[TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 08:05

Het kan ook zonnebrand zijn zeker als je paard een roze huid heeft.

jesss_amigo

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 17:41

Ik heb het gister gewassen met betadine en daarna Friesian Oil erop gesmeerd. (Dat gebruik ik normaliter tegen mok, echt super spul)
Nou dat heeft zijn vruchten afgeworpen! Vandaag vielen alle korsten er af! Daaronder wel rode huid. Dus nu smeren met honingzalf/Sudo crème.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:43

Ik weet echt even niet meer wat te doen aan de korsten op de benen van mijn paard. Ik heb echt al veel geprobeerd.

* Traditionele mokzalf van verschillende merken.
* Friesian expert oil
* Pig/shire oil van verschillende merken, zelfs nog extra zwavel aan toegevoegd.
* Keralit
* Zilverzalf
* Huidspray van Heltiehorse
* Wassen met betadine/teershampoo
* Honingzalf
* Paard krijgt kruiden en voer met zo min mogelijk suikers.

Benen van het paard worden geschoren en het paard heeft geen mijt. Als ze wel mijt heeft merk ik dit direct en dan pas ik gelijk behandeling toe met Sebacil.

Hopelijk hebben jullie nog ideeën?

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 23:06

Geef je toevallig voer dat luzerne bevat? Dat kan ook een trigger zijn voor mok. Als je iets bijvoert qua brok / balancer o.i.d. dan zou je daar even mee kunnen stoppen om te kijken of dat verbetering geeft. Soms bevat het voer iets waar ze slecht op reageren, ook al zijn het kleine hoeveelheden.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:10

Je kan groene leem nog proberen, geeft bescherming tegen de invloeden van buitenaf.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 12:13

Verdorie ja er zit wel degelijk luzerne in mijn voer....

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:08

Je zou kunnen proberen dat weg te laten of te vervangen. Bij mijn paard verdween de (ernstige) mok zodra ik gestopt was met het geven van een bepaalde muesli, en het is nooit meer teruggekomen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:22

Nou ik ben vandaag gelijk op onderzoek uit gegaan en heb mij goed laten informeren bij de winkel. Ik ben naar huis gegaan met Metazoa Fitright Timothee. Ik voerde altijd Voermeesters rust en herstel. Hopelijk gaat het hiermee weg.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:39

Heltie heeft ook een soort poeder, stampen & schuren.
Ik heb het getest maar paard overleed helaas voor ik echt resultaten had kunnen zien.
Ga het nu proberen bij de andere, kan je op de hoogte houden.

Verder krijgt mijn jongste bv jeuk van stro in de stal en ook van voordroog hooi.
Welke kruiden geef je?

Heb je al eens geïnformeerd naar cydectin ipv sebacil?

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:56

Petrichor schreef:
Nou ik ben vandaag gelijk op onderzoek uit gegaan en heb mij goed laten informeren bij de winkel. Ik ben naar huis gegaan met Metazoa Fitright Timothee. Ik voerde altijd Voermeesters rust en herstel. Hopelijk gaat het hiermee weg.

Hopelijk helpt het! Ik zou wel rustig omschakelen naar het nieuwe voer en eerst nog combineren met je oude voer.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 22:18

Ik voer brandnetel, kleefkruid, goudsbloem en korenbloem.

De eerste dag heb ik het voer inderdaad een beetje gemengd, vanaf vandaag alleen nog Metazoa met haar kruiden.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 13:17

Ik heb gek genoeg het idee dat de korsten al minder worden.. Kan dat wel zo snel?

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 14:20

Dat zou wel heel snel zijn. Zou super zijn natuurlijk! Bij die van mij zag ik ook heel snel verbetering, binnen een paar dagen volgens mij. Maar hoe snel precies weet ik niet meer.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:46

Ik kom mij ook even melden. Mijn bontje van 23 heeft ook last van mok. Al veel geprobeerd. Nu gaan we vrijdag weer naar de veearts. Maar zou graag voor de tijd de kosten eraf willen. Maar weken vind hij niet meer leuk. Is er iets wat ik kan smeren zodat de korsten zacht worden?

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:50

Ufurio4e schreef:
Ik kom mij ook even melden. Mijn bontje van 23 heeft ook last van mok. Al veel geprobeerd. Nu gaan we vrijdag weer naar de veearts. Maar zou graag voor de tijd de kosten eraf willen. Maar weken vind hij niet meer leuk. Is er iets wat ik kan smeren zodat de korsten zacht worden?

Mijn dierenarts gaf laatst aan om dan de korsten in te smeren met vaseline, er van dat doorzichtige huishoudfolie omheen te doen en dat laten broeien. Weet niet precies voor hoe lang laten broeien en ik weet niet of dat verstandig is met deze warmte van vandaag, maar daar zouden de korsten wel van los moeten komen volgens hem

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 14:24

Ik doe altijd gewoon wat zinkzalf er op..die van Zwitsal voor babybillen.
Werkt perfect.

Maar dat korsten er af moeten is al is achterhaald dacht ik?
Was toch niet meer nodig,meende ergens gelezen te hebben *gaat zoeken*

Ufurio4e

Re: [TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:00

We willen vooral even kijken hoe het er onder uitziet om het dan te beoordelen.

Bedankt al voor de tips

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:09

Ik zweer nog steeds bij Friesian oil. Twee dagen smeren en de korsten vallen er zo af.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:54

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 18:47

Wat is jullie ervaring met het inpakken van de mok met speciaal verband? Ik heb die van mij gisteren ingepakt ism de veearts. Ben erg benieuwd of dit iets gaat doen.

Geven jullie als jullie paard mok heeft iets ter ondersteuning van de weerstand?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 12:35

Heeft 1 van jullie wel eens de mok/rasp zalf gehad ontwikkeld door dierenkliniek Enterbrook? Ik heb hem vandaag opgehaald om de benen echt helemaal 100% korst vrij te krijgen. De zalf is erg duur dus hopelijk het geld ook waard. :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:19

Mijn haflinger heeft al rasp sinds ik hem heb. Bijna 11 jaar. Vanalles geprobeerd maar niets hielp echt. Dus uiteindelijk er maar niks meer aan gedaan. Nu geef ik sinds 1,5 maand de probiotica van Iris van Gulik en zijn rasp begint te verdwijnen. Erg blij mee!
Misschien heeft iemand nog wat aan deze tip.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 10:50

Petrichor schreef:
Heeft 1 van jullie wel eens de mok/rasp zalf gehad ontwikkeld door dierenkliniek Enterbrook? Ik heb hem vandaag opgehaald om de benen echt helemaal 100% korst vrij te krijgen. De zalf is erg duur dus hopelijk het geld ook waard. :)

Niet bekend mee, maar mijn eigen dierenarts heeft een vergelijkbaar iets en dat werkt ook heel goed. :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 10:58

Ik zag gister twee paarden staan, zo op het oog een Belgisch trekpaard en een grote tinker of kruizing trekpaard. Met barsten in de huid van de benen, zoveel jeuk in de sokken, maar ook overige plekken van de vacht kaal van de huidirritatie. Die stonden stil naast elkaar zachtjes telkens te stampen en aan hun hoofden was wel te zien wat een kwelling het is.
Ze stonden er maar apatisch bij. In een weitje naast een bos.
Ik vroeg me nog af, wat zou die dieren kunnen helpen? Is er een easy way om zulke dieren verlichting te geven?

Ik weet verder ook niet van wie ze zijn en wil al helemaal niet de penny uit gaan hangen maar dit ging en gaat me wel aan het hart, te weten dat die twee er zo bijstaan.. -O-

Wat een naar iets is het toch, die mok / mok achtige huidproblemen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:47

Dat is echt super triest. Maar je kunt er zelf helemaal niks mee. Het is aan de eigenaar om actie te ondernemen.

Mijn paard (tinker) heeft ook vreselijke last van mijt. Maar daar wordt hij wel voor behandeld. Ook iets wat buitenstaanders niet (direct) zien, maar wat ik wel doe.

Dus wie weet zijn ze gewoon onder behandeling en trek je de verkeerde conclusie dat ze dat niet zijn.