Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:45

Sjolvir schreef:
...snert dat ze geen idee hebben waar de besmetting vandaan komt.
Dat is toch wel iets wat ze meteen uit moeten zoeken...

Daar is uiteraard wel een vermoeden van, maar dat is speculeren.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:46

Op welke plekken is het Rhinovirus nou echt bevestigd? Hier in de buurt zouden ook stallen besmet zijn, maar ik kan nergens vinden of het allemaal echt waar is.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:47

PhiaBink schreef:
Hatshie zegt een paard en een paar spetters ademt je paard in. Een nies van een mens gaat met 160 km per uur, dus verspreid het meters ver. Een ander snuift het een paar meter verderop op en jawel een paar dagen later de griep. Zo kan het ook verspreid worden.

Blijf gewoon lekker op je eigen terrein! Zo komt er geen verspreiding en loopt het virus dood.
Maar ja, sommige moeten op wedstrijd of naar een andere stal. Wel balen als je terug komt met een virus, maar ja eigenwijs toch gaan!

Eigenwijze mensen houd je toch helaas. Ik ken er ook een paar in mijn omgeving, maar die zijn inmiddels ook ingedamd. We zouden bij onze vereniging een springwedstrijd hebben dit weekend, ik zei vorige week al dat we die zouden moeten aflassen, maar dat is vandaag gelukkig ook besloten.

Gelukkig zijn er ook pensionstallen die hun klanten verbieden te gaan. De mensen die hun paarden bij huis hebben of iets dergelijks en toch weggaan, ja dat is hun eigen verantwoordelijkheid. Maar ik denk dat in de huidige situatie dat weinig zal gebeuren.

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:47

heumen,berg en dal & driel zijn tot nu toe als enige bevestigt!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:48

Nexus schreef:
Sjolvir schreef:
...snert dat ze geen idee hebben waar de besmetting vandaan komt.
Dat is toch wel iets wat ze meteen uit moeten zoeken...

Daar is uiteraard wel een vermoeden van, maar dat is speculeren.

Maar dan hebben ze in ieder geval een aanknopingspunt, je moet ergens beginnen toch?
Zodat je de rest van de contacten ook boven water kan krijgen.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:48

i_risss schreef:
Op welke plekken is het Rhinovirus nou echt bevestigd? Hier in de buurt zouden ook stallen besmet zijn, maar ik kan nergens vinden of het allemaal echt waar is.

Volgensmij is het al verspreid door heel Nederland, maar het is alleen bevestigd in Gelderland.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:49

is het dan ook ergens in brabant?

deruijter

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:50

Dat kan ik niet bevestigen, maar er zijn enkele twijfelgevallen in Limburg.
Ik BEVESTIG niks. Ik zeg alleen wat ik heb gehoord van die betreffende stallen.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:51

Ik las net op faceboek dat in *** en *** ook Rhino is geconstateerd, ik weet natuurlijk niet in hoeverre dit waar is. Het schijnt dat vandaag een paard daar is ingeslapen die het virus had. Ook zijn opvallend veel wedstrijden hier in de regio afgelast en dat terwijl we bij lange naar niet in de buurt wonen van de plaatsen waar het nu bevestigt is.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-03-12 01:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnamen verwijderd.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:51

marsmars schreef:
Twente gaan idd verhalen de rondte, zowel van de abortusvorm als van de neurologische, maar niets is officieel bevestigd.

weet jij iets over de neurologische variant in twente? ik heb alleen over de abortusvorm (wierden) gehoord.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:53

Alles wordt bijna afgelast, overal. Dus ga je niet afvragen waar het is of waar de besmettingshaard is. Thuisblijven, niet naar evenementen gaan, enkel naar je eigen paard.

Sjoert

Als mensen concrete stalnamen hebben, verneem ik ze graag zodat de nieuwsredactie het kan controleren.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

bij ons in brabant gaat nog best veel door

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:54

Ben benieuwd of de oefen crossen die ik heb afgezegd, uiteindelijk wel of niet doorgaan.

Denk dat de cursus langeleidselen en de voorbereiding op het mennen nu in een stroomversnelling komt
bij mijn zwarte paard, doet ie nog iets nuttigs en dan kan ik gewoon op het pad en het erf doen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:55

Heb vanmiddag al een stalnaam doorgegeven aan de redactie...

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:55

Paard in Zuid-Holland was Woubrugge toch?
Was deze van een bokker? Zo ja, heel veel sterkte!!

Superkut want Woubrugge is gigadicht bij 'mijn' manege in Leiderdorp.
Daar staat voor a.s. zondag een wedstrijd gepland. Ik zou helpen als vrijwilliger maar heb even gemaild met de vraag of het wel doorgaat.

Ik hoop dat de buurstallen het ook serieus nemen, deze liepen met de vorige Rhino-uitbraak gewoon door het sportpark waar onze manege staat.

Ik weet in elk geval dat ik voorlopig het terrein niet verlaat... Saai voor de paardjes, maar dan wandelen we maar een saaier rondje.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:56

Bij ons gaat er helemaal niks meer door, maar gister was er wel nog wedstrijd in de Mortel, waar mijn broer heen is geweest..

IndezzW

Ik lees op mijn facebook over een aan rhino overleden paard in ***, de betreffende post is van een stalgenoot van de eigenaresse van het overleden paard, dus lijkt me betrouwbaar.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-03-12 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnaam verwijderd.

i_risss

deruijter schreef:
i_risss schreef:

Volgensmij is het al verspreid door heel Nederland, maar het is alleen bevestigd in Gelderland.

Laat ik daar nou net wonen...
Hoe lang blijft het Rhinovirus eigenlijk 'heersen'? Kan dat een maand zijn, een halfjaar?
Laatst bijgewerkt door i_risss op 03-03-12 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

PhiaBink

Hoeveel paarden worden er vervoert per dag? Hoeveel gaan er van provincie naar provincie. Hoeveel paarden gaan er van noord naar zuid en van oost naar west. Dat zijn er heel wat! Geen tunnelvisie denken, maar kijk eens om je heen hoeveel trailers je ziet rijden. Jij gaat misschien nooit weg, maar honderden wel per dag, misschien wel duizend per dag.

Door het gesleep en gezeul met dieren komen er virussen van de ene naar de andere stal van de ene provincie naar de andere. Door het vervoer verspreid het virus razendsnel.

Dus laat je paard op je eigen stal en blijf op je eigen terrein!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:57

Tot nu toe gingen hier ook bijna alle wedstrijden door, maar dat nu dus woerden, woubrugge en alphen a/d rijn ook genoemd worden vind ik toch wel een beetje verontrustend. Het komt dan wel aardig goed in de buurt. Helaas kan je er weinig tegen doen. Ik ga voorlopig niet meer van huis weg en probeer zo min mogelijk naar andere stallen te gaan. Gelukkig hebben wij een vrij kleine stal en komen er weinig mensen van buitenaf.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:57

kelz schreef:

Ja, en? De andere gevallen van zieke en ingeslapen paarden bestaan niet? Paniekzaaierij is idd niet goed, maar wachten totdat er gevallen bevestigd worden en dan pas geloven dat het virus echt ronddwaalt is ook uiterst onverstandig. Alleen al het feit dat de KNHS toch heeft besloten de kampioenschappen af te lassen, geeft de ernst van het probleem aan.

Wij gaan iig wel voorzorgsmaatregelen treffen hoewel we heel ver van de bevestigde locaties af zitten. Met dit soort risico's kun je wel te onvoorzichtig, maar nooit te voorzichtig zijn. Wij vragen de pensionklanten alleen met schone kleren/schoeisel op onze stal te komen en hun paard niet van het erf te halen. Zelfs gaan we met onze paarden ook nergens naar toe. Als iedereen deze voorzichtigheid in acht neemt, is de verspreiding en activiteit van het virus hopelijk snel ingedamd. Want het zal je maar gebeuren dat je hieraan of door een ander je paard of ongeboren veulen verliest. Voor degenen heel veel sterkte!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:58

Zijn er ook al verdachte gevallen in het noorden gesignaleerd eigenlijk?

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:59

Gemeenschappelijke vriend?
Ik zie het zelfde, ging over een paard in Woubrugge. Klopt dat?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-03-12 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:01

Marion71 schreef:
kelz schreef:

Ja, en? De andere gevallen van zieke en ingeslapen paarden bestaan niet? Paniekzaaierij is idd niet goed, maar wachten totdat er gevallen bevestigd worden en dan pas geloven dat het virus echt ronddwaalt is ook uiterst onverstandig. Alleen al het feit dat de KNHS toch heeft besloten de kampioenschappen af te lassen, geeft de ernst van het probleem aan.

Wij gaan iig wel voorzorgsmaatregelen treffen hoewel we heel ver van de bevestigde locaties af zitten. Met dit soort risico's kun je wel te onvoorzichtig, maar nooit te voorzichtig zijn. Wij vragen de pensionklanten alleen met schone kleren/schoeisel op onze stal te komen en hun paard niet van het erf te halen. Zelfs gaan we met onze paarden ook nergens naar toe. Als iedereen deze voorzichtigheid in acht neemt, is de verspreiding en activiteit van het virus hopelijk snel ingedamd. Want het zal je maar gebeuren dat je hieraan of door een ander je paard of ongeboren veulen verliest. Voor degenen heel veel sterkte!

Zeg alleen dat deze BEVESTIGT zijn niet dat de andere niet meetellen,deze zijn nog geen feit..

mijn paard komt al vanaf vorige week donderdag het erf niet meer af en er komt ook niemand het erf op!
Dus wij hebben wel degelijk voorzorgs maatregelen getroffen,zoals je ook in mijn vorige posten kon lezen!!