[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:16

Meid, er zijn nu eenmaal ziektes die niet te genezen zijn.. helaas.. wij mensen zijn arrogant genoeg om te denken dat we alles onder controle hebben. Maar vaak kunnen we niet meer doen dan 'bijsturen' en dat is dus ook wat je doet met voeding en beweging voor een IR paard. Daarnaast kun je uit de phytotherapie nog ondersteunen: glucobalance is daar een voorbeeld van, en zo zijn er nog wel wat andere 'poeders' die helpen om de levenskwaliteit van het paard te verbeteren. Maar genezen, beter maken? Nee, uiteindelijk heeft het paard die aandoening en die gaat niet meer weg.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:25

Ik denk dat JP gelijk heeft v.w.b. IR. Als ze dat hebben dan houden ze dat. Maar je kunt wel behandelen met medicijnen en anders voeren zodat het paard weer optimaal in balans komt. In dat opzicht is ie dan weer "beter" en dat is denk ik wat Singasong bedoelt. Maar je paard blijft daar altijd gevoelig voor. Ik denk wel dat er gradaties in de ziekte kunnen zijn.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:30

JP, Nogmaals.. het is jouw mening dat IR niet te genezen is.
Ik ga dan wel uit van een lichaam dat bijv. nog niet jaren ziek is en de IR al veel schade heeft aangericht in het lichaam.

Kun je uitleggen waarom je wel openstaat voor 'ondersteuning' voor bijv. het produkt van Laarakker, Glucobalance? Dit is overigens een zeer goed produkt en werkt op de organen, vooral op de alvleesklier. Maar hier zitten dus de frequenties in. Dezelfde frequenties als die op een Lecherantenne zitten. Daar zou jij dan eigenlijk helemaal niets mee te maken willen hebben toch? Is niet wetenschappelijk onderbouwd tenslotte!
Overigens in alle Phytonics middelen zitten frequenties.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:45

Babootje schreef:
Ik denk dat JP gelijk heeft v.w.b. IR. Als ze dat hebben dan houden ze dat. Maar je kunt wel behandelen met medicijnen en anders voeren zodat het paard weer optimaal in balans komt. In dat opzicht is ie dan weer "beter" en dat is denk ik wat Singasong bedoelt. Maar je paard blijft daar altijd gevoelig voor. Ik denk wel dat er gradaties in de ziekte kunnen zijn.

Ben ik met je eens dat er gradaties zijn. Heeft ook te maken met hoe lang het paard al met de ziekte loopt. Ben je er vroeg bij dan heb je alle kans om het te genezen. Alleen niet wanneer er al te veel schade is ontstaan in het lichaam.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:59

singasong schreef:
Babootje schreef:

Ben ik met je eens dat er gradaties zijn. Heeft ook te maken met hoe lang het paard al met de ziekte loopt. Ben je er vroeg bij dan heb je alle kans om het te genezen. Alleen niet wanneer er al te veel schade is ontstaan in het lichaam.

Ik denk dat IR niet te genezen is, maar wel dat je het paard beter kunt maken. Een subjectief verschil dus. Genezen zou inhouden dat mijn paard na weer in balans te zijn terug zou kunnen op sportbrok en muesli met melasse. Maar dat kan niet meer. Hij blijft altijd gevoelig op IR. Dus is mijn paard wel beter maar niet genezen. Tenminste, zo zie ik dat dan. Net als bij mensen, die diabetes type 2 krijgen door overgewicht en een verkeerd leefpatroon. Volgen ze een dieet en passen ze hun leefpatroon aan dan kan de diabetes verdwijnen, maar komt weer terug als ze in hun oude patroon vervallen. Type 1 is erfelijk en zie je vaak al bij jonge mensen. Dit type is niet te "genezen".

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:22

singasong schreef:
JP, Nogmaals.. het is jouw mening dat IR niet te genezen is.
Ik ga dan wel uit van een lichaam dat bijv. nog niet jaren ziek is en de IR al veel schade heeft aangericht in het lichaam.

Niet alleen mijn mening, maar de hele medische wereld denkt daar zo over. Vergis je niet: als een paard eenmaal tekenen van IR gaat vertonen, is de schade in het lichaam al een feit. En dat is niet te repareren.Bepaalde ziektes zijn wel te ondersteunen maar ik kan je garanderen dat als je ophoudt met het juiste dieet ( en dat gaat verder dan alleen hooi-geen weidegang-geen krachtvoer) eenpaard met IR na verloop van tijd meteen weer terugvalt en opnieuw problemen krijgt.
Vergelijk het maar met diabetes bij mensen: met een goede levensstijl en de juiste voeding kun je nog jaren mee. Doe je niks, dan leg je het loodje.

Citaat:
Kun je uitleggen waarom je wel openstaat voor 'ondersteuning' voor bijv. het produkt van Laarakker, Glucobalance? Dit is overigens een zeer goed produkt en werkt op de organen, vooral op de alvleesklier. Maar hier zitten dus de frequenties in. Dezelfde frequenties als die op een Lecherantenne zitten. Daar zou jij dan eigenlijk helemaal niets mee te maken willen hebben toch? Is niet wetenschappelijk onderbouwd tenslotte!
Overigens in alle Phytonics middelen zitten frequenties.

Ik sta niet specifiek open voor producten van Laarakker. Wat wel een feit is, is dat bepaalde plantaardige stoffen (met name Vitex agnus castus) invloed kunnen uitoefenen op de vertering van voedsel en bepaalde stoffen in de voeding kunnen 'ombuigen' zodat de afscheiding van bepaalde hormonen min of meer geremd of gebalanceerd kunnen worden. Het gaat te ver om je dat haarfijn uit te leggen, als je dat wilt weten moet je in de wetenschappelijke databanken zoals PubMed Health gaan zoeken - daar zul je veel onderzoek vinden.

Tja, frequenties... och, dat zal wel - water schijnt ook al geheugen te hebben. Wat Laarakker betreft zullen het vooral de frequenties in zijn portomonnee zijn :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:41

Ja die frequenties. Daarbij had ik ook zoiets van ??? :+ De wetenschap daarachter moeten ze me nog even uitleggen. Maar goed, op de medicijnen lijkt ie het prima te doen. En t resultaat telt dan nietwaar?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:24

Persoonlijk zou ik een gezond paard ook geen sportbrok, muesli met melasse geven of op een vette wei laten grazen, dat is vragen om moeilijkheden.

JP, de hele medische wereld? Zolang die wereld geen oplossing heeft voor deze ziekte houd ik het fijn bij mijn overtuiging hierover.

En laat Laarakker maar schuiven met z'n frequenties, want die werken tenminste!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:27

haha,jullie ook met je welles-nietus steeds :P

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:56

Na dit topic (gedeeltelijk) gelezen te hebben vermoed ik ook IR bij mijn paard maar wat nu? Bij voorkeur ga ik niet naar mijn reguliere dierenarts omdat hij dit soort dingen onzin vindt. Ik zou liever een homeopaat of iemand die mijn paard kan doormeten bij mijn paard willen hebben maar ik ken zelf eigenlijk niemand. Ik heb niet echt de mogelijkheid om te reizen dus het zal iemand moeten zijn die in de provincie Groningen aan huis komt. Wie kan mij helpen???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:25

waar woon je in Groningen?
mijn eigen veearts gelooft er wel in en als je het wilt laten testen dan kan dat gewoon :j
(er zitten er meer, en in elk geval 3 er van willen wel testen)
http://www.dapvries.nl/

persoonlijk ben ik er wel voorstander van om toch via bloedonderzoek te testen dat het daadwerkelijk om IR gaat

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:30

krissie20 schreef:
Na dit topic (gedeeltelijk) gelezen te hebben vermoed ik ook IR bij mijn paard maar wat nu? Bij voorkeur ga ik niet naar mijn reguliere dierenarts omdat hij dit soort dingen onzin vindt. Ik zou liever een homeopaat of iemand die mijn paard kan doormeten bij mijn paard willen hebben maar ik ken zelf eigenlijk niemand. Ik heb niet echt de mogelijkheid om te reizen dus het zal iemand moeten zijn die in de provincie Groningen aan huis komt. Wie kan mij helpen???

Misschien kun je een oproepje plaatsen op bokt markt?!
Neem wel een therapeut die alle frequenties heeft, anders heeft het geen zin.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:41

Ik heb een keer een dierenarts van de Kapschuur uit, ik geloof de buurt van, Emmen bij mijn paard gehad.
Is een holistische praktijk, moet je even googelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:22

krissie20 schreef:

onzin of niet...als jij er op staat dat er een bloedproef moet komen om de insuline/glucose te meten kan je dierenarts daar weinig tegen in brengen toch?
Bloedproef is wel zo verstandig om de gradatie te weten....verder bestaat er niet echt een medicijn voor IR behalve een goed dieet.
Hoe oud is je paard?Als hij op leeftijd is kan de IR ook nog in combinatie gaan met cushing,zoals bij mijn paard.

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 08:44

geerke schreef:
onzin of niet...als jij er op staat dat er een bloedproef moet komen om de insuline/glucose te meten kan je dierenarts daar weinig tegen in brengen toch?
Bloedproef is wel zo verstandig om de gradatie te weten....verder bestaat er niet echt een medicijn voor IR behalve een goed dieet.
Hoe oud is je paard?Als hij op leeftijd is kan de IR ook nog in combinatie gaan met cushing,zoals bij mijn paard.

Paard is 20 jaar. Probleem is ook een beetje dat hij artrose heeft en daarom doet hij niks meer. Misschien moet ik na de vorst toch maar eens beginnen met longeren en dan proberen om binnen de grenzen van zn artrose te blijven. Verder krijgt mn paard alleen goed hooi en een halve kilo basisbrok dus daar kan ik niet zoveel aan veranderen. Helemaal geen brok vind ik geen optie aangezien hij al een paar keer een vitaminetekort heeft gehad.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:19

Bij een paard met artrose zou ik zeker niet beginnen met longeren. Eerder rechte stukken lopen op een schokdempende ondergrond, dat zorgt voor minder overbelasting.

Mijn Haflinger heeft al vanaf zijn 11e artrose (3tje) en is nu 21 jr. in o.a. de hals en voorknieën. Ik heb hem jaren glucosamine speciaal met trias omega olie gegeven. Nu staat hij sinds een half jaar op muscle support van Phytonincs en magnesiumcitraat en trias omega olie en doet het daar erg goed op. Dit testte voor hem beter dan alleen glucosamine en heeft sindsdien geen last meer van opstartproblemen en blessures (ff afkloppen!).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:47

krissie20 schreef:
geerke schreef:

Paard is 20 jaar. Probleem is ook een beetje dat hij artrose heeft en daarom doet hij niks meer. Misschien moet ik na de vorst toch maar eens beginnen met longeren en dan proberen om binnen de grenzen van zn artrose te blijven. Verder krijgt mn paard alleen goed hooi en een halve kilo basisbrok dus daar kan ik niet zoveel aan veranderen. Helemaal geen brok vind ik geen optie aangezien hij al een paar keer een vitaminetekort heeft gehad.

Ik ben het met Geerke eens dat het verstandiger is om via de reguliere manier vast te laten stellen of je paard al dan niet IR heeft: een bloedproef dus. Wat het dieet betreft: hooi kan een zeer hoog suikergehalte hebben dus als er IR vastgesteld zou worden is het verstandig om 'schraal' hooi bij te mengen: bijvoorbeeld graszaadhooi.
Brok zou ik achterwege laten maar vervangen door bv Subli dieetmix, of als je het kunt krijgen Safe & Sound van Dodson & Horrell. Er zijn diverse vitamine|mineralen supplementen die je bij een schepje voer kunt bijmengen.
Het beste 'medicijn' voor een IR paard is hoe dan ook beweging - ik zou als ik jou was dus zeker niet gaan longeren, maar wel dagelijks een stevige wandeling met je paard maken. En dan niet op een sloffegangetje, maar stevig doorstappen. Als je een landje, een longeercirkel of een rijbak hebt, kun je ook je paard "los" laten werken : dus rondsturen zonder een longeerlijn. Met een paar prikpaaltjes en wat lint kun je snel een ruime cirkel opzetten ( minimaal 18 meter diameter) en 'm lekker laten bewegen op eigen benen.
Het filmpje in de link is niet helemaal van toepassing omdat het hier een groen paard betreft wat nog e.e.a. moet leren, maar als voorbeeld voor loswerken kun je dit eens bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=-m_o_po0 ... re=g-all-c

Avossy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:38

Ik meld me hier ook maar even. Ik heb eerder wel mee gelezen maar eigenlijk nooit gereageerd. Helaas heb ik mijn shetmerrie vanmorgen in laten slapen. Ze was bevangen aan vier hoeven en reageerde ook niet meer op pijnstillers. Lang verhaal en eigenlijk heb ik nu even geen zin om alles uit te gaan leggen. De reden dat ik nu reageer is dat ik nu nog bijna een kilo magnesium over heb (die van paardnatuurlijk). Er is maar een klein beetje uit. Heeft er iemand hier belang bij? Mag zo opgehaald worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:22

Jannepauli schreef:
Ik ben het met Geerke eens dat het verstandiger is om via de reguliere manier vast te laten stellen of je paard al dan niet IR heeft: een bloedproef dus.

Vandaag dus voor controle terug geweest bij Laarakkers. Het gaat heel goed met mijn pony *\o/* *\o/* Zijn spieren zijn nu een stuk soepeler en hij is veel meer alert. Toen ik de eerste keer stond hij echt heel strak in de spieren was sloom. Met rijden merkte ik al wel dat het goed ging dus was niet heel verbaasd. Nog wel even op de glucobalance blijven maar met iets lagere dosering. Ik hoef dus niet meer terug.
Hij moet op de granen blijven. Kan ook geen onderhoudsbrok (heb ik nog even laten testen) Zelfs daar zit voor hem teveel suiker in.
Ik heb ook nog nagevraagd of met bloed prikken IR dan ook bij hem te vinden is. Dat kan wel, maar IR diagnosticeren met bloed prikken blijkt lastig. Want je moet dan ook precies weten wanneer en hoe laat hij wat precies heeft gegeten en dan op het juiste moment prikken. Soms vinden ze het wel met bloed prikken maar soms ook niet, terwijl ze het dan wel hebben. Verder had mijn pony wel andere zichtbare symptomen zoals vetopslag bij staartimplant, hard vet op de manenkam en strakke spieren. Over het voeren van granen aan IR paarden zijn de meningen verdeeld hier op bokt. Ook dat heb ik nagevraagd. Het antwoord was dat het voeren van granen (liefst hele granen) zodanig anders verteert (verderop in de darmen en blinde darm) dat de energieafgifte gelijkmatig is. Brok geeft eerder energie af en dan vaak ook nog met pieken en dat is nu juist voor IR paarden slecht. Ook als hij weidegang krijgt zal ik moeten opletten dat hij op een liefst karige wei staat, want ook gras kan veel suikers bevatten.
Ik ben in ieder geval heel blij nu. Want ik heb weer een vrolijk en blij paard dat duidelijk veeeel beter in zijn vel zit.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:30

krissie20 schreef:

Ik heb een paard laten testen door Kees de vries. Hij zit is Midwolde tegen de snelweg aan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:10

Babootje, wat een goed nieuws! Krijgt je paard alleen de Glucobalance?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:48

Babootje, dat is goed nieuws zeg! Ik herken het verhaal van de spieren helemaal van bij mijn IR-paard.

Ik denk dat het al dan niet granen voeren heel afhankelijk is per paard, mij werd alle granen afgeraden door Laarakker, enkel spelt zou kunnen maar zeker niet in grote hoeveelheden. Heb die spelt dan even gevoerd maar ik zag er de meerwaarde niet echt van in dus ben ik daar ook maar mee gestopt.
Wat voor mijn paard wel kon was Marstall Vito. Voer ik nu niet, maar als ze terug meer werk en iets extra zou nodig hebben weet ik wat ik kan voeren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:11

@Singason: Ja, alleen nog maar Glucobalance. En dat mag nu op de helft van de dosering. Zijn nieren waren in orde en geen spoor van het virus meer.
@Mandyke: Is dat kort of langer geleden dat bij jouw paard IR is geconstateerd? Ik voer mijn pony nu subli zonder en een soort granenmix (mais, haver en lijnzaad) die hij krijgt van stal met de voerbeurten mee. Van dat laatste krijgt hij maar heel weinig maar ik wil niet dat hij bij voerbeurten wordt overgeslagen zeg maar. De subli voer ik zelf. Er werd me ook spelt aangeraden om door de subli te mengen. Dat mag hij dus allemaal gewoon hebben.
Overigens is mijn pony heel snel opgeknapt Achteraf kreeg hij toch wel veel dingen met suiker (peentje, appeltje etc). Binnen twee weken zag ik al flinke verbetering. Ik denk dus idd dat het per paard heel erg kan verschillen

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:16

Pfff ik meld me weer even... Bij Roos is ruim 2 jaar geleden IR geconstateerd. Alles ging super tot ze dik 3 maanden geleden kreupel werd. Ze mocht helemaal niks meer. Heb haar in voer terug gezet maar toch werd de manenkam met de dag harder en gevoeliger... :'(

Nu mogen we weer rustig aan op gaan pakken maar met die sneeuw is dat ook niet ideaal (moeten op hard vlakke ondergrond, dus naar buiten) Hoop dat die sneeuw snel weg is want wil niet weer terug bij af zijn straks....

Hoe doen jullie dat met je IR paardjes als ze kreupel zijn en dus niks mogen doen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:16

Babootje, ik denk dat ik dat over dat virus even heb gemist. Wat voor virus had hij dan?
Fijn hoor dat het zo goed gaat!