Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:05

Jeetje, veel sterkte vandaag!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 10:26

Naath86 schreef:
Veel sterkte Fargo.... Vreselijk om je beste maatje te moeten verliezen... Jij hebt ook al heel wat mee gemaakt met de paardjes.. :(:)

Dank je wel!
Ja laatste 9 jaar 3 paarden waarvan eentje (Willy) wel echt de leeftijd had, maar fargo was 18 jaar en had een gestel om 30 te worden (net als Willy) en Whizz is net geen 11 jaar geworden uiteindelijk.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:55

Pffff heftig hoor.. Die van mij is nu ook 18 en idd ook ontzettend sterk. Toen ik haar in mei bijna dacht kwijt te raken, ging ook door een hel. Hoe kon mijn dappere pony die nooit wat had, ineens zo ziek zijn??? Nu ze weer vrolijk thuis staat, ben ik heel erg dankbaar dat ze er nog is en kan ik al zo blij worden als ik haar lekker in de wei zie staan. Dat we nu met opbouwen weer wat tegenslagen hebben, maakt me dan ook helemaal niet uit, want ze is er nog en we moeten helemaal niks meer.

Dit blijft gewoon het moeilijkste van paarden hebben.. Het afscheid moeten nemen en niet wetende wanneer... Al is het zo vaak zo oneerlijk..

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:16

Sterkte fargo! Y;(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 14:10

Dank jullie wel!!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:58

Sterkte Fargo!!

Ego bericht:
Hier even de stress x 10 weer. -O-
Precies 2 jaar geleden is Kee geopereerd. Nu is ze al 4 dagen niet lekker. Voor de zekerheid van het land afgehaald en in de nacht met hooi op de paddock. Het blijft mij niet lekker zitten.
Ze is loom en heeft af en toe een gespannen buik.
Vanavond komt de dierenarts controleren. Geen idee of ze iets kunnen zien / merken. Aangezien dat vorig jaar met de operatie ook niet echt was. Ze zijn zo hard.

Ik ga een hekel krijgen aan de maand okt / november. Alle andere maanden is er 0,0 aan de hand.

Hebben jullie tips?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 10:12

@ SiemxFunny Wat een gedoe meis! :(:) :(:) :(:)
De dingen die ik voor mezelf zou aflopen:
Eet ze wel gewoon?
Ik zou haar temperatuur opnemen, dat is een goede indicatie van hoe ze zich voelen en of er echt wat mis is/van slag is.
Ik zou haar hele dunne slobber met veel water geven zodat ze doorspoelt als er iets verstopt is o.i.d. (eventueel met scheut olie erdoor)
Mest ze veel en goed of mest ze niet?
Af en toe 10 minuten lopen om haar beweging te geven?

Helpt het haar om colosan te geven, dat geeft verlichting en helpt bij kramp? Heb je dat in huis? Vaak kun je daar een boel verlichting en hulp mee geven.

En tenslotte, als je echt bezorgd bent, laat de DA dan eerder komen vandaag meis!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:15

Fargo: Dankjwel :*
Ik heb het idee dat juist door te natte wei / gras komt. Ze eet nu goed. Temperatuur is iets hoog, maar niet veel hoger.
Mest is aan de dunne kant (maar dat heeft ze altijd)
Ze loopt nu op de wei, zodat ze genoeg beweegt.

De check punten heb ik langs gelopen. Doordat ze goed mest en goed eet, en wil bewegen.. Wacht ik vanavond even af. Colosan heb ik niet, daar kan ik naar vragen.

Het is niet een noodistuatie, maar ik vind wel dat er actie mag komen. En dat ga ik ook doen.

Dankjewel!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 12:25

Graag gedaan! Krijgt ze ook probiotica ter ondersteuning, ook omdat je aangeeft dat ze vaker dunne mest heeft? Dan kunnen haar darmen en haar darmflora waarschijnlijk ondersteuning gebruiken..

Sterkte, hoopt dat het allemaal inderdaad meevalt, maar beter alert niet waar?!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:38

Zeker!!

Nee dat niet, omdat ze eigenlijk verder nooit klachten heeft.

Ken jij iemand die daar meer over weet, of waar meer informatie op te vragen is over zulke ondersteuning? Ik geef liever niks zonder het eerst onderzocht te hebben O:) Ik ga het ook navragen bij mijn dierenarts, maar meestal weten die daar minder van.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 12:47

SIEMxFUNNY schreef:
Zeker!!

Nee dat niet, omdat ze eigenlijk verder nooit klachten heeft.

Ken jij iemand die daar meer over weet, of waar meer informatie op te vragen is over zulke ondersteuning? Ik geef liever niks zonder het eerst onderzocht te hebben O:) Ik ga het ook navragen bij mijn dierenarts, maar meestal weten die daar minder van.

Bij de paardendrogist hebben ze allerlei probiotica in hun assortiment.
Ik gaf zelf Groene Os, maar die hebben nu alleen nog de (precies dezelfde) mensenvariant die je via ander adres rechtstreeks bij hen kunt bestellen. Kan je email e.d. wel geven als je dat zou willen.
Verder heeft Puur ook wel eentje in het assortiment die er dicht bij komt.
Evt als je het wilt uitproberen kun je ook een tijdje een flesje yakult geven door bijvoorbeeld slobber ;-)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:39

Korte update: DA bevestigde mijn gevoel. Ze heeft idd last, haar buik is erg gevoelig. Alleen maar lof over mijn voerbeleid en vorm van beweging die ze heeft. Mest en bloed wordt onderzocht.
Voor nu, goed blijven monitoren en hopen dat de maand snel voorbij is :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 23:02

SIEMxFUNNY schreef:
Korte update: DA bevestigde mijn gevoel. Ze heeft idd last, haar buik is erg gevoelig. Alleen maar lof over mijn voerbeleid en vorm van beweging die ze heeft. Mest en bloed wordt onderzocht.
Voor nu, goed blijven monitoren en hopen dat de maand snel voorbij is :)

Verder geen hulp in de vorm van pijnstiller of ontspanner of extra's gegeven ter verlichting? Of extra's geven zoals slobber om haar extra te helpen?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:48

Pijnstiller is besproken (dierenarts zei dat dat een optie was, maar ze stond er een stuk minder pijnlijk bij als eerst.
En het blijft een tinker. Ze geeft heel laat aan als ze last heeft. Vandaar de keuze geen pijnstiller, dan merk je helemaal niet hoe het met haar gaat. Zonder pijnstiller gaat het monitoren makkelijker.
Vanochtend stond ze er top bij. Een heel stuk gewandeld, en heel vrolijk *\o/*

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:14

:wave:

@ Siem altijd weer schrikken! Je doet het goed! Altijd fijn als de DA je gevoel bevestigt maar het blijft schrikken.

@ Fargo tja ik kan net als jou ook boeken schrijven over kolieken. Vorig jaar natuurlijk mijn 19 jarige laten inslapen ivm verdraaid Colon.
in 2007 mijn 2 1/2 jarige ruin kunnen laten inslapen ivm torsie mesenterialis ofwel een verdraaiing van de uitlopers van de dunne darm. Waardoor hij ook trombose had en mogelijk dus ook later verklevingen hierdoor.
Een aantal weken daarvoor was hij gecastreerd en bleek hij een Cryptorch te zijn ofwel klophengst waardoor de castratie ineens een Ok werd natuurlijk om 1 bal uit zijn buikholte te halen. Ik heb altijd gedacht dat het lichaam hierdoor getriggert is voor die koliek.
Wij hadden hem namelijk al als veulen en in die 2 1/2 jaar had hij nooit wat qua koliek.
Het verdriet en de stress mis ik niet om eerlijk te zijn. Ik heb 7 jaar in de stress gezeten. Voerbeleid checken zelfs op zoek naar een andere stal met meer buiten mogelijkheden ed. Ik was op een gegeven moment gefixeerd op ieder signaaldje van mijn paardjes. Soms ook misschien te. Misschien herkenbaar?

Daarom blijf ik nog steeds altijd kijken naar signalen en mogelijke signalen van paarden. Ook die niet van mezelf zijn. Soms lijkt het alsof ik er een zesde zintuig voor heb....

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:06

Ik meld mij hier ook maar even! Mijn paard heeft geen koliek gehad gelukkig en zijn darmen zijn prima in orde. Maar wel een buikoperatie. Ook iets anders dan bij een koliek operatie aangezien hij zijn buik zelf aan stuk heeft gescheurd en niet netjes opengesneden, maar misschien zijn er toch wel veel overeenkomsten in opbouw van de training en opbouw na narcose en operatie etc!

Edit: [MD] Gescheurde buikwand, wat een schrik *foto's*
Ons verhaal erbij

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 12:15

Ik zag je topic al horsiegek.
Ik denk dat je het wel kan vergelijken.Blijven grote buik operaties.
In we ze zaten de darmen van jouw paard klem in de darmwand en buikwand als ik het goed gelezen heb.
een soort van strangulatie.
mijn 2 jarige had ook zo'n pak aan.Dit om tegendruk te geven aan de wond.
zal wel schrikken geweest zijn zeg om je paard zo aan te treffen.
Hoe zou dit gekomen zijn vraag je je af?

Heel veel sterkte in ieder geval.

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 12:39

Ik meld me hier helaas ook maar.
Vandaag 2 weken geleden hebben we mijn tinker Lotje naar de kliniek in Emmeloord gebracht.
Ze had voor voor de 4de keer in 3,5 maand koliek en ze had die ochtend paraffine, darmverslappers en pijnstiller gehad maar dat het er nog doorheen kwam zijn we naar de kliniek gegaan.
Om 20:00 kreeg ik een telefoontje dat het heel slecht ging en dat ze aanraden om toch te opereren.
Geen moment getwijfeld en Lotje is geopereerd.

Ze had heel veel zand in haar darmen en we hoorden de dag erna dat ze de chirurg nog nooit zoveel hebben horen vloeken tijdens een operatie.
De operatie is gelukkig geslaagd.

Het herstel duurt alleen lang. Ze kreeg steeds een dip zonder een bepaald infuus en later toen de AB eraf ging.
Ondertussen staat ze nu 3 dagen niet meer in een IC box maar op het buitenhofje.
Ze eet goed en ze mest ook goed alleen blijft haar temp nog schommelen.

Mijn man is nu op stal bezig om dingen aan te passen, zoals een slowfeeder maken en de een hekwerk te plaatsen zodat ze s'avonds niet meer op het zand kan staan.
Ze staat in een uitloopstal met een verharding buiten de stal en de rest is zand.

De afgelopen 2 weken zijn net een achtbaan geweest.
Ben heel blij dat we zelf ook in Emmeloord wonen en elke dag even langs kunnen gaan.

Wanneer ze naar huis mag weten we nog niet, maar ik vind het wel erg spannend.

Edit: Jeetje Horsiegek wat een verhaal, gelukkig was je er op tijd bij!
Hoop dat zijn herstel voorspoedig gaat!
Sterkte!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:59

Ik meld mij ook als het mag . Ons jonkie Gently (3 jaar) is op 13 september geopereerd aan koliek.
Op die middag stond hij door zijn voorbenen met zijn hoofd op de grond te slaan, Dierenarts uit Slootdorp erbij en die gaf Buscopan en paraffine. Na 1 uur kwam ze terug helaas geen verbetering en meneer moesten we met spoed inladen en naar de kliniek in Wolvega. Daar waren we in de avond. Hij werd weer opgevoeld helaas gedraaid en gekanteld. Binnen 12 tot 24 uur moest hij terug draaien. Helaas werden wij de volgende ochtend half 9 gebeld. De dikke darm was over het bandje van de milt heen gegaan en ko niet meer terug draaien. Dus spoedoperatie.
ZOals de dierenarts zei stomme pech dat dit gebeurt is. Operatie is goed doorstaan. Elke dag gingen wij heen en weer en op vrijdag mocht hij weer mee naar huis. Tot nu toe heeft hij nog volstrekte boxrust. De krammetjes zitten er nog in. En ik moet zeggen dat hij het tot nu toe super gaat. Wel kregen we het advies om geen appels te geven ivm darmprikkels en vanaf nu onbeperkt hooi, Waar wij 2 slowfeederbakken voor gekocht hebben. Verder heb ik nog geen idee hoe het traject nu verder verloopt. Volgende week terug naar de kliniek om een buikecho voor controle en krammetjes verwijderen. Maar wat zijn paarden ook vreselijk hard, We kregen trouwens wel te horen dat er geen darm beschadigd was en de kans op herstel heel hoog is

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:05

horsiegek: ik kan mij voorstellen dat dit dezelfde inpakt heeft. Bizar verhaal. Komt dit veel voor?
Veel sterkte met de komende tijd!

Aahw nee Lotje (ik heb nog naar haar advertentie gekeken toen ze te koop stond) Wij weten precies in wat voor achtbaan je hebt gezeten. Fijn dat je het zand stuk kan afzetten. Hebben ze ook meters darm weg moeten halen?

Zirano: klote dat je je ook meld hier. Nooit leuk. 'Domme pech' klinkt zo stom. Paarden zijn inderdaad erg hard. Die van mij was ook 3 jaar. Gelukkig zijn ze sterk om te herstellen. Hopelijk herstelt hij voorspoedig.

Die van mij stond vanochtend weer gespannen, terwijl gisteren zo goed ging. Morgen Utrecht bellen voor advies. En ik ga kijken voor de ondersteuning die jij noemde Fargo. Kan dat geen kwaad?

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:08

Wij hebben ook het advies gekregen om Gently elke dag een beetje slobber te geven en ook lijnzaadolie

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:11

Iedereen die nieuw is in dit topic, heel veel sterkte en ik hoop op een spoedig herstel!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:23

@jenne ik heb je paardje zien staan vandaag denk ik. Naast de andere bonte? Heftig hoor.
En Zirano dit was nou niet bepaald het topic waarin ik je weer wilde tegenkomen. Wat een pech. Ik hoop dat je gup gauw opknapt voor jou en je dochter.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:27

Nee horsiegek idd na alle ellende van Zirano wilden we dit echt niet meemaken.

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 08:50

SiemxFunny: hoe is het nu met Kee?
Lotje kreeg als ondersteuning tussen de derde en vierde keer koliek gist voor een betere darmflora.
Op aanraden van de kliniek hadden wij bio yea-sacc. Helaas door de hoeveelheid zand die er blijkbaar inzat hebben wij nog geen verschil gezien maar ik denk dat ze wel aanraden dat we er mee doorgaan als ze weer thuis is.
Ze hebben geen darmen hoeven weghalen, maar ze hebben wel een klap gehad van het zand :(

Zirano: hopelijk hersteld Gently snel!

Horsiegek: Lotje staat idd naast de andere bonte :) waar staat die van jou?
Hoop dat hij de nacht ook weer goed is doorgekomen.

Wij gaan zo weer richting de kliniek, heb mijn borstels mee dus lekker even tutten met haar :)