[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:23

hier voeren we ook gewoon kuil van goede kwaliteit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:45

Esther, op zich zou een vitaminebrokje voldoende zijn.
daar alles in wat ze nodig hebben toch?
Brok er naast geven lijkt me dan overbodig,

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:48

Mijn eczemer zou echt niet zonder brok kunnen hoor, hij zou binnen een paar weken een wandelende skelet zijn en het werk zeker niet aankunnen. Daar kan ik geen hooi tegenop voeren. Hij krijgt nu 2 kg ponybrok van Subli per dag.

Afbeelding

amie1965

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:22

eczemers genoeg die kuil eten, geen oplossing dus |(

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:25

En de mijne hebben (ondanks 24/7 buiten) altijd stro om te knabbelen, ook geen oplossing dus..

Dominique_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:02

Hoi medebokkkers!

Volg dit topic met interesse. Heb een leuk paardje op het oog, echter met ernstige eczeem. Nu onder controle, maar haar voorpluk is weggeschuurd en haar oren kapot. Eigenaresse is iemand met veel verstand van paarden, voeding is oke. Alles geprobeerd, aloe Vera schijnt iets te helpen.

Jullie hebben ervaring met eczeem en zijn uiteraard dol op jullie paarden. Vraag is echter; zou het voor jullie een reden zijn een koop hiervoor niet door te laten gaan, kijkende naar de kennis (en zorgen) die je nu hebt? Als ik een paard zou kopen en die zou later eczeem krijgt: so be it. Echter nu ik de keuze heb....dilemma!

Groetjes!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:12

Nu je de keuze hebt . Niet aan beginnen !
Ik zou het iig niet doen , nu ik weet wat voor ellende en kosten het met zich mee brengt ...
Zowel voor paard als mens

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:22

Als je de keuze hebt dan zou ik als ik jou was heeeeeeeeeeeel erg goed erover nadenken!
Zomereczeem is nml echt een kwelling niet alleen voor het paard maar ook voor de eigenaar.
Kost een hoop geld en je krijgt weinig resultaat.

Dominique_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:33

Jullie bevestigen mijn vermoedens! Ze is alleen zo leuk! ;-)

Bedankt voor het delen van jullie ervaring!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:47

Als ze nu de voorpluk en oren al beschadigd heeft dan zou ik het ook niet doen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:55

DominiqueDG schreef:
Jullie bevestigen mijn vermoedens! Ze is alleen zo leuk! ;-)

Bedankt voor het delen van jullie ervaring!

Als je hart er sneller van gaat kloppen.
Je alle risico's erbij neemt. En zorgen.
En je haar een fijne plek kan bieden, en zij daarmee wat met de prijs doen.
Tja why not ?

Zelf zou ik er niet om staan te springen om er een met ZE bij te nemen.
Maar mijn paarden plek is er wel naar.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:25

DominiqueDG schreef:
Hoi medebokkkers!

Volg dit topic met interesse. Heb een leuk paardje op het oog, echter met ernstige eczeem. Nu onder controle, maar haar voorpluk is weggeschuurd en haar oren kapot. Eigenaresse is iemand met veel verstand van paarden, voeding is oke. Alles geprobeerd, aloe Vera schijnt iets te helpen.

Jullie hebben ervaring met eczeem en zijn uiteraard dol op jullie paarden. Vraag is echter; zou het voor jullie een reden zijn een koop hiervoor niet door te laten gaan, kijkende naar de kennis (en zorgen) die je nu hebt? Als ik een paard zou kopen en die zou later eczeem krijgt: so be it. Echter nu ik de keuze heb....dilemma!

Groetjes!

Als het paard verder volledig gezond is en helemaal naar mijn zin, zou ik hem niet laten staan. Het is zo onwijs moeilijk om een paard te vinden waarmee je een klik hebt, en die dan ook nog helemaal gezond is. En liever een eczemer dan een paard met twijfelachtige foto's of een ander gebrek aan het bewegingsapparaat..
Het is veel werk, maar ik vind het altijd wel een quality momentje als ik mijn eczemers hun dagelijkse smeerbeurt geef. En ik ben ook weer blij als ik zie dat door de goede zorgen de jeuk onder controle te houden is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:53

Houd er rekening mee dat eczemers niet overal kunnen staan als je van pension afhankelijk bent.
Niet elke stalbaas word vrolijk als de water of voerbak van de muur geschuurd word. Qua voeding heb je weinig bij te voegen in pension. Buiten staan is voor zulke paarden vaak meer kwelling dan genot. Dekens zijn duur en sneuvelen vaak.
En zo zijn er nog heel veel negatieve dingen helaas.
Dus bezint eer gij begint.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:46

Zeker want het zijn zulke zorgen he, elke dag weer.

Appie heeft jeuk,aan zijn staart en ik baal daar van -O-
Zitten ook korstjes op en het is rood
Hij heeft zijn deken op,geen gras, vitamientjes, genoeg beweging...."zucht"
Dat is het hebben van een eczeempaard :j

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:30

Die vraag is al eerder gesteld, en zei toen al van ik zou het niet doen. Ik vind het een ellende om mijn paard te zien, elke x weer spannend als ik de deken eraf haal, wat zou er nu weer af zijn geschuurd??

Mijn Rambo is nog helemaal intact, alleen de gladde stof bij de schouders is versleten waardoor die nu schuurplekken krijgt.. pff nieuwe deken aanschaffen? ik ben totaal geen handige naaister.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:17

talithaa_0 schreef:
Die vraag is al eerder gesteld, en zei toen al van ik zou het niet doen. Ik vind het een ellende om mijn paard te zien, elke x weer spannend als ik de deken eraf haal, wat zou er nu weer af zijn geschuurd??

Mijn Rambo is nog helemaal intact, alleen de gladde stof bij de schouders is versleten waardoor die nu schuurplekken krijgt.. pff nieuwe deken aanschaffen? ik ben totaal geen handige naaister.

Kun je hem niet ergens laten maken? Is altijd nog goedkoper dan een nieuwe :j
Mijn zadelmaker repareert ook dekens namelijk voor een schhappelijke prijs

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 08:18

Eczeem kan een flinke zorg zijn zeker als ze nog meer gaan mankeren, dat ervaar ik nu aan den lijfe.

Cherise staat nu 's nachts nog op stal terwijl de andere paarden 24/7 in de wei lopen, dit om te voorkomen dat ze eczeem aan haar buik gaat krijgen. Gevolg een nukkig paard en we hebben haar dus al van stalrust gehaald.

Cherise heeft aan 2 voorbenen een weke delen blessure en door een ongeluk met de trailer een breukje een doornuitsteeksel van haar wervels.
Benen komen goed door rust, dus dat is het probleem niet.
Rug valt goed mee te leven en geeft een bruikbaar paard als ze verder in balans is en we haar rug rond houden met rijden. Holle rug is uit den boze.
Daar komt dus de eczeem om de hoek, als ze aan haar buik schuurt doet ze dat zittend over de grond of haar eigen achterbeen, dan is haar rug hol en zet ze enorme druk op haar voorbenen.

Hier is de eczeem dus een beperkende factor voor haar revalidatie.

Het eerdere plan van Ameland of waddenkust is in overleg met de DA niet de eerste keuze omdat we dan haar gewicht niet kunnen managen. Er is al flink wat af maar met onbeperkt grazige weiden zit dat er zo weer aan.
Met opstallen en overdag naar buiten op een niet al te rijke wei is de eczeem goed te doen, maar dat vraagt wel veel van mij kwa buiten en binnen zetten, stal onderhoud voeren etc. Dat is in de weide maanden niet inclusief waar ze nu staat.

Maandag ga ik bij een andere stal kijken waar meer paarden 's nachts op stal staan en waar de basis dingen gedaan worden zodat ik weer tijd voor de leuke dingen met haar heb.... En de bak daar zo super, helemaal perfect voor haar geblesseerde benen.
Dit is ook echt nodig omdat ik in augustus zelf 6 weken uitval ivm met een operatie aan mijn voet.

Ja, een eczemer is met goed management prima te houden maar het vraagt wel extra inspanning.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:16

Jeetje, dat valt inderdaad niet mee..

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:17

Ik wil mijn eczemer absoluut niet kwijt, maar er voor kiezen als ik het van te voren weet, nee!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:14

Toch met de juiste stalling, de juiste voeding, hoop liefde en geduld.
Kan je er heel veel leuks van maken.

Ik denk dat een paddock paradise voor veel eczemers ideaal zou zijn.
Ze bewegen veel wat voor elk paard goed is, en weinig gras. En goede weide management zou eraan meehelpen dat ze wel goed op gras zouden kunnen. (daar ben ik nu zelf mee bezig)
Goed hooi.

Ik heb eczemer, maar ze gaat zo onwijs goed. Van de week s avonds lekker 2 uurtjes zonder deken.
Even kroelen met vriendinnetje
De bruine is de eczemer (manen vlecht ik in prettiger onder de deken)
Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:22

Ik zou Cherise absoluut niet in een PP willen hebben, door haar op stal te zetten 's nachts bescherm ik haar extra tegen de knutten.

Blacky daar in tegen zou het prima in een PP kunnen doen, maar die doet het nu ook goed met deken, Derfen en 24/7 op de weide.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:39

die van mij hebben een loopstal en....ze staat zelf gewoon binnen(altijd handig als je een kennis aan de overkant heb wonen en die kijkt recht op paddock/stal) :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:54

Ik ga morgen draden zetten en dan krijgt de groep van appie er een klein stukje gras bij.
is mega lang en uitgebloeid,dus hoop dat het niet teveel extra jeuk gaat opleveren. :j

Ik sta eigenlijk best ideaal :o :D

we hebben paddock paradise, we hebben weiland met veel en weiland met weinig gras.
, we hebben stallen, en daar mogen ze snachts in, of niet,mag je zelf weten.
een tweetal paddocks met schuilstal
de oude paarden groep bij ons hebben een paddockparadise, en een schuilstal en nog gewone stallen waar ze in kunnen!

Wat wil je dan nog meer met zoveel keus?
*\o/* *\o/*

Oh en je hoeft niks zelf te doen, ook handig!!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:15

Ideaal !!
Ik moet alles zelf doen. Geen gedoe met stal genoten en andere paarden.

Een paddock Paradise. Schuilstal. Paddock. Wel iets teveel gras. Maar ga dat gewoon maaien.
En mega schuur voor opslag van zooi incl 6 stallen.
Soms is het even zoeken naar de ideale stal

Dominique_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 23:39

Bedankt voor jullie reacties! Ik 'schrik' wel van de 'nee' antwoorden, hoewel ik het wel gad verwacht. Ergens wil ik het niet horen ;-).

Ik had een PP in gedachten voor deze eczemer, maar met voldoende mogelijkheid om s'nachts naar binnen te gaan.