[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_Bon

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:06

sammy1 schreef:
Hoevaak was jij dan? Ik was maar 1x aan het begin, en daarna smeer ik alleen nog maar. Blijven wassen is volgens mij niet goed hoor.

ik moet van mijn dierenarts om de 3 dagen verband eraf halen,
scrubben met betadine heel goed afdrogen,poeder erop en weer inpakken,
tot dat het weg is,
alleen hoe lang kan mok aan houden??[/quote]

Die van mij heeft het al jaren (heb haar zelf nu 8 weken)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:10

boh dat meen je niet,
ik denk wel dat het er mee te maken heeft hoe je het verzorgt toch? is het bij jou al verbeterd dan?ons paard heeft het nooit gehad bij zijn vorige eigenaar,maar ze heeft ook nooit 24 uur weide gang gehad,

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:28

Tessebes schreef:
Feminsky schreef:
pff nou ik ben met de moktabletten gestopt, vsm of puur natuur..zag geen verschil met niks geven.
ik geef nu echinecea tabletten en biergist tabletten en smeer met sudocreme..ik heb gemerkt dat als ik was met betadine dat ze daarna dr sokken 2 dafgen lang aanvreet en afschuurt en er erg veel bloederige korsten komen opzetten..dus tja...waarmee kan je nog meer wassen?? gewone teatree werkt ook niet...plekken zijn wel rustiger geworden maar of dat nu door de tabletten komt..durf ik ook neit te zeggen... Clown

Hoevaak was jij dan? Ik was maar 1x aan het begin, en daarna smeer ik alleen nog maar. Blijven wassen is volgens mij niet goed hoor.

ik moet van mijn dierenarts om de 3 dagen verband eraf halen,
scrubben met betadine heel goed afdrogen,poeder erop en weer inpakken,
tot dat het weg is,
alleen hoe lang kan mok aan houden??

ik was 1 x per 2 weken indien nodig..liever dus ook niet..maar heb alleen een buitenaccomodatie met een buitenbak welke met dit weer superblub is..na een paar x daarin rijden krijg je het niet meer goed schoongeborsteld...dus tja dan moet je wel een x wassen..betadine zit waarschijnlijk iets in waar ze niet tegen kan... Verdrietig

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:37

sammy1 schreef:
boh dat meen je niet,
ik denk wel dat het er mee te maken heeft hoe je het verzorgt toch? is het bij jou al verbeterd dan?ons paard heeft het nooit gehad bij zijn vorige eigenaar,maar ze heeft ook nooit 24 uur weide gang gehad,

Met dit natte weer heb je weinig kans dat het in de wei overgaat...je zult toch moeten zorgen dat je de benen droog houdt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:22

Die van mij heeft het ook weer gekregen, stond dag en nacht buiten en nu met dat vieze weer heeft ze dus in het natte gestaand. Ze staat nu dag en nacht op stal en ik loop buiten met haar Als het droog is mag ze naar buiten en ze mag in de bak even los.
Ik behandel het nu met mokzalf van de Vallei uit Wouenberg, binnen een paar dagen is er al een hele verbetering te zien!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:28

Vandaag Puce zijn mok weer behandelt. Door het natte weer wel een klein plekje erbij gekregen, maar verder ziet het er allemaal fijn en rustig uit!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:36

ons paard blijft dus echt binnen nu tot dat de weide weer droog zijn,zodra het regend komt ze weer na binnen,

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:38

Ik heb het idee dat Puce zijn mok 3x harder op kwam zetten toen het zo droog was. Maar goed, toen had ik ook nog niet de magie van Dettol ontdekt Knipoog
Ik had het vrijdag voor het laatst gewassen, hele weekend slecht weer geweest en in nat land gestaan en alleen een klein plekje bij gekomen...

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:48

is toch erg he die mok,word er niet goed van,

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:50

Nee tis wel een heel vervelend kwaaltje. Nu ook de tip gekregen om als het weg is ook nog minimaal 6 weken door te behandelen. Want de plekjes zijn dan wel weg, maar de infectie zit dan nog wel in het been...

Nou ik krijg net foto's van de hoefsmid van hoe Puce er vorig jaar bij stond toen hij een losse wand had Nagelbijten / Gniffelen Wat dat betreft is hij beter af met een beetje mok Nagelbijten / Gniffelen

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:36

ja dat kan ik me voorstellen,een losse wand echt sneu,

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:18

Kendra schreef:
sammy1 schreef:
boh dat meen je niet,

Met dit natte weer heb je weinig kans dat het in de wei overgaat...je zult toch moeten zorgen dat je de benen droog houdt.

Maar dat hoeft niet, ik dacht eigenlijk dat het bij mn paard inderdaad erger zou worden door op de wei te staan met dauw en regen.Maar tis zo enorm verbeterd bij haar.
Sinds ik dr kocht is het gewoon opgeknapt en ik zie de vorige eigenaresse er toch neit vooraan dat ze het verwaarloosd heeft.
Werd elke dag gesmeerd bij haar en elke week gewassen.
Ik had alleen zo iets 'doe eens gek' ik ga het nu eens niet elke week wassen en ook niet overdreven smeren.
En toevallig heeft het geholpen.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:22

Weet iemand hier waar ik Mokthee kan kopen??????????

Ezelinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 09:06

Scheren, wassen en tandpasta smeren is een zeer effectieve en niet al te dure methode!
Is en blijft vervelend asl je paard mok of iets aanverwands heeft! Koe

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 09:42

Ezelinetje schreef:
Scheren, wassen en tandpasta smeren is een zeer effectieve en niet al te dure methode!
Is en blijft vervelend asl je paard mok of iets aanverwands heeft! Koe

misschien dat je je eens in dit topic moet verdiepen, en tot die tijd: smeer eens tandpasta op een wondje

Liberance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 09:58

een fries ook scheren?? lijkt me zonde..

hoe doen jullie dat??

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 13:55

ik heb een fries ook eens verzorgt met mok,
toen heb ik met een dun kammetje de korsten voorzichtig weggehaald,toen gewassen met betadine,en toen droog gefohnt,en gezalfd,bij mijn paard is het wonderbaarlijk in 1 keer verdwenen ze staat nu iedere dag een paar uur op de wei,we houden het heel goed in de gaten.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 23:55

Mijn paard heeft een paar maanden geleden ook mok gehad, heb het toen behandeld met hydrocortiderm. De eerste keer eerst even uitgewassen met betadine shampoo, en daarna 2x per dag (niet altijd) er hydrocortiderm op gesmeerd. Werkte erg goed! Heb haar gewoon op de wei laten staan, dus gewoon met modder enz. En was binnen 2 weken over! Je kan het ook behandelen met zeewater, dat helpt ook erg goed. Bijv. met je paard naar het strand en dan door het water lopen, of met jerrycans zeewater halen en je paard met zijn 'mokbeen' in de emmer laten staan.

Liberance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:56

Dieuw_Mien schreef:
Mijn paard heeft een paar maanden geleden ook mok gehad, heb het toen behandeld met hydrocortiderm. De eerste keer eerst even uitgewassen met betadine shampoo, en daarna 2x per dag (niet altijd) er hydrocortiderm op gesmeerd. Werkte erg goed! Heb haar gewoon op de wei laten staan, dus gewoon met modder enz. En was binnen 2 weken over! Je kan het ook behandelen met zeewater, dat helpt ook erg goed. Bijv. met je paard naar het strand en dan door het water lopen, of met jerrycans zeewater halen en je paard met zijn 'mokbeen' in de emmer laten staan.

dat strandwater ga ik maar eens proberen!!!
haha ben elke week op het strand dus kan dan mooi jerrykans ( hoe je dat ook mag schrijven ) water meenemen!!

haha top..
ja en met dat kammetje bij een fries probeer ik ook en met betadine scrub..maar t komt steeds hoger op de benen..en ze loop van 8-16.00 op het land!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:40

Hydrocortiderm heb ik idd ook erg goede ervaringen mee. Maar bij Puce ging het helaas niet snel genoeg over daarmee (ging wel hard), maar je mag het maar 2 week gebruiken. Dus toen we daarmee stopten kreeg hij eerst weer een terugval (stomme mokzalf Clown)
Maar nu met Dettol gaat ook goed, het is bijna helemaal weg!

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:35

Kan het zijn dat het been eerst wat warm en dik wordt voordat de korstjes komen? Mijn paard heeft sinds vorige week rechtsachter een iets dikke en warme kogel. Ik dacht dat hij zich misschien had verstapt en doe nu rustig aan (aan de hand stappen) en vanavond had hij ineens een flinke korst in de kootholte. Mijn paard heeft nog nooit mok gehad, maar staat dit jaar voor het eerst 24/7 buiten.
Laatst bijgewerkt door Jits op 30-07-08 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:36

ja dat kan dat had ons paard ook.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:14

Ja hoor, Eclipse was ook weer aan de beurt helaas. Ik heb zijn witte benen vandaag gewassen met malaseb shampoo, dat doe ik as weekend nog een keer en 2 x is eigenlijk altijd wel genoeg om hem weer mokvrij te krijgen Lachen . Het enige vervelende is dat ik die shampoo uit Australie heb gekregen Haha! . Op de dagen dat ik geen malaseb gebruik, smeer ik als het even lukt wel een dikke klodder zalf op de korstjes waarmee ik zonnebrand kan voorkomen of 's avonds een klodder mokzalf.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:35

ik zag hier weer tandpasta voorbij komen....
ik snap echt nog steeds niet waarom mensen dat gebruiken... veel dingen dat je op wonden enzo moet smeren en spuiten test ik ook zelf uit.
Acederm gebruik ik alleen op advies van de Da, als dit nadrukkelijk is gezegd. Ik heb het namelijk zelf een keer op een schaafwond gespoten, en had daar een paar uur later nog spijt van. Heel erg pijnlijk.
Niet gek dat een paard dan bang wordt van een spuitbus. Blauwsel (of CTC sray) zit dan weer AB ofzo in, maar prikt niet.
Betadine spray, betadine zalf en wondzalf prikken ook nauwelijks.
Daar gaat mijn voorkeur dus naar uit.

Een (ex) stalgenoot smeerde tandpasta op de mok van haar paard. Beest vloog elke dag door de lucht in zn stal (want buiten de stal durfde/kon ze het niet doen dan dan rukte ze zich los, gek he!).
Zodra je ook maar richting de benen ging met je hand of wat dan ook werd het paard al gek.
Ik vind het niet vreemd!

Bij het ene paard werkt het ene middeltje goed, bij het andere paard het andere middeltje.
Bij mensen precies hetzelfde met medicijnen ect. Het ene werkt wel goed, het andere minder (pijnstillers die bij mijn vriend werken, werken bij mij nauwelijk).

Gewoon een aantal dingen proberen dus, maar blijf alsjeblieft weg van de tandpasta!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:42

Wat betreft tandpasta, bij onze tinker die droge! mok had, hebben we het destijds ook gebruikt. Was het enige dat echt goed werkt, en hij heeft er ook nooit een voet om opgetild als we het er op smeerden. Bij natte mok zou ik het echter nooit gebruiken! Daarbij is het been veel gevoeliger en moet je dus veel meer nog uitkijken met wat je er op smeert.

Wat betreft het sokken-probleem bij friezen/tinkers. Wij hebben destijds alleen het onderste stukje (dichtst bij de huid) sok weg geschoren. Zodat je wel de koot kaal hebt en makkelijk kan behandelen, maar de rest van de sokken gespaard blijven.