[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:05

Dat is het Nammie. Er is altijd wel wat te vinden. Meestal een Schot in de juiste richting. Maar wanneer ben je 100% zeker.
Ik weet alleen dat de manenkam van mijn merrie nu mooi soepel blijft dankzij hormoonbalans en extra magnesium.
Haar buik is wel weer afgrijselijk Opgeblazen.
Vermoedelijk door toch granen en suikers in de brok die ze momenteel eet.
Ondanks verhoogde waarde deed prascend bij haar onvoldoende en.Vondt het te duur om dan nog langer te verstrekken.
Puzzel gaat verder.
Artikelen hier zijn.interessant maar geen eenduidig antwoordt helaas

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:28

Het is een wonder, pony eet!!! Had nog natures best muesli en ga hierna over op care4life met pavo.. Krijgt dan 1/3 schep muesli 1/3 lucerne en half bekertje pavo. Daar hou ik het even op, hij eet nu dus ik ga het even nog niet veranderen.... Oude schranser in hem kwam gisteren naar boven!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:40

Vindt ik leuk.
Die knop mis ik nu.
Wat fijn dat hij eet.
Voorlopig rantsoen zo houden dan.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:52

Ja pfff.... Gisterenochtend, tabletje in handje brok, hij at het zo snel op. Ik denk ik pak gewoon een emmer met wat muesli en dat geef ik... Tot op het laatste beetje helemaal op! In de avond binnen gezet, hij had hooi, de rest voer... Kwam hij met zijn hoofd naar buiten met de vraag waarom hij geen voer had :D dus ik weer gegeven en had het goed opgegeten. Pfoeh, zo blij dat hij weer iets eet en dat je het niet persoonlijk hoeft te geven. Hij leek echt de oude! Nou hopen dat volgend jaar alles goed blijft. Dit jaar zo'n 1000 euro aan da kosten voor hem gehad, maar nu gaat alles goed en hoop dat hij zich in 2014 niet meer gaat verslikken en stik gezond blijft!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:06

Pandora2 schreef:
Maris schreef:
Heb je mijn bovenstaande berichtje al gelezen ( die met de dik gedrukte letters ). Ik heb echt helemaal in de war erdoor. Waardes tot boven de 200 in september die dan in mei gewoon weer helemaal goed zijn..... ( bij dezelfde paarden en zonder medicijnen )

Een mens zou van minder in de war raken.. %) Mijn zwarte merrie had juni 2012 acth van 130 (maart van dat jaar hoefbevangen geweest ), mei 2013 een acth van om en bij de 30 en nu in september een acth van 216....beestje heeft nog nooit prascend gezien, heeft ook geen symptomen van cushing en koerst nog steeds fris en fruitig door de wei... :D

Dat komt dus eigenlijk overeen met wat er in dat engelse artikel staat. Behoorlijk verhoogde waardes in sept/okt en dan in mee gewoon normale waardes !
Zou de fabrikant van prascend dat ook weten ? ik mag toch hopen van niet. Maar de pharmaceutische industrie ..... Want dat zou inhouden dat veel paarden onnodig prascend krijgen, in ieder geval in een groot deel van het jaar.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:08

Zou de fabrikant daar wakker van liggen.
Die zijn bank rekening ziet groeien.
Ik ben dat geloof in oprecht zijn wat farmaceutische industrie al lang kwijt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:11

Ja ik ook hoor. Ik hoorde vorige week dat fabrikant A een duur middel uitbracht. En fabrikant B die een soortgelijk middel had ontwikkeld werd betaald door A om het middel niet op de markt te brengen. Zodat A lekker kon verdienen en B verdiende zoveel aan het smeergeld dat ze ook tevreden waren.
Zucht.

Dus idd misschien wel grote kans dat de fabrikant van prascend wel weet dat er vals positieve testen zijn in sept/okt en daarom juist dan gratis laat testen. Ooohhhhh !!!!!

En dan ook nog andere referentiewaardes in duitsland ( tot 50 goed en pas vanaf 100 echt zeker cushing )....... Tjeempie

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:24

Sowieso want pergolide werkte ook en was goedkoper. Daarom komt BI met prascend en mag pergolide niet meer voorgeschreven worden aan paarden.
Is toch ook puur om de euro,s te doen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:25

Batlow schreef:
Het is een wonder, pony eet!!! Had nog natures best muesli en ga hierna over op care4life met pavo.. Krijgt dan 1/3 schep muesli 1/3 lucerne en half bekertje pavo. Daar hou ik het even op, hij eet nu dus ik ga het even nog niet veranderen.... Oude schranser in hem kwam gisteren naar boven!

Fijn zeg! *\o/*

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:28

Wat betreft de verschillen in waardes. Ik denk dat je juist daarom voornamelijk de klinische symptomen goed in de gaten moet houden. Die waardes staan sowieso niet gelijk aan de symptomen, dus zeggen in mijn ogen ook niet zo veel.

Maar dat van het gratis testen in een periode waarin de waardes hoger liggen is wel een goede marketing stunt! <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:34

Even voorop gesteld dat ik een groot gelover ben, dat de farmaceutische industrie 1 grote maffiapraktijk is hoor en dus gelijk geloof dat BI idd expres in oktober gratis testen verleent, blijft het een feit dat er dus ook paarden zijn die wel veel symptomen hebben en lang niet zo een hoge acth waarde hebben. Zou dus ook zomaar kunnen zijn dat die acth test gewoon niet zo goed werkt als ze ons doen geloven...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:38

Yup en mijn paard had een waarde van 700 -en nog wat en juist weer heel weinig symptomen. Daarom, kijk vooral naar je paard. Natuurlijk is testen wel goed om te weten wat zich van binnen afspeelt, maar met die gegevens weet je eigenlijk nog niet alles.. Blijkt wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:39

ohjajoh6 schreef:
Even voorop gesteld dat ik een groot gelover ben, dat de farmaceutische industrie 1 grote maffiapraktijk is hoor en dus gelijk geloof dat BI idd expres in oktober gratis testen verleent, blijft het een feit dat er dus ook paarden zijn die wel veel symptomen hebben en lang niet zo een hoge acth waarde hebben. Zou dus ook zomaar kunnen zijn dat die acth test gewoon niet zo goed werkt als ze ons doen geloven...

tja...de slager keurt zijn eigen vlees....test positief,BI verdient er aan en de da.
Ik vertrouw niets en niemand meer :(

Batlow@Fijn! *\o/* Een zorg minder! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:40

marketing stunt my ass , jessix. vind het knap gevaarlijk, als je er achter moet komen dat je je paard misschien al jaren een middel als prascend geeft voor niets, zo veilig en onschuldig is het tenslotte niet...

edit; ik lees ineens dat jouw paard daar het perfecte voorbeeld van zou kunnen zijn, dus je zal het wel anders bedoelen als ik dacht...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:45

ohjajoh6 schreef:
marketing stunt my ass , jessix. vind het knap gevaarlijk, als je er achter moet komen dat je je paard misschien al jaren een middel als prascend geeft voor niets, zo veilig en onschuldig is het tenslotte niet...

Het is zeker geen onschuldig middel! En niet het belangrijkste, maar het is ook nog eens schreeuwend duur, dus net als iedereen in dit topic gebruikte ik het ook liever niet dan wel..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:46

Dat is het, het is rotzooi als je het goed en wel beschouwd.
Mijn relatief jonge paard heeft wel symptomen ( die evengoed door IR / Lyme or what ever kunnen komen.) Daarom ben ik gestopt met prascend. Ondanks dat ze wel verhoogde waarden had/heeft! En op monnikspeper icm.magnesium overgegaan. En dat doet voor haar meer dan de prascend.
Die deed erg weinig tot niks.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:21

Ben me vandaag rot geschrokken. Kom op stal en hoorde dat mijn paard in zijn stal had vastgelegen en heel moeizaam op kon staan (zakte door zijn achterbenen)

Dus ik meteen gaan lopen, zag dat hij wel wat stijver liep. Toch maar besloten om naar de dijk te gaan, vooral omdat hij daar altijd wel wil lopen. Het ging na 45 min beter en ben nog in de bak gaan stappen. Daar ging hij nog even achter een ander paard aanrennen

Heb hem even in de paddock gezet om te zien hoe hij rolt en hoe hij opstaat. Hij rolde gelukkig om en stond in 1 beweging op. Dus toch een beetje geruster hierdoor

Zo en dat was mijn tweede Kerstdag. Van een hartaanval naar opluchting. Moest het even kwijt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:28

begrijpelijk dat je bent geschrokken. fijn dat nu alles weer wat beter is. Een hartaanval op kerstdag, doe maar niet! Of doe maar helemaal gewoon niet!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:30

Het blijven zorgenkinderen die paarden, vooral als ze ouder worden. En die van is compleet blind, dus extra zielig

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:47

Pfff... Ja wat een zorgenkindjes... We zorgen en werken wat af. Wat erg dat die van jou blind is, al lang of nog recent?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:50

Hij is naar zeggen al sinds zijn 7e jaar blind als gevolg van maanblindheid, heb hem zelf bijna 10 jaar. Maar hij heeft er geen last van in de zin van beperkingen.

In het verleden hebben wij veel gereden, veel naar het bos (favoriet van mijn paard was hard galopperen, als je hem tegen hield ging hij steigeren en bokken) en gezwommen in zee

Nu hij met pensioen is, is het veel wandelen en grazen. Bijna elke dag gaat meneer wel even rennen of bokken als ik wandel. Dat zit er nog steeds in

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:00

Leuk om te zien altijd als je je oudje vol energie ziet rennen.. Die van mij afgelopen week ook. Wilde het bos in, kwam het met bakken uit de lucht! Ik omdraaien en pony had het door dus wil in volle vaart terug rennen. Lukte hem bijna door eerst flink te bokken... Van het voorjaar wil ik hem weer is voor de tweewieler doen. Misschien dat ik dan stop met rijden en volop ga mennen!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:08

Ligt het nu aan mij, of zijn jullie redelijk stoicijns mbt die artikelen die ik eerder postte ???!
Waardes van boven de 200 die na een paar maanden gewoon weer helemaal goed blijken te zijn zonder medicijnen.......
En de duitse ref. waardes die behoorlijk wat hoger zijn als hier in Nederland....

Dit vond ik overigens op ecir :
Yes, we're on the same page here. The IR issue becomes an important
factor here too. At one end of the spectrum we have thoroughbreds in
their 20s or even 30s, Cushing's, that don't develop laminitis until
in the very advanced stages of Cushing's. At the other end are horses
that are IR at baseline, or prone to it, who get shoved over the edge
by the fall ACTH rises. If these horses don't have a prior history of
laminitis, they can develop it for the first time before the
classical Cushing's symptoms and at a much earlier age.

Paarden zonder IR ontwikkelen misschien nooit HB, terwijl paarden die IR gevoelig zijn al heel snel binnen cushing waardes HB kunnen worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:19

Maris schreef:
Ligt het nu aan mij, of zijn jullie redelijk stoicijns mbt die artikelen die ik eerder postte ???!
Waardes van boven de 200 die na een paar maanden gewoon weer helemaal goed blijken te zijn zonder medicijnen.......
En de duitse ref. waardes die behoorlijk wat hoger zijn als hier in Nederland....

ik kan dat duitse forum niet lezen.Ik kan echt geen twee woorden duits.
Het zou mooi zijn mocht het een mineralen tekort zijn.Daar is goedkoper aan te komen dan aan prascend.

Het is wel zo dat ik ook denk dat oudere mensen veel meer vitamines en mineralen nodig hebben.Dus oude dieren ook?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:33

Ik bedoelde eigenlijk dat artikel van Suzanne Weyrauch niet eens.... Zij heeft het over jarenlange tekorten aan mineralen in combi met te veel suikerrijk voer en te weinig beweging.
Plus dat ze zegt dat ook wormbesmetting, sporenelemententekort en tandproblemen voor een zelfde beeld als cushing kunnen zorgen.

Maar ik bedoelde eigenlijk meer dat jullie niet zo mega veel reageren op het feit dat waardes boven de 200 in september helemaal niet zo abnormaal zijn en niet hoeven te duiden op cushing. In ieder geval niet op cushing het hele jaar door. Dat het goed mogelijk is dat die paarden in januari al weer een normaal ACTH hebben.
ik had helemaal niet begrepen dat de seasonal rise zo hoog kon zijn !

Alhoewel het paard van Pandora dus al bewijst dat dat idd wel kan. In september ACTH van hoog in de 100 en dan in mei van 30.

edit: in dit artikel staan de waardes van die kudde van 39 paarden : http://synlab.com/fileadmin/fachinforma ... ushing.pdf