[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dianalamboo

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:27

Lees hier veel over de Vito. De faser light moet dan toch ook goed zijn?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:35

geerke schreef:
Mandyke schreef:
Laarakker heeft mij nooit aangeraden om een muesli van bio-ron te gaan voeren, wel is er gezegd dat het mogelijk is dat ik ruwe spelt kan voeren omdat vele diabetici daar goed op reageren. Hij haalde voor de spelt wel bio-ron aan omdat hij er zeker van is dat hier geen onnodige ballast stoffen aan worden toegevoegd.
Verder heb ik nog andere voeders laten checken bij mijn IR merrie en de Marstall Vito kon ik haar ook prima voeren.

spelt blijft graan....of het nu een oergraan is of niet.
In alle granen zit veel zetmeel(suikers)....not done voor IR paarden dus.

Ongemelasseerde bietenpulp kun je veilig voeren en copra van coolstance(maar ik weet niet of dat in Nederland te krijgen is.)
http://www.stanceequine.com/horsecondit ... istance-24

Ik weet dat spelt een graan is, ik voer het overigens niet aan mijn paard maar als je googled op 'spelt' en 'diabetici' kom je vrij veel artikels tegen waarin te lezen staat dat vele diabetici (mensen) geen nare gevolgen ondervinden van dit specifieke graan. Misschien heeft dit graan toch een iets andere uitwerking dan andere granen?
Je kan je alleen afvragen of pure spelt voeren een meerwaarde is voor je paard. Ik denk dat er betere voeders te verkrijgen zijn voor IR paarden.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:36

dianalamboo schreef:
Lees hier veel over de Vito. De faser light moet dan toch ook goed zijn?

De faser light werd voor mijn IR paard als niet goed getest.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 08:47

Mandyke schreef:
Laarakker heeft mij nooit aangeraden om een muesli van bio-ron te gaan voeren, wel is er gezegd dat het mogelijk is dat ik ruwe spelt kan voeren omdat vele diabetici daar goed op reageren. Hij haalde voor de spelt wel bio-ron aan omdat hij er zeker van is dat hier geen onnodige ballast stoffen aan worden toegevoegd.
Verder heb ik nog andere voeders laten checken bij mijn IR merrie en de Marstall Vito kon ik haar ook prima voeren.

En dat laatste is precies wat ze bij Laarakkers kliniek doen! Het doormeten van het voer bij een paard. Dus wat het ene IR-paard krijgt geadviseerd is niet per definitie ook goed voor het andere IR-paard!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:56

singasong schreef:
Mandyke schreef:

En dat laatste is precies wat ze bij Laarakkers kliniek doen! Het doormeten van het voer bij een paard. Dus wat het ene IR-paard krijgt geadviseerd is niet per definitie ook goed voor het andere IR-paard!

Precies!
Er wordt in dit topic nogal eens aangehaald dat bietenpulp prima aan IR-paarden kan gegeven worden maar bijvoorbeeld voor mijn paard werd het als niet goed getest, het is dus echt heel afhankelijk van paard tot paard. Er is niet 1 soort voeder geschikt voor elk IR paard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:01

hoe testen ze dat voer dan eigenlijk?
kijken ze naar de gehaltes enzo en dan kijken ze of het bij het paard past??

ik geef nu gewoon de subli dieetmix,zit niks geen graan meer in, laag zetmeel.(zit geloof ik wel in totaal 12% in?)
supplementje er door en klaar is klara :D :P

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:08

ellepel schreef:
hoe testen ze dat voer dan eigenlijk?
kijken ze naar de gehaltes enzo en dan kijken ze of het bij het paard past??

Dat doen ze met die mooie veelzijdige Lecherantenne ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:12

Mandyke schreef:
[
Precies!
Er wordt in dit topic nogal eens aangehaald dat bietenpulp prima aan IR-paarden kan gegeven worden maar bijvoorbeeld voor mijn paard werd het als niet goed getest, het is dus echt heel afhankelijk van paard tot paard. Er is niet 1 soort voeder geschikt voor elk IR paard.

Er komen ook nogal eens schimmels voor in bietenpulp. Nog een reden om het goed te laten uittesten (op welke manier ook) voordat je het geeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:32

doen ze dat met een lecher?
dat wist ik niet,ik ken het apparaat wel en heb ik zelf wel mee gemaakt dat er wel goede informatie uitkomt. :j
maar toch blijf ik het wat zweverig vinden.
maar dat is voor ieder persoonlijk

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:09

ellepel schreef:
doen ze dat met een lecher?
dat wist ik niet,ik ken het apparaat wel en heb ik zelf wel mee gemaakt dat er wel goede informatie uitkomt. :j
maar toch blijf ik het wat zweverig vinden.
maar dat is voor ieder persoonlijk

Ja dat kan ik me voorstellen. Ik ben ook een vrij nuchter type en had ook zoiets van ??? :+ Maar er zit een hele wetenschap achter en als ze dat dan uitleggen wordt het toch een stuk minder zweverig.
V.w.b. de granen. Ik heb ook een IR paard maar mag gewoon granen voeren. Bij ons voeren ze een granenmix met mais haver lijnzaad en nog wat meer zaadjes en sportbrok. Omdat hij geen sportbrok meer mag krijgt hij nu een kwart granenmix en voor de rest (van mij) subli zonder bijgevoerd. Dat kun je overigens als volledig voer voeren. Ik kreeg overigens een heel lijstje mee met muesli's om te voeren als volledig voer. Niet per se Bio Ron. Pavo zonder melasse was ook goed. Marstall ook. Havens overigens weer niet, want dat bevatte weer toevoegingen die zij liever niet zien. Er hoeven geen supplementen bij volgens hen.
Het zetmeel uit granen is minder schadelijk voor een IR paard dan directe suikers zoals melasse, dextrose etc.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:21

voor het lichaam maakt het geen bal uit of de suikers uit granen komen of uit suiker....een IR paard weet er geen weg mee en wordt er ziek van.
Zelfs suikers uit hooi kunnen kwaad.
Als jouw paard goed granen verdraagt vraag ik mij af of hij wel IR is.
Waar ik ook lees,franse sites,nederlands,amerikaans....iedereen ontraad granen te voeren.
Graan is voor kippen,het darmgestel van een paard is NIET gemaakt om dit soort zetmeelbommen te verteren.En helemaal niet paarden die een uurtje door de bak of het bos hobbelen...die hebben dat absoluut niet nodig.

En ik vraag mij af of al die hormoongerelateerde ziekten....cushing,EMS,IR niet gewoon door verkeerd voeren komt.(te dikke paarden)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:45

Als je een IR paard gezond en op normaal gewicht wil houden, dan mag je geen graanproducten voeren. Zo simpel is het.
Simpel gezegd: Zetmeel ( = koolhydraten = suiker) wordt omgezet in de darm naar glucose - een paard dat IR is, heeft een probleem met de verwerking van de glucose en daardoor krijgt het lichaam een signaal om méér insuline te produceren. Die wordt vervolgens niet verwerkt door de celreceptoren - ze zijn 'resistent' voor insuline.
Een te hoog insulinegehalte is zeer schadelijk en belastend voor het lichaam en de overtollige glucose wordt omgezet in vet. Die vetplekken wekken vervolgens ook weer hormonale reacties op die vergelijkbaar zijn met een bijna constante infectie.
Natuurlijk heeft het lichaam in bepaalde mate zetmeel ( glucose) nodig maar wat gezonde paarden betreft zit dit ruim voldoende in gras en hooi.

En Geerke heeft gelijk: voer een paard niet alsof het een kip is! Het overschot aan glucose kan alleen verwerkt worden door intensieve arbeid: duurtraining zoals endurancepaarden dat krijgen of topsporters.Die hebben het nodig om te kunnen blijven presteren. Voor alles wat onder dat niveau zit, is het voeren van graan spelen met vuur en voor IR paarden fataal. Daar helpt zelfs geen lechnerantenne ( of dat soort onzin) niet aan.

IR is alleen maar onder controle te houden door het juiste dieet en heel veel beweging.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:02

Over beweging: hoeveel beweging en op wat voor manier doen jullie dat eigenlijk? Er staat mij iets bij van minimaal een uur per dag stevig doorstappen als basis. De opmerkeing zie ik wel vaker op bokt voorbij komen: paarden krijgen overal teveel van, behalve beweging.
Ik weet dat de vergelijking mens/ paard niet alijd op gaat, maar toch. Bij mensen die te zwaar zijn, zie je ook eerder problemen en dan worden het welvaartsziekten genoemd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:14

Inderdaad Steenbok: duurtaining ( dus minstens een uur stevig stappen) is de beste manier om glucose ( of overtollig vet) te verbranden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:15

maar wat ik mij wel eens afvraag he?
granen zijn niet goed,daarom heb ik appie dus nu op de dieetmix.

maar...als je bloeiend gras hebt dan zijn die zaadjes toch eigenlijk ook een soort graan?
ik vraag me ergens af of dat hetzelfde is, of is gras kwa samenstelling dan weer anders?
want dat eten paarden natuurlijk ook. :j

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:24

Gras gaat toch pas bloeien als het lang is gegroeid? Daar krijgt het niet echt de kans toe, meestal al voor die tijd opgegeraasd. En als het bloeiend gemaaid wordt en daarna droog voor hooi: lijkt me dat de zaadjes er af vallen en op de grond belanden ipv opgegeten worden.
Wat betereft beweging zijn we beide op de goede weg, ik loop zeker 3* per week naast het paard stevig te wandelen op het moment. Scheelt weer naar de sportschool gaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:36

Ik denk dat in één maiskorrel wel duizend(en) graszaadjes passen qua zetmeelverhouding.. wat een paard aan extra koolhydraten binnen krijgt door bloeiend gras, lijkt me te verwaarlozen als je het afzet tegen dagelijks een aantal voerscheppen caloriebommen in de voerbak!
In gewoon gras ( niet bloeiend) zitten ook koolhydraten - daar kunnen gezonde paarden goed mee overweg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:53

ja oke,ik vroeg het me af hoe dat zat
of het voor het bloeien al opgegraasd is ligt aan je weidebeleid denk ik?
maar op internet kon ik er eigenlijk helemaal geen goede info over vinden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:56

geerke schreef:
voor het lichaam maakt het geen bal uit of de suikers uit granen komen of uit suiker....een IR paard weet er geen weg mee en wordt er ziek van.
Zelfs suikers uit hooi kunnen kwaad.
Als jouw paard goed granen verdraagt vraag ik mij af of hij wel IR is.
Waar ik ook lees,franse sites,nederlands,amerikaans....iedereen ontraad granen te voeren.
Graan is voor kippen,het darmgestel van een paard is NIET gemaakt om dit soort zetmeelbommen te verteren.En helemaal niet paarden die een uurtje door de bak of het bos hobbelen...die hebben dat absoluut niet nodig.

En ik vraag mij af of al die hormoongerelateerde ziekten....cushing,EMS,IR niet gewoon door verkeerd voeren komt.(te dikke paarden)

Mijn paard loopt hobbelt niet een uurtje in de bak maar loopt M1 dressuur en B springen. Heeft minimaal 2 uur per dag beweging aan de hand dan wel onder het zadel en gaat daarnaast nog los. Dik is hij absoluut niet en dat er door Laarakkers toch IR werd gevonden verbaasde mij wel enigszins. Daarnaast waren ook zijn nieren niet in orde. Naast de diagnose middels de lecher antenne wordt ook het voer op het paard afgestemd met een soort pendel die aangeeft of hij het wel of niet goed verdraagt. Op deze wijze worden overigens ook de homeopatische medicijnen op het paard afgestemd. Granen blijkt hij dus wel goed te verdragen. Voor hem is het voldoende melassevrij te voeren.
Ik moet zeggen dat het hem goed doet. Dikke benen zijn verdwenen en hij staat en zijn werklust is weer terug. Het doet hem dus goed en dat is voor mij voldoende bewijs op de goede weg te zijn. Ook niet alle IR paarden zijn over 1 kam te scheren blijkbaar

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:00

Babootje, wss bedoel je de biotensor die ze gebruiken om de medicatie af te stemmen?
Fijn dat het nu zo veel beter gaat met je paard!

Een IR paard is een ziek paard en die moet je behandelen. Bij IR werken organen niet zoals ze moeten werken en de oorzaak daarvan moet aangepakt worden.
Met alleen aangepast voer en beweging kom je er niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:16

singasong schreef:
Babootje, wss bedoel je de biotensor die ze gebruiken om de medicatie af te stemmen?
Fijn dat het nu zo veel beter gaat met je paard!

Een IR paard is een ziek paard en die moet je behandelen. Bij IR werken organen niet zoals ze moeten werken en de oorzaak daarvan moet aangepakt worden.

Klopt. Apart om te zien is t wel.
Aan IR had ik nooit gedacht, maar hij was en is dan ook helemaal niet dik. Wel achteraf gezien als je goed kijkt had hij kleine vetjes op de plaatsen die zo specifiek zijn voor IR paarden, bijvoorbeeld bij de staartimplant. Die waren mij nooit zomaar opgevallen.
Hij heeft een detox gehad, druppels voor zijn nieren en een weerstandsbooster. Binnenkort terug. Maar hij voelt zich al duidelijk veel beter.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:12

singasong schreef:

De oorzaak van IR is niet te genezen.
Je kunt wel wat invloed uitoefenen met bepaalde phyto-therapeutische middelen maar genezen kun je daarmee niet.
De beste manier is aanpassen van het voer zodat het paard geen stoffen binnen krijgt die hij niet kan verwerken of verdragen. En beweging is nodig om het glucose niveau naar beneden te krijgen. Alle hokus-pokus ten spijt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:49

Dat is jouw mening JP ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:28

Inderdaad, en ik kan het nog wetenschappelijk onderbouwen ook! :) Hoe leuk is dat!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 09:28

Wat schiet je op met 'wetenschappelijke onderbouwing' als het een ziek paard niet beter maakt?! Je kunt beter kijken naar wat behandelingen (wetenschappelijk onderbouwd of niet) doen met een ziek paard en daar je eigen conclusies uit trekken.