[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:01

Imre schreef:
Ik heb de zoekfunctie er al even op losgelaten, maar niks gevonden. Heeft iemand ervaring met het voeren van de eczeemmix van Horseflex? https://www.horseflex.nl/product/kruide ... mix-paard/

Ik lees over het algemeen positieve reacties over hun producten, ben wel benieuwd naar deze.

Ik heb het geprobeerd. Je moet maanden van te voren beginnen, anders heeft de werking geen effect. Mijn paard at het niet, ook niet in halve dosering..

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:24

Willekes schreef:
Ik ben een stille meelezer en kom even binnen vallen. Lees veel goede tips. Vraag: de ruin van een vriendin staat in een eczeemdeken maar heeft vooral jeuk bij de achterkant van zijn koker. Trappen, rollen en visa versa. Ze dachten een avond nog koliek. Nee, wilde gejeukt worden. Hij wordt daar ook ingesmeerd en gesprayd. Het is gewoon erg sneu. Iemand nog een willekeurige smeertip wat werkt. Nu combinatie van ontsmetten, Klamboe (Aloe Vera), Derfen, koelingsgel (natuurlijke variant) en evt nog SME zwavel zink zalf van de Paardendrogist, daarna nog sprayen met Cojosol. Het helpt maar matig. Daarna nog uiercreme laag er overheen.

Alle voorgaande jaren wel last van manen en soms ter hoogte van de singel of flanken bovenop, maar deze variant niet bekend. Paard gaat richting 30. Aan zijn voerinname en beperkte weidegang is niets veranderd. De rest van zijn eczeem is netjes stabiel.

Dank jullie wel!

Ik zou het niet weten, heb weinig tot geen ervaring met ruinen die daar jeuk hebben, maar als ik het zo lees denk ik "less is more". Ik denk dat de combinatie van al die dingen misschien niet echt optimaal is. Beter 1 goed product, dan al die dingen er aan smeren/op sprayen.
Is natuurlijk wel een moeilijke plaats denk ik, om jeuk te hebben, en om te gaan smeren/sprayen.

Is het wel zeker dat hij last heeft van ZE aan de koker? Of is er mss iets anders aan de hand daar?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:27

Bij mijn Haflinger-ruin is er in die omgeving ook steeds meer jeuk de laatste jaren. Ik heb er nog geen oplossing voor gevonden helaas.
Wel zie ik in je beschrijving dat je erg veel middeltjes gebruikt. Ik weet niet waarom er zoveel verschillende middelen over elkaar worden gebruikt? Ze kunnen ook op elkaar reageren omdat ze allemaal verschillende bestanddelen hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:43

willekes ik heb ook een ruin,maar die van mij heeft daar dus nooit jeuk gelukkig.
zou wat uitkijken met heel veel verschillende producten smeren, je kunt dan juist ook wat overgevoeligheid in de hand werken...
de huid heeft ook een natuurlijke afweer, die tast je ook wat aan en je hebt kans dat er allergie is op een middel.

zou ook kijken of hij misschien last van een boon (op google staat wel info)heeft of dat er een andere medische oorzaak is dan vliegjes?

het enige wat ik soms wel doe is even de tuinslang er op als hij wat zweterig is tussen de billen.
als het zweet weg is dan scheelt dat ook weer.

hier wel ontzettend veel staartjeuk helaas.
baal daar wel wat van.

Muze

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 19:30

Teveel middeltjes lijkt mij ook niet ideaal.

Ik heb mijne de manen, voorpluk en staart gewassen met tea tree gisteren.
Vandaag toch weer een plukje manen dat ik er met m’n hand zo uit haalde.
Schuurt met name z’n hoofd en hals.
Gelukkig verder niet kapot.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:06

Hier ook gemerkt dat soms even niks of maar 1 ding smeren beter is dan te veel.

Hier helaas toch onderkant hoofd open geschuurd. Echt balen, dus heb de kap maar weer op gedaan.
Afbeelding
Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:13

Heb jij een fjord met korte ( boog) of lange manen jets?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:40

Lange manen :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:54

Blijft dat een beetje ok onder de deken of verstikt t erg?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 23:36

Is op zich prima, ze heeft een vrij dikke bos alleen de onderkant schuurt zomers af door de deken waardoor die dunner wordt. Ze heeft ook niet mega lange manen ofzo. Ze groeien helaas niet langer dan dit :P Heb eerder wel vlechtjes of hengsten vlechten gemaakt, maar bleef nooit zitten dus nu altijd los.

Afbeelding

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:09

Mijn paardje schuurt altijd alleen zijn staart kapot en daar smeer ik af een toe sudocreme op en naar mijn idee helpt dat wel om de staartwortel niet uit te laten drogen wat ook weer jeuk geeft.

Komende dagen gaat het regenen, wat doen jullie dan met de dekens? Denk dat klein buitje wel kan maar met veel regen lijkt het me niet prettig om zo'n zware natte deken op te hebben. ( ik heb de Rambo )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:10

als het veel regent wissel ik de eczeemdeken voor een ongevoerde regendeken met hals :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:12

vigo_is_lief schreef:
Mijn paardje schuurt altijd alleen zijn staart kapot en daar smeer ik af een toe sudocreme op en naar mijn idee helpt dat wel om de staartwortel niet uit te laten drogen wat ook weer jeuk geeft.

Komende dagen gaat het regenen, wat doen jullie dan met de dekens? Denk dat klein buitje wel kan maar met veel regen lijkt het me niet prettig om zo'n zware natte deken op te hebben. ( ik heb de Rambo )

Daar heb je de regenliner van Rambo voor. Die hang je erin.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:12

Hier de hele zomer de deken op. In de regen en in de volle zon (al hebben ze 90% van de tijd wel schaduw hoor). Hij staat op 5 km afstand en ik kan niet steeds heen en weer om te wisselen. Natuurlijk wel af en toe af om even te poetsen of rollen etc.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:17

Ik doe met dit weer mijn vliegendeken met regengedeelte op. Ik heb nogal een koukleum met een bloedhekel aan regen. En hij heeft ook geen spieren en of vet te veel. :D

Hij is er heel blij mee. Staat dan veel rustiger.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:21

oh welke deken is dat, is wel mooi!
blijft dan de zijkant ook hoed droog?
morgen zou het de hele dag regenen namelijk.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:26

ellepel schreef:
oh welke deken is dat, is wel mooi!
blijft dan de zijkant ook hoed droog?
morgen zou het de hele dag regenen namelijk.

Hij is van divoza!

De zijkant blijft ook goed droog. Het natte wat het regenstofje (echt een regendeken) opvangt, glijdt wel iets naar beneden, maar ik heb hem er nog nooit helemaal nat onder vandaan zien komen. Het is echt een top deken. Hij valt al snel in en is kouwelijk en met een stal midden in de polder staat er ook een hoop wind, dus wil ik hem wel iets beschermen. Hij is ook niet heel warm als je hem oplaat als het gewoon zonnig is.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:32

Ja nou moet zeggen dat die van mijn wel prima in de regen kan staan, hij is niet zo'n koukleum, dus zat meer te denken om hem dan bloot te laten, maar weet ook niet hoe het zit met de beestjes als het regent

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:41

Hier altijd onder de deken, regen of geen regen.

Wel doe ik als het echt kouder wordt dan 15 graden er een regenliner onder of een regendeken over. Maar alleen als het echt gaat regenen, bij een flinke bui of motregen dan blijft alleen de eczeemdeken op.

Af kan wel in mijn ogen, maar alleen als het de hele dag regent. Is het tussendoor droog, dan is dat hier geen optie. Gelijk vliegjes er bij.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:41

In mijn ervaring zijn ze er niet als het écht regent, maar wel als het dan weer droog en dus vochtig is.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:12

Welke vliegenkap is dat @Jets? Ziet er erg fijn uit!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:17

_Evelien schreef:
Welke vliegenkap is dat @Jets? Ziet er erg fijn uit!

https://www.uhg-shop.nl/professional-s- ... ttern.html
(andere winkels hebben hem vast ook, deze was de eerste op google - ze hebben hem niet beschikbaar in die kleur, wel in andere kleuren zo te zien)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:21

Voor de mensen die ook met vliegenkap rijden, welke gebruiken jullie hier voor?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:25

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:23

Thanks voor de regen tips/info!

@Jets, mooie vliegenmasker! Blijft deze goed uit de ogen met dat gaas?