is echt zoooveel minder!!! En mijn paard ook........ die is weer vrolijk en blij.

Ik zeg niet dat dit bij alle paarden zal werken, maar voor mijn meissie heb ik de oplossing gevonden. Het gaat nu al 2 jaar hartstikke goed! Ze zal in de zomer altijd onder de deken moeten staan, maar ik durf hem er met een gerust hart ook vanaf te halen.