[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:51

Misschien heeft iemand een idee wat er met mijn paard kan zijn. Hij heeft al enkele jaren in de herfst/winter hoestperiodes. Soms heeft hij dagen dat het minder lijkt, maar dan begint het tijdens het rijden zeker met nagevelijkheid. Hij verandert niet van voer, uren buitenstaan en staat al jaren op zelfde stal. Het is echt hoesten met veel kracht er achter en dan komt er ook soms slijm uit z'n mond. Met foenegriek kan ik het wel 'onderdrukken' maar als je stopt met foenegriek begint het hoesten ook weer. Mensen in mn omgeving noemen wel eens de optie van een stof/stro allergie, maar waarom hoest hij het dan de hele zomer niet... Hij is verder actief, allert, vrolijk en normaal. Ik heb er nog nooit een dierenarts bij gehad omdat het met andere bodembedekking en foenegriek wel onder controle leek, maar nu het weer begonnen is ben ik er wel beetje klaar mee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:51

Verandering van het weer zou best kunnen; ik merk zelf ook dat koude lucht invloed heeft op mijn longen. In de zomer heb ik dat namelijk ook niet.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:38

Mette schreef:
Mag ik mij hier ook melden? Ik heb totaal geen ervaring met hoestende paarden en heb al wat pagina's gelezen in dit topic. Sorry alvast als ik hele 'stomme' vragen stel die makkelijk te vinden zijn :D :o

Ik heb een haf die altijd 24/7 buiten staat. Van maart tm juli op zand met een schuilstal zonder bodembedekking en de rest op de wei beschut met een heleboel bomen.
Ik hoor van steeds meer stalgenoten dat zij hoest. Niet een hoest waar ze zich compleet voor opblaast (dat ze hun longen helemaal uitzetten en met alle mogelijke kracht hoesten) maar meer een kuch/hoest. Nadat ze een paar keer heeft gekucht/gehoest briest ze altijd een paar keer.
Wanneer ze het doet is geen touw aan vast te knopen. Ik kan 45 min dressuur rijden (fanatiek rijden) en haar niet horen en op sommige dagen staat ze in de wei al te kuchen. Ik zit al te kijken of het weer er invloed op heeft maar dat vind ik nog lastig. Met die enorme hoeveelheid regen heb ik haar niet gehoord maar dat geeft geen garantie. Ze kan zo weken niet hoesten en dan ineens een paar keer per keer dat ik er ben. Vandaag een pittige bosrit gemaakt en toen was ze ook aan het kuchen. Merk verder niks aan haar, ze is niet snel moe, heeft er echt zin in! Ze hoest dan ook op 'rare' momenten. Bijvoorbeeld als je al 20 minuten aan het stappen bent, dan hoest ze, maar niet na een flinke galop.

Ik kreeg al als tip om fenegriek/foenegriek te geven en een stalgenoot gaf als tip wat geven honing tegen irritaties. Ik las hier zo gauw iets over tijmsiroop?
Dierenarts is er (nog) niet bij geweest maar als het erger wordt haal ik die er absoluut bij :j

Even een update omdat anderen er wellicht wat aan hebben.

Kort na dit bericht toch een dierenarts erbij gehaald en naar de kliniek geweest voor een scopie en een longspoeling. Het zat mij niet lekker en paard is absoluut geen miep, loopt overal mee door, dus ik wilde weten wat er aan de hand is.
Uitslag: allergie -O-
Nu bijna klaar met een kuur prednisolon en hoesten is beduidend minder geworden. Hopelijk blijft dat ook zo, maar ik heb zelf helaas genoeg ervaring met allergieën dus ik weet wel beter. Stomme is dat ze al 2 maanden op het land staat en geen kuilvoer/hooi/stro van dichtbij heeft gezien. DA denkt dus aan pollen. Gelukkig komt er voor haar nu een fijne tijd aan, maar het pollenseizoen start alweer in jan/feb.
Ik heb al het een en ander gevonden over pollen druppels van puur? Ik denk dat ik dat maar ga proberen. Mochten er mensen zijn met tips hoor ik het heel graag! Gelukkig (afkloppen) is ze niet aan het schudden met haar hoofd.

Naath86

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:37

Mette mijn pony heeft zeer waarschijnlijk ook een pollenallergie. In de winter als ze veel binnen staat, is er niks aan de hand en juist in het voorjaar begint het bij haar en meestal is het in juli helemaal mis en moet ze een kuur. Ik doe nu in het voorjaar een neusnetje op en ik geef haar elke dag een schepje Mucolyt bij van St. Hypolyt. Daar ben ik heel erg over te spreken. Het neusnetje doe ik trouwens ook emt rijden, omdat ze dan zo erg met haar hoofd schudt. Heeft die van jou daar geen last van? Dit jaar heeft ze voor het eerst weer geen kuur nodig gehad. Al liep ons jaar wat anders doordat ze in mei in Utrecht een koliekoperatie is ondergaan. Daardoor veel stalrust etc. dus is ze ook niet veel aan pollen blootgesteld. Al met al denk ik dat we dus redelijk tegen hetzelfde aan lopen. Ik heb trouwens de puur pollen druppels ook op stal staan, maar doordat ze na de operatie genoeg medicatie kreeg, heb ik dit verder niet bij gegeven. Ik heb daar dus geen ervaring mee.

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:05

kun je uit een bloedonderzoekje ofzo niet halen of het een pollenallergie of stro allergie of ander type allergie is?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:51

Mag ik hier héél even advies vragen? :)

Mijn paard is sinds vorige week donderdag aan de hoest.
Donderdag en vrijdag heeft zij enkele keren aan de longe gelopen en toen hoestte ze af en toe.

Zaterdag en zondag heb ik niks gedaan met haar en hoorde ik haar dus niet hoesten, maar de andere weidegenoot gaf aan mijn paard ook te hebben horen hoesten.

Gisteren echter, heb ik 15 minuten met haar getraind en heeft ze een flink deel van de training aan het hoesten geweest (horse agility, dus veel stapvoetse oefeningen en enkele dravende oefeningen, maar niet gigantisch qua inspanning).

Paard staat 24/7 buiten op een zandpaddock en loopstal en krijgt hooi gevoerd en staat sinds een week op een dun laagje stro, net als andere jaren als de winter eraan komt.

Paard is een week geleden geënt tegen rhino, griep en tetanus.
Het is de eerste keer in jaaaaren dat ik haar weet hoesten, dus ik snap het niet geheel goed :)

Aangezien mijn dierenarts de afgelopen maanden bijna 2 wekelijks op de wei staat omdat ze wel iets mankeren, durf ik al niet goed meer bellen :')

Dus, wanneer is een hoest nu schuldig of onschuldig? :-)

Paard heeft een hééééél klein drupneusje (niet elke dag) en het is echt een droge hoest.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:20

Hoi Mi_Amore, ik ben bang dat het antwoord op je vraag wanneer een hoest schuldig of onschuldig is; niet echt positief beantwoord kan worden. In mijn opinie is een hoest die gelijk komt na het opsnuiven van stof, rook oid of een kleine verslikking die zichzelf oplost: de enige hoest die er mag zijn.
Een hoest die er is tijdens arbeid of gewoon stilstaan zonder externe prikkels die het veroorzaken, is een hoest die dus van binnen uit komt en daarmee gevaarlijk.
Paarden hebben hele diep liggende indalende longen en je wil echt voorkomen dat daar een infectie in komt.
Heel goed dat je de veearts al zo vaak hebt laten komen voor andere dingen die nodig waren. Ik zou voor je hoestende paard ook even bellen. :)
Typisch dat ze hoest sinds er stro ligt, is het stro van goede kwaliteit? Misschien zit daar wel een aanknopingspunt in!
Hopelijk is je paard gauw beter!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:29

dittaswart schreef:
Ik meld me ook even in dit topic, ik heb een aantal bladzijden gelezen, maar misschien hebben jullie nog tips. Het gaat om het paard van een vriendin. Ze is een merrie van 23 jaar en eigenlijk zolang ik haar ken, heeft ze gevoelige longen. Hiervoor staat ze in een buitenstal met vlas, krijgt nat hooi en in de winter vaak wel een of ander mengseltje (bijv sputolysin of iets van de paardendrogist) als ze dan toch gaat hoesten ondanks de maatregelen. En tot nog toe ging dit elk jaar wel redelijk goed. Deze winter is ze echter begonnen met kwakkelen en nu hoest ze al een aantal maanden en de laatste weken wordt het steeds erger. De dierenarts is er natuurlijk bijgeweest, maar ze mompelde iets van deze longen zijn op, schreef prednison voor en een slijmoplosser en ging weer weg. We hebben nu 2 kuren prednison achter de rug, en daarna nog van alles geprobeerd: slijmoplosser, knoflookcapsules, echinea force, vitaminestoot, sputolysin, hoestdrank, immulon (zowel oraal als injectie) maar niets helpt het wordt alleen maar erger eigenlijk. Misschien is ze ook wel op, mijn vriendin denkt er in elk geval over hoe nu verder, want zo kan het ook niet langer. Er komt nog een andere dierenarts deze week, deze heeft ervaring met pufjes voor paarden want dit heeft ze nog niet gehad. Ik dacht wie weet dat iemand nog iets weet of een goede tip heeft. De klachten wisselen wel wat over de dag, soms staat ze echt de hele tijd te hoesten en soms hoor je haar driekwart van de dag niet of af en toe een kuch. Ze krijgt wat lichte beweging, dan komt er ook slijm los verder hoest ze eigenlijk geen slijm op. Mijn vriendin wil absoluut niet dat ze lijdt, daar wordt echt wel naar gekeken, maar we hoopten zo dat met het warmere weer ze er weer bovenop zou komen. Voor de rest ziet ze er namelijk nog goed uit voor d'r leeftijd en hoewel ze snel buiten adem is trekt ze nog regelmatig een sprintje naar de wei. Bronchoscopie heb ik al geopperd aan mijn vriendin, maar we weten eigenlijk beide niet of we dat haar nog aan moeten doen...

En met kuil ?
Mijn paard bleef ook hoesten op natgemaakt hooi.
Met kuil is het probleem over.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:04

@Whild: de dierenarts is de 23ste geweest, de 25ste zijn er 2 dierenartsen geweest, maandag komt de eerste DA terug om de longen opnieuw af te luisteren.

De 23ste stond ze namelijk énorm hevig pompend op haar paddock dus heb mijn DA met spoed gebeld.

Vermoedelijk heeft ze een acute dampigheidsaanval gekregen ten gevolge van een verminderde weerstand en daarop de griepspuit.

Dit gaat een herstel worden van lange adem, maar ze zou normaalgezien geheel moeten genezen :) Ik moet haar gewoon héél goed in de gaten houden en niet laten doordraven of galoperen, maar aangezien ik toch niet rij moet dat wel goedkomen.

Ik meet nu 2x daags haar temperatuur en controleer haar ademhaling 4x daags.
Verder week ik haar hooi en gaat ze in de inloopstal op houtkrullen of koolzaadstro.
Ze krijgt haar medicatie heel stipt en ik maak zelfs haar voer een beetje nat zodat dat zeker niet stoft.

Mijn paard staat zo stofvrij als mogelijk is, daarom denken beide dierenartsen dat het niet door het stof komt.

Dit was vorige week donderdag, geheel plots, zonder aangeven:

Dit is van gisterenavond, beide filmpjes zijn met 2 minuten verschil genomen, af en toe zie je nog een intrekkende beweging. Geen hoest, geen snot, niks, dus dat is alvast goed.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:28

Naath86 schreef:
Mette mijn pony heeft zeer waarschijnlijk ook een pollenallergie. In de winter als ze veel binnen staat, is er niks aan de hand en juist in het voorjaar begint het bij haar en meestal is het in juli helemaal mis en moet ze een kuur. Ik doe nu in het voorjaar een neusnetje op en ik geef haar elke dag een schepje Mucolyt bij van St. Hypolyt. Daar ben ik heel erg over te spreken. Het neusnetje doe ik trouwens ook emt rijden, omdat ze dan zo erg met haar hoofd schudt. Heeft die van jou daar geen last van? Dit jaar heeft ze voor het eerst weer geen kuur nodig gehad. Al liep ons jaar wat anders doordat ze in mei in Utrecht een koliekoperatie is ondergaan. Daardoor veel stalrust etc. dus is ze ook niet veel aan pollen blootgesteld. Al met al denk ik dat we dus redelijk tegen hetzelfde aan lopen. Ik heb trouwens de puur pollen druppels ook op stal staan, maar doordat ze na de operatie genoeg medicatie kreeg, heb ik dit verder niet bij gegeven. Ik heb daar dus geen ervaring mee.

Dankjewel voor je berichtje! Gelukkig schudt Mette niet met haar hoofd! Paard van een stalgenoot schudde wel erg met zijn hoofd, Head Shaking Syndrom. Gelukkig is dat door Cranio Sacraal therapie zo goed als verholpen! Hij heeft nu al een hele tijd niet meer staan schudden. Misschien een idee voor jou om te proberen? :)
De druppels ga ik inderdaad bestellen. Over een pollennetje ga ik nadenken, maar ze staat altijd buiten en dan wil ik eigenlijk geen halster om hebben. De dierenarts was daar trouwens niet zo over te spreken. Het houdt de pollen niet heel erg tegen, de luchtstroom wordt alleen aangepast volgens hem. Het veroorzaakt nou niet echt hinder volgens hem, maar echt een oplossing was het ook niet.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 13:08

Mette mijn pony doet het alleen de eerste dagen van de lente heel erg dus daar maak ik me verder niet echt druk om. Als ik met het pollen netje rijd is het ook eigenlijk over. Dus ik maak er verder maar geen probleem van...

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:54

Naath86 schreef:
Mette mijn pony doet het alleen de eerste dagen van de lente heel erg dus daar maak ik me verder niet echt druk om. Als ik met het pollen netje rijd is het ook eigenlijk over. Dus ik maak er verder maar geen probleem van...

Ohh gelukkig! Die pony hier op stal bleef maar doorgaan, erg sneu! Fijn dat het bij jouw pony dan meevalt :)

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:54

Mijn verhaal ook even hier:

Mijn paard begon paar dagen te hoesten onder het rijden, in het begin als ik net aan draaf 1 keer. En er vliegt dan wel wat slijm uit, daarna is het klaar.
Vandaag begon ze te hoesten op de poetsplaats, tot 3 keer toe. Klonk alsof het heel moeilijk ging. Met rijden 1 keer gehoest.

Of ze ook hoest als ze op stal staat weet ik niet.

Reden tot paniek?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 23:20

Rideltje1992 schreef:
Mijn verhaal ook even hier:

Mijn paard begon paar dagen te hoesten onder het rijden, in het begin als ik net aan draaf 1 keer. En er vliegt dan wel wat slijm uit, daarna is het klaar.
Vandaag begon ze te hoesten op de poetsplaats, tot 3 keer toe. Klonk alsof het heel moeilijk ging. Met rijden 1 keer gehoest.

Of ze ook hoest als ze op stal staat weet ik niet.

Reden tot paniek?

Als ze verder nooit veel heeft gehoest is het waarschijnlijk een verkoudheids virus. Het is ook maar raar weer. Paar dagen rust geven tot ze niet meer zoveel snotterd en dan gaat het waarschijnlijk in een week wel over. Als het heel veel langer duurt misschien toch de da even laten komen.

Die van mij is ook weer aan het kuchen, had een naar virus te pakken maar hersteld door zijn gevoelige luchtwegen niet zo snel als de rest. Vieze natte weer helpt ook niet mee, want hij gaat niet binnen staan als het regent -.-
Op het moment aan de fenegriek en de tijmsiroop, iemand nog ideeën? Da zegt gewoon wachten, maar duurt al 2 weken, hij verbeterd wel.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:29

Hebben jullie het stukje over de wetenschappelijke studie van toevoeging van omega 3 aan het paardendieet gelezen? Erg leerzaam en uit eigen ervaring weet ik dat het ook echt werkt.
Ook de mijne heeft een virus te pakken en omdat haar luchtwegen haar zwakke plek zijn, hoorde ik een kuch van de week en wat snot. Om schade aan de longblaasjes te voorkomen en het uitscheiden van snot/slijm makkelijker te maken voer ik sputolysin bij. Verder een stof/schimmelsporenvrij dieet en hoge dosis omega 3-6-9

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:30

Zag het net ja, wat voer jij dan waarin veel omegazuren zitten?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:55

Ilse_123 schreef:
Zag het net ja, wat voer jij dan waarin veel omegazuren zitten?

Ben ik ook wel benieuwd naar, heb hier ook een paard met luchtwegproblemen, al van alles geprobeerd, met DA, verbetert dan wel, maar nog steeds geen goede ademhaling, dus denk ik ook over het gaan geven van iets van omega.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:18

Kleine update: Kany gaat binnenkort naar de kliniek, daar gaan ze binnen eens turen wat er nou eigenlijk die nare kuchjes veroorzaakt. Waarschijnlijk heeft hij nog een plakkaat vastzittend slijm in zijn achterste luchtwegen vastzitten, en die raakt elke keer geïrriteerd bij een slechte weerstand, en na bijvoorbeeld een virusje (zoals een paar weken geleden) blijft er dan extra slijm daarachter hangen wat hij nu langzaam losloopt bij het rijden waardoor hij dus moet hoesten.
Dus, ik ben heel erg benieuwd, en ik hoop ook echt dat er nu een echte oplossing komt.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:46

Ilse, ben je al geweest met Kany?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:05

Nee, wordt waarschijnlijk pas volgend jaar, zit een beetje met het vervoer... Hij hoest op het moment niet meer, maar ga dit toch even doorzetten om er hopelijk voor altijd vanaf te kunnen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:42

Ik rij donderdag met mijn paard naar de kliniek voor een endoscopie.
Paardlief hoest niet meer, maar de ademhaling is nog steeds niet correct na 4 weken.

Ik hoop dat we vinden waar het probleem zich bevind en dat het op te lossen en te genezen is... Spannende dagen, ik ben er echt mee bezig pff.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:42

Al die hoesters :(

Mijn merrie van 10 hoest nu al geruime tijd (af en toe even weggeweest), het blijft terugkomen. Verschillende medicijnen gehad, antibiotica, ventipulmin, equimicin, sputolysin, prednison, homeopathisch etc. Het begon toen zr net op een nieuwe stal stond waar ze per ongeluk droog hooi kreeg (mijn eigen schuld) ipv nat wegens gevoeligheid. Daarna nat hooi gewoon gekregen. Met rijden hoest ze niet meer. Ze hoest nu vooral nog tijdens of na t eten van krachtvoer (ook nat) dat blijkt toch nog prikkel te geven. Al hoest ze de laatste dagen ook tussendoor wat meer. Niet tijdens rijden of longeren. Ze pompt ook niet en is niet benauwd. Geen snot etc. T hoesten variert van eeb kuch tot een flinke diepe scheet hoest. Ik weet het niet meer, het duurt nu te lang. Geen koorts en gewoon opgewekt.

Volgende week donderdag krijgt ze een long scopie aan huis. Hopelijk komt daar iets uit.
Herkent iemand dit?
Sowieso kan ze niet tegen droog hooi (daarom nat) en icm nieuwe stal, virusje weerstand etc misschien verkeerd gegaan.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:42

Ik ben er ook onwijs mee bezig Mi Amore. Slaap er niet lekker op! Sterkte

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:05

Hoe zit het met haar omgeving? Als de buren wel droog hooi krijgen en op droog stro staan dan waaien er heel veel schimmelsporen door de lucht die haar longen prikkelen.
Hier staan alle paarden op stofvrije houtkrul en krijgt de wei waarin mijn pony met stofallergie staat, alleen geweekt hooi of voordroog bijgevoerd. Stallen mest ik als ze op de wei staan, ook hooi weken doe ik niet in het bijzijn van mijn pony. Ik hou haar echt weg van de trigger, anders hoest ze ook. Het gaat nu al 3 jaar goed, op een verkoudheidsvirusje na.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:37

@maikeltje: en om die reden snapten ze er in het ziekenhuis niks van :n

Paard staat 24/7 buiten, heeft een schuilstal met ontstofte houtkrullen,
krijgt nat hooi, mijn andere paard krijgt wel stro in haar stal en gewoon voordroog, maar zij staat enkele meters verder dan mijn andere paard, dus daar zit het hem niet in denk ik?

Paard krijgt ventipulmin, een ander poedertje, eten krijgt ze ook nat, dus hier is het een gigantisch vraagteken.

Paard hoest niet meer maar ademt bij het uitademen raar (trekt buik in).
Morgen mag ik bellen voor de uitslag van de eerste test, volgende week vrijdag de tweede test.