[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:04

ik gebruik wel altijd handschoenen met dat spul.
ja wij kunnen het ook gewoon kopen hoor, sebacil dan in ons geval.
vorig jaar moesten er nog 2 shetten en een tinker mee gewassen worden.

ik heb wel al kale plekken gezien op de borst bij 2 shetten
maar dat komt omdat ze steeds over de hooiruif hangen....hoop ik :D

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:12

CarolShadow schreef:
Trouwens scheren hé, zijn die krengen duur? ik knip namelijk altijd de kootholtes vrij (alleen vetlok) maar scheren is mooier en effectiever.

Ja de goeie scheerapparaten zijn duur maar dan heb je ook wat. Die goedkope (even heel globaal onder de 120 euro) die lopen bij de eerste dikke lok haren al vast.
Ik heb een hondentrimsalon en dus ook een degelijk scheerapparaat met diverse scheerkoppen die ik kan laten slijpen als dat nodig is. Bij de goedkope apparaten moet je vaak een nieuwe scheerkop kopen zodra die bot is (na 2 goed behaarde en niet perfect schone voetjes). Mijn scheerapparaat gaat inmiddels wel al zeven jaar mee dus duurkoop is nu uiteindelijk best goedkoop.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:15

hahaha, begin van de week, ik was zo dwaas, hup, zo met de blote handen :+
Dus nu eumh.... beginnen mijn handen wat te vervellen ofzo, ziet er vreemd uit (heb ik in ieder geval geen mijt meer _O- )
Afijn, zal morgen wel handschoenen gebruiken, heb ze eigenlijk altijd standaard in de kast liggen.

Hoop dat het niet zo'n ernstig mijt/mok procedure gaat worden!
Morgen dus even naar de welkoop.

Hoop dat ze er snel weer bovenop komt!
(misschien een tondeuse zien te regelen, is toch beter als een schaar,misschien heeft iemand er 1 die ik kan lenen, scheer me paard nooit)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:21

goede scheerapparaten zijn duur, maar gaan ook jaren mee, mits je ze ook goed schoongemaakt wegbergt. wel regelmatig messen laten slijpen. maar ze zijn ook te huur.
de kleine apparaatjes werken aardig op hoofd en oren van dun harige paarden, heb je een wolbaal of een met kort en heel dik haar dan ben je toch aangewezen op een wat proffesionele machine,
veel paarden moet je dan wel of met hulp van een praam of verdoving scheren.
dus is het resultaat met een schaar wat minder mooi, het heeft geen bijwerkingen.
je wordt ook vanzelf handiger en dan is het resultaat ook mooier.
tip van beneden naar boven knippen dan voor kom je van die rare dikke overgangs lijnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:24

ik heb wel es een cushing paard geschoren,maar toen had ik een schapenscheerapparaat( mooi woord voor galgje!) geleend van een bevriende boer...
benen scheren nog nooit gedaan,ook niet met mok,ergste knip ik wel als het nodig is.
ik klieder meestal alle zalf zo wel in het haar :P

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:27

hahaha
ik knip altijd de vetlok weg, al jaren, vind het geen gezicht.
Nu ben ik er wel redelijk handig in, hoor.

Maar op dit moment zie ik het liefst alles in zijn geheel mooi kort geschoren, zodat ik het ook goed kan zien

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:34

vroeger wel gedaan,tot ap dus in de zomer heel erg verbrand was in zijn kootholtes.
sindsdien knip ik niks meer

en hier kom ik niet aan
Afbeelding

volgens mij heb ik dan een heeeeeele boze stalhoudster achter me aan als ik de sokken van kelly weg zou halen ( tinker he :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:36

ok, heb even foto's.

Van mijn schandalige knipknip, en hier kun je dan ook zien dat het nog niet zozeer ernstig is.
Dat ik de haren, die vol zaten met schilfers, eraf gehaald had, scheelde al zo'n hoop.

Ok, Aanschouw mijn kniptalent! (normaal kan ik beter knippen hóór, dit was even snel)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:40

het word nog een moktopic zo ;)

ik zie eigenlijk niks bijzonders,zou best mijt kunnen zijn hoor, is er wel het jaargetijde voor.
weerstand laag en hup daar gaan de mijten heen.

extra vitamientjes en behandelen.
volgens mij werkt neocidol ook wel tegen mok,mocht dat het zijn want mok is ook een bacterie toch??

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:49

ja mok kan 2 dingen zijn, door bacterien (mijten e.d.) en door nattigheid.

nou stop ermee, hiervoor is het mok topic haha.

Over op ZE, hie rnog niets geconstateerd, bij jullie?
Peerd begint behoorlijk veel haar te krijgen (manen heel erg, en d'r 'cavia' wordt ook alsmaar langer)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:50

ellepel schreef:
tja weet je zou zomaar toch een worm kunnen zijn die de jeuk veroorzaakt he.
pinworm (Aarsmade (Oxyuris equi), kan daar jeuk veroorzaken, de worm zie je niet in de mest,maar de vrouwtjes leggen wel eitjes rondom de anus heen wat jeuk kan veroorzaken.
dan zou je moeten ontwormen met pyrantel of moxidectine omdat die die wormen dood

toevallig dacht ik er aan omdat ik pas een topic van iemand zag die haar paard dus nu ook schuurde aan staart en daar bleek het toch aarsmade te zijn.

Aarsmade kan je veel beter aanpakken met een spuit met fenbendazol, ivermectine/moxidectine werkt er slecht tegen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:52

bij jou ook een langharige cavia in de wei CS? :)) ik heb er ook een lopen zag k vandaag :P
Diddle is begonnen met verharen :) nog lang niet hard genoeg, maar er is een beginnetje :)

ik zat overigens na te denken over een ''bezem'' borstel in zijn stal, heb ooit eens ergens gelezen dat zo'n aangeboden schuurgelegenheid fijn is, en zeker als dat gewoon ''zachte borstel'' is, fijner voor huid, deken ? :)
ervaringen? :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:53

zo'n bezem lijkt mij ook geweldig, ben alleen bang dat poowniej er niet bij weg te slaan is, en net zolang doorgaat, dat de hele muur eruit ligt.

Inderdaad, een langharige cavia haha, wel mooi om te zien hoe alles groeit als kool!

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:54

Sorry dat ik even de mok problematiek onderbreek :o ..
Ik heb nu idd knoflook gekocht en lijnzaadolie, dit meng ik nu vrijwel elke dag door haar muesli (staat 24/7 buiten en ze krijgt niet elke dag muesli). Ik had zo'n keukenkruiden busje in huis met knoflook poeder en dat strooi ik er dus overheen, maar hoeveel geven jullie daarvan?
Want oh..ze liep naast mij te stinken, haha :D
Iemand had het laatst over Marstall dat daar al knoflook in zit, dwz dat je dan niet meer zelf moet 'strooien' met je supermarkt busje?
Ben goed bezig hoop ik, vandaag mest weggebracht, want sommigen hadden het er ook over dat dat ook iets met ZE te maken kon hebben, of heb ik nu de bel horen luiden maar...
Anyweg, ze belden net op dat er idd wormen gevonden waren, dus ik ga morgen even kijken wat en hoe, dat wist dat meisje niet te vertellen.
Vandaag nog even alle mogelijke schuurplekken bekeken en nog niks gevonden, pfoeh ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:38

knoflook is lang niet zo goed als gezegd wordt, zeker niet langere tijd achter elkaar. Heb er meerdere verschillende meningen over gehoord.

Volgens mij kun je beter knoflook OP je paard smeren voor de vliegen.
Toen ik het nog gaf, mijn pony at zo een heel teentje weg, niets geen poeder haha.

Ben ervan af gestapt vorig jaar, en ging vitamines e.d. voeren, sindsdien alleen maar verbetering.

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:48

Oke... Hmm, dan ga ik mij nu maar verdiepen in het knoflook gebeuren. Ik ken wel iemand en die eet zoveel knoflook, die wasemt het gewoon uit, het hele huis stinkt ernaar, dus als die vliegen het vies vinden, dan moet er toch wel wat te zegggen zijn over orale inname.. Ik ga zoeken.. Tja, die vitamines las ik net in dit topic ook al over, heb vorig jaar zo'n spuit gegeven, maar ze staat 24/7 buiten en daar las ik net weer over dat het dan niet echt nodig is.. Lastig kan het zijn ;-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:59

tamary schreef:
Aarsmade kan je veel beter aanpakken met een spuit met fenbendazol, ivermectine/moxidectine werkt er slecht tegen.

dus fenbendazol werkt tegen aarsmade?,dat wist ik niet
wel dat er tegen ivermectine al resistentie is.
maar ik had begrepen dat moxidectine wel afdoende zou werken.
las dat er al 60 tot 70% van de wormen resistentie heeft opgebouwd tegen de werkzame stof fenbendazol?

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:02

Oke, heb even snel op google gezocht: knoflook heeft geen aantoonbare werking en het is familie van de ui, wat paarden niet eten in de natuur. Het veroorzaakt bloedarmoede.. Hmm.. Bedankt iig voor je opmerking!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:04

mienemuis schreef:
Oke... Hmm, dan ga ik mij nu maar verdiepen in het knoflook gebeuren. Ik ken wel iemand en die eet zoveel knoflook, die wasemt het gewoon uit, het hele huis stinkt ernaar, dus als die vliegen het vies vinden, dan moet er toch wel wat te zegggen zijn over orale inname.. Ik ga zoeken.. Tja, die vitamines las ik net in dit topic ook al over, heb vorig jaar zo'n spuit gegeven, maar ze staat 24/7 buiten en daar las ik net weer over dat het dan niet echt nodig is.. Lastig kan het zijn ;-)

lees dit allemaal es door:
http://vita-info.nl/2008/06/knoflook/

gaat over mensen,maar zo werkt het bij dieren ook.
knoflook kun je proberen,maar niet te lang en te vaak achter elkaar geven omdat de maag er vaak niet goed tegen kan.

enne wie zegt tegen jou dat je dier geen vitamines hoeft dan?
en waarom niet?
weet je dat ook?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:05

Mischa z'n staart ligt aan de zeikanten open.. Om nu al een hele deken op te doen vind ik nog te vroeg, maar zou een staartkoker achtig iets niet werken??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:08

ik zou er wel een deken opdoen.

volgens mij is het toch zo dat als je die staart in zou pakken en mischa zou op de buik geprikt woren ze dan toch jeuk krijgen in de staart,of manen omdat daar de plek is waar het zich openbaart.

klinkt wel aannemelijk he ;)

ik heb bij appie er wel mentholpoeder ingesmeerd! hahaha hele witte staart,maar werkte wel goed tegen de jeuk :D

is het open?
zo niet dan kun je nog natuurazijn proberen.
gewoon hele staart insmeren en laten zitten,is goed tegen de jeuk

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:09

werkt puur azijn echt zo goed ja ellepel?
dat is wel wat kokhalzen waard dan :=

overigens, ellepel, heb jij ervaring/ideeen over ''de bezem''? :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:09

ellepel schreef:
tamary schreef:

dus fenbendazol werkt tegen aarsmade?,dat wist ik niet
wel dat er tegen ivermectine al resistentie is.
maar ik had begrepen dat moxidectine wel afdoende zou werken.
las dat er al 60 tot 70% van de wormen resistentie heeft opgebouwd tegen de werkzame stof fenbendazol?

Resistentie is tegen strongyliden (bloedworm), niet tegen aarsmaden. Als er trouwens resistentie is tegen ivermectine dan haalt moxidectine ook niet veel uit, de stoffen zijn nl "familie" van elkaar.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:10

Nog even terug over de Rambo deken. Paar bladzijden terug was er nogal wat commentaar op en dat vind ik niet terecht. Mijn pony schuurde zich meer met de Pagony dan met de rambo. Ook werd er gezecht dat de mugjes en ander vliegend gespuis eronder komen. Dat is niet meer het geval dan bij bijvoorbeeld de pagony en de Boett. Die elastieken kunnen ook niet helemaal strak zitten want dan knel je van alles af dus daar is ook in theorie altijd ruimte om eronder te vliegen.
Ik denk zelfs dat ik er een Rambo bij koop als het budget het toe laat zodat ik die kan wisselen en niet tussendoor een pagony hoef te gebruiken.

Bij ons overigens nog geen tekens van schuren. Normaal komt dat pas in april - mei. Ik kan altijd wachten tot het paard van een stalgenoot begint te schuren. Die van mij begint namelijk altijd later. Bij mij komt de deken nog niet uit de kast...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:16

tamary;
ik ben helemaal niet op de hoogte van ontwormen, haha volgende keer stuur ik ze naar jou toe als het over ontwormen gaat
geloof dat jij wel erg goed op de hoogte bent :j