Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:55

Wie geeft zijn paard Provarium breeding en geen Pergolide? Merk je verbetering door de provarium breeding alleen? Enzo ja wat dan?
Ik zit namelijk te twijfelen of ik het ga geven. Mijn DA denkt dat het niet helpt maar wat zijn jullie ervaringen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:26

Cynthiar: wij geven provarium breeding én pergolide.
Wij zijn indertijd eerder begonnen met de provarium breeding omdat die snel te bestellen was en de pergolide toen nog op zich liet wachten. Wij zagen toen wel verandering; het verharen kwam op gang, de ogen werden schoner en het paard werd weer fitter.
Een shetlander met cushing bij ons op stal heeft ook een tijdlang provarium breeding gekregen, die knapte er ook onwijs van op: ineens weer veel fitter en bijdehandter, schone neus en heldere schone ogen, heel erg goed door zijn vacht heen komen in plaats van met een dikke lange bontjas rond te lopen.
Wij geven provarium breeding ter ondersteuning, omdat ik indertijd een onderzoek heb gelezen dat juist een lage dosis van chasteberry goed effect heeft. Zo hopen wij ook met een lagere dosis pergolide toe te kunnen. Willy is een groot paard dat het nu 3,5 jaar lang op 1 pilletje heeft kunnen doen, sinds kort krijgt hij pas 1,5 pilletje omdat hij deze zomer weer langer krulleriger haar ging krijgen.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:58

chynthiar, Ik heb een tijd lang provarium aan mijn shet gegeven zonder pergolide maar ik merkte totaal geen verschil. Niet Positief en niet Negatief. Ik denk dat mijn shet al te ver gevorderd was/is.

Krijgen ze door de pergolide ook een minder dikke wintervacht?
Mijn shet had de afgelopen jaren echt een enorme vacht van minimaal 10 cm lang.
Ze is nu ook al een behoorlijke vacht aan het kweken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:12

Nanda Ja in principe verharen ze en krijgen ze kortere normalere haren terug. Deze haren zijn meestal nog wel iets langer dan hun oude haren maar toch echt wel korter en minder dik dan het zonder pergolide is. Willy is op het moment echt druk bezig met verharen, elke dag halen we er o.a. met een poetsblok veel lang haar af en het haar dat terugkomt is weer veel gladder en korter.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:12

Bedankt voor jullie reacties. Op het moment heeft hij alleen last van lange vacht. Maar sinds hij weer op stal staat sinds 1 september is ie weer wat futloos, terwijl hij toen ie op de wei stond juist lekker voorwaarts was als ik ging rijden. Hij heeft trouwens geen last meer van traanogen wat hij vorig jaar zomer wel had. Hij heeft op de wei dan wel steeds een vliegending omgehad.
Ik wil nog geen pergolide geven omdat dat maar een aantal jaren werkt en hij nog maar 21 is en nog geen ernstige klachten heeft. Maar zodoende dacht ik om hem dan wel de provarium breeding te geven, misschien dat dan zijn vacht minder hard groeit en hij weer was fitter wordt. Hij komt trouwens nog steeds soepel uitstal, wat hij voordat ik magnesium gaf niet deed.
Hij verhaart ook wel steeds, maar het nieuwe haar groeit gewoon steeds weer super snel aan.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:59

Ik zou het zeker proberen, provarium breeding is juist in lichtere en beginnende gevallen een zeer goed hulpmiddel. Bij niet alle paarden slaat het aan, maar ik heb hele goede resultaten gezien in mijn directe omgeving en ook uit onderzoeken blijkt dat paarden beter verharen en zich daadwerkelijk fitter tonen.

p_ponypaard

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:29

Cynthiar: Ik wil nog geen pergolide geven omdat dat maar een aantal jaren werkt.....

mmmm dat zou niet zo mooi zijn... mijn pony is nml 14

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:05

p_ponypaard helaas weten we niet hoelang Pergo;ode daadwerkelijk werkt bij paarden, zover is een onderzoek nog nooit echt geweest.
Misschien iets voor ons om bij te houden hoelang je het gebruikt?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:10

Het is niet zo zeer dat pergolide maar een aantal jaren werkt, het is meer dat je niet weet of je paard over de jaren heen verergert en of je dan nog in dosis omhoog kunt gaan. Verder heeft pergolide een aantal bijwerkingen, o.a. voor het hart, daarom is het ook natuurlijk van belang om op een zo effectief mogelijke dosis te gaan zitten die werkzaam is (en niet structureel al te hoog). Zodat als een paard verslechtert je omhoog kunt gaan met je dosis.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:38

Hallo,

Ik kom hier even een klein stipje zetten omdat ik jullie ook veel zie schrijven over insuline resistentie..

Mijn fjord is namelijk sinds november vorig jaar insuline resistent getest maar hij heeft het waarschijnlijk al jaren.. Ik heb ook een vermoeden van cushing gehad maar volgens mijn dierenarts zou hij dit niet hebben. Misschien laat ik dit alsnog testen..

Mijn paard staat nu trouwens in een paddock en krijgt enkel hooi en een handje voer om zijn medicijnen over te doen. Vanaf november is hij gelukkig al 100 kilo afgevallen maar er mag nog veel meer af..

Aangezien ik hier zeer nuttige informatie voorbij heb zien komen blijf ik hier graag een beetje rond hangen en hoop ik wat mee te kunnen posten :-)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:58

Ik ben uitgenodigd door de onderzoekers en dierenartsen in Amerika om mee te duscussieren over alle middeltjes die worden gebruikt en of ze wel of niet helpen. Van magnesium is het bekend dat het NIET helpt tenzij er echt een tekort is, vergelijk het maar met vitamine C. Het van C bewezen dat het niet helpt om een verkoudheid te voorkomen, ook helpt het niet om te genezen.
Toch is een tekort niet goed. Met magnesium extra geven is het dus belangrijk te weten of er echt een tekort is. Als er geen bewezen te kort is zal het niet helpen.
Ik wil best dingen gaan vragen voor iedereen of dingen wel of niet helpen. ( Beste is dat per PB te doen dat zie ik wel, ik lees niet alles meer mee)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:04

Wow Esther, ik ben jaloers, daar zou ik ook graag meelezen en kijken.

SuperRoos: welkom, we kunnen altijd proberen met je mee te denken als het nodig is.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:48

fargo schreef:
Wow Esther, ik ben jaloers, daar zou ik ook graag meelezen en kijken.

Het is inderdaad erg leuk, ik ben uitgenodigd omdat ik contact heb daar met onderzoekers, ik heb ze benaderd om mijn paard door ze aan te schrijven met vragen. Niet jaloers zijn, gewoon doen wat ik ook heb gedaan, vragen stellen is nooit fout. Benader de wetenschappers!! Zoek literatuur op en ga het lezen en daar vragen over stellen naar betreffende auteur. Zij vinden het ook fijn als hun onderzoek vragen oproept en gelezen wordt. Advies stel een korte gerichte vraag.
Ik wil best vragen van uit hier ook doorspelen als Engels een probleem is.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:24

Super dat je mee kan doen maar waarom hebben we dat hier in NL niet?
Waarom is er hier geen belangstelling vanuit de wetenschap of is die er wel en weten we het niet?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:31

Omdat je in VS gewoon heel grote populatie aan paarden hebt en daardoor ook veel meer oude paarden en dus ook meer cushing gevallen uiteindelijk als er maar genoeg paarden oud worden... Mensen hebben eigen ranches waar ze paarden houden en ze kunnen dus ook hun oude paarden makkelijker aanhouden dan hier in dit kleine kikkerlandje/Europa waar mensen toch meestal geen stal aan huis hebben ;-)

Dit geldt bijv ook voor luchtzuigen, daar wordt gewoon heel veel onderzoek naar gedaan in VS; er zijn natuurlijk ook veel draverijen en races in VS (=veel paarden), juist daar komen heel veel luchtzuigers voor. Dus in VS is meer onderzoek en zijn vaak ook al meer producten gemaakt of getest om dit aan te pakken.

Esther: ik las heel veel op VS bulletinboard en artikelen, doe het nu minder omdat ik het meeste "grofweg" wel weet of kan vinden. Ik heb jaren handleidingen in het Engels geschreven dus kan me daarbij ook wel redden ;-) Maar is toch leuk om bij de "bron" contacten te hebben, al zullen meningen ook wel verschillen bij onderzoekers net als Da's. Ik vind daarom ervaringsgegevens en cijfers ook altijd belangrijk van "gebruikers" want die zitten toch meestal het dichtst op het "probleemgeval".

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:54

rumay schreef:
Waarom is er hier geen belangstelling vanuit de wetenschap of is die er wel en weten we het niet?

Wie weet zitten er wel Nederlandse dierenartsen, ik ben me nu nog helemaal aan het inlezen. Het gaat niet alleen over Cushing maar over medicijnen en alternatieve medicijnen etc. voor alle diersoorten.
Ik denk wel dat er belangstelling is hoor, ook in Nederland, maar Nederland is natuurlijk stukken kleiner en geen internationale taal.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:01

EstherHegt schreef:
rumay schreef:

Wie weet zitten er wel Nederlandse dierenartsen, ik ben me nu nog helemaal aan het inlezen. Het gaat niet alleen over Cushing maar over medicijnen en alternatieve medicijnen etc. voor alle diersoorten.
Ik denk wel dat er belangstelling is hoor, ook in Nederland, maar Nederland is natuurlijk stukken kleiner en geen internationale taal.

En een kwestie van geld. In Nederland worden veel zaken qua geld gigantisch opgeblazen en is er gauw sprake van 'is te duur'. Duitsland heeft ook een paar goede universiteiten waar meer wordt onderzocht dan in Nederland; ook is de communicatie tussen Duitse en Amerikaanse universiteiten beter. In Nederland vind ik dat de universiteiten slecht communiceren met de buitenlandse.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:13

Dat geloof ik wel madamx, geldt ook voor "mensenzaken", mijn ex studeerde psychologie, ook daar is VS heel actief mee met onderzoeken doen en erover publiceren.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 22:05

hoe geven jullie je paarden medicijnen? mmmm ik doe ze door wat zemelen maar dat eet hij nu ook al niet meer..... wat zou beter zijn... appelmoes of slobber? hij krijgt nml behoorlijk wat poedertjes dus het zal wel vies smaken....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 12:03

Wij geven het door zijn (droge) muesli/luzerne, vroeger hebben we het ook heel lang nat gegeven. Wat geef je op dit moment aan je paard? En kan je het evt over meerdere maaltijden verdelen zodat hij niet te veel door elkaar krijgt (qua smaak). Of kan je er wat appel of wortel bij doen? De onze krijgt dat nog gewoon, maar ik weet natuurlijk niet wat jouw paard nog mag hebben (qua suikers en dergelijke).
Op de momenten dat willy echt poeders(antibiotica) moet krijgen, krijgt hij het met klein beetje water aangelengd in dikke spuit (zonder naald :D ) in zijn mond gespoten. Want doe je antibiotica bij Wil op zijn eten dan eet ie niets meer ;(

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 12:58

Mijn shet eet ABpoeder gewoon over een paar handjes brokjes maar dan moet ik niet ook nog eens magnesiumpoeder en Laminazepoeder over gooien. Ik maak op het moment dus een keuze wat ik over haar brokjes gooi.
De echinaforce geef ik op een stukje brood. Als het niet lukt werkt een dikke spuit met appelmoes prima!

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:57

een spuit met appelmoes is ook wel een goede ;) jens krijgt nu: magnesium, bute, een bloedverdunner, een supplement en een tabletje)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:37

Illo staat sinds 1 sept. weer op stal, maar sinds hij op stal staat ruikt zijn mest/urine anders dan voorheen. Het ruikt zuurder. Als je aan de urine ruikt als tie net geplast heeft ruik je er niets anders aan, aan de mest ook niet, maar na eenpaar dagen liggen in stal ruikt het veel zuurder dan voorheen. Je ruikt de ammoniak geur minder. Iemand een idee waardoor dit kan komen? Zou het met de cushing te maken hebben? Hij plast ook niet meer dan anders.
Hij oogt verder goed, iets te dik misschien, hij heeft geen koorts, hij is verder hetzelfde als anders.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:24

Cynthiar: Het zou kunnen dat zijn suikerhuishouding dan wel hormonenhuishouding al beetje anders wordt door de provarium breeding en wat beter op orde komt waardoor de urine minder stinkt..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:24

Fargo: Hij krijgt nog geen provarium breeding, heb ik gisteren wel besteld dus deze week gaat hij het krijgen. Zou het door de magnesium kunnen komen? Het stinkt trouwens meer dan anders, de lucht blijft ook langer in je kleding hangen na het mesten.