Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
geerke schreef:Mandyke schreef:Laarakker heeft mij nooit aangeraden om een muesli van bio-ron te gaan voeren, wel is er gezegd dat het mogelijk is dat ik ruwe spelt kan voeren omdat vele diabetici daar goed op reageren. Hij haalde voor de spelt wel bio-ron aan omdat hij er zeker van is dat hier geen onnodige ballast stoffen aan worden toegevoegd.
Verder heb ik nog andere voeders laten checken bij mijn IR merrie en de Marstall Vito kon ik haar ook prima voeren.
spelt blijft graan....of het nu een oergraan is of niet.
In alle granen zit veel zetmeel(suikers)....not done voor IR paarden dus.
Ongemelasseerde bietenpulp kun je veilig voeren en copra van coolstance(maar ik weet niet of dat in Nederland te krijgen is.)
http://www.stanceequine.com/horsecondit ... istance-24
Mandyke schreef:Laarakker heeft mij nooit aangeraden om een muesli van bio-ron te gaan voeren, wel is er gezegd dat het mogelijk is dat ik ruwe spelt kan voeren omdat vele diabetici daar goed op reageren. Hij haalde voor de spelt wel bio-ron aan omdat hij er zeker van is dat hier geen onnodige ballast stoffen aan worden toegevoegd.
Verder heb ik nog andere voeders laten checken bij mijn IR merrie en de Marstall Vito kon ik haar ook prima voeren.
singasong schreef:Mandyke schreef:Laarakker heeft mij nooit aangeraden om een muesli van bio-ron te gaan voeren, wel is er gezegd dat het mogelijk is dat ik ruwe spelt kan voeren omdat vele diabetici daar goed op reageren. Hij haalde voor de spelt wel bio-ron aan omdat hij er zeker van is dat hier geen onnodige ballast stoffen aan worden toegevoegd.
En dat laatste is precies wat ze bij Laarakkers kliniek doen! Het doormeten van het voer bij een paard. Dus wat het ene IR-paard krijgt geadviseerd is niet per definitie ook goed voor het andere IR-paard!
Mandyke schreef:[
Precies!
Er wordt in dit topic nogal eens aangehaald dat bietenpulp prima aan IR-paarden kan gegeven worden maar bijvoorbeeld voor mijn paard werd het als niet goed getest, het is dus echt heel afhankelijk van paard tot paard. Er is niet 1 soort voeder geschikt voor elk IR paard.
ellepel schreef:doen ze dat met een lecher?
dat wist ik niet,ik ken het apparaat wel en heb ik zelf wel mee gemaakt dat er wel goede informatie uitkomt.![]()
maar toch blijf ik het wat zweverig vinden.
maar dat is voor ieder persoonlijk
geerke schreef:voor het lichaam maakt het geen bal uit of de suikers uit granen komen of uit suiker....een IR paard weet er geen weg mee en wordt er ziek van.
Zelfs suikers uit hooi kunnen kwaad.
Als jouw paard goed granen verdraagt vraag ik mij af of hij wel IR is.
Waar ik ook lees,franse sites,nederlands,amerikaans....iedereen ontraad granen te voeren.
Graan is voor kippen,het darmgestel van een paard is NIET gemaakt om dit soort zetmeelbommen te verteren.En helemaal niet paarden die een uurtje door de bak of het bos hobbelen...die hebben dat absoluut niet nodig.
En ik vraag mij af of al die hormoongerelateerde ziekten....cushing,EMS,IR niet gewoon door verkeerd voeren komt.(te dikke paarden)
singasong schreef:Babootje, wss bedoel je de biotensor die ze gebruiken om de medicatie af te stemmen?
Fijn dat het nu zo veel beter gaat met je paard!
Een IR paard is een ziek paard en die moet je behandelen. Bij IR werken organen niet zoals ze moeten werken en de oorzaak daarvan moet aangepakt worden.
Met alleen aangepast voer en beweging kom je er niet.
singasong schreef:Een IR paard is een ziek paard en die moet je behandelen. Bij IR werken organen niet zoals ze moeten werken en de oorzaak daarvan moet aangepakt worden.
Met alleen aangepast voer en beweging kom je er niet.