[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:49

pien_2010 schreef:
K_m maar wat moet je nu met een second opinion? Paardje kakt》check. Paard heeft geen koorts》check, want dat betekent geen ontsteking. Paard eet, paard rust goed, paard heeft iets tegen de pijn, paard lijkt gelukkig en moet nu nog bijkomen. Wat kan Utrecht daar nog aan toe voegen?

Ontstekingen gaan echt niet altijd gepaard met koorts, dus dat is geen zekerheid.

Maar naar mijn idee kan de darm en stoma geen problemen geven, alleen de wond.

Ik heb me in het begin al uitgesproken dat ik echt geen fan ben van Utrecht vanwege hun werkwijze, maar als je eenmaal dit traject bent ingestapt, denk ik ook niet dat er veel veeartsen/klinieken hun handen eraan willen branden. Hooguit iemand als Tom Marien, durft en kan zoiets aan. ( Belgie )

TS, je kan bij de dunnere mest ook eraan ruiken. Sowieso ruiken en kijken naar de mest, gaat je veel info geven. Bij de urine ook. Kun je vaak ook wel zien en ruiken of de kwaliteit redelijk gezond is.

k_m

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:57

Zou equitom idd zeker eens mailen die hebben mij ook goed te woord gestaan ondanks dat ik er niet ben geweest!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:00

Heeft ze al iets van probiotica gekregen?
Het lijkt mij helemaal niet raar dat het dunne mestwater scherp aanvoelt op die rauwe wondrand.
Verder lijkt ze mooi fris uit haar ogen te kijken en denk ik persoonlijk dat ze nog heel veel tijd nodig heeft om op te knappen en aan te sterken.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 17:07

Dat zou ik na moeten vragen, ze heeft zoveel gehad. :=

Filmpje net gemaakt. Hier werd ze helaas wel weer net wat onrustiger.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:35

Ik vind der al wat "gevulder" tonen!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:44

Het lijkt op het filmpje dat ze wil gaan liggen op het hooi/stro links, maar toch kiest om het niet te doen. Misschien een groter oppervlakte geschikt maken om zacht te liggen in de ruimte?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 18:48

Ze kan haar stal in, daar ligt echt mooie dikke laag. Eigenlijk is dit plekje de plasplek als de rest los loopt. :)

Dat ze aangekomen is word wel meer gezegd, zelf zie ik dat minder goed. :))

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:50

Het lijkt er idd wel op alsof ze daar wil gaan liggen maar te weinig plek vindt. Misschien in een open ruimte liggen slapen ipv in de box. Weet niet of je ruimte hebt om daar wat extra zacht bedekking neer te leggen, dan zie je vanzelf of ze daar wil gaan liggen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:51

Maar op stal ziet/ hoort ze de rest misschien minder goed?

Ik weet het niet hoor, maar mocht je wat rubberen matten hebben, is het misschien wel een poging waard om ook daar een lekker plekje te maken om te liggen?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 19:10

De hele ruimte is rubber matten, normaal gesproken rollen ze daar ook gewoon. :j

Haar stal heeft 2 "luiken" aangrenzend aan de ruimte met haar vrienden.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 19:23

mirjamalvaro schreef:
Ik vind het niet erg dat men mee antwoord voor mij :)
Vandaag inderdaad de 2 potten L-mesitran binnengekregen, precies op tijd want de tube was alweer op.

Sudocreme heb ik zelf slechte ervaring mee met ander paard, dus durf dat niet meer zo goed. :')

Zo kan het natuurlijk ook!
[ Video ]

Heel slim van haar :j
Liggend eten.. zo verbrand ze niks en slaat ze alle vetjes en reserves op :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 19:26

Ik heb gehoord dat de revalidatie zelfs na een eenvoudige koliekoperatie al wel een jaar duurt. Dus ze zal haar tijd nog nodig hebben.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:06

karuna schreef:
Het lijkt er idd wel op alsof ze daar wil gaan liggen maar te weinig plek vindt. Misschien in een open ruimte liggen slapen ipv in de box. Weet niet of je ruimte hebt om daar wat extra zacht bedekking neer te leggen, dan zie je vanzelf of ze daar wil gaan liggen.

Zou ik ook doen, is het proberen waard, dan kan ze zelf kiezen.

Zoals je zelf al zegt, ze vertoont wel wat onrustige tekenen zoals het schrapen, omkijken en met haar hoofd schudden. Moest ze daarna ook weer mesten, zodat je daar een link mee kunt leggen?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 20:50

Niet gezien dat ze toen mestte.

Voor slapen moet ze die ene meter maar ff lopen hoor. Ze heeft al zoveel ruimte en in haar stal ligt tenminste heel dik matras. :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:54

Dat vind dat ik ook TS, er zijn grenzen (lol), zelfs voor een diva met stoma.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:09

Ze zal wel denken, het is te proberen :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 21:10

VanHuisUit schreef:
Ze zal wel denken, het is te proberen :')

Dat zeker.
Ze wou ook proberen of ze de doos vol koekjes niet zelf mocht pakken. Nee dus dame.
Ze moet weer wat grenzen hebben geloof ik. :=

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:43

Hahah herkenbaar dat verwende gedrag! Al dan niet met een paard maar een kat :')

Fijn dat het zo goed gaat met Kya!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:47

Zo, alle berichten van de TS gelezen en daar mooi een uurtje zoet mee geweest. Mede ook omdat ik mijn antwoord niet kon vinden, want begrijp ik het nu goed dat sowieso het rectum in zijn geheel eruit is? En de colon ook in zijn geheel? Want hier wordt natuurlijk het water uit de ontlasting gehaald dus dunne ontlasting vind ik niet geheel gek eerlijk gezegd.

En ik vroeg mij ook af hoe de merrie nu biomechanisch gezien functioneert? Als je kijkt naar de buikspieren ed heb je daar nu natuurlijk een obstakel dus in hoeverre kan je merrie nog bijvoorbeeld goed alle gangen uitvoeren laat staan onder het zadel? Want het zal nu die spieren gaan missen denk ik?

Ik ben ontzettend nieuwsgierig hoe dit in elkaar steekt dus vergeef mijn vragen. Als je ze vervelend vind antwoord dan maar gewoon niet hoor. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:27

Bij een stoma wordt het niet meer werkende deel van de darm losgekoppeld en het einde van het nog wel werkende deel via gat in de buikwand tot "poepgat" gemaakt. Niet meer werkende deel blijft gewoon zitten, of het moet zo aan het rotten zijn dat dat het probleem niet oplost. Bij dit paard is dat deel van de darm door littekenweefsel niet meer flexibel, waardoor er geen/niet genoeg darmperistaltiek is en voedsel/mest dus niet meer verder door de darmen "reist" richting uitgang. Aangezien dit deel geen gezondheidsrisico's oplevert, blijft het gewoon zitten, enkel werkeloos.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:29

Ok maar dan nog ben je wel het vochtopnemendegedeelte kwijt toch? Want juist daar zijnde colon en rectum voor bedoeld. De brei zal dan na het ileum en ceacum maar buiten gaan en nog behoorlijk met veel vocht. Of is er dus nog voldoende colon overgebleven om het meeste vocht eruit te halen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:32

Het colon zit er nog gewoon werkend tussen. Alleen het rectum is ‘afgekoppeld’.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:37

Aah dan heb ik dat toch verkeerd gelezen, bedankt.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 22:40

Dikke darm wat ze nog heeft, of euhh wat ze nog werkende heeft:
intestinum crassum
blinde darm - caecum
eerste gedeelte dikke darm - colon ascendens
laatste gedeelte dikke darm - colon descendens (op het allerlaatste stukje na)

:)

Buikspieren obstakel vraag snap ik niet helemaal :o Hoe bedoel je dat daar obstakel zit?

Vandaag bleef madam liever binnen rondscharrelen, ok prima. Dus veel hooi en geen gras. En ja hoor haar mest was inderdaad stuk droger, wel meestal droog stuk gevolgd door toch een natte kwak. Maar toch duidelijk verschil.

Edit:
Oh ja, en ik vond het niet echt fijn dat madam de kruiwagen omgooide tegen mijn enkel >;) _-:(

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:48

Bedankt voor de uitleg.

Met obstakel bedoel ik de nieuwe anus/stoma. Normaal als een paard beweegt (onder of zonder ruiter) dan spelen de buikspieren natuurlijk een belangrijke rol, samen met de rugspieren ed. Wordt de werking nu niet belemmerd omdat de darm vast is gemaakt aan de spieren?

Ik ben wel erg nieuwsgierig sorry maar dit is zo fascinerend! :o

Hoe gaat het nu met jou?