timokyana schreef:Nu las ik een post in het HB topic waardoor bij mij een lichtje ging branden.
Iemand bekend met wat het eten van coniferen bij een paard veroorzaakt qua klachten,ik herken hier namelijk veel in.Het zou alles kunnen verklaren.
Erg he,je blijft toch altijd zoeken naar een verklaring,waarschijnlijk is het weer niets hoor,echter hier staat om een wei en de stallen een grote conifeerhaag.
Ik vond je topic ... niet alles gelezen hoor, maar ik zelf ben bijna zeker dat bij ons de coniferen (ook enorme haag en vooral enorme boom in de uitloop) de boosdoener is van zo'n 10 jaar gesukkel van vage tot ernstige klachten bij mijn pony (ook met diagnose tumor op de hersenen, vanwege haar hele rare wiebelige onstabiele manier van lopen af en toe). Maar ging ik dan verder onderzoeken, kwam er weer niets uit.
Ook de bloedwaarden waren vreemd en er was al eens vaker gezegd dat er mogelijk sprake was van vergiftiging, maar ik meende geen giftige planten in en om de wei te hebben staan, althans niet daar waar ze bij konden.
Maar toen las ik oa op bokt een stukje dat de bruine (afgevallen) takjes van bepaalde soorten conifeer ook giftig waren, en toen ging er een grote bel rinkelen hier ... die takjes lagen er genoeg; op de wei, in het zand, tussen het hooi, zelfs in de drinkbak. Niet raar van een oude bijna 40 jarige boom van 12 meter hoog en 6 meter breed (om nog maar te zwijgen over de 100 meter coniferenhaag van de buren van ook een meter of 8 tot 10 hoog).
Of het echt de oorzaak was, zal de tijd moeten leren ... de boom is hier nu pas weggehaald, maar het lijkt hier zo de missing link, dat ik wel bijna zeker ben dat dit de voornaamste boosdoener was.
Nu is er hier bij mij door lever- en darmbeschadigingen wel veel schade ontstaan, mede omdat voedingsstoffen niet goed konden worden opgenomen. Ze hebben dus ook daarin ernstige tekorten opgelopen en het is nog even zoeken naar de combinatie van juiste (voorzichtige) ontgiftiging icm voer. Van een medebokker met dezelfde problemen heb ik in ieder geval begrepen dat toedienen van veel vitamine E gewenst is, dus daar ben ik gelijk mee begonnen.
Veel sterkte verder met je paard en hopelijk knapt ze snel helemaal op.
Edit: latijnse naam voor de meest gevaarlijke conifeer is Thuja (Occidentalis) en de Chamaecyparis lawsoniana (die stond in onze uitloop), oftewel californische conifeer.