[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:41

Maris schreef:

nee...maar ik zou graag willen weten wat er zo ongeveer inzit.
Enne....hypertrichosis is een genetische afwijking.Heeft niets met cushing te maken :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:52

Jannepauli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:59

Zo moeilijk is dat niet - de stofnamen staan er ook in het latijn bij. Maar of je dan ook daadwerkelijk weet of je dit aan je paard moet geven..

Dit is de beste opmerking van de site: Aansprakelijkheid: Ondanks dat onze kruidenformules met de grootste zorg zijn samengesteld en in de praktijk langdurig zijn getest, kunnen wij geen aansprakelijkheid accepteren. Noch de Huisdierenapotheker, zijn werknemers, leveranciers noch enig ander persoon of bedrijf.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:00

Een hoop kruiden en planten (o.a. bittere sinaasappel/bitter orange) volgens Chinese geneeswijzen gecombineerd.

Gezien de effectiviteit van de traditionele Chinese geneeswijzen (TCM) zou ik zelf dit supplement nooit kopen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:27

Ik weet het ook niet zo met chinese kruiden, maar ik heb ze een mailtje gestuurd ....

Inmiddels ben ik nog verder aan het lezen en vond ook deze site : http://www.lavsage.com/articles/underst ... gs-and-ir/ Ook kruiden en daarnaast Whole food (enzymen toevoegen door oa verse groenten en fruit ).

nog meer kruiden ( in het duits ) http://www.krauterie.de/stoffwechsel-kraeuter-no-2.html Hier hebben ze een speciaal mengsel als paarden pergolide krijgen , dan zit er geen monnikspeper in ....

En nog 1 http://www.tierheilkundezentrum.de/shop ... 6m1i314tb1

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 18:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 19:20

Staat ook bij vermeld dat het een homeopathische grondslag heeft. Dan zijn ze mij gelijk al kwijt; ik geloof wel in de werking van kruiden en planten, maar niet in dat abracadabra gedoe van 100x verdunnen met water en dat is homeopathie...

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 19:54

ohjajoh6 schreef:
Staat ook bij vermeld dat het een homeopathische grondslag heeft. Dan zijn ze mij gelijk al kwijt; ik geloof wel in de werking van kruiden en planten, maar niet in dat abracadabra gedoe van 100x verdunnen met water en dat is homeopathie...

bijzonder, want ik heb al heel vaak gemerkt dat het wel kan werken.
Duurt vaak langer voor het werkt, mijn pony krijgt ook homeopathie.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 19:59

Marjo89 schreef:
ohjajoh6 schreef:

Het probleem met eigen ervaringen is dat je nooit weet wat er gebeurt zou zijn als je het niet had gegeven. En vlak het placebo by proxy effect niet uit (en de mensen die het stelligst zeggen dat ze daar niet voor vallen hebben het vaak het ergst is mijn ervaring :D ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:01

Ik zie niet wat er zo bijzonder aan dat feit is eigenlijk?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:25

Laatst bijgewerkt door Maris op 25-12-13 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:36

Hoeven klant van me kwam ook met eerder genoemde Chinese kruiden hokus pokus.
Ik zei haar dat ik meer vertrouwen har in monnikspeper aangevuld met magnesium.
Of prascend ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:54

hanteren ze in heel duitsland andere waardes, of doet alleen die susanne dat? En een tekort aan voedingsmiddelen? In onze welvaart staat en de link met i.r. en hb c.q. cushing, wat eigenlijk juist betekent dat ze te dik zijn en dus een teveel aan voedingsmiddelen hebben? Wat moet ik hier nou allemaal van denken eigenlijk? Maris?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:58

Die waarde van tot 50 pmol goed stond ( dacht ik ) niet in dat verhaal van Susanne.
Op weer een andere site staat :
Die Blutabnahme erfolgt morgens zwischen 8:00 und 10:00: bestimmt werden ACTH, Insulin und Glukose, (evtl. zusätzlich Schilddrüsenhormone).

ACTH

Werte zwischen 7-35pg/mL sind normal (in Deutschland Ponys bis ca. 27 pg/mL , Pferde bis 50pg/ml).

Da die ACTH Werte oft kurzfristig stark schwanken, kann es vorkommen, dass man einen Wert im Normbereich ermittelt, obwohl das Pferd erkrankt ist (falsch negativ). Werte > 35pg/mL können u.U. schon krankheitsbedingt sein. Andererseits können Werte über 50pg/mL im Fall einer akuten Rehe oder sonstiger Schmerzzustände alleine durch den damit verbundenen Stress verursacht werden. Werte > 70pg/mL werden international als mit hoher Wahrscheinlichkeit diagnostisch positiv für Cushing gewertet, in Deutschland wird die Grenze z.T. erst bei 100 pg/ml gesehen

Wat ik dus zo begrijp is voor paarden een waarde tot 50 gewoon goed. En pas bij boven de 100 echt zeker cushing in duitsland ?! En dat de waarde 2 - 2,5 keer kan stijgen in de seasonal rise. Zie hier voor het hele artikel http://equivetinfo.de/html/update_hufre ... __ecs.html

Susanne Weyrauch bedoelt denk ik meer tekorten aan bepaalde mineralen zoals zink en koper.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:12

En hier moet ik ook eens over nadenken http://www.hufrehe-forum.de/28362214nx1 ... t4144.html
Zie oa eerste berichtje en 1 na onderste !!!
Als je de eerste link die wordt gegeven aanklikt kan je oa lezen dat :

Plasma ACTH concentration was within the reference range for 38 (97%) of 39 subjects in January, for 39 (100%) of 39 subjects in May, for 2 (5%) of 39 subjects in September 2002, and for 3 (8%) of 39 subjects in September 2003.

WOW !
Laatst bijgewerkt door Maris op 25-12-13 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:19

Ja zo lees ik het ook, vind het helemaal al vreemd dat er voor paarden en pony's totaal andere waardes worden gehanteerd en jij had het hier tenslotte over "voedingsmiddelen". Dat maakt voor het voor mij eigenlijk nogal dubieus, waardoor ik het al niet eens meer lezen ga...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:22

ohjajoh6 schreef:
Ja zo lees ik het ook, vind het helemaal al vreemd dat er voor paarden en pony's totaal andere waardes worden gehanteerd en jij had het hier tenslotte over "voedingsmiddelen". Dat maakt voor het voor mij eigenlijk nogal dubieus, waardoor ik het al niet eens meer lezen ga...

Ik snap het niet helemaal ? Mineralen en sporenelementen zijn voedingsmiddelen. Toch ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:31

Ok... Ik ging er eigenlijk vanuit dat je met voedingsmiddelen het voedsel zelf bedoelde, ipv bepaalde waardes van in het voedingsmiddel zittende vitamines en mineralen...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:37

Heb je mijn bovenstaande berichtje al gelezen ( die met de dik gedrukte letters ). Ik heb echt helemaal in de war erdoor. Waardes tot boven de 200 in september die dan in mei gewoon weer helemaal goed zijn..... ( bij dezelfde paarden en zonder medicijnen )

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:59

Nado schreef:
Setteli schreef:
Mijn Vlekje gaat super! Paar weken geleden kon je nog echt de ribben tellen. Nu voel ik ze niet meer.
Ik heb helaas het hooi voor haar afgeschaft. Ze kreeg het niet meer weg, maakte proppen en verslikte zich erin. Overdag op de wei krijgen ze allemaal hooi bijgevoerd en dan eet ze wel een paar hapjes, maar meestal loopt ze er bij weg en gaat wat grasjes knabbelen.
Als vervanger krijgt ze nu Wiesenflakes en luzerne (alleen laat ze de harde stukjes van de luzerne liggen). Daarnaast krijgt ze de Sixteen Plus Mix van Dodson & Horrel.
Als laatste voor de nacht krijgt ze een halve schep Kwikbeet (zelfde als Speedibeet), halve schep Wiesenflakes, halve schep luzerne en halve schep Slobber. Lekker goed geweekt en dat gaat er in als koek!
Ze staat nog steeds op 1/4 pil. Ze is alert en vrolijk, al is ze wel wat assertiever naar de andere paarden (lees: ze laat zich niet meer op de kop zitten en gilt en mept wat sneller, hahaha).
Haar vacht is nog steeds wollig, maar gelukkig niet zo lang.

Wat super dat het zo goed gaat met Vlek!

Is speedibeet echt exact hetzelfde als kwikbeet ? Ik heb ook kwikbeet, maar niet altijd tijd om het in Haaksbergen te gaan halen, dus misschien is speedibeet een fijne vervanger ?

Ik weet niet of het exact hetzelfde is, het ziet er in ieder geval wel hetzelfde uit. Ik heb ook niet altijd tijd om naar Haaksbergen te gaan, dan ga ik pas als ik van alles weer een grote hoeveelheid moet hebben. Ik haal de SB dan in Enter, ik haal sommige produkten nog van Pavo, dus als het op is kijk ik waar ik het eerste kom

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:27

Maris schreef:
Heb je mijn bovenstaande berichtje al gelezen ( die met de dik gedrukte letters ). Ik heb echt helemaal in de war erdoor. Waardes tot boven de 200 in september die dan in mei gewoon weer helemaal goed zijn..... ( bij dezelfde paarden en zonder medicijnen )

Een mens zou van minder in de war raken.. %) Mijn zwarte merrie had juni 2012 acth van 130 (maart van dat jaar hoefbevangen geweest ), mei 2013 een acth van om en bij de 30 en nu in september een acth van 216....beestje heeft nog nooit prascend gezien, heeft ook geen symptomen van cushing en koerst nog steeds fris en fruitig door de wei... :D

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:57

Marjo89 schreef:
ohjajoh6 schreef:

Het probleem met eigen ervaringen is dat je nooit weet wat er gebeurt zou zijn als je het niet had gegeven. En vlak het placebo by proxy effect niet uit (en de mensen die het stelligst zeggen dat ze daar niet voor vallen hebben het vaak het ergst is mijn ervaring :D ).[/quote]

Nou daar valt mee te testen.
Ik ben nu pas sinds 1,5 week begonnen, meestal duurt zichtbaar verschil 14 dagen.
Ik merk wel dat mijn pony fitter is, meer weerstand opbouwt. En minder humeurig is.
En als ik dit zou willen testen kan ik ermee stoppen. Dit doe ik niet. (eerst komende tijd althans)

Zelf slik ik ook homeopathie, ik merk precies wanneer ik stop.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:24

Dat valt dus totaal niet zo te testen, dat heeft de ervaring allang uitgewezen namelijk :+

Maar goed, vooral doen waar je jezelf goed bij voelt natuurlijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 02:41

Ik weet niet zo goed wat ik daar op moet zeggen Maris. Ik vind dat net zo vreemd als dat sommige paarden met minimale verhoging van acth waarde, juist zo veel symptomen laten zien, als andersom, ik snap er helemaal niets van...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:00

Jeetje , zal proberen de linkjes eens aandachtig te lezen.
Snap er zo geen drol meer van...

Wat nog wel in mijn hoofd door blijft gonzen is , wat voorn invloed het geslacht zou kunnen hebben op de acth .
[ruin/merrie/hengst]

Aan Fik was ook niks te zien , maar het is net als met een horoscoop , als je maar lang genoeg zoekt , dan vind je altijd wel wat , zoals langzame wondheling oid.