[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jientis

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:51

Hoi,

Ik kan het maar proberen. Het eten opvoeren is onmogelijk, als je ziet wat er in gaat, niet normaal. Hij krijgt bietenpulp, pavo 18+ ( seniores priores kan ik hier niet krijgen), lijnzaad, olie, grasbrok, onbeperkt hooi en staat daarbovenop 20u per dag op een dikke wei met vriendjes. De 4u op stal krijgt hij dan als enige nog eens eten, onbeperkt hooi, zijn papje,… Vermits het vermageren bij hem echt rond deze periode is en dus echt door de ppid, wil ik het risico wel wagen dat het daardoor komt en dat hij ook dikker kan worden met medicatie.
Nu ik dit typ, bedenk ik me net dat hij sinds 6 maanden ongeveer dikke klieren onder zijn kin heeft ( speekselklieren denk ik), was er van de ene op de andere dag. Heb de dierenarts er voor gebeld maar het enige wat die zei was dat oudere paarden dit nogal eens hadden. Volgens mij is dat ook wel een symptoom van de ppid, niet?
Ik moet nog veel leren hoor.
Ik ga proberen om hem geen deken aan te doen, heeft vorig jaar ook goed gewerkt want hij was sowieso al een verschrikkelijk paard voor dekens met zijn hoge schoft, doorhangende rug en brede borst. Ik heb zeker 30 dekens voor hem liggen maar na een paar weken (vooral bij zwaardere dekens) altijd schuurplekken. Bovendien ging hij bij de minste beweging of wisseling in temperatuur super hard zweten onder zijn deken dus vorig jaar zonder deken gezet ( enkel bij regen of dergelijke, 100 gram regendekentje opgedaan om buiten te gaan) en dat ging prima. Hij is dan rond november terug mooi beginnen bijkomen en tegen de lente was hij zelfs weer te dik. Ik hoop alleen dat ik hem dit jaar niet zo hard moet laten vermageren als vorig jaar en dat de prascend er mss bij helpt…
Gisteren ¼ door zijn eten gegeven voor de eerste keer. Dierenarts zei me dat ik echt 1/dag moest geven maar ik ga beginnen met ¼. Hij zit nog maar in een beginfase en ik ben veel te bang van de bijwerkingen.
Weet iemand hoe snel PPID verergert? Ik hoop hem namelijk nog vele jaren bij me te hebben 

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:05

Ik denk,wel dat wanneer hij op de medicatie staat hij gaat verdikken. Niet dat de prascend hem verdikt. Maar de prascend normaliseerd de cortisol in het lichaam die veel te hoog was. Door de hoge cortisol waarde wordt het lichaam volledig ontregeld wat resulteert in infecties, afvallen, spierverlies, slecht voelen. De prascend normaliseert dit zodat het lichaam terug normaler kan,functioneren. En volgens mij kan dan het lichaam alle voedingsstoffen opnemen,die het binnenkrijgt. Dus de kans bestaat echt dat hij gaat verdikken door het vele eten doordat zijn lichaam,stabieler gaat zijn door de prascend en hierdoor voedingsstoffen kan opnemen. Een,ontregeld ziek lichaam kan niet de nodige bouw en voedingsstoffen nemen uit,goede voeidng

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:11

Vraagje: onze pony die net op de medicijnen staat eet de cavalor fibreborce niet (meer). Wel eet ze hooi en het handje basisbrok met daarin het pilletje, dus het ligt niet aan haar eetlust. Weet iemand hier iets gelijkwaardigs aan de fibreforce maar dan snakelijker? :D

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:00

llora schreef:
Ik denk,wel dat wanneer hij op de medicatie staat hij gaat verdikken. Niet dat de prascend hem verdikt. Maar de prascend normaliseerd de cortisol in het lichaam die veel te hoog was. Door de hoge cortisol waarde wordt het lichaam volledig ontregeld wat resulteert in infecties, afvallen, spierverlies, slecht voelen. De prascend normaliseert dit zodat het lichaam terug normaler kan,functioneren. En volgens mij kan dan het lichaam alle voedingsstoffen opnemen,die het binnenkrijgt. Dus de kans bestaat echt dat hij gaat verdikken door het vele eten doordat zijn lichaam,stabieler gaat zijn door de prascend en hierdoor voedingsstoffen kan opnemen. Een,ontregeld ziek lichaam kan niet de nodige bouw en voedingsstoffen nemen uit,goede voeidng

Dat was inderdaad ook mijn redenering :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:35

Iorrr schreef:
Vraagje: onze pony die net op de medicijnen staat eet de cavalor fibreborce niet (meer). Wel eet ze hooi en het handje basisbrok met daarin het pilletje, dus het ligt niet aan haar eetlust. Weet iemand hier iets gelijkwaardigs aan de fibreforce maar dan snakelijker? :D

Even geduld hebben :D Hoogstwaarschijnlijk gaat de Fiberforce er binnen een weekje ofzo toch weer terug in. Heeft hier ook af en toe ééntje, wil ze het even niet. Komt na een paar dagen dan weer helemaal goed.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:19

Vorige week is cushing bij mijn oudste shet geconstateerd. Hij krijgt nu medicijnen. Ik vraag mij wel af hoelang hij nog kan blijven leven met medicatie? Iemand een idee?
En hij is super mager staat in een wei met meer dan genoeg gras maar komt niet aan hoort dat ook bij cushing en is daar wat aan te doen of ziet het er erger uit dan het is?

En ik kon nergens in de bijsluiter vinden wat je moet doen als je het een dag vergeten bent om te geven. ... weet iemand dat?

Alvast erg bedankt voor de informatie!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:57

De mijne heeft al zo'n 16 jaar Cushing en krijgt nu al 6 jaar medicijnen en hij leeft nog steeds. Hij is nu 28.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:06

cynthiar schreef:
De mijne heeft al zo'n 16 jaar Cushing en krijgt nu al 6 jaar medicijnen en hij leeft nog steeds. Hij is nu 28.

Dat is knap. Dan is je paardje echt wel het bewijs dat paarden oud kunnen worden met cushing. geeft veel mensen toch wel hoop. Altijd leuk om te horen. Super

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:48

Ilora dank voor de tips! Pulp was ik ook al mee begonnen maar dat lust meneer niet. Soja is nog wel een optie en ook even met de kliniek overleggen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:31

Je kan brok door de pulp meeweken. Dat werkt hier goed. Alleen pulp vinden ze hier ook niks aan.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:45

Pulp alleen eten ze hier ook niet graag . Maar met grasbrok en luzerne brok en,de muesli erdoor gaat het er wel heel goed in.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:51

Ik vroeg me af of eigenlijk de waarde van ACTH iets zegt over de cushing zelf. Is er iemand hier die dat weet?
En als je met pracend zou starten en na ongeveer 8 weken weer zou testen en op >47 zou uitkomen is dat een teken dat het medicijn aanslaat? Of als deze bijvoorbeeld 60 is wat dan?

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:47

Hoi, ik zal zo braaf het hele topic proberen terug te lezen. Maar ik heb even een dringend vraagje.. wat vinden jullie?
Sinds afgelopen voorjaar ben ik eigenaar van een welsh cob merrietje van ongeveer 11 jaar (kan ook 2jaar ouders zijn). Toen ik haar kocht was ze geschoren en aan de vette kant. Over de zomer is ze netjes afgevallen en erg goed op conditie gekomen. Ze blijft echter wat gevoelig op de voeten en zit steeds iets tegen hoefbevangenheid aan. Ik voer haar al 3 maanden extra magnesium bij. Verder een vrij schraal/sober dieet. (Vitalbix brokjes en hooi, wat uitgebloeid gras als het kan ivm het weer). Ze loopt 3-4 x in de week mee met een bosrit (aan de hand) van 3a4 uur die vrij intensief is. Met schoentjes aan is dit geen probleem.

Ik heb in het begin via het paspoort haar oude eigenaar op kunnen snorren. Ze heeft altijd met de merrie gefokt en haar 8 jaar gehad. Tot ze vorig jaar dus schijnbaar weg moest. Nu zei mijn dierenarts ineens dat ze miss wel PPID aan het ontwikkelen was en daar de gevoeligheid op de voeten vandaan kwam. (pas) toen viel het mij op dat zij ondanks haar leeftijd heeft zij helemaal geen kuiltjes boven dr ogen heeft. Ze heeft ook een (in mijn ogen merrie-)pens. Maar dit kan dus ook wat anders zijn. Net de ACTH bloeduitslag gehad. Deze was 11. Op het randje dus.... Misschien beginnend ppid?

Mijn DA stelde voor om óf over een maand of 2 weer te testen en ondertussen in de gaten te houden of de hoefbevangenheid afneemt (ook al heeft ze daar vanaf nu sinds pasen sluimerend last van). Óf om 6 weken pergolide te geven (opbouwend) en kijken of ze minder gevoelig wordt op dr voeten en wat meer kuiltjes boven dr ogen krijgt.

Wat denken jullie dat de beste aanpak is? Ik las zo even snel verschillende uitkomsten wat betreft de bloedonderzoeken en het aanslaan van medicatie per patiënt.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:09

Dat is niet op het randje hoor. De waarde mag nu 47 of lager zijn; het is Seasonal Rise.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:13

Hangt er vanaf hoe er getest is:

Citaat:
ACTH-test.
Men neemt bloed af en bepaald daarin de hoeveelheid ACTH.
Om het om te rekenen: \
pg/ml = pmol/L ÷ 0.220
pmol/L = pg/mL x 0.220

Een van de belangrijkste onderzoekers van PPID is Prof.Dr. Andy Durham, verbonden aan het Liphook Equine Hospital in Groot-Brittanië. Hij heeft o.a. vastgesteld dat er bij de bepaling van de ACTH waarde rekening gehouden moet worden met de veranderingen van de seizoenen op het noordelijk halfrond, oftwel de zgn Seasonal Rise ( = SR). In bepaalde perioden van het jaar is het ACTH gehalte altijd wat hoger of lager en heeft daarvoor een grafiek ontwikkeld die je hieronder kunt zien.

Referentiewaarden Andy Durham*
Positief boven ·
November - juli >29 pg/ml* (>6,7 pmol/L) ·
Augustus - oktober >47 pg/ml* (>10,5 pmol/L)

Dus 47 of 10,5. Afhankelijk van er gemeten is kan het net over het randje zijn.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:40

Dennis schreef:
Hangt er vanaf hoe er getest is:

Citaat:
ACTH-test.
Men neemt bloed af en bepaald daarin de hoeveelheid ACTH.
Om het om te rekenen: \
pg/ml = pmol/L ÷ 0.220
pmol/L = pg/mL x 0.220

Een van de belangrijkste onderzoekers van PPID is Prof.Dr. Andy Durham, verbonden aan het Liphook Equine Hospital in Groot-Brittanië. Hij heeft o.a. vastgesteld dat er bij de bepaling van de ACTH waarde rekening gehouden moet worden met de veranderingen van de seizoenen op het noordelijk halfrond, oftwel de zgn Seasonal Rise ( = SR). In bepaalde perioden van het jaar is het ACTH gehalte altijd wat hoger of lager en heeft daarvoor een grafiek ontwikkeld die je hieronder kunt zien.

Referentiewaarden Andy Durham*
Positief boven ·
November - juli >29 pg/ml* (>6,7 pmol/L) ·
Augustus - oktober >47 pg/ml* (>10,5 pmol/L)

Dus 47 of 10,5. Afhankelijk van er gemeten is kan het net over het randje zijn.

Volgens mijn dierenarts zit ze 'op het randje' van mogelijk begin stadium ppid. Dus neem aan dat er dan inderdaad in Molair (pmol/L) is gerekend ;). Ik ga het nog even navragen. Dank trouwens voor de uitleg!

Als dit laatste dus het geval is.... Wat is dan wijsheid? :/

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:08

Hier een positieve uitslag. Heb net pergolide gehaald 2 euro per tablet). Dierenarrs belt me nog op over welke dosis ze moet krijgen. Jullie adviesvwasvrustig opbouwen, heb besloten me hier aan te houden. Da assistent zei dat dit niet nodig is maarvgeloof jullie als ervaringsdeskundige. Ik baal vreselijk, maar besef me dat het nog niet het einde vd wereld is....
Waarde was niet heel ver erboven overigens 58.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 20:24

Lees het net op je Facebook Timo echt super rot ook veel te jong....

Dennis nog bedankt voor de uitleg!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 21:27

En vandaag nog maar eens de da kunnen laten komen. Omdat we al verschillende keren slokdarmverstopping hebben,gehad de afgelopen week. De andere keren was het op vijf a tien minuten voorbij. Maar vandaag heeft het echt lang geduurd. Meer als een uur. Werd er gek van. Daarna ging ze constant plat liggen. Dus da gekomen waar we o zo goede vriendjes mee zijn. Niet dus en waar we ook echt niet af en toe ons pootje is naar willen uitslaan. De slokdarmverstopping had gasophoping veroorzaakt waardoor we koliek verschijnselen toonde. Nog eens bloed getrokken want haar schildklier stond weer heel dik en,dit veroorzaakte blijkbaar de slokdarmverstopping. In januari waren haar schildklierwaarde T4 verhoogd. Baal enorm. Kan toeval zijn maar kan ook zijn dat het gezwel,groeit. En dat wil ik niet horen. Dus nu in plaats van muesli iets geven dat gemakkelijker eet. De rest van haar voeding mag blijven. Hooi en,gras zijn totaal geen,probleem.

Dus tips voor gemakkelijk eetbaar eten heel welkom. Pfff

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:19

@Ilora: Masters seniorenslobber?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 07:03

Iets als bietenpulp?

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 08:22

Water bij de musli (of brokjes). Niet laten weken maar gewoon meteen geven. Mijn oude paard kreeg van alle soorten krachtvoer slokdarm verstopping, maar met een schep water erbij is het nooit meer een probleem geweest!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:32

Jullie kennen allemaal wel het artikel over die kudde met paarden die bijna allemaal boven de grens zaten in de SR toch ( echt maar 2 en het jaar erop 3 van de 39 paarden zaten onder de grens in september) ? En ook allemaal weer keurig onder de grens na de SR ....

edit: niet helemaal het artikel dat ik bedoelde, maar hierin worden wel de waardes van die kudde in genoemd. http://synlab.com/fileadmin/fachinforma ... ushing.pdf

Hoogste waarde sept 2002 : 140
Hoogste waarde januari 2003 : 32,4
hoogste waarde mei 2003 : 22,2
Ik neem hierbij aan/ denk dat die hoogste waarde steeds van hetzelfde paard is ?! Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
Bij de ponies is het verschil in SR en buiten SR nog veel groter van de ACTH waarde.

Ik bedoel hier verder ook niets mee te zeggen. Maar houd het in je achterhoofd en kijk vooral goed naar je paard en wees niet te gefocused op die waardes.
edit 2 : Hier het artikel : http://research.vet.upenn.edu/portals/4 ... l_2005.pdf
Laatst bijgewerkt door Maris op 08-10-16 12:04, in het totaal 2 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:51

Maar als ik een test in de SR periode doe (staat al op medicijnen) en de uitslag is goed (dus onder de grens), dan zou ik toch gewoon een fitte pony moeten hebben, of is dat niet gerelateerd dan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:54

tine10 schreef:
Maar als ik een test in de SR periode doe (staat al op medicijnen) en de uitslag is goed (dus onder de grens), dan zou ik toch gewoon een fitte pony moeten hebben, of is dat niet gerelateerd dan?

Niet alle klachten die je paard of pony heeft hoeven door een verhoogd ACTH / PPID te komen natuurlijk.