[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:10

Hier sinds kort een opvallend goed resultaat bij mn 26jaar oude fjord.
Ze heeft erge zomereczeem ligt altijd open van de jeuk ondanks alle aanpassingen in huisvesting en voer.

Tot ik een week of drie geleden ben begonnen met Liquihorse vacht.
De rede daarvan van om het verharen meer te ondersteuning te geven omdat de Marstall Force te weinig deed.

Tot mijn verbazing heeft ze zich minimaal geschuurd zelfs de plekjes in dr gezicht zijn zo goed als weg!

Hiet zitten aardiv wat muggen die kleine k*tmugjes die vreselijk jeuken maar ze heeft er nu nauwelijks last van.

Ze blijft zelfs langer vrijwillig buiten staan en schuurd ook haar buik nog nauwelijks!De manen heb ik niet meer geknipt en groeien nu idem de staart.

Toeval? Geen idee. Maar vond t de moeite waard om te melden.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:59

amie1965 schreef:
Natriumbicarbonaat is een witte kristallijne stof, triviale naam is koolzuur.
Verkrijgbaar bij De Tuinen als natriumbicarbonaat. Zijn ook mensen die het zuiveringszout noemen en het is niet hetzelfde als soda.
1 eetlepel op ca 0,5 liter water en daarmee spons ik staartwortel en manenkam. Lijkt een (tijdelijke) verlichting te geven. Ik spons nu iedere dag na het rijden.

Mijn scheikunde is niet meer wat het geweest is :o

Maar natriumcarbonaat... is dat niet ook lithium? (de stemmingsstabilisator-lithium)
Dat is wel gemeen spul... ik weet niet precies hoe dat uitwendig werkt, maar het word wel afgeraden die medicatie aan te raken als je het niet hoeft te slikken.

Maar koolzuur? Hmm ik moet thuis mijn oude Binas eens opzoeken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:36

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:40

:)* Bedankt! Het kwartje valt eindelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:08

Je kunt ook doosjes met zuiveringszout bij de drogist kopen.
ik heb hier eeen doosje stan.
he dat ooit gekocht want meende dat als je dat aan je paard over het eten gf dat dat ook weer gezond was.
heb alleen geen idee meer waar voor.

Funnyhorses wat zit er voor mineralen enzo in die liquihorse dan?
oud stalgenoogje van me gaf het ook aan zijn merrie,maar die bleef gewoon zomereczeem houden.
zou bij jouw dier er dan toch aan denken dat er ergens een tekort heeft gezeten in de voeding en dat dat nu weer aangevuld is?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:20

Ik weet niet hoe het kan Ellepel ik voer al jaren hoge vitamines bij nml. ik had voorheen de force van marstall. Ik heb voor mijn fjord nu deze http://www.liquihorse.nl/hst/l10i02q/li ... 0Vacht.pdf

Het is toevallig want ik kocht bij hun de relax omdat onze tinker een magnesium tekort heeft.
De vacht nam ik erbij om mn fjord en shet wat beter door de vacht te krijgen (beiden op leeftijd)
Dus dit is echt een toevallige ontdekking want ik heb/had de hoop al lang opgegeven dat de eczeem ooit nog rustig zou worden laat staan weg zal gaan.

Hier zitten best veel muggen waar ik giga van baal de hele stal aangepast,voeding aangepast,eczeemdeken 24/7 erop echt alles wat men kan doen doe ik en nu sinds de liquihorse vacht echt een verbazend resultaat!
Ik denk toch dat de vloeibare vorm veel beter opneembaar is dan de poeders of brokjes.
Fjord is 26 jaar en ook weer voor het eerst zichtbaar hengstig geweest man man wat was dat hilarisch ik heb haar in geen jaren meer zo vrolijk gezien hahahaha.

Of dit DE oplossing is???? Geen idee! Of dit nu goed resultaat geeft? JA!!! :)
Over een paar weekjes laat ik weer bloed trekken bij de tinker om te zien of de magnesium goed is opgenomen.

*edit* Ellepel welke gaf jouw oud stalgenootje? Ook de vacht of een andere?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:28

Volgens mij die vacht en nog eentje,maar weet zo niet welke,meende de sport omdat hij ook een sportpaard had.
merrie zat wel mooi in het vel enzo,maar de allergie bleef wel weet ik.

Ik heb geen idee wat beter opneembaar is, alles gebeurd in de darmen toch?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:46

Ik snap het ook niet El ik heb serieus al 10 jaar alles uit de kast gehaald om het voor mijn fjordje zo dragelijk mogelijk te maken/houden en elke zomer en voorjaar was het prijs ;( . Manen kapot staart stuk en maar te zwijgen over de wonden op haar lijf en hoofd. ;(

Ze liep dit jaar al eind februari in dr deken en haar hoofd was ook weer stuk geschuurd idem de oortjes daar had ik toen zelf een zalf van groene leem met lavendeldruppels voor gemaakt.
Op gegeven moment was dr hoofd gewoon groen omdat ze alles stuk schuurde.
Nu heeft ze nog maar een paar kale plekjes waar alweer vacht terug groeit. *\o/*

Ik ben echt zooooo benieuwd hoe lang dit goed zal gaan.
Zeker omdat ik al zoveel geprobeerd heb qua voeding, kapitalen aan uitgegeven %) pffff.
Ik hoop echt dat het voor mijn fjord zo goed blijft gaan ze heeft nu zelfs manen! Voorheen moest ik ze altijd kort knippen omdat ze zelfs onder de deken kapot geschuurd werden nu zijn ze zo lang dat ze al omvallen.
De maantop zou rond deze tijd al foetsie zijn maar meer dan de helft staat er nog hihi das echt heel wat voor haar doen.

Ik zal eens wat foto's zoeken van hoe het was en hoe het nu is. Voor mij(en haar) voor NU een wereld van verschil.
Maar afwachten wat de toekomst brengt.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:00

Klinkt goed funnyhorses!
Ik ben even ziek geweest en Claus heeft helaas flink geschuurd met het warme weer. Gelukkig laat hij alleen wel zijn staart net rust.

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:57

Ik kom hier even binnenvallen met een vraagje voor jullie. Mijn merrie heeft wel wat jeuk, ze schuurt haar manen en staart maar zeker niet tot bloedens toe. Ze staat 24/7 buiten in PP en niet vaak op het gras. Ze heeft een RSIH maar ik vroeg mij af of er misschien nog iets anders was waarmee ik haar kan ondersteunen. Ik dacht eventueel aan de hippo ex-cema ofzo?

Hebben jullie hier misschien ervaring mee? Alvast bedankt!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:49

Idefix krijgt nu ook kale plekken in zijn manen.. Ik heb het idee dat het van de RSIH komt, deze heeft hij wel 24/7 op. Alleen als hij op stal staat haal ik hem eraf zodat hij kan ''luchten''. Hebben jullie tips op de manen een beetje heel te houden?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:43

Dat doet de RSIH ook bij mijn paard ... Hoewel ik het erg jammer vindt . Liever dat als een die staat te schuren tot bloedens toe

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:10

Bij appie hetzelfde,dus heb ik ze kort geknipt.
misschien kun je er iets tussen naaien wat luchtiger is, of een gladde stof onerr naaien.
van dat antiklit spray op de manen zodat het meer glijd.

Hinneke , rsih, niet in gras en toch jeuk?
weet je zeker dat het zomereczeem is en de jeuk niet ergens anders vandaan komt?
geef je wel voldoende vitamines en mineralen?

Wat je nog kunt proberen....ja die liquihorse die funnyhorses ook gebruikt :D
Mijn vitamines zinn binnenkort ook op en dan moet ap weer nieuwe hebben,misschien haal ik die liquihorse ook wel, schijnt zowieso wel goed spul te zijn, je weet maar nooit wat helpt!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:29

Hmm jaa precies. Ik ga hem komende week even weer zo'n bruin deken opdoen omdat hij vandaag bedacht had dat deze kapot moest :+ misschien dat het andere deken een beetje lucht geeft.

Idefix is trouwens erg sloom de laatste tijd en haart nog steeds enorm erg uit (nog steeds geen zomervacht). Hij krijgt hooi en water. Af en toe vitamine brokjes en heb nu een liksteen van paardnatuurlijk voor hem gekocht. Zijn er nog andere dingen waar hij wat fitter van word?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:54

Appie verhaart ook nog steeds, maar hij is wel fit :j

hoe vaak is af en toe?
zou toch kijken dat hij nu wel genoeg krijgt als hij zo sloom is.

Heb net even gekeken naar de samenstelling van die liquihorse,maar scheelt niet veel van mijn eigen supplement.
enige wat er extra in zit is betaine en dat heeft iets met de vertering te maken.
dus houd ik het liever bij mijn eigen

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:25

Ik heb een tijd niet gereageerd. Maar het gaat echt super met mijn paardje! Hij heeft voor het eerst weer een voorlok! Is totaal niet jeukerig! Het enige wat veranderd is, is het voer. Hij krijgt nu subli ponybrok(2x dgs 1/2 kwarkbakje) met een hand havens mix erdoor. Na het rijden 2 dlinke handen geweekte bietenpulp en nog een 1/2 bakje brok. Hij staat zelfs in iets meer gras. Ik hoop dat het goed blijft gaan. Natuurlijk staat hij onder de deken.

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:45

@ellepel, daar dacht ik inderdaad ook aan, ik vind het heel raar dat ze met deze voorzorgsmaatregelen toch eczeem zou krijgen... Ik heb, nog niet lang geleden bloed laten nemen en er waren geen tekorten. De DA zei dat het ook kan komen door bijvoorbeeld een allergie aan pollen.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:15

Ik niet daarvan wordt mijn paard heel ziek.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:49

ellepel schreef:
Appie verhaart ook nog steeds, maar hij is wel fit :j

hoe vaak is af en toe?
zou toch kijken dat hij nu wel genoeg krijgt als hij zo sloom is.

Heb net even gekeken naar de samenstelling van die liquihorse,maar scheelt niet veel van mijn eigen supplement.
enige wat er extra in zit is betaine en dat heeft iets met de vertering te maken.
dus houd ik het liever bij mijn eigen

Tjaa...zou ik hem anders gewone bix bij kunnen voeren denk je? Of zou hij daar heel dik van worden?

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:56

amie1965 schreef:
Leesvoer :D
http://www.levendehave.nl/kennisbank/pa ... aneneczeem

Opvallend in dit artikel: 's winters kuil voeren
Wie van jullie voert er echte kuil (geen voordroog)?

Interessant artikel! Mijn paarden krijgen geen kuilvoer, enkel droog en grof hooi. Mijn merrie krijgt koliek van kuil.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:01

Bij ons kuil :D
denk ik tenminste wel is flink nat.
maar is paardenkuil,mooi spul,ruikt ook heerlijk fris zuur :j
ben er blij mee,want pony gaat hoesten van hooi

Esther,van bix worden ze niet dik.
Bix is vitamines en wat energie.
dik worden doen paarden toch echt van teveel ruwvoer of gras.
dus een beetje ponyrtok of bijvoorbeeld de subli dieetmix mag je best voeren,en anders een vitaminebrokje ?

Appie krijgt momenteel 5x per week een olle s hep pavo 18 plus en een s hep ita inepoeder.
en is nog snalk.
en morgen ga ik gewoon weer subli dieetmix halen.
wat een rotspul dat pavo, appie heeft echt heel erg jeuk, en dan komt niet van de zomereczeem!!!
maar ja, in dit voer zitten granen en appie mag dat ook eigenlijk niet, dus ik had het kunnen weten :o

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:32

Hier gaat het eigenlijk heel erg goed met mijn merrie en haar eczeem. Vorig jaar heeft ze al haar manen eraf geschuurd (eerste jaar zomereczeem). Heb haar nu onder een shires delen staan, ze krijgt exzema voer van Marstall en krijgt weinig gras en ze ziet er topfit uit. Ze had alleen op haar hoofd lopen schuren omdat ze haar masker niet liet zitten. Maar dit heb ik alweer helemaal onder controle met hydrocortiderm. Zelfs haar manen groeien weer. Hopelijk blijft het zo de hele zomer.

Afbeelding

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 07:04

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:55

ellepel schreef:
Bij ons kuil :D
denk ik tenminste wel is flink nat.
maar is paardenkuil,mooi spul,ruikt ook heerlijk fris zuur :j
ben er blij mee,want pony gaat hoesten van hooi

Esther,van bix worden ze niet dik.
Bix is vitamines en wat energie.
dik worden doen paarden toch echt van teveel ruwvoer of gras.
dus een beetje ponyrtok of bijvoorbeeld de subli dieetmix mag je best voeren,en anders een vitaminebrokje ?

Appie krijgt momenteel 5x per week een olle s hep pavo 18 plus en een s hep ita inepoeder.
en is nog snalk.
en morgen ga ik gewoon weer subli dieetmix halen.
wat een rotspul dat pavo, appie heeft echt heel erg jeuk, en dan komt niet van de zomereczeem!!!
maar ja, in dit voer zitten granen en appie mag dat ook eigenlijk niet, dus ik had het kunnen weten :o

Ik heb zo'n 10 kilo emmer met vitamine brokjes. Ik zal eens overleggen met de stalmedewerker of hij idefix kan voeren als ik er niet ben. Ik moet hem niet een half bekertje van geven, is het slim om hem dan hiernaast ook wat gewone pony brok te geven (een handje/kwart schep)?