[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:34

Ja, dat snap ik wel, maar als ze de winkel instappen of internet op gaan zien ze genoeg.
En met alles blijft het een kwestie van uitproberen of het werkt.

Dus mij lijkt het wat onzinnig, maar dat ben ik.

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:15

_cs_ ben ik met je eens maar ik zag t alwer gebeuren dat iedereen het aanvulde of kopieerde en dan krijg je net als met dat overzicht ff geleden dat de paginas giga snel volstaan en je lang aant kijken/lezen ben voordat je wat nieuws oid vind :)

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:19

hm hm.

Ik vind het helemaal niet erg als een nieuweling hier om advies vraagt.
Vaak wil je dan toch wat weten over de situatie op dit moment, en dan kan je veel gerichter adviseren, dan met zo'n lijstje.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:45

cyclo86 schreef:
line18 schreef:
@yvonnedv
derfen smeren ga ik niet aan beginnen dat lijkt heel veel op TKC 97 en daar was mijn merrie allergies voor.
dus wil niet hebben dat haar hele buik en zo kapot gaan.

Ik heb eerst tkc gebruikt en hierna derfen en moet zeggen het lijkt helemaal niet op elkaar, voelt totaal anders aan, andere kleur andere geur andere samenstelling kortom niet ergelijkbaar

daarom, tkc is een heel ander produkt, je kan bij www.vidoma.nl twee proefflesjes bestellen.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:49

Hangt ws ook wel van het type mens af. Sommige mensen lezen liever dan ze schrijven en dan is het wel fijn als er een lijstje zou zijn. ( Had mij trouwens ook veel zoeken gescheeld...) Ik denk ook niet dat je het zozeer als vervanging moet zien maar als aanvulling. Maarja zoveel mensen zoveel wensen. :D

Hier gaat het trouwens erg goed, druppels van puur heb ik al even niet gebruikt.
Manen blijven groeien, haf had laatst iets geschuurd maar na derfen niet meer.
Wonderlijk dat ze vorig jaar en heel in het begin van het jaar zo hebben geschuurd.
Zal toch bij mij bij het voer liggen, anders zou ik het niet weten.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:42

Heb vandaag mijn pony voor het eerst met derfen ingesmeerd, haha zit je zittend
op je paard derfen in haar manen te smeren. Ik heb haar nu alleen met vliegenmasker
in de wei staan want gisteren had ik haar toch even de halsdeken aan gedaan en toen
had ze weer allemaal haaruitval en klitten, volgens mij schuur die deken heel erg.
Dus maar even wachten tot ze vlechtjes kan dat het niet zo schuurt.

Maar ik krijg die geur echt niet meer uit me handen, ik had handschoentjes aan maar
kriijg het er nu niet uit. Heb al van alles geprobeerd.

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:06

Hanneke84 schreef:
Heb je al eens grondwerk met haar gedaan?
Beginnen met aaien met een hand vanuit haar rug richting de schoft, als je voelt dat ze moeilijk wilt doen ben je al te laat, leren net voor dat punt te stoppen. Als ze reactie geeft, kan al een oor zijn naar achteren dan begin je opnieuw vanuit haar rug. Stapje voor stapje tot je haar kan aaien daar. Ze zal wel onder de indruk zijn en gaan kauwen of haar hoofd laten zakken, briezen. Is ze braaf laat ze het toe klaar. Laat ze alleen haar schoft toe zonder problemen ook klaar. Stapje voor stapje. Je voelt zelf wel aan haar reactie hoe ver je kunt gaan. De volgende keer een stapje meer, bijvoorbeeld aaien met een handschoen aan. Daarna aaien met spuitbus of creme op je handschoen. Bij mijn haf werkt dat erg goed, hij wordt gek van een spuitbus maar ik kan nu zijn hoofd en manen behandelen met derfen of vliegenspul op handschoen zonder problemen. Clickeren kan ook een uitkomst zijn, succes!

Dank je wel voor de uitleg :) , ik ben ermee bekend.
Ze laat haar hele lichaam toe behalve haar hals, ik ben van begin af aan al bezig alles aan te raken, dit bouw ik nu ook uit tot haar hals en dan steeds een stapje verder.
Ik ben nu gestopt met befix om te kijken of het dan minder wordt.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:32

In de beginpost staat een lijstje met alle voorgaande centrale topics over zomereczeem. Als je zo'n topic opent kan je linksonderin in dat topic zoeken naar bepaalde woorden, bijvoorbeeld op derfen. Dan krijg je alle reacties te zien waarbij derfen genoemd wordt. Ik denk dat het makkelijker is om daar gebruik van te maken dan zo'n lijstje.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:20

No_No schreef:
Reiniginskuren:
-Puur
-Groene Os drainage kuur

Vliegen sprays:
-Bremsen Bremsen
-Atex Daas

Overig:
-urine

Shampoo's:
-Tea tree
-Betadine
-Teer

-Smeersels tegen knutten:
-Derfen
-SME lotion van Puur of Phytronics

Smeersels voor helen wondjes:
- Derfen
- Dermiel

Krachtvoer:
-Marstall Excem
-Havens Natural Balance
-Subli Zonder

Supplementen:
-Azijn
-TWM Horsemix

Dekens:
-Pagony
-Rambo Sweet Itch Hoody
-Boett

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:36

Mag ik een vraag stellen?
Ik ben gisteren begonnen met Derfen smeren. Dat moet om de dag heb ik begrepen. Die dag er tussenin, smeren jullie dan nog wat anders? Iris had weer schilfers, dus ik heb de plekken (rond de voorpluk) met Sweet Itch ingesmeerd. Of is dit juist verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:17

Vandaag mijn nieuwe RSIH bij mijn paard opgedaan, kan de ouder RSIH in de was. Wat mij opvalt van de nieuwe deken, is dat de hals veel ruimer is!

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:21

Hoi allemaal! Ik als stille meelezer breek even in....
Het gaat hier namelijk heel goed met het ecxeem!
April heeft niet of nauwelijks jeuk en haar manen en staart zien er super uit!
April staat wel onder de (pagony)deken en 2 x per week spuit ik staart en manen in met Defenog.
Verder staat ze 24/7 in de weide en voer ik haar een handje naturesbest met foeneknof en zeewier.

Afbeelding

Jaren geleden had ik nooit durven dromen van zulke manen!!!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:42

Klasien schreef:
Mag ik een vraag stellen?
Ik ben gisteren begonnen met Derfen smeren. Dat moet om de dag heb ik begrepen. Die dag er tussenin, smeren jullie dan nog wat anders? Iris had weer schilfers, dus ik heb de plekken (rond de voorpluk) met Sweet Itch ingesmeerd. Of is dit juist verkeerd?

je hoeft het niet om de dag te smeren, je moet het gewoon smeren naar eigen inzicht.
Er zijn genoeg paarden die aan 1 keer in de week genoeg hebben maar dat moet je zelf
even uitzoeken wat voor jou paard passend is.

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:46

Ik heb al veel goede ervaringen met derfen gelezen, maar kan je het kopen bij de boerenbond en hoe duur is het dan? Want mn haf schuurt nu al weer veel. Ik had eerst zeeolie ofzoiets maar die is op en was erg duur.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:11

Ben sinds kort meelezer :o

Pony heeft lichte kriebels.. waar het vandaan komt ben ik nog niet helemaal uit, maar woon ik behoorlijk bosrijk gebied dus ik gok lang leven de knutten.
Ik had al een mooie Bucas aangeschaft ( goede ervaringen met mijn eczeem maxi ) maar helaas, Maten passen beide net niet en niet anders te krijgen.
Dus die kon ik mooi weer terugsturen.

Nu las ik al vaak terug komend Derfen hier .. maar nu vroeg ik me alleen nog wat af..
Las in een oud topic dat het zwart was, klopt dat ? of is inmiddels misschien wat aangepast ?
Heb namelijk een lichte pony kwa kleur, geen probleem voor thuis .. maar wel als ze eens mee moet naar show of dergelijke.

En wat werkt het beste/makkelijkste , Cream of lotion ?

Hele lading vragen :o

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:11

Ben sinds kort meelezer :o

Pony heeft lichte kriebels.. waar het vandaan komt ben ik nog niet helemaal uit, maar woon ik behoorlijk bosrijk gebied dus ik gok lang leven de knutten.
Ik had al een mooie Bucas aangeschaft ( goede ervaringen met mijn eczeem maxi ) maar helaas, Maten passen beide net niet en niet anders te krijgen.
Dus die kon ik mooi weer terugsturen.

Nu las ik al vaak terug komend Derfen hier .. maar nu vroeg ik me alleen nog wat af..
Las in een oud topic dat het zwart was, klopt dat ? of is inmiddels misschien wat aangepast ?
Heb namelijk een lichte pony kwa kleur, geen probleem voor thuis .. maar wel als ze eens mee moet naar show of dergelijke.

En wat werkt het beste/makkelijkste , Cream of lotion ?

Hele lading vragen :o

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:06

suzanne461@ ik heb het bij depaardendrogist.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:07

xTesske schreef:
Heb vandaag mijn pony voor het eerst met derfen ingesmeerd, haha zit je zittend
op je paard derfen in haar manen te smeren. Ik heb haar nu alleen met vliegenmasker
in de wei staan want gisteren had ik haar toch even de halsdeken aan gedaan en toen
had ze weer allemaal haaruitval en klitten, volgens mij schuur die deken heel erg.
Dus maar even wachten tot ze vlechtjes kan dat het niet zo schuurt.

Maar ik krijg die geur echt niet meer uit me handen, ik had handschoentjes aan maar
kriijg het er nu niet uit. Heb al van alles geprobeerd.

Koop een betere deken. Om manenuitval geen deken omdoen, lijkt me niet handig. Het gaat er om toch dat het paard niet gestoken wordt, dan is uiterlijk van het paard toch ondergeschikt.

Ik verbaas me ook hoeveel mensen met eczemers het redden met een vliegendeken.

Over de lijst met middelen, ik persoonlijk zie het nut niet, aangezien geen enkel middel voor alle paarden werkt. Het is een kwestie van uit proberen. Dan kun je net zo goed naar de paardendrogist gaan en daar staan ook alle middelen uitgestald. Volgens mij kun je beter in de OP van een topic zetten, dat dekens noodzakelijk zijn, dat jeuk niet altijd ZE betekent, dat men moet kijken hoe het dier gehouden wordt, voerbeleid en meer van dat soort dingen ipv allerlei smeersels. Als je de basis maar goed doet, dan hoeven smeersel niet eens altijd. Maar dit stimuleert mensen eerst te gaan smeren als alternatief van een deken. Want men vind een deken zo sneu, echte eczemers zijn blij met een deken.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:15

een deken heeft geen zin bij mijn merrie, ze lijkt minder last te hebben met middeltjes tegen de jeuk en zonder deken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 01:13

Is het wel ZE xTesske? Want als middeltjes tegen jeuk beter helpen. Ik moet mijn eczemer echt beschermen tegen steken van de cullicoidemug.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:44

Ze is er ooit op getest en toen kwam eruit dat ze ZE had.
Bij haar eerste eigenaar toen ze 3 was had ze helemaal nergens last van.
Bij de eigenaar daarna had ze ook bijna nergens last van. En toen kocht ik haar.
Bij de eerste stal had ze maar heel weinig, heel klein stukje aan de manen maar
het meest aan de staart, toen stond ze 23/7 binnen. Toen heb ik haar midden in de
zomer verhuist naar een stal waar ze 24/7 buiten stond. Daar werk het veel erger, heb haar toen
een deken om gedaan en daar ging het wel redelijk. Nu staat ze bij mij in de buurt in een wei
24/7 buiten. En nu krijgt ze mét deken nog last. En ik heb het gevoel dat zonder deken, als
het wind en water enzo bij komt en met een jeukmiddel. Dat het dan veel minder
word. Gisteren haalde ik haar naakt van de wei rond een uur of 3. Ze had helemaal
niet geschuurd en ze had alleen een beetje itch gel op. Aan haar staart schuurt ze
op het moment helemaal niet meer.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:06

Derfen is bruinig van kleur.
Ik heb een haflinger met witte manen en ja, dan worden de manen bruin :D

Maar wél gemakkelijk uit te wassen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:18

xTesske schreef:
Ze is er ooit op getest en toen kwam eruit dat ze ZE had.
Bij haar eerste eigenaar toen ze 3 was had ze helemaal nergens last van.
Bij de eigenaar daarna had ze ook bijna nergens last van. En toen kocht ik haar.
Bij de eerste stal had ze maar heel weinig, heel klein stukje aan de manen maar
het meest aan de staart, toen stond ze 23/7 binnen. Toen heb ik haar midden in de
zomer verhuist naar een stal waar ze 24/7 buiten stond. Daar werk het veel erger, heb haar toen
een deken om gedaan en daar ging het wel redelijk. Nu staat ze bij mij in de buurt in een wei
24/7 buiten. En nu krijgt ze mét deken nog last. En ik heb het gevoel dat zonder deken, als
het wind en water enzo bij komt en met een jeukmiddel. Dat het dan veel minder
word. Gisteren haalde ik haar naakt van de wei rond een uur of 3. Ze had helemaal
niet geschuurd en ze had alleen een beetje itch gel op. Aan haar staart schuurt ze
op het moment helemaal niet meer.

Welke test geeft ZE aan dan, mijn dierenarts zegt dat dat helemaal niet te testen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 15:30

Ik zie net in een advertentie dat EJ 20% korting geeft op eczeemdekens, dus dn woordt de RSIH al iets goedkoper!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 16:47

Ik weet het ook niet maar bij de vorige eigenaar in ze door
de dierenarts getest en die zij dat ze zomereczeem heeft.

Gaat heel goed met de derfen. Ze had haar wondjes niet meer opengeschuurd en
het zag er allemaal rustig uit. Alleen op een plek in de staart en manen waar ik geen
derfen had gesmeerd daar heeft ze nog een beetje geschuurd. Dus daar de volgende keer ook
wat opdoen en hopelijk schuurt ze dan niet meer. Het is wel lastig zeg om dat
in haar dikke manenbos te krijgen