[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:28

nee dan kun je dat wel uitsluiten.
maar wel vroeg hoor om nu al zo te schuren.
nou ja, voor jou breekt dan in elk geval de zorgentijd dan al vroeg aan dit jaar :(:)

EquiPhoto

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:33

Ja idd. Toch maar de deken alvast opleggen?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:34

hier nog niets, straks er weer heen, maar denk het niet.

Deken laat ik altijd gewoon opliggen, alleen als het de hele dag plenst, krijgt ze OF een regendeken op OF in d'r nakie.
Als de omstandigheden het toelaten even in haar nakie (kan ze even doen wat ze wil) kaggel ik snel naar huis, was ik de deken snel, en rijdt weer terug en gooi hem er weer op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:37

ap krijgt in elk geval straks wel een dunnere deken op, vind 300 gram een beetje te warm worden voor nu.

mischa,ik zit toch nog even te denken over dat schuren he...waar ontworm jij mee?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:49

Een of ander goedje van de DA. De verpakking ligt nog op stal, dus ik zal het even voor je nakijken ;) Maar dat hoefde ik maar 1x per (half) jaar te geven ofzo, en de laatste keer was in oktober. Ik zal het even voor je nakijken ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:58

tja weet je zou zomaar toch een worm kunnen zijn die de jeuk veroorzaakt he.
pinworm (Aarsmade (Oxyuris equi), kan daar jeuk veroorzaken, de worm zie je niet in de mest,maar de vrouwtjes leggen wel eitjes rondom de anus heen wat jeuk kan veroorzaken.
dan zou je moeten ontwormen met pyrantel of moxidectine omdat die die wormen dood

toevallig dacht ik er aan omdat ik pas een topic van iemand zag die haar paard dus nu ook schuurde aan staart en daar bleek het toch aarsmade te zijn.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:13

iemand hier toevallig bekend met schurft/mok?
Zit beetje verkeerd, weet het haha.

Klopt het dat schurft witte schilfers geeft en mok niet?
Mijn stalhouder zei dat het heel simpel was, schurft geeft witte, en mok zwarte.
Shadow heeft dus 1 van beiden, heb haar behandeld voor schurft sowieso(met spul dat ik van DA heb).
Baal ervan, en ZE en nu dit.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:28

carol shadow

was het maar zo enorm simpel, er zijn/is een apart topic over mok en wees gewaarschuwd, iedereen die mok of schurft simpel noemt op welk onderdeeltje van beiden dan ook, zou verplicht moeten worden alle topic's die op bokt staan over dit onderwerp te lezen voor dat hij weer mag meepraten. print maar een menu-tje naar keuze en laat hem maar reageren op de foto's, die spreken voor zich.

hij zal het wel niet zo kwaad bedoelen, maar een opfriscursus kan geen kwaad!!!

is hij misschien blond, dan kan hij het niet helpen.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:05

ooo ik heb zondag op homeovet mijn eczeem deken besteld!!

ik hoop dat ie snel binnen komt want ik vind het niet zo'n fijn idee dat als het wat warmer wordt ik geen deken in de kast heb liggen maar ja

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:20

ellepel schreef:
tja weet je zou zomaar toch een worm kunnen zijn die de jeuk veroorzaakt he.
pinworm (Aarsmade (Oxyuris equi), kan daar jeuk veroorzaken, de worm zie je niet in de mest,maar de vrouwtjes leggen wel eitjes rondom de anus heen wat jeuk kan veroorzaken.
dan zou je moeten ontwormen met pyrantel of moxidectine omdat die die wormen dood

toevallig dacht ik er aan omdat ik pas een topic van iemand zag die haar paard dus nu ook schuurde aan staart en daar bleek het toch aarsmade te zijn.

Hmm. Dat zou best kunnen dan, aangezien hij ook opeens redelijk veel is afgevallen in korte tijd.
Spul dat ik van de DA had heet Equest Pradox.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:26

die van mij is verbannen van de wei nu.. er is bemest vandaag..
ben er niet superblij mee, maargoed hij doet dat al jaren zo :)

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:50

onze wei is ook bemest. Met }:0 }:0 mest. Ze staan nu op een ander stukje land, met langer en ouder gras, daar gaan ze een paar uurtjes op.

Ik moet mijn deken nog bestellen. Valt een Boett deken ruim of juist niet? Weet namelijk niet welke maat ik moet kiezen. Vorig jaar ook een deken besteld, die te klein bleek (ander merk) en dat is toch zonde van het geld! Want met wat haartjes en stof er op nemen ze het niet meer terug. Gelukkig wel door kunnen verkopen maar niet voor het geld wat ik er voor betaald had. Dat wil ik dit jaar voorkomen!

Dus... Boett gebruikers laat u horen! Ik heb een breed groot paard, tinker van 1.63m. Ruglengte 130 cm
Laatst bijgewerkt door Steenbok op 25-02-09 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:51

bij ons ook met koeienpoep geloof ik, met zo'n grote stinktank := (waar ponylief niet bang van was, op nog geen halve meter afstand wassie bezig :D )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:48

ik heb overal foto's van en dus ook van mok :D

Afbeelding
http://i272.photobucket.com/albums/jj17 ... CT0077.jpg

volgens mij zijn huidschilfers altijd wit,tenzij er zand bij komt.
dan worden ze zwart. ;)

dus moet je stalhouder weer de boeken in om bij te leren net wat tug zegt :P

ohw en mocht het interresant zijn:
appie kreeg in augustus meen ik deze aandoening
hij stond op droog land en in kort gras.
zijn neus was ook verbrand en alhoewel de hele stalling riep dat het mok was ben ik er nog steeds van overtuigd dat hij verbrand was..
ik heb het behandeld met hydrocortiderm welke ook gebruikt word bij verbranding van de huid.

misch:
bedoel je niet equest praMox?
met een M?
dan ontworm je wel goed hoor,zit namelijk moxidectine in.
maar euhm..is niet een half jaar werkzaam maar maar 3 maanden hoor.

als de laatste keer in oktober was zou ik er toch een gewone equest achteraan doen en kijken of dat invloed heeft op het schuren :j

ik heb geen flauw idee waar ze bij ons mee gaan bemesten,zal het morgen es vragen als ik op stal kom

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:29

er zitten overal halverwege de haren korstjes (schilfers), ze heeft een paar wondjes.
De huid is verder eigenlijk nog redelijk intact. geen zwellingen. roodheid (geen idee, heeft 1 wit voetje, de rest zwart)
Het ziet er best ranzig uit, zo in 1ste instantie.

Heb vandaag de kootholtes helemaal vrij geknipt (met de schaar, ziet er niet uit, maar heb geen tondeuse)
Nu zijn de haren met schilfers weg, en valt het eigenlijk allemaal nog best mee.

Ze is in contact geweest met een paard wat mijt heeft. Haar gehele weerstand ligt gewoonweg plat door stress van afgelopen tijd.
Doe ik er verstandig aan haar nogmaals met dat spul te behandelen (voor schurft), gewoon uit voorzorgsmaatregel? Mocht er toch wat zitten?

Verder wil ik haar graag even een vitaminestoot geven, als boost up zeg maar. Kun je die injectoren (zelfde toediening als ontworming toch) ook bij de welkoop ofzo verkrijgen?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:31

@ ellepel: Kaspar heeft nu ook mok, had het nog nooit gezien, maar kennelijk is het al in een best ver stadium. Heb de meeste korstjes eraf gehaald en gisteren geboend met betadine scrub. Het is een rage op stal, iets van zes paarden hebben het nu.

Wat vinden jullie eigenlijk van het wegknippen van dat pluimpje boven de kootholte? Op stal raadden ze het af, maar het lijkt mij toch dat het dan makkelijker schoon en droog te houden is?

beetje off topic maarja

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:55

HanneRonja schreef:
onze wei is ook bemest. Met }:0 }:0 mest. Ze staan nu op een ander stukje land, met langer en ouder gras, daar gaan ze een paar uurtjes op.

Ik moet mijn deken nog bestellen. Valt een Boett deken ruim of juist niet? Weet namelijk niet welke maat ik moet kiezen. Vorig jaar ook een deken besteld, die te klein bleek (ander merk) en dat is toch zonde van het geld! Want met wat haartjes en stof er op nemen ze het niet meer terug. Gelukkig wel door kunnen verkopen maar niet voor het geld wat ik er voor betaald had. Dat wil ik dit jaar voorkomen!

Dus... Boett gebruikers laat u horen! Ik heb een breed groot paard, tinker van 1.63m. Ruglengte 130 cm

beste kun je dan mailen naar atorka ofz als je hem daar besteld teminste.. die verkoopt boett is de goedkoopste in NL..
ik vind dat boett perfect valt ik hem in maat 3 en mijn pony is 1,31 hihi maar goed hij zit super.. beste kun je gewoon ff mailen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:37

carol:
zo'n vitaminespuit kun je volgens mij in elk geval bij de ruitersportzaak wel krijgen.
maar er zit niet zo bijster veel in vind ik.
er zitten alleen vitamines in en totaal geen mineralen..

als je dan toch naar de welkoop gaat...ze hebben daar van feelgood 30 ook supplementen.
haal anders zo'n pot en meng dat door wat muesli,dan weet je zeker dat je dier over een langere periode extra's binnenkrijgt en niet eenmalig.
deze is wel heel goed:
http://www.quayequestrian.com/nl-nl/fee ... spx?id=199

kost je dan 16,50 en dat is net zo duur als twee van die vitaminespuiten :P

zit trouwens mineralen in,maar ook probiotica wat weer goed voor de darmen is.

wat voor spul heb je gekregen dan?
sebacil toevallig?

ja ik zou wel nog een keer wassen,beter meteen goed doen dat dat je dier toch meer last gaat krijgen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:43

Ik ga nog even een keer mijn vraag stellen, aangezien ik nog geen duidelijk andwoord heb.
Maar hebben jullie al de eczeem deken op, van het weekend wordt het hier 11 tot 12 graden. En ben bang dat ik te laat zal zijn

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:44

die emmer heb ik eerder ook gehad. Zit daar echt meer in dan zo'n injectie? Ik dacht dat zo'n injector echt een 'boost' zou bevatten zeg maar.
Afijn, uiteraard kan ik ook weer zo emmer halen.

Eumh neodicol, i.p.v. sebacil.
Heb haar nu 1x behandeld, en ben toch aan het overwegen het nog een keer te doen, beter 1x teveel (ook al is het rotspul) dan niet meer en dat ik verder van huis ben.

koetjeboe: hier nog geen deken op hóór.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:48

Onze weide wordt eind vd week of begin volgende week bemest met koeienmest. Tot dan lopen ze in de rijbak en een stukje voor de stal. Wel een enorme soepzooi voor de stal waar de voordroog-bak staat.
Kwam er vandaag achter dat Jolie toch een beetje mok heeft aan een been, was de hele winter wel goedgegaan. Morgen even beentjes scheren en goed laten drogen.

Vandaag de Boett-deken voor Colonel binnengekregen. En uiteraard even geprobeerd hoe hij op het masker reageert. En voor een 2-jarige vond ik hem heel stoer. Kon hem gewoon zonder halster aan over zijn hoofd doen. Even onwennig en happen maar dat mag toch even. Op de foto heeft hij er wat mee gestoeid en zit het masker niet aan een deken vast, is dus te ver over zijn neus geschoven. Past naar mijn idee wel goed (maat 6, ook in de deken)

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:52

carol:
moet je even googlen , staan wel een en ander aan vitamine injectors op internet.
wij hadden er laatst een op stal die gaf een snotterend veulen zo'n pasta,maar viel me op dat er alleen vitamines inzaten en verder helemaal niks.was van equivital ofzo
dan vind ik 7,50 wel duur .

ohw ja sebacil mag niet meer verkocht worden he .neocidol toch ook niet meer? :P

ach ja rotspul maar het werkt wel, ik moet afkloppen maar tot nog toe is er bij ons nog niks aan luis of mijt te zien.
en anders gebruiken wij dat spul ook.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:56

Hier krijgen de jonkies elke maand Equivital vitamine-pasta. En er heeft er geen gesnotterd of wat dan ook. Ik weet niet of het daaraan gelegen heeft maar ik stop er niet mee tot de zomer is begonnen.
En over de Sebacil: volgens mij was dat wat de dierenarts noemde waar ik Colonel mee moet wassen zodra het weer het toelaat. En dat zou ik bij de da kunnen halen.. Weet het niet 100% zeker, zal het nog wel navragen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:58

bij ons waren er ook een paar snotterende veulens die opknapten na zo'n spuit,dus het helpt wel.
maar ik zie toch liever een middel waar dan net weer wat meer in zit

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:00

nee beide niet haha, maar heb het wel gewoon meegekregen na een telefoontje met de DA, boeiend, dacht trouwens dat het niet meer voor paarden mag, wel voor schapen (waar neocidol officieel voor is)
Afijn, ik behandel haar van de week wel nog een keer voor de zekerheid!

Vandaag de haren in de kootholte geknipt (geen tondeuse) en het is gelukkig lang niet zo erg als het eruit zag MET haren.

Trouwens scheren hé, zijn die krengen duur? ik knip namelijk altijd de kootholtes vrij (alleen vetlok) maar scheren is mooier en effectiever.

Ga morgen even langs de welkoop, langere termijn vitamientjes is beter voor d'r denk ik, aangezien het 0,0 is