[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:28

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

toverpaardje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:05

Franka_Vosje schreef:
Heeft er iemand ervaring met het omdraaien van dag en nachtritme in de zomer?
Dus overdag binnen en 's nachts laten grazen?

Mijn fjord heeft een tijdje op een manege gestaan waar de ponies overdag op stal stonden en snachts buiten, ze heeft die zomer ( als enige zomer in 7 jaar) geen last gehad van eczeem. Waar ze dan 'snachts op stonden, was wel een kale wei waar ze paardenkuil bijgevoerd kregen.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:52

maar kijk het lijkt mij minder gezond zonder dagligt

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:24

toverpaardje schreef:
Franka_Vosje schreef:

Mijn fjord heeft een tijdje op een manege gestaan waar de ponies overdag op stal stonden en snachts buiten, ze heeft die zomer ( als enige zomer in 7 jaar) geen last gehad van eczeem. Waar ze dan 'snachts op stonden, was wel een kale wei waar ze paardenkuil bijgevoerd kregen.

Maar je doet het nu niet meer op die manier? Mag ik vragen waarom niet? Bloos

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:29

toverpaardje schreef:
Franka_Vosje schreef:

Mijn Welsh Cob heeft vorig jaar 's nachts buiten gestaan, dat deed ik altijd al ivm de dazen, dat is een ramp hier. Hij kon er helemaal niet tegen. We zetten ze buiten als het donker was (vind ik wel zwaar, wordt vrij laat midden in de zomer).Binnen halen deed ik om 7 a 8 uur (nooit es iets langer slapen dus). Die laatste uren van de ochtend hebben hem dat jaar compleet de das omgedaan. Hij was gek van de jeuk als we hem binnen haalde, schuurde in de wei het hek kapot, tegen de bomen en had echt open wonden. (Off topic: ik was ook bezig met de kuur van Leen Taal, dus ik mocht niks smeren of zo, ben ik helemaal op afgeknapt). Kortom, met zomereczeem 's nachts buiten werkt volgens mij alleen als je ze binnenhaalt voor het licht wordt en dat valt niet mee....

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:15

Dank voor de reacties.

Ik denk dat het ook heel lastig is om alleen de 'donkere' uren buiten te laten zijn, het gaat mij meer om de hoeveelheid uren UV licht per dag.

Hij heeft ook een Boett, dit jaar is het heel goedgegaan (ook misschien dankzij desensibiliseren) maar de Boett is natuurlijk ook goed tegen UV licht.
Om het probleem nog verder te verkleinen overweeg ik om dag en nacht om te draaien....ik weet niet of het werkbaar is maar daarom vraag ik ook naar de ervaringen.

Het gekke is namelijk, dat dit jaar is het superlang warm.
Een week geleden zat er nog heel veel blad aan de bomen. Het gras groeide nog, en het stikte van de vliegbeesten.
Maar mijn paard stopte bijna op de dag af precies op dezelfde dag met schuren als vorig jaar.

Terwijl, van het voorjaar, toen was het nog heel lang koud (weten jullie het nog?)
Toen kwam er juist heel laat blad aan de bomen.
Er was nog geen insect te bekennen, en gras stond er ook nog niet.
En toch begon het schuren toen al (eind maart).
Toen vroeg ik me ook al af: hoe kan dit nou???
Het enige verschil met 's winters: de dagen werden langer. Ik had toen al het idee: zou het het UV licht zijn?

Nu dus weer in het najaar: het weer, de insecten, de temperatuur, het lijkt allemaal niks uit te maken, 15 november is het gewoon afgelopen met de jeuk.
Vandaar dat ik me begin af te vragen of dat niet (bij mijn paard) de grootste trigger is...
Bij mensen bestaan er ook aandoeningen (licht allergieen) en als ik lees hoe daarvan het verloop is dan zitten daar heel veel overeenkomsten in...

En vandaar ook de vraag of ik in de zomer niet nog wat extra's voor hem kan doen om het nog beheersbaarder te maken.
Bij zijn vorige baas stond hij ook 'snachts in de wei en overdag binnen...weliswaar alleen als het warm was, maar toch...hij kan er goed tegen kennelijk.

Ik heb trouwens ook de Leen Taal spullen gebruikt (vorig jaar), mijn paard is niet genezen maar ik wel
Scheve mond

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:45

ik denk als ik mijn pony zomers overdag op stal zet dat ze dan evengoed gaat schuren en bovendien heb ik een buitenstal
en s'zomers staat ze altijd op het weiland dus ik vind de eczeemdeken perfect werken Ja
en bovendien vind ik dat een paardje niet nogmeer de dupe moet zijn van zn eczeem want die van mij vind het altijd echt geweldig als ze met al dr maatjes lekker dag en nacht op het weiland mag staan

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:58

Hoi iedereen!
Even een nieuwtje op voergebied...

In het blad Paard&Co zag ik een advertentie staan van Subli.
Ze krijgen binnenkort een nieuw voer op de markt: Subli Zonder

Het schijnt een volledig krachtvoer te zijn zonder, haver, Melasse en Genetisch gemodificeerde grondstoffen.

Volgends de advertentie is dit voer zeer geschikt voor paarden die nerveus, schrikkerig en gespannen zijn. Ook is in de samenstelling rekening gehouden met neutrieten die positieve invloed hebben op hoef- huid en haarconditie.
Tevens zeer geschikt voor paarden met allergieen.
Er zit extra in:
Magnesium
B vitaminen complex
E vitamine
en Tryptofaan.

Helaas is op de site nog geen verdere info te vinden, maar het is goed dat voerfabrikanten nadenken over het voer wat ze produceren en dat niet elk paard zomaar melasse kan verdragen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:10

extra tryptofaan?
ja dat werkt in op het humeur he, tryptofaan maakt serotonine, en die zorgt er voor dat je je goed voelt.
ben wel benieuwd Haha!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:19

IwanLuver schreef:
Hoi iedereen!
Even een nieuwtje op voergebied...

In het blad Paard&Co zag ik een advertentie staan van Subli.
Ze krijgen binnenkort een nieuw voer op de markt: Subli Zonder

Het schijnt een volledig krachtvoer te zijn zonder, haver, Melasse en Genetisch gemodificeerde grondstoffen.

Volgends de advertentie is dit voer zeer geschikt voor paarden die nerveus, schrikkerig en gespannen zijn. Ook is in de samenstelling rekening gehouden met neutrieten die positieve invloed hebben op hoef- huid en haarconditie.
Tevens zeer geschikt voor paarden met allergieen.
Er zit extra in:
Magnesium
B vitaminen complex
E vitamine
en Tryptofaan.

Helaas is op de site nog geen verdere info te vinden, maar het is goed dat voerfabrikanten nadenken over het voer wat ze produceren en dat niet elk paard zomaar melasse kan verdragen.

Er is toch al Subliu Semit? Dat krijgt mijn paardje en is tegen agressie grrrr en zomereczeem! Lachen

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:16

hmm zal dat voer ff in de gaten houden
we hebben besloten dat mijn shet volgend jaar kaal Knipoog gaat en hij krijgt een eczeemdeken op.
zien ho ehet dan gaat
iemand nog ene maat shet eczeemdeken in de aanbieding? Knipoog

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:00

hoe bedoel je kaal ?
dr manen ?
zou ik niet doen als je dr manen wil gaan scheren ...
komen de muggen alleen maar beter bij en schuurt ze het des te meer open
dat ik mijn pony kreeg waren dr manen ook afgeschoren en plekken naahhh zag er gewoon echt zielig uit ..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:41

Franka_Vosje schreef:

Yep, ik heb het ook een tijd geprobeerd.
In eerste instantie dacht ik dat het DE oplossing was. Totdat ik een paar dagen later vroeg op was en de paarden om 5 uur 's ochtends helemaal gek zag worden van het ongedierte. Rollen, stampen met de benen enz. Het was net rond de tijd dat het licht werd. Geen succes dus.
Tenzij je om 4 uur wilt opstaan om ze binnen te zetten Knipoog

Trouwens sorry voor de verlate reactie maar ik krijg geregeld op Bokt dat ik automatisch uitgelogd ben en met geen mogelijkheid weer ingeloggen kan.
Is het eindelijk gelukt dan geeft Bokt aan dat ik ingelogd ben maar zodra ik een topic wil aanklikken vlieg ik er net zo hard weer uit. Heel irritant.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:57

__KELLY schreef:
@ henny_w :
Wat erg dan tot hoe verre ze het hadden .
dan heb ik echt gelluk met hoe mijn pony het vanaf dat ik hem 6 jaar geleden kreeg dat hij ook tot bloedens toe schuurt.
tot nu er veel aan gedaan hebben zoals allemaal zalfjes en cremes en shampo's uitgeprobeert en nu 1 gevonden te hebben die ze heel goed oppakt en de eczeemdeken is een uitkomst en niet strooien van kunstmest
maar hoe jij je errin verdiept heb vind ik echt knap dat je er echt zoo veel over weet !!

Bij onze meiden is het in elk geval bewezen dat zomereczeem niet ongeneeslijk is Haha!
Wil niet zeggen dat het voor alle paarden opgaat maar meestal is het een opeenstapeling van meerdere oorzaken. En al die kleine beetjes zorgen dat het probleem jeuk ontstaat.
Het is echt een kwestie van uitzoeken en uitproberen.
En dat zal per paard absoluut nog weer verschillen.
Als je iets nieuws probeert denk dan niet na een week. Het doet niks dus het werkt niet.
Ik ging meestal voor een maand of 2 a 3. Deed het dan nog niks dan maar weer wat anders uitproberen.

Een bijkomend voordeel is dat ik geregeld naar cursussen en seminairs ga op het alternatieve vlak wat betreft de gezondheid voor de mens.
Vooral op het gebied van belangrijke supplementen/aanvullingen, tekorten maar ook verkeerde voeding en daardoor div. welvaartsziekten.
Keer op keer blijkt weer hoe mens en dier tegenwoordig met dezelfde voedings- en gezondheidsproblemen kampen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:25

Loolapelooza schreef:

Ok Henny en co. Jullie hebben veel weet van iets waar ik mee bezig ben, tis makkelijk om hier even de volledige samenvattingen voor handen te hebben. Haha!

Ik ben van plan om het bloed van mijn eczemer ook eens te laten onderzoeken, mijn veearts die is echter niet heel bekend met het fenomeen van eczeem-nieren/lever/magnesium/etc.. Mijn vraag is waar ik uitdrukkelijk naar moet vragen om te onderzoeken in de bloedstaal wat de oorzaak kan zijn van de eczeem.
Het vet gedrukte, geldt dit ook voor afwijkende calcium en magnesium waarden of zijn die wel altijd traceerbaar?
Hoe ga ik dan zorgen dat die afwijkende waarden terug naar hun goeie staat evolueren? Ik neem aan dat dit te maken heeft met de manier van voeren? (supplementen?)

Hoi,

Het probleem van bloedonderzoek bij eczemers is dat er meestal geen aanwijsbare tekorten gevonden worden. Geen idee hoe dat komt. Misschien kloppen de normwaardes niet. Het zijn in elk geval meestal standaard onderzoeken en schijnbaar zijn eczemers NIET standaard Knipoog
Ik heb in elk geval een paar jaar terug heel uitgebreid bloedonderzoek laten doen bij alle 4 paarden. Het enige wat er uit kwam was de verhoogde leverwaarde bij onze Cushingmerrie. Maar dat was al bekend.
Beide eczeemmerries hadden een prima bloeduitslag. Niks mis mee terwijl de een een manenkam had die tot bloedens toe open lag Boos!
Onbegrijpelijk.
Door die uitslag heb ik me in eerste instantie laten misleiden.
Zo van: 'de eczeem komt blijkbaar niet van binnenuit dus er moet een aanleiding van buitenaf zijn'. Ik heb toen naar triggers van buitenaf gezocht. Zon, schimmels, ongedierte, gras, bemesting, enz.
Ik ben toen wel met de kunstmest gestopt. Achteraf een hele goeie zet. Toch werd de eczeem in eerste instantie maar nauwelijks minder.

Toen ik een jaar terug het alsnog ben gaan zoeken in flinke tekorten op het gebied van div. mineralen, vitamines en spoorelementen bleek dit de oplossing te zijn.
Ik ben begonnen met een probiotica kuur, zodat de darmwerking zou verbeteren en daarna dus de GKM
Na 2 weken knapten beide dames al gigantisch op.
Het hele jaar zijn ze eczeemvrij gebleven.

Zelf heb ik niet zoveel vertrouwen in een bloedonderzoek bij eczemers. Er moet al iets heel verschrikkelijk mis zijn wil er wat uitkomen volgens mij.
Wellicht hebben anderen betere ervaringen met bloedonderzoeken ?

Er is bijv. ook nog maar heel weinig bekend over hoeveel een paard daadwerkelijk van bep. nutrienten nodig heeft. Wat is de dagelijkse behoefte, hoeveel meer bij werk enz.
Hier en daar is wel een lijst bekend van mensen die onderzoek hebben gedaan maar die lijsten verschillen onderling nog weer behoorlijk van elkaar.
Paarden lijken in staat om in de natuur hun eigen behoeften aan te vullen naar gelang benodigd is.

Wat ik me dan afvraag is: als er nog maar zo weinig bekend is van wat het paard dagelijks werkelijk nodig heeft aan nutrienten.
Hoe weet men van bloedonderzoeken dan zo zeker in hoeverre een paard van belangrijke nutrienten een tekort heeft of netjes op de norm zit of juist een teveel heeft ?

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:19

henny w. schreef:
Ik ben begonnen met een probiotica kuur, zodat de darmwerking zou verbeteren en daarna dus de GKM
Het hele jaar zijn ze eczeemvrij gebleven
===============
dat is geweldig !
maar wat is GKM ??

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:46

fjordenfan schreef:
henny w. schreef:
Het hele jaar zijn ze eczeemvrij gebleven
===============
dat is geweldig !
maar wat is GKM ??

Oh sorry Bloos
Daar had ik eerder al uitgebreid over genoemd.
Gemuse Krauter und Mineralien van Hippolyt.

Zie voor uitgebreide info op www.st-Hippolyt.de

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:47

henny_w schreef:
Trouwens sorry voor de verlate reactie maar ik krijg geregeld op Bokt dat ik automatisch uitgelogd ben en met geen mogelijkheid weer ingeloggen kan.
Is het eindelijk gelukt dan geeft Bokt aan dat ik ingelogd ben maar zodra ik een topic wil aanklikken vlieg ik er net zo hard weer uit. Heel irritant.

Nou Henny ik zou zeggen welkom terug Haha!
Weer een hoop info hoor.
Over het overdag binnen houden:

henny_w schreef:
Yep, ik heb het ook een tijd geprobeerd.
In eerste instantie dacht ik dat het DE oplossing was. Totdat ik een paar dagen later vroeg op was en de paarden om 5 uur 's ochtends helemaal gek zag worden van het ongedierte. Rollen, stampen met de benen enz. Het was net rond de tijd dat het licht werd. Geen succes dus.
Tenzij je om 4 uur wilt opstaan om ze binnen te zetten Knipoog

Mijn paarden staan zomers tot nu toe zowel overdag (in de wei) als 's nachts (in de bak) buiten.
Mijn eczeempaard heeft een boett en is bezig met een desensibilisatiekuur tegen een aantal allergieen die hij heeft, verder doe ik het nodige op voer gebied, en deze zomer is het heel goedgegaan.
Dit betekent dus dat ze sowieso buiten zijn als het schemert. En dan wordt hij niet gek. Hij heeft dan heel veel aan de Boett volgens mij.

Ik ben aan het nadenken geslagen naar aanleiding van het volgende:

franka_vosje schreef:
Het gekke is namelijk, dat dit jaar is het superlang warm.
Een week geleden zat er nog heel veel blad aan de bomen. Het gras groeide nog, en het stikte van de vliegbeesten.
Maar mijn paard stopte bijna op de dag af precies op dezelfde dag met schuren als vorig jaar.

Terwijl, van het voorjaar, toen was het nog heel lang koud (weten jullie het nog?)
Toen kwam er juist heel laat blad aan de bomen.
Er was nog geen insect te bekennen, en gras stond er ook nog niet.
En toch begon het schuren toen al (eind maart).
Toen vroeg ik me ook al af: hoe kan dit nou???
Het enige verschil met 's winters: de dagen werden langer. Ik had toen al het idee: zou het het UV licht zijn?

Nu dus weer in het najaar: het weer, de insecten, de temperatuur, het lijkt allemaal niks uit te maken, 15 november is het gewoon afgelopen met de jeuk.
Vandaar dat ik me begin af te vragen of dat niet (bij mijn paard) de grootste trigger is...
Bij mensen bestaan er ook aandoeningen (licht allergieen) en als ik lees hoe daarvan het verloop is dan zitten daar heel veel overeenkomsten in...

Heb jij wel eens gehoord van polymorfe lichteruptie? (PMLE) Dat is een lichtallergie bij mensen, en als ik lees hoe dat in elkaar zit ga ik haast denken dat dit bij mijn paard wel eens een rol zou kunnen spelen...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:36

Franka_Vosje schreef:

Heb jij wel eens gehoord van polymorfe lichteruptie? (PMLE) Dat is een lichtallergie bij mensen, en als ik lees hoe dat in elkaar zit ga ik haast denken dat dit bij mijn paard wel eens een rol zou kunnen spelen...

Yep,

Ik heb er eerder van gehoord. Maar dan in combinatie met een leverprobleem.
Doordat die niet optimaal functioneert, schijnen mensen supergevoelig voor (zon)licht te kunnen worden. Het geeft huiduitslag en flink jeuk.
Een verstoorde leverfunctie kan je al krijgen als het paard bijv. een keer een flinke wormbesmetting heeft gehad. Wil niet zeggen dat dat bij jouw paard het geval is hoor Knipoog

Ik denk dat zomereczeem bij paarden veel uiteenlopende oorzaken kan hebben.
Dus wie weet heeft jouw paard inderdaad wel een lichtallergie.
Toch zou ik voor de zekerheid eens een flinke opschoonkuur doen of de leverfunctie eens laten checken.
In de natuur zoeken paarden bijv. geregeld leemplekken en likken dit op. Ze lopen er soms kilometers voor om het te vinden. Onderzoekers nemen aan dat ze dit doen om zichzelf te ontgiften/opschonen.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:33

maar vanaf wanneer zal je ongeveer weer je eczeemdeken wee rop moeten doen van het voorjaar ?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:21

Mijn merrie heeft afgelopen voorjaar een veulen gekregen. De zomer van haar drachtigheid minder last gehad van eczeem. Deze zomer (met zogend veulen dus) zelfs de deken niet meer opgedaan en ze heeft helemaal nergens last van gehad. In het voorjaar, voor de geboorte heeft ze haar deken nog wel opgehad, toen het veulen er eenmaal was heb ik nog ca. 1 maand alleen een hals deken opgedaan en toen ik merkte hoe goed het ging, heb ik die ook af gelaten. Ik denk dus zeker dat hormonen (in elk geval bij mijn paard) invloed hebben op de eczeem.

Ik ben heel benieuwd hoe het de volgende zomer zal gaan

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:57

misschien dan zo'n inenting ervoor nemen
volgensmij zijn die er geloof ik of niet ?

Lucky_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:21

Ok, ik las dat dit een centraal topic over zomereczeem is.
Mijn haflinger loopt heel de tijd te schuren, vooral in de zomer, met zijn hoofd/hals tegen het hek. soms te bloedens toe, en vaak beetje korsten enz. zijn hele manen zijn kort Boos!
ik heb er de dierenarts naar laten kijken. hij heeft plukjes haar opgestuurd naar een lab, waar niks uitkwam, en hij raadde me fenonolf aan. dat heb ik gebruikt 1 x daags en daarna minderen... toen was ik ervanaf. maar na een maandje kwam het weer terug (ik was er helemaal mee gestopt).
wat raadden jullie me aan?
zal ik volgend jaar weer beginnen met dat spul of zal ik een eczeemdeken kopen?

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:44

ik zou eerst een niet te dure eczeemdeken kopen om te kijken of dat helpt
bij divoza heb je ook de goedkope versie van de boett eczeemdekens
zou eht eens proberen !!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:56

Zo zie je maar weer dat het per paard verschilt, toen ik mijn paard kocht had ze net een veulen en erg veel last van eczeem, dat ze een veulen zoogde maakte dus niet uit. Door het gebruik van een eczeemdeken zijn de grootste problemen opgelost en de eventuele jeukplekken die dan nog ontstaan kan ik onder controle houden met Fenonolf. Inmiddels voer ik haar ook de GMK van St. Hippolyt aangevuld met magnesiumpoeder. Ben benieuwd of dit volgend jaar verschil gaat uitmaken.
Kelly, wanneer de eczeemdeken op moet is afhankelijk van het weer, ikzelf doe dit zodra de temperatuur al een paar dagen boven de 10 graden is. Vorig jaar was dat begin mei en dit jaar al in april als ik het me goed herinner. De clou is...beter een dag te vroeg dan een uur te laat!