Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:34

dunja_11 schreef:
Iemand een tip voor een pony die niet snapt dat ze ermee kan eten? Heb al meerdere keren geprobeerd, gewoon een tijdje laten staan met het graasmasker om, maar ook grasjes door het gaatje doen, die eet ze dan wel op maar daarna doet ze niks. Is een lastige situatie sowieso, want ze staan 24/7 op de wei, vorig jaar is ze HB geweest (toen wel op paddock gestaan met alleen hooi). Ze is nu nog mooi slank, maar zodra het gras weer echt goed gaat groeien zal ze denk ik weer snel dikker worden. Het idee dat ze 24/7 met dat ding om staat vind ik sowieso niet heel prettig, maar de verdere situatie zal ik jullie even besparen.
Iemand advies wat ik kan doen? PB voor het hele verhaal mag, maar zal dat niet helemaal hier neer zetten :')

Het gat groter maken, zo groot dat ze wel eet en dan een 2e aanschaffen en misschien een 3e en zo naar een kleiner gat toewerken.

Anthemis

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:27

Bedankt voor de tip! :)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:24

@Lisaapee, die heb ik ook. De paarden hebben hem nu een jaar in gebruik en ik ben heel tevreden! Ze krijgen hem niet af en krijgen er genoeg mee binnen. Schuurplekjes hadden ze hier de eerste week ook, daarna niet meer.
Wel een tip om het halster niet te los te doen.

Ik heb ze er voor het eerst mee buiten gezet en met rust gelaten. Ben er wel een poos bij gebleven en merkte dat ze het vanzelf door kregen. Dat varieerde tussen binnen 2 minuten en binnen 20 minuten. Het sleutelwoord is geduld Dunja!! ;-)

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:16

Okay, dan zal ik ook nog geduldig afwachten tot ze uitgeslapen is (ze gaat gewoon op rust staan en dat is alles :+) en of ze dan gaat eten :)

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:55

Afbeelding

Zo hij is binnen! :)
Pony was eerst wat in paniek, deed alles om hem af te krijgen. Maar na haar wat gevoerd te hebben door het gat ging ze al snel zelf proberen te eten. Lijkt goed te gaan voor zo'n 1e keer!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:12

Fijn zo! Hier is het gras nog veel te kort (24/7 buiten) dus heeft het niet veel zin. Ook heeft het met halster geen zin, die heeft ie zonder masker ook zo af..

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:40

Mag ik jullie om advies vragen? Op advies van de da moet paardenbeest straks met graasmasker het land op. Ik merk dat ik het nogal een 'dingetje' vind. Hij is stoere man van een gemengde kudde (10 paarden, merries en ruinen) en dan kan hij zich toch niet meer verdedigen? Staan jullie paarden in een kudde? En hebben ze er problemen mee? Ik snap dat het voor zijn lichamelijk welzijn goed is als hij minder binnen krijgt.... Maar geeft het sociaal geen problemen? En waar moet ik op letten bij aanschaf van een korf? Ik heb me er nooit echt in verdiept eigenlijk. Alvast bedankt voor het lezen van het hele verhaal!

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:25

Hier staan ze toevallig allemaal (4 paarden) met een graasmasker op. En het is een heel stabiel groepje waar eigenlijk nauwelijks nog iets "uitgevochten" moet worden. Ik zou het als ik jou was gewoon proberen en goed opletten of er daardoor iets veranderd binnen de groep. En natuurlijk veranderd de hele lichaamstaal niet als ze een graasmasker ophebben... dus persoonlijk denk ik dat de problemen wel mee zullen vallen.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:24

Hier ook een stabiele groep, er wordt niet echt wat uitgevochten, maar wel erg actief :D . Er wordt regelmatig flink gerend, gespeeld en gegroomed. Kunnen ze elkaar nog wel kriebelen? En hebben jullie een speciaal halster om? Ik houd er helemaal niet van iets om het hoofd op het land nl. Ben veel te bang dat er wat gebeurt. Is er iets als een veiligheidshalster die afgaat als hij vast komt te zitten oid?

Laten jullie de maskers 24/7 om?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:47

Mijn Tinker staat ook 24/7 buiten in een kudde. Heb het graasmasker nu nog niet om omdat ze mooi op gewicht is, maar heb het vorig jaar 24/7 omgelaten, bijna het hele jaar rond. Mijn pony is van haarzelf al niet echt van het groomen, en zich verdedigen doet ze sowieso met haar benen ipv haar tanden. Ik merk bij haar ook dat ze het geen probleem vindt. Ze kan er ook hooi mee uit een grootmazige slowfeeder eten en drinken is ook geen probleem, zelfs niet uit een automatische drinkbak.

Natuurlijk is het niet ideaal, maar dat is een hoefbevangen paard ook niet, en op stal zetten maak ik haar ook niet blij mee. Wel slijten de voortanden er wat van, maar dat vond de paardentandarts niet zorgwekkend. Ik heb de GreenGuard. Alle andere soorten graasmaskers waren binnen enkele uren gemold. Waarschijnlijk omdat die andere wat te benauwd aanvoelden, deze is lekker luchtig.

Jessnepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:45

Lisaapee schreef:
Hmm twee verschillende meningen dus. Bedankt daarvoor :)
Had die van cheepo ook gezien. Is die beter? Had die ander besteld omdat bij cheepo maat cob tijdelijk niet leverbaar was en ik hem volgende week eigenlijk wel wilde gebruiken, als ze naar een nieuw stukje land gaan.

Hey lisa
Balen dat wij op dat moment net niet cob op voorraad hadden. Mocht die andere toch niet bevallen... we hebben graasmasker met neusgaten maat cob weer binnen.

*\o/*

Www.cheepoo.nl

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:59

Vraagje; wat vinden jullie van de grootte van het gat van de Tough One Easybreath ?

Ik vind het gat zo groot, helpt het dan nog wel tegen teveel vreten ? ;)
Hier ervaringen? (ben bezig alle bladzijdes door te lezen maar ben nog niet zover haha)

Afbeelding

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:53

Mijn ervaringen zijn goed IngridM, voor mijn pony's hielp het in elk geval wel. Hoewel het gat wat groot lijkt remt het toch wel het eten af, omdat het moeilijk is om de grassprietjes door het gat te mikken :)

Met een kleiner gat kreeg ik te veel frustratie bij mijn pony's :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:32

Ik heb het nu meerdere keren geprobeerd bij die van mij. Maar na 5 keer proberen te eten geeft ze het op, gaat stokstijf stilstaan en kijkt me hulpeloos aan.

Volgens haar is het onmogelijk om ermee te eten.

Zelf gras erdoor heen duwen, heeft geen effect ( dat gras eet ze op, en gaat vervolgens weer hulpeloos staan zijn )

dat houdt ze gerust een uur vol ( dan geef ik het op , ze is echt diep ongelukkig )

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:57

Eline91 schreef:
Mijn ervaringen zijn goed IngridM, voor mijn pony's hielp het in elk geval wel. Hoewel het gat wat groot lijkt remt het toch wel het eten af, omdat het moeilijk is om de grassprietjes door het gat te mikken :)

Met een kleiner gat kreeg ik te veel frustratie bij mijn pony's :)

Hier dezelfde ervaring, hartstikke tevreden!

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:02

Ik ben wel tevreden wbt zijn gewicht, maar zijn neus gaat er kapot van
dat vind ik wel heel erg sneu,heb al verschillende dingen geprobeerd maar alles laat los of de zachte stof is zo versleten

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:33

MariekeB schreef:
Ik heb het nu meerdere keren geprobeerd bij die van mij. Maar na 5 keer proberen te eten geeft ze het op, gaat stokstijf stilstaan en kijkt me hulpeloos aan.

Volgens haar is het onmogelijk om ermee te eten.

Zelf gras erdoor heen duwen, heeft geen effect ( dat gras eet ze op, en gaat vervolgens weer hulpeloos staan zijn )

dat houdt ze gerust een uur vol ( dan geef ik het op , ze is echt diep ongelukkig )

Hier eerst ook. Toen ze maar een nacht ermee om gezet (shetlander had het allang door, andere pony niet). Als ze er de volgende morgen dan nog niet mee at, ging ik wel verder denken (wees gerust, ik heb ze geen weken zonder eten gezet :'). Maar de volgende morgen toen ik aankwam fietsen stond ze er gewoon mee te eten, maar toen ik ernaast stond was ze weer even hulpeloos aan het doen :') Ik ging om de hoek staan, en madame eet gewoon weer verder >;)
Maar weet niet of dat bij jou ook werkt. Mijn pony eet er nu gewoon mee.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:34

dunja_11: dat zie ik ook bij iedereen die start met een graasmasker.

Die van mij stopt bijna dr neus erin omdat ze dan weet dat ze naar de wei mag

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:46

Bedankt voor de reacties!

Ik twijfel nog erg tussen 2. Heb nu de greenguard maar ik heb al sporen IN mijn GG van tanden dus lijkt me niet goed.

Ik twijfel tussen de Tough One Easybreath en de veel duurdere duitse basic comfort, waarbij je diverse soorten inleg kunt kopen (rubber, leer of plastic).
http://www.as-das-pferd.de/asdaspferd-s ... toren.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:50

Dank dunja, misschien dus toch nog maar eens doorzetten.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:27

IngridM schreef:
Bedankt voor de reacties!

Ik twijfel nog erg tussen 2. Heb nu de greenguard maar ik heb al sporen IN mijn GG van tanden dus lijkt me niet goed.

Ik twijfel tussen de Tough One Easybreath en de veel duurdere duitse basic comfort, waarbij je diverse soorten inleg kunt kopen (rubber, leer of plastic).
http://www.as-das-pferd.de/asdaspferd-s ... toren.html

Heb nu net bij Cookies Mountain toch maar een Tough One Easybreath besteld. Puur omdat die voor mij 60 euro goedkoper uitkwam.
Ben erg benieuwd hoe die gaat bevallen! Mocht het niets zijn koop ik volgend jaar wel die Duitse :-)

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:40

He! sorry dat ik mijn vraag hier gewoon bij prop, maar om mijn antwoord te zoeken in 85pagina's ... :p Ik heb dus denk ik ook een graasmasker nodig, maar vind het in de eerste instantie best zielig, dus is mijn vraag is er niet iets anders wat werkt? Mijn pony staat samen met een oudje op de weide 24/7 en het oudje kan het goed gebruiken maar mijn pony absoluut niet.En dan nog een vraag, als je het omdoet, hoelang moeten ze het dan om? Of kan je zoiets hebben van 2 dagen wel en dan eens een dagje niet of werkt het dan niet meer? vind het erg als hij heel de zomer met zo'n ding over zn neus moet zitten :(

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:05

Die duitse ziet er uit alsof ze écht bijna niks binnen krijgen! Dat zou ik bijna weer sneu vinden :=

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:54

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 13:56

MartineC1711 schreef:
Die duitse ziet er uit alsof ze écht bijna niks binnen krijgen! Dat zou ik bijna weer sneu vinden :=

Ik denk als je de grootte van de gaten bij elkaar zou doen je een groter gat hebt dan bij zo'n bloempot die vind ik weer erg klein. Grappig hoe iedereen dingen anders ziet altijd :-)