fargo schreef:Ik geloof juist ook in meerdere gezichtspunten. Wat voor het ene paard aanslaat hoeft bij het andere paard niet altijd werkzaam te zijn. Jij geeft alleen in jouw posten aan niet echt open te staan voor provarium breeding /monnikspeper en dat vind ik zonde want er zijn "nieuwkomers" hier die daar vatbaar voor zijn..
Mogen die nieuwkomers dan niet lezen dat Esther Hegt een andere mening heeft dan de jouwe ?
Ik snap dit soort commentaar eigenlijk nooit zo goed , maar buiten dat...
Welk een invloed heeft deze Esther meer dan jij met jou beweringen dan ?
Want jij beweerd zelf ook nogal wat....maar eigenlijk zonder bronnen van gedegen wetenschappelijk onderzoek daarvan.
Nu ken ik Eshter Hegt toevallig persoonlijk en kan je vertellen dat deze dame erg veel ervaring heeft waar het Cushing betreft.
Of zij op dit forum meer invloed heeft dan jij weet ik niet....maar wel dat haar schrijven beslist geen onzin is en ook zeker niet alleen haar mening is , al wil jij nog zo graag dat ze dat er bij vermeld.....
Citaat:
Er is meer aan een cushingspaard dan alleen zijn bloedbeeld, als het leven dragelijker wordt en zijn conditie en ziektebeeld daadwerkelijk verbetert, is dat een groot ding.
Tussen het leven dragelijk maken of de ziekte daadwerkelijk aanpakken zit een groot verschil.
Uiteindelijk zal alleen het dragelijk maken niet meer helpen.
De conditie en al helemaal het ziektebeeld zegt me dus niets over de ziekte zelf, maar slechts over de bijkomende zichtbare zaken.
Als er nou een gedegen wetenschappelijk onderzoek is gedaan (controleerbaar zoals Eshter al aangeeft)...en ik neem aan dat je begrijpt wat daaronder verstaan wordt (het moet herhaalbaar zijn dus niet zo'n waardeloos onderzoek zoals jij hier beschrijft en waar je nmm. zeer verstandig niet aan hebt meegedaan) bij de eigenaar thuis , onder vele diverse omstandigheden waarbij iedereen er maar wat anders aan voer in kwakt en het ene paard op stal staat de andere in de wei en vooral hun persoonlijke mening geeft over HUN paard enz. enz. )...
Als nou dat echte herhaalbare gedegen onderzoek is gedaan en dáár uit gekomen is dat ondanks de leuke verhaaltjes van de verkopende site's de werkzame stof (in welke aanwezige hoeveelheid dan ook) NIET het ACTH omlaag brengt....
Dan ist toch vrij helder dat je dan nutteloos bezig bent als je dat gaat geven of door blijft geven ?
Hoogstens de bijverschijnselen zullen dan misschien door die werkzame stof verminderen of zelfs verdwijnen (maar zelfs dat is afhankelijk van vele factoren) , maar het belangrijkste (die ACTH) veranderd niet tot misschien nauwelijks.
Nutteloos dus daar geld aan uit te geven of zelfs maar te hopen dat het je paard van Cushing geneest.
MIJN mening !!
Citaat:
Eleanor: lijkt me prima, er is hier in het topic in ieder geval 1 paard dat het ook krijgt vgls mij en in sommige gevallen is het meer van toepassing heb ik begrepen. Prima dat je hun expertise volgt, de dingen die ik doe heb ik ook "verzonnen" in overleg met DA's en op basis van artikelen en informatie..
Daar heb je toch niks aan om een oordeel over een product op te kunnen trekken ?
Citaat:
Korte achtergrond:
Zelf heb ik een paard met cushing dat 4 jaar terug heel erg veel neurologische problemen leek te hebben, erg angstig, vallen, gaan zitten en dan vallen, struikelen buiten erg paniekerig, epileptische aanvallen. Ernstig dus. Men dacht in eerste instantie aan een hersenschudding, tumor, beroerte etc En men gaf het eigenlijk al een beetje op. Was dus niet het geval, met magnesium (tegen de paniek van de cortisol =stresshormoon dat hij over produceert door de cushing) knapte hij gigantisch op en met de provarium Breeding op advies van DA die pergolide voor ons ging regelen. De pergolide was pas behoorlijk laat beschikbaar, vandaar dat ik weet dat Provarium breeding ook werkt dan wel kan werken, want ik ben eerst begonnen met de provarium breeding alleen. Pas later heeft hij ook pergolide gekregen.
Het is nu bijna 4 jaar later nog steeds bij ons en superfit dankzij de medicijnen tegen de cushing en de magnesium die hij krijgt.
Wat ik hierover , die laatste regel , nog even wil zeggen (trek je dit niet persoonlijk aan tis algemeen bedoeld) en wat wel erg overeenkomt met je peperverhaal....
Het langdurig blijven geven van magnesium kan wel degelijk bij elk paard problemen veroorzaken. (ja das wetenschappelijk bewezen)
Ik zou willen (voor het paard hoor.... wat iemand vind of doet moet i zelf weten...) dat het het lukraak geven en adviseren van magnesium eens ophield....
Ik zie niks anders meer dan het domme (want wetenschappelijk niks bewezen!! en wel gedegen wetenschappelijk onderzocht !! ) elkaar napraten over de vermeende medische voordelen van dit goedje omdat een of andere pctechneut of forum-of zakken-vuller (bijv. de weder-verkopers) zonder medische opleiding dat schrijft en adviseerd ipv. de DA adviezen op te volgen....
Lees een topic hier op bokt of elders en de kans is groot dat er iemand beweerd dat daar je paard beter van wordt.
Heb jij (ik richt me nu tot jou persoonlijk omdat je schrijft dat je het geeft) bijv. al eens gecontroleerd of er wel een magnesium tekort in dat paard was ???
Hoe is dit dan gecontroleerd ?
Of ben je hiermee net als vele andere ook begonnen omdat een of meerdere van de (zeer algemene en erg vaak voorkomende) zichtbare zaken, zoals een "dikke" nek enz. zoals elders geschreven wordt , aanwezig was ?
Nog een klein dingetje wat misschien wel wat persoonlijk is.
Fargo... het is erg onverstandig om de benodigde hoeveelheden van een pil voor een paard uit te gaan leggen op een forum zoals je hierboven doet.
Die formule gaat niet voor elk soort pilletje en zeker niet voor elk paard op... en weet jij hoeveel invloed jij hier op dit forum hebt ?