[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:27

Vandaag is mijn lieve baby paard gecastreerd, hij is 2 jaar en 2 maanden. Liep na de castratie meteen weer te spelen en rond te draven, deze avond voelde hij zich zichtbaar minder :(:)
Ik heb alleen geen pijnstilling gekregen, klopt dat?

Hij is onder narcose gecastreerd, liggend in de wei door kliniek Lemmer.

Fem

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:29

Bij ons kregen ze nooit pijnstilling..
Maar die zijn allemaal staand gecastreerd..

bij liggende castraties overigens ook nog nooit pijnstilling gezien...

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:34

OK, en wat betreft antibiotica? Ik heb eigenlijk helemaal niks gekregen voor "nazorg".
Hij staat gewoon 24/7 buiten op het land.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:37

Anibiotica alleen nodig als er een ontsteking optreedt..
Dit hebben we een keer gehad op stal.. En dat krijg hij in de vorm van een spuitje..
Maar in eerste instantie is er totaal geen nazorg nodig...

Houdt goed in de gaten dat de wond niet te snel dicht gaat...
En NIET afspuiten totdat de wond dicht is...
Afspuiten, daar spuit je namelijk bacterien mee in de wond.. Niet doen dus...
Verder gewoon lekker laten lopen..
24/7 op het land moeten ze zichzelf opzich prima kunnen redden..

Maar elk paard is anders.. dus gewoon goed in de gaten houden..

max66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:48

vorige week waren onze jaarling mannetjes ook aan de beurt. Onder narcose, liggend op de wei. Ze kregen bij ons wel een antibioticum ingespoten, maar verder niks voor de nazorg idd. Ook geen pijnstilling o.i.d. Hebben de hengsten bij ons op stal ook nog nooit gehad na castratie..

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:53

Bij mij worden er (gek genoeg bijna exact een jaar later) zaterdag weer 3 gecastreerd.
Baby paarden van om en nabij 2 jaar.
Het gebeurd als het goed is staande op de wei, ik vind het spannend want bij de vorige was ik er niet bij en nu driemaal maar liefst.
Nu komt de veearts ipv de castrateur.. ben benieuwd of het uitmaakt

@Matheno zoals Femke al zegt.. in eerste instantie geen nazorg nodig.
Goed in de gaten houden op verdikkingen enzo en als er verandering optreed even opletten of hij pijnstilling nodig heeft of afspuiten.
Maar dan zou ik zoiezo even da VA even opbellen voor advies.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:32

Die van mij is vorig jaar ook met 2 jaar een 3 maanden gedaan, liggend thuis.
Wel nog een paar dagen AB moeten spuiten, maar geen pijnstilling inderdaad.

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:41

Mijn welshpony is afgelopen oktober gecastreerd op de leeftijd van 4,5 jaar. Volgens de vorige eigenaar had hij nog nooit gedekt.
De castratie en herstel is prima verlopen gelukkig. Ik heb ook een shetlandmerrietje en wil die uiteraard graag weer met mijn welshpony en shetruintje kunnen houden.
Na langere tijd afgelopen zaterdag weer geprobeerd en een uur of vier lang ging het heel goed, maar vervolgens werd mijn welsh toch weer helemaal hitsig en heeft hij waarschijnlijk het shetje gedekt. Gisteren, 6 dagen later, is het shetje hengstig en ging ze zelfs onder het draad door naar hem toe (hij blijft wel netjes achter draad). Mijn welshje is er helemaal druk en itchy van....

Mocht hij haar inderdaad gedekt hebben, na vijf maanden kan hij toch echt niet meer vruchtbaar zijn? Ik was bij de castratie en weet dus zeker dat er twee ballen verwijderd zijn.

Hoe groot achten jullie de kans dat ze ooit wel bij elkaar kunnen?

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:55

ik heb een shetlander hengst, is op 18 april 2013 geboren. hij begint nu overal in te bijten. hij loopt gewoon los mee in de bak / zandbaan (ong 1 km breed) als ik mijn merrie aan het longeren ben loopt hij er gewoon los bij maar wil hij haar telkens tegenhouden lijkt het wel. bijt overal in bij haar. gaat bij haar schoft tegen haar aan steigeren om haar in haar nek te bijten / krabben. zij vind het niet leuk. ik denk dat dit dus hengsten gedrag is en ben aan het kijken voor castreren. hoe duur is het gemiddeld? kan een gewone DA voor katten en honden maar ook schapen hem castreren? in een kliniek of op het land?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:11

Ik zou wel een paardendierenarts vragen, die doet dat regelmatig en is ook beter voorbereid op eventuele complicaties.

Kosten kan ik je niet aan helpen. De mijne is liggend in de kliniek gedaan :)

Cikilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 10:24

Samen met mijn zusjes delen wij een jonge hengst van net 2 jaar. Hij is een Arabier x Appaloosa.
Zijn vader is Bas Safari, eerst wouden we ook graag nakomelingen van hem, omdat er nu al allemaal complimenten komen over hoe mooi hij is :o

Nu staat hij ook op stal bij allemaal merries.. Normaal trekt hij zich er niet zoveel van aan. Nu is mijn verzorgpaard hengstig.. Dan is het logisch dat hij daarop reageert. Er is alleen totaal niks met hem te bereiken nu, hij steigert constant, loopt te hinniken probeert de boel af te breken..

Hij bijt richting ons en hij heeft mij al 2 keer getrapt..

De staleigenaar heeft ook al gezegd dat het beter is als hij gecastreerd word, want dit word straks gevaarlijk hengstengedrag en mijn zusjes zijn gemakkelijk bang te maken..

Wat moeten we doen ?!

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 10:49

castreren of weghouden bij de merrie's

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 14:14

Inderdaad. Heel simpel. Je kan ook niet van hem verwachten dat hij begrijpt dat hij niet mag dekken. Alleen als hij echt iets toe kan voegen zou ik hem hengst houden. Er zijn mooie paarden zat dus ik zou eens aan een echte kenner vragen wat hij/zij er van vindt. Maar als ik het zo lees zou ik gewoon castreren.

Cikilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 20:58

chantaleddie schreef:
castreren of weghouden bij de merrie's

Hij staat ook niet tussen de merrie's, erbij weg houden doen we zo goed als het kan. We hebben al een beslissing gemaakt

Cikilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:00

Selka schreef:
Inderdaad. Heel simpel. Je kan ook niet van hem verwachten dat hij begrijpt dat hij niet mag dekken. Alleen als hij echt iets toe kan voegen zou ik hem hengst houden. Er zijn mooie paarden zat dus ik zou eens aan een echte kenner vragen wat hij/zij er van vindt. Maar als ik het zo lees zou ik gewoon castreren.

Heel erg bedankt voor je mening, helaas gaan we toch voor castreren. Dit is veiliger voor mijn zusjes

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:25

gister of eergisteren zag ik mijn sexy shetlanderhengst met een stijve penis tegen mijn sexy Haflinger merrie aanstaan bij de kont := niet de bedoeling. heb net even een DA opgebeld over informatie voor castreren. het kost 79,95 euro en is volledig onder narcose en daarbij antibiotica enzo of wat dat ook was. er zat iig iets bij. als ik het thuis wil doen komt er 30 euro overheen.
ik heb gelezen dat ik dat het beste in voor of najaar kan doen.
nu is het zo dat het nogal warm is overdag en zie ookal enkele vliegen kan het nu nog op niet?
dat ik het dan over 3 dagen zou doen of is dat sterk af te raden?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:19

:wow: Wat goedkoop!

Beste even overleggen met de DA. Ik heb mijn hengsten eind oktober laten castreren. Ik vind dat er al heel veel door de lucht vliegt. Gisteren zelfs al een vliegenkap opgedaan.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:34

verschilt natuurlijk ook per regio

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:11

Ik weet ook niet beter dan dat je het inderdaad het beste in het voor- of najaar kan doen. Die van mij zijn in april en oktober gecastreerd. Denk dat nu een heel goed moment is. Kan je pony ook gewoon lekker buiten? Veel beweging (na de eerste dagen?) schijnt goed te zijn. Alleen stoeien met andere paarden moest ik voorkomen.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:05

mijn DA belt zo terug naar mijn vader, waarschijnlijk dus deze week castreren. hij springt zo vaak op mijn merrie... hij kan gewoon naar buiten maar is dan nogal speels. hij kan alleen met mijn andere paard in contact zijn. we gaan het zien :)

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:52

DA heeft terug gebeld kost 155 euro exclusief btw. vind het nog wel wat kan ik 3 shejtes voor bij kopen.. maar goed de andere was wel goedkoper maar dit is onze vaste DA dus nog even overleggen

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 13:50

155 is een nette prijs hoor...
Ik heb 125 betaald, maar dat vindt je nergens.. Al kan ik je daar ook wel het nummer van geven, maar weet niet in welke buurt je zit.. ;) !

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:57

ik had al een andere DA gebeld waar het 75 was

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 09:47

Heb er 2 dagen terug 2 laten doen, castreur samen met veearts, liggend op de wei. Per pony 125. Prijs hangt af van hoeveelheid sedatie om even onder zeil te gaan heb ik me laten vertellen. Dus heb je een stijfkop die de benen strak houdt dan kan hey afhankelijk daarvan 150 of 175 zijn. Bij de jongste is er niets te zien maar de iets oudere 3 jarige heeft een fors gezwollen koker. Da gaf aan dat ascal geven mag voor de zwelling dus day doe ik nu maar. Paracetamol word streng afgeraden omdat dat toch wat andere bestanddelen heeft en icm de open wond complicaties kan geven. De 3 jarige lijkt zich verder wel fit te voelen, stapt over de wei, eet, plast en oogt fit. Het ziet er alleen zo verdomd dik uit maar geen pus of vuil te zien verder. Druppelt soms nog een beetje na maar hij had volgens de da ook echg mega grote ballen eronder hangen. Dus wachten het nog maar even af. Volgens mij duurt het een dag of 5 voor de zwelling gaat afnemen......alhoewel internet daar dan niet heel duidelijk over is (kan per paard ook verschillen natuurlijk).

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 19:07

mijn jaarling word binnen nu en een week gecastreerd omdat ie op zn weidemaatjes probeert te dekken, maar nu heb ik altijd begrepen dat dit normaal in het voorjaar moet in de wei, maakt dit veel uit dat het nu is (zodra het wat droger weer is) of kan het nu wel gewoon? Ervaringen?