Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mac schreef:EquiSeq's antwoord op (wat er mis ging in) het onderzoek van Valberg voor de liefhebber:
http://equiseq.com/blog/warmblood-myofi ... P58EPr22G4
AnnedB schreef:Had je dit volgens jou niet voor elkaar kunnen krijgen zonder die test te doen?
BigBen schreef:De studie waarin Valberg aantoont dat er geen verband bestaat tussen de varianten P2, P3a, P3b en P4 en PSSM2 is hier al 20 keer geciteerd, maar toch nog een keertje: https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /evj.13345.
De blog van Equiseq reageert niet op dat onderzoek, maar wel op een onderzoek van Zoë Williams, en dat staat hier: https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /evj.13286.
BigBen schreef:Elin_ schreef:Maar je valt mensen wel aan. Misschien onbewust, maar je toon is zeker niet vriendelijk te noemen.
Jammer.Elin_ schreef:Daarnaast schiet je dingen af, maar je komt niet met alternatieven.
Ik kan geen alternatieven toveren. Bij de huidige stand van zaken is er maar één manier om de diagnose PSSM2 met zekerheid te stellen, en dat is dmv een biopt.
freeride schreef:De blog link die je plaatst geeft een error, hier is de reactie van Equiseq op de bovenste link naar de "peer review" van Valberg op de p2/p3/p4 onderzoeken van Equiseq:
Voor het gemak heb ik ook de nederlandse vertaling toegevoegd die reeds verzonden is aan o.a. Laboklin.
Ik kijk uit naar je gedetailleerde reactie
Equiseq schreef:Op 21 Mei 2020 deelden verscheidene mensen een email van Stephanie Valberg over een paper die zij publiceerde, welke volgens haar zeggen bevestigt dat de Equiseq varianten niet geassocieerd kunnen worden met MFM in warmbloedpaarden. Equiseq's blogpost hieronder is een gedetaileerde reactie op dat paper: http://equiseq.com/blog/warmblood-myofibrillar-myopathy.
Mac schreef:Helaas is ook de wereld van onderzoek, publicatie en peer review niet zo zwart/wit als de wetenschap je zou willen doen geloven en al helemaal niet vrij van Ego en strijd tussen meerdere kampen. En dit gaat ver, tot bedreiging en intimidatie aan toe. Daar ga ik me niet in mee laten zuigen. Mijn standpunt lijkt me duidelijk en ik kan de tegenstanders niet van mening laten veranderen. Dat hoeft ook niet. Andersom ga ik mijn mening ook niet veranderen door dit soort bijdrages aan dit topic.
Nu graag weer verder met de insteek van dit topic, namelijk: hoe wij onze paarden kunnen helpen met hun spierproblemen.
Mac schreef:Dank freeride - lekker bordje leesvoer![]()
Helaas is ook de wereld van onderzoek, publicatie en peer review niet zo zwart/wit als de wetenschap je zou willen doen geloven en al helemaal niet vrij van Ego en strijd tussen meerdere kampen. En dit gaat ver, tot bedreiging en intimidatie aan toe. Daar ga ik me niet in mee laten zuigen. Mijn standpunt lijkt me duidelijk en ik kan de tegenstanders niet van mening laten veranderen. Dat hoeft ook niet. Andersom ga ik mijn mening ook niet veranderen door dit soort bijdrages aan dit topic.
Nu graag weer verder met de insteek van dit topic, namelijk: hoe wij onze paarden kunnen helpen met hun spierproblemen.
Mac schreef:Dank freeride - lekker bordje leesvoer![]()
Helaas is ook de wereld van onderzoek, publicatie en peer review niet zo zwart/wit als de wetenschap je zou willen doen geloven en al helemaal niet vrij van Ego en strijd tussen meerdere kampen. En dit gaat ver, tot bedreiging en intimidatie aan toe. Daar ga ik me niet in mee laten zuigen. Mijn standpunt lijkt me duidelijk en ik kan de tegenstanders niet van mening laten veranderen. Dat hoeft ook niet. Andersom ga ik mijn mening ook niet veranderen door dit soort bijdrages aan dit topic.
_Nelleke_ schreef:Ik kom jullie topic even binnenvallen. Door de discussie over de PSSM2 test ben ik het spoor even bijster. Welke test kan ik het beste doen om PSSM1 te testen?
Er zit enorm prijsverschil in. Maakt dit nog uit?
Ik heb een haflinger ruin van Ambach. Hij vertoont (vrijwel) geen symptomen maar wil hem toch laten testen omdat hij wel andere, niet bij PSSM-passende symptomen heeft.
mooney schreef:Niet nieuw, maar ik denk dat het voor mensen die het topic binnenvallen, advies lezen om de test te doen en niet terug lezen, wel prettig is.
Nogmaals als je hem met de informatie dat het niet gevalideerd is toch wil doen is dat prima. Maar een test doen omdat deze aangeraden wordt en dan niet bewust zijn van de achterliggende informatie lijkt me zuur.
Nelleke de pssm1 test is inderdaad een stuk goedkoper en wordt bij veel laboratoria aangeboden. Daar gaat de hele voorgaande discussie trouwens niet voor op, die is gevalideerd.