[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lami

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:48

Mijn 2 jarige blijkt een klophengst. Weet iemand een kliniek in zuid/midden Nederland waar het niet zo duur is om hem geopereerd te krijgen?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:42

De mijne is liggend gedaan bij DAP Suylighem. Ik ben er blij mee en paard is goed behandeld. Zeker de nacontrole was fijn! :)

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:55

Selka schreef:
De mijne is liggend gedaan bij DAP Suylighem. Ik ben er blij mee en paard is goed behandeld. Zeker de nacontrole was fijn! :)

Wat moest je betalen als ik vragen mag? mag via PB

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:05

Miepie77 schreef:
mijn jaarling word binnen nu en een week gecastreerd omdat ie op zn weidemaatjes probeert te dekken, maar nu heb ik altijd begrepen dat dit normaal in het voorjaar moet in de wei, maakt dit veel uit dat het nu is (zodra het wat droger weer is) of kan het nu wel gewoon? Ervaringen?

niemand? -O-

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 07:41

De mijne is ook laat in het jaar gedaan alleen dan wel liggend op de kliniek met daarna later boxrust.

Ik kan je dus helaas niet helpen met een ervaring. Wel zou ik in jouw geval een stuk droge grond zoeken waar hij op kan staan na de castratie en de wond goed spoelen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:24

Paddock en rijbak zijn hier gelukkig altijd droog, dankjewel :)

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:13

Mijn 2 pony's zijn 2 jaar geleden in oktober staand en thuis gecastreerd. Toen was het al een natte bende, maar de vliegen en ander ongedierte waren foetsie. Ook kwam een dag later mijn nieuwe veulen, dus de dagen na de castratie zijn ze lekker druk en veel in beweging geweest, wat juist weer goed is.

Maar mijn ervaring is dus weer een andere dan waar jij naar vraagt. Volgende week is het weer warmer. Wel mooi droog, maar ook meer kans op vliegen ed. Ik zou zeker even overleggen met de DA.
Mijn nu 2,5 jarige is ook aan de beurt, maar die wil ik nu juist niet laten castreren. Als hij er lichamelijk toch een klap van gaat krijgen, dan heb ik dat liever in het voorjaar en niet vlak voor de winter.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:48

Hallo, ik blaas het topic even weer leven in, tenzij er een ander topic is maar die heb ik dan niet gevonden (kan iemand dan linkje hier neerzetten?)

Ik heb een bijna 2 jarige hengst (nog 1 maand) ik wil hem laten castreren. Nu heb ik gehoord over een castreur in Lemele. Wat zijn de ervaringen, heeft hij een website en hoe duur is hij?

En nog een vraag, wanneer zouden jullie hem laten castreren? ik denk namelijk begin april of zijn er dan al teveel vliegen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:58

Ik heb voorkeur voor een DA ook verzekeringstechnisch bij problemen.
Mijn voorkeur heeft het najaar, maar dat is ook omdat ik sobere pony's heb en die bij castratie in het najaar minder snel seme-klachten ontwikkelen.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:24

Ik kan helaas nu niet langer wachten ivm merrie en in het najaar wou ik gaan castreren is mij juist gezegd dat ik in het voorjaar moest doen.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:49

Ik heb mijn pony in maart laten castreren (3jaar geleden)..
Door een castreur met meer dan 30 jaar ervaring...

Ik was erg tevreden...
maar er kunnen altijd complicaties optreden, door wie je het ook laat doen en waar maakt ook niet zoveel uit...

3 jaar geleden vroor het in januari en februari 15 graden... het moest toen eerst boven het vriespunt blijven om het juiste resultaat te krijgen...
dit was uiteindelijk in maart en dat was prima!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:16

@Fem, tenzij je het in de kliniek op de tafel laat doen. Dan zijn de kansen op complicaties een stuk minder. Dus dat het niet uitmaakt waar en door wie ben ik niet met je eens.

Ik heb twee blije mannen staan allebei als jaarling gecastreerd. 1 door mij op de tafel in de kliniek en 1 door de fokker op de weide. Allebei leven ze nog. Wel is het ene paard dat op de weide gedaan is angstiger op zijn achterbenen. Die in de kliniek gedaan is zal het een worst wezen. Maar dat kan ook aan het type paard/karakter liggen.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:18

Complicaties hoeft echt niet vorig jaar 2 jaarlingen en 2 tweejarige laten castreren liggend in de wei alle vier nergens last van.
Is puur hygiëne die goed moet zijn en goed ontsmetten door de dierenarts.
Dit jaar weer 2 maar die gaan in het najaar.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 08:08

Ik bedoelde niet dat er overal complicaties optreden... maar dat het wel kan...
en ja, dat kan ook na een castratie in de kliniek...
het zal een iets kleiner risico zijn, maar hij komt daarna net zo goed weer in een omgeving waar vele bacteriën zijn...

Mijne heeft ook geen complicaties gehad... maar ik heb er toch ook meerdere gezien die het wel hadden..

Ik wilde hiermee alleen maar aangeven dat een dierenarts of een castreur op dat gebied niet hoeven te verschille.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:40

@Fem, dat ben ik niet met je eens. De mijne is dichtgenaaid in een steriële omgeving. Is vervolgens op de kliniek gebleven een week lang en toen pas naar huis gegaan.

De kliniek had nog nooit complicaties gehad bij deze manier van castreren (over de lies). Voordeel is ook 2 weken boxrust en dan is ie zo goed als nieuw.

Maar ik vind castreren zo in de weide middeleeuws dus wellicht is mijn mening getekend :P Ik laat mijn hond zo ook niet castreren en ook in mijzelf zou ik niet in de buitenlucht zonder fatsoenlijke apparatuur en steriële materialen laten snijden. Dit wil ik niet voor mijn paarden.

Dat het vaak goed gaat is zo. Gelukkig maar. Anders zouden er weinig ruinen zijn ;)

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:13

Het castreren in de wei is niet middeleeuws dit wordt gedaan omdat er in de wei minder stof en bacteriën zijn dus de schoonste plek om te castreren.
In een kliniek kan je weer andere ziektes oplopen dus daar zou ik niet voor kiezen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:51

Maar dan kunnen we mensen toch ook in de wei opereren? :D

Ach zo zie je maar zoveel mensen zoveel wensen!

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:54

Wat zijn tegenwoordig de prijzen voor het castreren?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:06

Ik ben benieuwd naar de ervaringen met de relatie tussen bijtgedrag en castreren! Mijn twenterhengstje wordt prima in toom gehouden door een dominante Shetlander, maar mijn eigen ruin molesteert hij tot bloedens toe, omdat mijn ruin hem veel te weinig corrigeert. Voor zijn eigen veiligheid staat mijn ruin nu apart, is niet de bedoeling!

De optie opfok heb ik overwogen, maar het eerste levensjaar heeft hij zonder enig menselijk contact geleefd. Ik ben net blij dat ik hem kan benaderen en een halster om kan doen. Nu zou je zeggen dat hij dat niet vergeet, maar als ik dit een paar weken niet oefen, kan ik haast weer opnieuw beginnen. En aangezien ik niet zo'n zin heb om straks met een 3/4-jarige hengst te zitten, waar ik niks mee kan beginnen...

Nu is de vraag dus of de algemene ervaring is dat het bijtgedrag ook daadwerkelijk minder wordt na castratie?

Volgende week is het zover en ik zweet nu al peentjes, verschrikkelijk...

Edit; de castratie gaat 150 euro kosten. Even rondbellen loont, want ik heb ook prijzen van 250 en 350 aangehoord. Met geen verschil in methode. Die van mij wordt nu liggend op de wei gecastreerd, omdat hij absoluut niet te laden is op dit moment.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:47

Ik lees hier verschillende meningen wat betreft een oudere hengst castreren, waar gaat jullie voorkeur naar uit ?

Castreren in een kliniek met nazorg of een kliniek zonder nazorg ?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:58

Met :) Een gehecht dier op de trailer gooien vind ik eng. Zeker omdat ze twee weken boxrust moeten hebben heb ik die van mij een week op de kliniek laten staan. 1 keer een verkeerde beweging en heel de boel scheurt open. Ik wilde het risico daarop zo klein mogelijk houden :)

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:02

Oké hartstikke bedankt :)

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:53

Ik heb mijn (inmiddels) ruin afgelopen dinsdag op de wei laten castreren. Wanneer zijn jullie weer begonnen met rijden? Ik begrijp dat ik het sowieso in de gaten moet houden en rustig op moet bouwen, maar ik ben gewoon erg benieuwd naar hoe jullie het hebben aangepakt.
Waar het me vooral om gaat is dat ik graag een paar zadels wil passen omdat ik hem net heb gekocht en nog geen zadel heb. En ik vraag me af of ik over een week een paar rondjes op hem kan stappen en draven om te voelen hoe het zadel zit.

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:17

Weten jullie in de buurt van [plaats] iemand die shetlanders castreert voor weinig, maar wel goed? :D

Het is niet zo dat ik wil besparen per se maar wil graag de prijzen weten :)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:28

ElineGC schreef:
Hallo, ik blaas het topic even weer leven in, tenzij er een ander topic is maar die heb ik dan niet gevonden (kan iemand dan linkje hier neerzetten?)

Ik heb een bijna 2 jarige hengst (nog 1 maand) ik wil hem laten castreren. Nu heb ik gehoord over een castreur in Lemele. Wat zijn de ervaringen, heeft hij een website en hoe duur is hij?

En nog een vraag, wanneer zouden jullie hem laten castreren? ik denk namelijk begin april of zijn er dan al teveel vliegen?

@ElineGC, heb je paard al laten castreren? Ik zit in dezelfde omgeving en ben wel benieuwd of de Castreur in Lemele nog actief is of wat de alternatieven zijn ;)