Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mette schreef:Mag ik mij hier ook melden? Ik heb totaal geen ervaring met hoestende paarden en heb al wat pagina's gelezen in dit topic. Sorry alvast als ik hele 'stomme' vragen stel die makkelijk te vinden zijn![]()
![]()
Ik heb een haf die altijd 24/7 buiten staat. Van maart tm juli op zand met een schuilstal zonder bodembedekking en de rest op de wei beschut met een heleboel bomen.
Ik hoor van steeds meer stalgenoten dat zij hoest. Niet een hoest waar ze zich compleet voor opblaast (dat ze hun longen helemaal uitzetten en met alle mogelijke kracht hoesten) maar meer een kuch/hoest. Nadat ze een paar keer heeft gekucht/gehoest briest ze altijd een paar keer.
Wanneer ze het doet is geen touw aan vast te knopen. Ik kan 45 min dressuur rijden (fanatiek rijden) en haar niet horen en op sommige dagen staat ze in de wei al te kuchen. Ik zit al te kijken of het weer er invloed op heeft maar dat vind ik nog lastig. Met die enorme hoeveelheid regen heb ik haar niet gehoord maar dat geeft geen garantie. Ze kan zo weken niet hoesten en dan ineens een paar keer per keer dat ik er ben. Vandaag een pittige bosrit gemaakt en toen was ze ook aan het kuchen. Merk verder niks aan haar, ze is niet snel moe, heeft er echt zin in! Ze hoest dan ook op 'rare' momenten. Bijvoorbeeld als je al 20 minuten aan het stappen bent, dan hoest ze, maar niet na een flinke galop.
Ik kreeg al als tip om fenegriek/foenegriek te geven en een stalgenoot gaf als tip wat geven honing tegen irritaties. Ik las hier zo gauw iets over tijmsiroop?
Dierenarts is er (nog) niet bij geweest maar als het erger wordt haal ik die er absoluut bij
dittaswart schreef:Ik meld me ook even in dit topic, ik heb een aantal bladzijden gelezen, maar misschien hebben jullie nog tips. Het gaat om het paard van een vriendin. Ze is een merrie van 23 jaar en eigenlijk zolang ik haar ken, heeft ze gevoelige longen. Hiervoor staat ze in een buitenstal met vlas, krijgt nat hooi en in de winter vaak wel een of ander mengseltje (bijv sputolysin of iets van de paardendrogist) als ze dan toch gaat hoesten ondanks de maatregelen. En tot nog toe ging dit elk jaar wel redelijk goed. Deze winter is ze echter begonnen met kwakkelen en nu hoest ze al een aantal maanden en de laatste weken wordt het steeds erger. De dierenarts is er natuurlijk bijgeweest, maar ze mompelde iets van deze longen zijn op, schreef prednison voor en een slijmoplosser en ging weer weg. We hebben nu 2 kuren prednison achter de rug, en daarna nog van alles geprobeerd: slijmoplosser, knoflookcapsules, echinea force, vitaminestoot, sputolysin, hoestdrank, immulon (zowel oraal als injectie) maar niets helpt het wordt alleen maar erger eigenlijk. Misschien is ze ook wel op, mijn vriendin denkt er in elk geval over hoe nu verder, want zo kan het ook niet langer. Er komt nog een andere dierenarts deze week, deze heeft ervaring met pufjes voor paarden want dit heeft ze nog niet gehad. Ik dacht wie weet dat iemand nog iets weet of een goede tip heeft. De klachten wisselen wel wat over de dag, soms staat ze echt de hele tijd te hoesten en soms hoor je haar driekwart van de dag niet of af en toe een kuch. Ze krijgt wat lichte beweging, dan komt er ook slijm los verder hoest ze eigenlijk geen slijm op. Mijn vriendin wil absoluut niet dat ze lijdt, daar wordt echt wel naar gekeken, maar we hoopten zo dat met het warmere weer ze er weer bovenop zou komen. Voor de rest ziet ze er namelijk nog goed uit voor d'r leeftijd en hoewel ze snel buiten adem is trekt ze nog regelmatig een sprintje naar de wei. Bronchoscopie heb ik al geopperd aan mijn vriendin, maar we weten eigenlijk beide niet of we dat haar nog aan moeten doen...
Naath86 schreef:Mette mijn pony heeft zeer waarschijnlijk ook een pollenallergie. In de winter als ze veel binnen staat, is er niks aan de hand en juist in het voorjaar begint het bij haar en meestal is het in juli helemaal mis en moet ze een kuur. Ik doe nu in het voorjaar een neusnetje op en ik geef haar elke dag een schepje Mucolyt bij van St. Hypolyt. Daar ben ik heel erg over te spreken. Het neusnetje doe ik trouwens ook emt rijden, omdat ze dan zo erg met haar hoofd schudt. Heeft die van jou daar geen last van? Dit jaar heeft ze voor het eerst weer geen kuur nodig gehad. Al liep ons jaar wat anders doordat ze in mei in Utrecht een koliekoperatie is ondergaan. Daardoor veel stalrust etc. dus is ze ook niet veel aan pollen blootgesteld. Al met al denk ik dat we dus redelijk tegen hetzelfde aan lopen. Ik heb trouwens de puur pollen druppels ook op stal staan, maar doordat ze na de operatie genoeg medicatie kreeg, heb ik dit verder niet bij gegeven. Ik heb daar dus geen ervaring mee.
Naath86 schreef:Mette mijn pony doet het alleen de eerste dagen van de lente heel erg dus daar maak ik me verder niet echt druk om. Als ik met het pollen netje rijd is het ook eigenlijk over. Dus ik maak er verder maar geen probleem van...
Rideltje1992 schreef:Mijn verhaal ook even hier:
Mijn paard begon paar dagen te hoesten onder het rijden, in het begin als ik net aan draaf 1 keer. En er vliegt dan wel wat slijm uit, daarna is het klaar.
Vandaag begon ze te hoesten op de poetsplaats, tot 3 keer toe. Klonk alsof het heel moeilijk ging. Met rijden 1 keer gehoest.
Of ze ook hoest als ze op stal staat weet ik niet.
Reden tot paniek?
Ilse_123 schreef:Zag het net ja, wat voer jij dan waarin veel omegazuren zitten?