[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

llora

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:41

En,hoe doet ze het op een halve? Maar het chagrijnige verandert nog wel terug. Dat is normaal de eerste maanden. ongeacht welke dosis. Veel eigenaren van,cushing paarden maken dit mee. Komt mede denk,ik doordat het paard zich lange tijd ziek heeft gevoelt door de cushing en prascend gooit alles overhoop van hormonen. Tot alles terug op zijn plaats komt. Komt helemaal goed. Had soms ook het gevoel dat ik ze af en toe achter het behang wilde plakken. Nu is ze enorm lief en aanhankelijk. En,het is dan nog eens seasenal Rise. Dus paard voelen dan zich helemaal al wat minder goed. Komt goed. Als ze het op een,halve goed doet zo houden dan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:56

Toch nog weer even vraagje. Heb laatst bloed laten testen en daaruit bleek dat medicatie heel goed werkt. Maar pony wil eigenlijk niet meer werken. Kan dat toch door SR komen, ook al gaf bloedwaarde aan dat het goed afgestemd is?
Zit namelijk eraan te denken om zijn tuig maar te verkopen, omdat hij gewoon niet meer wil lopen voor de kar. Maar ja, als het toch door SR komt, dan zou dat zonde zijn.

Dus, wat voor invloed heeft SR op werklust, ook al lijkt uit bloedtest dat medicatie goed is afgestemd

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:02

SR en ook gewoon de rui heeft effect op werklust. Minder voeding in het gras kan ook schelen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:09

Waratje schreef:
SR en ook gewoon de rui heeft effect op werklust. Minder voeding in het gras kan ook schelen.

Merk ik bij mijn,merrie ook. Zij heeft nu even een,dipje. Maar is volop in de rui E dat vraagt wat meer voor een,ouder paard. Ik ga ook terug een regendeken opleggen. Merk dat ze s morgens veel stijver loopt door de koude nachten.

Best is nu het eten ook geleidelijk aan te passen want inderdaad in het gras zit niet veel meer in. En,hooi bijgeven. Ik begin nu haar eten op te drijven met luzerne, grasmix en zuppa zodat ze binnenkort op haar volledige voeding voor de winter zit.
Je kan ook eventueel een,vitamine kuur bijgeven. Uit ervaring helpt dit ook altijd in de deze overgangsperiode

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:38

Zij krijgen hier altijd hooi bij, onbeperkt en hij loopt al tijden met een jas aan, enorme kouklem.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:03

Hoi allen,

Begin en einde topic gelezen maar toch enkele vraagjes.
Ik verdacht mijn paardje sinds enkele maanden van cushing maar iedereen in mijn omgeving deed alsof ik spoken zag omdat hij eigenlijk niet de typische symptomen had. Het enige wat hij heeft, is in de verharingsperiode iets moeilijker door zijn haar geraken en van augustus tot oktober vermagert hij nu voor het 2de jaar op rij maar iedereen weet dat aan zijn leeftijd van 25.
Heb hem dan toch laten testen en kreeg net telefoontje dat hij positief teste. Beginstadium maar zeker positief. Dierenarts vroeg of ik met medicatie wou beginnen gezien zijn leeftijd en de kosten maar hij is nog zo goed, als de medicatie hem beter maakt, wil ik er niet eens over nadenken en is het mijn taak om het te doen.
De dierenarts zegt echter beginnen met 1 tablet per dag en ik lees hier dat het veel is? Nu is mijn paardje wel groot en struis, zou ik dan beginnen met ¼ ipv 1/8 of wat raden jullie aan?
Wat me een beetje zorgen baart, is dat ik hier lees dat ze er sloom enzo van kunnen worden? Hij is nu energiek en wil constant zijn vriendinnetje dekken, oortjes naar voor, knuffelen, heel alert…met andere woorden, hij voelt zich top, enkel het vermageren is dus een symptoom. Ik ga hem toch niet depri of loom maken met de medicatie? Want dat vind ik dan ook weer zo dubbel, zijn levenskwaliteit verlagen in functie van de levensduur. Andersom vind ik dan weer beter…al wil ik hem natuurlijk nog niet afgeven 
Graag jullie advies.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:15

Die van mij is niet sloom geworden door de medicatie, maar minder neurotisch is hij wel geworden. Die van mij kon soms ineens levensgevaarlijk worden.

Langzaam opbouwen kan nooit kwaad.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:16

Als je met een hele lage dosis begint, zal t waarschijnlijk met de bijwerkingen wel meevallen. Ik ben met 1/8 ste begonnen voor een fjord van ong 400 kilo. Niks van negatieve bijwerkingen gemerkt. Wel positieve.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:17

Dit wil je niet horen, maar als het paard zo goed is als je omschrijft... dan zou ik het voorlopig aanzien en nog geen medicatie geven. Beter dan goed kun je het op die leeftijd niet maken.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:55

Jannepauli schreef:
Dit wil je niet horen, maar als het paard zo goed is als je omschrijft... dan zou ik het voorlopig aanzien en nog geen medicatie geven. Beter dan goed kun je het op die leeftijd niet maken.

nee, klopt maar anderzijds vind ik het niet leuk dat zijn ribben ondanks kilo's voer en permanente weidegang steeds meer zichtbaar worden, vandaar dat ik dacht dat een lage dosis dit misschien kon oplossen zonder de bijwerkingen.
Ik ga beginnen met 1/4, die van mij weegt zeker 650-700kg dus 1/8 gaat weinig zijn denk ik.
En soms heeft hij wel moodswings dus mss dat dat ook beter wordt :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:50

Ik krijg hier geen vet meer eraan ondanks de medicijnen. Er gaat het nodige in, maar ij wordt niet dikker

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:14

Bij mij wel, maar moet nog even afwachten hoe dat straks in de lente gaat. Dan valt hij altijd weer af. Ik hoop nu dat het mét medicatie beter gaat.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:48

llora schreef:
En,hoe doet ze het op een halve? Maar het chagrijnige verandert nog wel terug. Dat is normaal de eerste maanden. ongeacht welke dosis. Veel eigenaren van,cushing paarden maken dit mee. Komt mede denk,ik doordat het paard zich lange tijd ziek heeft gevoelt door de cushing en prascend gooit alles overhoop van hormonen. Tot alles terug op zijn plaats komt. Komt helemaal goed. Had soms ook het gevoel dat ik ze af en toe achter het behang wilde plakken. Nu is ze enorm lief en aanhankelijk. En,het is dan nog eens seasenal Rise. Dus paard voelen dan zich helemaal al wat minder goed. Komt goed. Als ze het op een,halve goed doet zo houden dan.

Ik weet dat je het lief bedoelt :j maar ik ben niet zo zeker dat het goed komt met mijn paard. Ze is wel echt heel ziek geweest en dat is aan haar lijf goed te zien. Op een halve doet ze het goed maar niet goed genoeg, maar hoger gaat ze hard achteruit. De winter is niet iets waar ik in deze omstandigheden naar uit kijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:54

Even voor de magere heintjes paarden hier;

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van een paard dat aankwam van de prascend; Nu kan natuurlijk alles, maar ik heb hier eigenlijk alleen nog maar gelezen dat paarden juist stopten met eten (van eigenlijk altijd op te hoge dosis prascend staan), dus als je het alleen daarom wilt doen, zou het mijn voorkeur ook niet hebben eerlijk gezegd.

Probeer er dan eerst juist wat gewicht bij te krijgen, door dagelijks vele scheppen seniores priores te gaan voeren bv? En vroeg een dekentje opdoen, zodat die energie alvast niet kwijt gaat aan het warmhouden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:58

ohjajoh6 schreef:
Even voor de magere heintjes paarden hier;

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van een paard dat aankwam van de prascend; Nu kan natuurlijk alles, maar ik heb hier eigenlijk alleen nog maar gelezen dat paarden juist stopten met eten (van eigenlijk altijd op te hoge dosis prascend staan), dus als je het alleen daarom wilt doen, zou het mijn voorkeur ook niet hebben eerlijk gezegd.

Probeer er dan eerst juist wat gewicht bij te krijgen, door dagelijks vele scheppen seniores priores te gaan voeren bv? En vroeg een dekentje opdoen, zodat die energie alvast niet kwijt gaat aan het warmhouden.

Ik wilde alleen even aangeven dat het geven van de medicijnen inderdaad er niet voor zorgen dat hij weer terug dik(ker) wordt. Hij krijgt geen te hoge dosis, op minder gaat hij achteruit. Het is wat het is. Zolang ik nog geen rammelende botten hoor moet het maar zo, ik kan het blijkbaar verder ook niet helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:03

Excuses Tine10, ik had geen meervoud moeten gebruiken geloof ik, mijn bericht was eigenlijk grotendeels voor jientis bedoeld, die nog moet gaan starten....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:04

Die van mij toch wel hoor. Zodra ik begon met de medicatie, kwamen zijn rugspieren ook weer terug en is hij niet meer zo ingevallen bij de flanken. Nou moet ik een slag om de arm houden, want kan zijn dat dat dus wel met de 'gewone' SR te maken heeft. In de winter heeft hij nl altijd wat meer spier/omvang dan in de zomer (de laatste jaren dan). Dus hopelijk valt hij rond de lente dit x niet zoveel af als voorgaande jaren nu hij medicatie krijgt. Maar dat is dus nog even afwachten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:28

ohjajoh6 schreef:
Excuses Tine10, ik had geen meervoud moeten gebruiken geloof ik, mijn bericht was eigenlijk grotendeels voor jientis bedoeld, die nog moet gaan starten....

Niet nodig!!! Jouw tekst was gewoon wat duidelijker ;-)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:05

Sleeper schreef:
llora schreef:

Ik weet dat je het lief bedoelt :j maar ik ben niet zo zeker dat het goed komt met mijn paard. Ze is wel echt heel ziek geweest en dat is aan haar lijf goed te zien. Op een halve doet ze het goed maar niet goed genoeg, maar hoger gaat ze hard achteruit. De winter is niet iets waar ik in deze omstandigheden naar uit kijk.

Begrijp,ik. Had dat gevoel,ook. Hadden drie a vier keer per week slokdarmverstopping , constant infecties, constant die klieren mega dik. Verschillende keren,koliek aanvallen.

Wat geef je van eten? Kreeg mijn merrie ook niet dik ondanks eten voor een olifant. Toen een diëtist voor paarden laten komen. En sindsdien lukt het wel. Wel helemaal moeten veranderen van voeding.

Zo was ze voor de verandering van voeding.
[/[img]
Afbeelding

En,dit na twee en een,halve maand ander voedingsshema
[/[img]
Afbeelding
[/img]
[/img]
img].
En dit in januari

En,in de lente
[/[img]
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door llora op 05-10-16 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:32

Mijn paard heeft veel baat bij een Back on track deken die de doorbloeding van het lichaam stimuleert. Naast de Prascend en de Seniorenslobber van horsebrox master.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:46

WoW ilora wie heb je daarbij gehad? Mijn ppider is ook moeilijk terug op gewicht te krijgen en bespiering kwijt. Maar als ik jouw foto's zie krijg ik weer hoop dat ik er iets aan kan doen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:59

Natalie36 schreef:
WoW ilora wie heb je daarbij gehad? Mijn ppider is ook moeilijk terug op gewicht te krijgen en bespiering kwijt. Maar als ik jouw foto's zie krijg ik weer hoop dat ik er iets aan kan doen.

Was iemand via de da. Maar moest de muesli drastisch naar beneden doen. En ruwvoer bijgeven in de vorm van luzernebrok geweekt met grasbrok geweekt. Met zuppa of eventueel pulp. Dan 200 gram soja schroot en 250 ml olie per dag. En mevrouw at wel ongeveer 20 kilo hooi per dag op . En een kuur vitamine E met selenium Deed ook wonderen.

Menu zag er zo uit
S morgens
3/4 schep senioren muesli.
twee scheppen geweekte grasbrok en luzerne brok samen geweekt. Dus is gemengd
Schep zuppa of pulp.
100 ml olie en 100 gram soja schroot.

S middags.
Twee scheppen al in One soup (ruwvoervervanger) en een schep geweekte grasbrok en luzernebrok. En 50 ml olie.

S avonds
3/4 schep senioren muesli
Twee luzerne grasbrok geweekt.
Schep zuppa of pulp
100 ml olie en 100 gram soja schroot en vitaminen van st Hippolyte en selenium vitamine E.

Pulp of de zuppa wordt geweekt met zemelen door.

Het lijkt veel eten maar het is voornamelijk ruwvoer. Volgens de diëtiste haalt het niet veel uit om er kilo's mengel in te kappen. Wat ik eerst deed. Maar vooral ruwvoer. En olie geeft langzaam energie en soja schroot geeft eiwitten voor de bovenlijn. Was is twee weken gestopt met de soja schroot en ze. Viel gelijk in op de bovenlijn. Soja schroot kost ook maar 11 euro voor 25 kilo. En je komt er echt wel lang mee toe.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:16

Mijn oudje is wel goed terug op gewicht gekomen na de start van de Prascend, hij staat inmiddels op een halve tablet (heeft eerst een periode op een hele gestaan) en het gaat super met hem, we rijden zelfs weer lekker.
Inmiddels is het weer bijna een jaar na het testen :j .

November 2015:
Afbeelding

En nu:
Afbeelding
Afbeelding

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:23

@Ilora: die schep grasbrok/lucerne brok die je geweekt geeft, was dat dan een schep wat al geweekt was of gaf je een schep droge brok waar dus nog het water bij kwam?
Is dan flink wat dat je moest geven.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:30

Die schep is al geweekt. Ik maak altijd een,emmer pulp of zuppa met zemelen klaar en een emmer met grasbrok en luzernebrok.

Ik doe ongeveer een,halve schep brok van,de luzerne en een,halve brok grasmix in een emmer en water erbij. Van de pulp of de zuppa ongeveer een halve schep droog met dan water erbij en twee kleinere scheppen zemelen erbij. Dan krijg je ongeveer de hoeveelheid dat ik geef per dag.
De brok gras en luzerne kan je eventueel droog geven maar ik week het liever wat het zet wel enorm uit. En de scheppen geweekt zijn echt wel goedvol.

Het lijkt extreem veel eten maar valt goed mee. De droge hoeveelheid is niet zo groot maar geweekt wel. En vooral veel en goed hooi. En s nachts krijgt ze soms nog wat compact gras