[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:18

maikeltje schreef:
Krijgt ze ruwvoer? Staat ze 'S nachts op stal? Wat voor bodembedekking gebruik je?

Is niet voor mij bedoeld, maar kan ik wel even invullen.
Ze krijgt nat hooi, ze staat in een buitenstal met stro en gaat alleen 'S nachts naar binnen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:39

M_nouska schreef:
maikeltje schreef:
Krijgt ze ruwvoer? Staat ze 'S nachts op stal? Wat voor bodembedekking gebruik je?

Is niet voor mij bedoeld, maar kan ik wel even invullen.
Ze krijgt nat hooi, ze staat in een buitenstal met stro en gaat alleen 'S nachts naar binnen.

Stro vervangen door stofvrij zaagsel of vlas. De schimmelsporen uit het stro prikkelen de luchtwegen.

lijn

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:06

Met de regen in de nacht op stal. Anders in een uitloop stal. Ze krijgt kuil(heeft even hooi gehad). Ze staan hier allemaal op vlas.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:01

Maikeltje, bedankt voor de tip!!

Muggin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:30

Veel handige tips staan hiertussen!
Alle kleine beetjes helpen.
Hier zijn ook al vele opties de revue gepasseerd.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:19

Ik heb een vraag. Sinds ik mijn paard heb. Hoest ze bij het aandraven 2 of 3 keer. ( het is pas sinds ze op deze stal staat) nou laatst regende het en en dee ze niks qua hoesten... komt het Door het weer / stoffige omgeving. Nou heb ik haar groeneknof gegeven en doet ze het erger dan normaal.... komt er slijm los of iets anders?! Ik wacht het deze week denk nog af en anders maandag de da even bellen....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 11:33

kimberlyve schreef:
Ik heb een vraag. Sinds ik mijn paard heb. Hoest ze bij het aandraven 2 of 3 keer. ( het is pas sinds ze op deze stal staat) nou laatst regende het en en dee ze niks qua hoesten... komt het Door het weer / stoffige omgeving. Nou heb ik haar groeneknof gegeven en doet ze het erger dan normaal.... komt er slijm los of iets anders?! Ik wacht het deze week denk nog af en anders maandag de da even bellen....

Geef je poeder? Want dat kan het verergeren. Poeder wel natmaken :)

Maar hoest moet je iig niet te lang aankijken, want het kan de longblaasjes beschadigen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 11:33

Ik heb mijn pony weer gewoon droog hooi gegeven en... Niets aan de hand! Dus dat geeft hoop voor de winter :D

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:18

Ik heb mijn paard inmiddels al minimaal 3 maanden op rust staan. Omdat hij hoestte heeft hij medicijnen gekregen (prednisolon en ventipulmin) omdat ik vrij snel daarna op vakantie ging op rust gelaten, net voor ik weg ging weer hoesten, weer een kuur van 10 dagen. Ik ben nu weer terug van vakantie en binnen 3 weken na de vorige kuur weer hoesten! Paard staat in een paddock, en paar uurtjes per dag op de wei, heeft een inloopstal met vlas, krijgt zelf 2 x per dag kuil en daarnaast dus gras, mijn shetlander staat erbij die krijgt 2 x daags wat hooi en ook gras. Dierenarts snapt er zelf ook niks meer van :( ik doe er alles aan om het goed voor hem te houden maar zelfs op rust hoest hij. Hij heeft last van een allergische reactie en niemand weet inmiddels waarvoor hij allergisch is. Advies is nu om het paard uit zn omgeving te halen voor een periode om te kijken of dat werkt. Gelukkig heb ik plannen om te verhuizen van utrecht naar friesland hopelijk helpt een nieuwe omgeving want ik ben inmiddels radeloos -O- .

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:27

Heeft je paard al eens een scopie gehad ' mijn pony bleef ook hoesten en blijkt dus een platte luchtpijp te hebben,waardoor hij hoest.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:41

ja ze hebben al een scopie gedaan op de kliniek. daaruit kwam ook dat hij ergens allergisch voor is.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:23

Is het kuil niet te droog? Anders ruwvoer weken. Mijn paard leek ook te reageren op lucerne, nu ze dat ook niet meer krijgt al ruim 1,5 Jaar geen hoestend paard.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:35

vuurneon schreef:
Ik heb mijn pony weer gewoon droog hooi gegeven en... Niets aan de hand! Dus dat geeft hoop voor de winter :D

Ik was te optimistisch; paard weer bronchitis en conclusie is nu ook COPD. Paar week weer een de prednisolon en nooit meer droog hooi :n

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 11:14

o, balen!
Mijn paard hoest ineens niet meer! Maanden gehoest, ondanks alle medicatie. Ze staat nu sinds een maand dag en nacht buiten (terwijl ze daarvoor alleen in de nacht buiten stond) en ze hoest helemaal niet meer! Ook niet met rijden, of met aandraven (even afkloppen).
Zou het dan toch te stoffig zijn geweest op stal?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 11:19

Mijn paard hoest ook niet meer. Ze staat nu meer buiten dan binnen ( 24/7 tenzij het stormt) en ik ben twee en een halve week op vakantie geweest, waardoor zij dus ook even rust en vakantie had.
Het is helemaal over. Ik heb gisteren in de bak gereden, opeens moest ze heel erg briesen, maar dat was zo over.
Ik ben heel blij voor haar en het enige wat ik heb gedaan is haar nat hooi geven. :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:34

max66 schreef:
o, balen!
Mijn paard hoest ineens niet meer! Maanden gehoest, ondanks alle medicatie. Ze staat nu sinds een maand dag en nacht buiten (terwijl ze daarvoor alleen in de nacht buiten stond) en ze hoest helemaal niet meer! Ook niet met rijden, of met aandraven (even afkloppen).
Zou het dan toch te stoffig zijn geweest op stal?

Kan heel goed :j

Doordat mijn paard buiten staat op kleigrond (is niet stoffig) kan ik nu ook een veel lagere dosis prednisolon toepassen.

De verwachting is hier ook dat als wij gewoon nat hooi blijven geven, paard ook geen klachten meer zal hebben. Uitzondering als het heel benauwd weer is, dan is hij wat astmatisch :(:)

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 07:18

Mijn tinker hoestte ook, dit is nu gelukkig al een heel stuk minder of zelfs al over.

Nu ben ik sinds gister gestopt met de Ventipulmin kuur.
Heb hem al die 2 weken lekker door gestapt, wat denken jullie zou ik vandaag weer een klein drafje kunnen proberen? Of moet ik nog wat langer wachten na de Ventipulmin?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:32

Gewoon proberen :) je merkt namelijk snel genoeg de reactie erop van het paard. Ik draaf altijd even om te zien hoe hij ervoor staat want in stap hoest hij niet maar als hij hoest, is het echt in draf.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:15

Ik heb gereden en een paar rondje gedraafd en gelukkig geen hoestje

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:27

mooi! Hier is ook alles goed, voor het eerst sinds maanden een stuk in rengalop gezeten en geen enkele kuch of buiten adem! :) Viel mij mee, want zijn conditie is nog wel slecht door alles.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:20

Ja jeetje wat gaat de conditie hard achter uit zeg, merkte het al na 2 weken rust.
Rustig aan opbouwen dus

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:58

Mijn paard heeft ruim 2 maanden stil gestaan nu ging het ineens weer heel goed dus heb ik hem vorige week weer opgepakt. Lekker kleine stukjes op de weg gereden. Daar dacht hij anders over hij had energie voor tien en wilde alleen maar hard. Wel fijn dat hij zich zo goed voelt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:46

KarinLF schreef:
Ja jeetje wat gaat de conditie hard achter uit zeg, merkte het al na 2 weken rust.
Rustig aan opbouwen dus

T is sneller afgebroken dan opgebouwd helaas -O-

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:45

Mag ik mij hier ook melden? Ik heb totaal geen ervaring met hoestende paarden en heb al wat pagina's gelezen in dit topic. Sorry alvast als ik hele 'stomme' vragen stel die makkelijk te vinden zijn :D :o

Ik heb een haf die altijd 24/7 buiten staat. Van maart tm juli op zand met een schuilstal zonder bodembedekking en de rest op de wei beschut met een heleboel bomen.
Ik hoor van steeds meer stalgenoten dat zij hoest. Niet een hoest waar ze zich compleet voor opblaast (dat ze hun longen helemaal uitzetten en met alle mogelijke kracht hoesten) maar meer een kuch/hoest. Nadat ze een paar keer heeft gekucht/gehoest briest ze altijd een paar keer.
Wanneer ze het doet is geen touw aan vast te knopen. Ik kan 45 min dressuur rijden (fanatiek rijden) en haar niet horen en op sommige dagen staat ze in de wei al te kuchen. Ik zit al te kijken of het weer er invloed op heeft maar dat vind ik nog lastig. Met die enorme hoeveelheid regen heb ik haar niet gehoord maar dat geeft geen garantie. Ze kan zo weken niet hoesten en dan ineens een paar keer per keer dat ik er ben. Vandaag een pittige bosrit gemaakt en toen was ze ook aan het kuchen. Merk verder niks aan haar, ze is niet snel moe, heeft er echt zin in! Ze hoest dan ook op 'rare' momenten. Bijvoorbeeld als je al 20 minuten aan het stappen bent, dan hoest ze, maar niet na een flinke galop.

Ik kreeg al als tip om fenegriek/foenegriek te geven en een stalgenoot gaf als tip wat geven honing tegen irritaties. Ik las hier zo gauw iets over tijmsiroop?
Dierenarts is er (nog) niet bij geweest maar als het erger wordt haal ik die er absoluut bij :j

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 00:23

Ik meld me hier ook. Gelukkig is die van mij nu helemaal beter, maar wil toch graag mijn ervaring met jullie delen. Reed een paar maanden een paardje bij. Was zo dol op haar dat ik haar na 2 maanden gekocht had. Paardjelief hoestte af en toe op de dag dat ik haar kocht. Tja, verkoudheidje dachten we aan, aangezien de andere paarden ook verkouden waren. Het werd naarmate de weken voorbij gingen steeds erger en erger. Andere paarden kregen kuurtje en die waren er zo vanaf. Mijn paard stond toen op een andere plaats zo'n 500 m verderop. Zij bleef doorgaan. DA erbij, kuurtje ventipulmin. Het werd minder maar zodra ik daar mee stopte kwam het dubbel zo erg weer terug.Hup nog een kuurtje ertegenaan. Hielp niet. Fenegriek, alles geprobeerd. Kwam vanuit de keel werd mij steeds verteld. Antibioticakuur dan maar. Leek te helpen, maar zodra de kuur over was, terug bij af. Kreeg op een nacht een appje dat het zo slecht ging. Ik mijn bed uitgesprongen en hop naar haar toe. Stond dat arme dier te pompen in het land, snakkend naar adem, iets verhoging en dus weer veearts gebeld. Kwam vanuit de longen. Moest de volgende ochtend direct voor endoscopie komen. Heeft haar nog een paar spuitjes gegeven zodat ze de nacht goed doorkwam. Mijn paard had een trailerprobleempje dus de volgende ochtend te laat voor de endoscopie. 's middags weer een andere da erbij gehad en ze moest aan de prednisolon. Eindelijk na een aantal dagen hoestte ze amper tot niet. Ik was zo blij (inmiddels een maand verder) Na 2 weken mocht ik hiermee afbouwen en stoppen. Gelukkig, want ik weet wat voor troep dat is. na een paar dagen gestopt te zijn... Ja hoor.... Het begon gewoon weer van voor af aan... Afspraak gemaakt voor endoscopie... Bellen ze 's ochtends op dat het apparaat stuk is... Verdorie. Inmiddels zijn we 3 maanden verder en geen stap verder en een paard wat lusteloos in het land staat te hoesten. Rond gebeld en gedaan en van alles geprobeerd. Totdat ik een tip kreeg van een vriendin dat ik de veearts moest bellen die zij had. Inmiddels alweer 5 versleten dus maar gebeld. Situatie uitgelegd en kon direct die avond komen. Paard in de trailer wat toen wonder boven wonder maar een kwartier geduurd heeft. Eenmaal aangekomen wist hij meteen wat er aan de hand was... Rhino... Enting gehad en moest met 3 maanden weer terug komen voor een enting. Na 3 maanden was de hoest nog niet over dus na de 2e enting moest het wel beter worden anders nog een keertje terug komen. Het werd minder maar was nog niet over. Heb kleine pilletjes gehad wat door haar drinkwater moest wat ze over de gehele dag op moest drinken, kwart ton water ging goed. SB poeder en Hoestpoeder 2 maal daags. Heb dit 2 maanden lang keurig netjes gedaan. En YESSSS! Na 8 lange zenuwslopende maanden kon ik eindelijk zeggen dat ze beter is! Het lijkt allemaal zo onschuldig te zijn, een hoestje en dat werd mij ook steeds verteld, maar iets in mij zei dat dit niet goed was. Godzijdank dat ik bij een perfecte va terecht ben gekomen en kan nu eindelijk na 8 maanden stress van mijn allereerste eigen paardje genieten. Onze band is beter dan ooit en alles verloopt nu perfect. Ik laat haar nu ook voor rhino enten, doodsbang dat ze het ooit weer zal krijgen. Kans is klein aangezien er nooit nieuwe paarden komen en ze haar vaste vriendje heeft. De eerste 8 maanden waren voor mij een hel en heb steeds met mijn handen in het haar gezeten en gedacht "zal mij dit nu echt gebeuren, na 18 jaar wachten mijn eerste paard direct verliezen???" Hoe ze aan de Rhino komt.. Geen idee, ze stond die periode samen met nog een paardje die op een gegeven moment verkouden werd en daarna ook zo weer beter. Toen was het dus nog niet bekend. Ze heeft toen het bekend was alleen gestaan, geen contact met andere paarden gehad en andere paarden zijn hierdoor ook niet besmet mede door de maatregelen die ik genomen heb. Hoop dat ik jullie niet verveel met mijn verhaal maar vind het toch wel een fijn idee dat ik er anderen misschien voor kan waarschuwen met dit lange verhaal.