Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Franka_Vosje schreef:Heeft er iemand ervaring met het omdraaien van dag en nachtritme in de zomer?
Dus overdag binnen en 's nachts laten grazen?
toverpaardje schreef:Franka_Vosje schreef:Heeft er iemand ervaring met het omdraaien van dag en nachtritme in de zomer?
Mijn fjord heeft een tijdje op een manege gestaan waar de ponies overdag op stal stonden en snachts buiten, ze heeft die zomer ( als enige zomer in 7 jaar) geen last gehad van eczeem. Waar ze dan 'snachts op stonden, was wel een kale wei waar ze paardenkuil bijgevoerd kregen.
toverpaardje schreef:Franka_Vosje schreef:Heeft er iemand ervaring met het omdraaien van dag en nachtritme in de zomer?
Mijn fjord heeft een tijdje op een manege gestaan waar de ponies overdag op stal stonden en snachts buiten, ze heeft die zomer ( als enige zomer in 7 jaar) geen last gehad van eczeem. Waar ze dan 'snachts op stonden, was wel een kale wei waar ze paardenkuil bijgevoerd kregen.
IwanLuver schreef:Hoi iedereen!
Even een nieuwtje op voergebied...
In het blad Paard&Co zag ik een advertentie staan van Subli.
Ze krijgen binnenkort een nieuw voer op de markt: Subli Zonder
Het schijnt een volledig krachtvoer te zijn zonder, haver, Melasse en Genetisch gemodificeerde grondstoffen.
Volgends de advertentie is dit voer zeer geschikt voor paarden die nerveus, schrikkerig en gespannen zijn. Ook is in de samenstelling rekening gehouden met neutrieten die positieve invloed hebben op hoef- huid en haarconditie.
Tevens zeer geschikt voor paarden met allergieen.
Er zit extra in:
Magnesium
B vitaminen complex
E vitamine
en Tryptofaan.
Helaas is op de site nog geen verdere info te vinden, maar het is goed dat voerfabrikanten nadenken over het voer wat ze produceren en dat niet elk paard zomaar melasse kan verdragen.
Franka_Vosje schreef:Heeft er iemand ervaring met het omdraaien van dag en nachtritme in de zomer?
__KELLY schreef:@ henny_w :
Wat erg dan tot hoe verre ze het hadden .
dan heb ik echt gelluk met hoe mijn pony het vanaf dat ik hem 6 jaar geleden kreeg dat hij ook tot bloedens toe schuurt.
tot nu er veel aan gedaan hebben zoals allemaal zalfjes en cremes en shampo's uitgeprobeert en nu 1 gevonden te hebben die ze heel goed oppakt en de eczeemdeken is een uitkomst en niet strooien van kunstmest
maar hoe jij je errin verdiept heb vind ik echt knap dat je er echt zoo veel over weet !!
Loolapelooza schreef:
Ok Henny en co. Jullie hebben veel weet van iets waar ik mee bezig ben, tis makkelijk om hier even de volledige samenvattingen voor handen te hebben.![]()
Ik ben van plan om het bloed van mijn eczemer ook eens te laten onderzoeken, mijn veearts die is echter niet heel bekend met het fenomeen van eczeem-nieren/lever/magnesium/etc.. Mijn vraag is waar ik uitdrukkelijk naar moet vragen om te onderzoeken in de bloedstaal wat de oorzaak kan zijn van de eczeem.
Het vet gedrukte, geldt dit ook voor afwijkende calcium en magnesium waarden of zijn die wel altijd traceerbaar?
Hoe ga ik dan zorgen dat die afwijkende waarden terug naar hun goeie staat evolueren? Ik neem aan dat dit te maken heeft met de manier van voeren? (supplementen?)
fjordenfan schreef:henny w. schreef:
Ik ben begonnen met een probiotica kuur, zodat de darmwerking zou verbeteren en daarna dus de GKM
Na 2 weken knapten beide dames al gigantisch op.
Het hele jaar zijn ze eczeemvrij gebleven
===============
dat is geweldig !
maar wat is GKM ??
henny_w schreef:Trouwens sorry voor de verlate reactie maar ik krijg geregeld op Bokt dat ik automatisch uitgelogd ben en met geen mogelijkheid weer ingeloggen kan.
Is het eindelijk gelukt dan geeft Bokt aan dat ik ingelogd ben maar zodra ik een topic wil aanklikken vlieg ik er net zo hard weer uit. Heel irritant.
henny_w schreef:Yep, ik heb het ook een tijd geprobeerd.
In eerste instantie dacht ik dat het DE oplossing was. Totdat ik een paar dagen later vroeg op was en de paarden om 5 uur 's ochtends helemaal gek zag worden van het ongedierte. Rollen, stampen met de benen enz. Het was net rond de tijd dat het licht werd. Geen succes dus.
Tenzij je om 4 uur wilt opstaan om ze binnen te zetten Knipoog
franka_vosje schreef:Het gekke is namelijk, dat dit jaar is het superlang warm.
Een week geleden zat er nog heel veel blad aan de bomen. Het gras groeide nog, en het stikte van de vliegbeesten.
Maar mijn paard stopte bijna op de dag af precies op dezelfde dag met schuren als vorig jaar.
Terwijl, van het voorjaar, toen was het nog heel lang koud (weten jullie het nog?)
Toen kwam er juist heel laat blad aan de bomen.
Er was nog geen insect te bekennen, en gras stond er ook nog niet.
En toch begon het schuren toen al (eind maart).
Toen vroeg ik me ook al af: hoe kan dit nou???
Het enige verschil met 's winters: de dagen werden langer. Ik had toen al het idee: zou het het UV licht zijn?
Nu dus weer in het najaar: het weer, de insecten, de temperatuur, het lijkt allemaal niks uit te maken, 15 november is het gewoon afgelopen met de jeuk.
Vandaar dat ik me begin af te vragen of dat niet (bij mijn paard) de grootste trigger is...
Bij mensen bestaan er ook aandoeningen (licht allergieen) en als ik lees hoe daarvan het verloop is dan zitten daar heel veel overeenkomsten in...
Franka_Vosje schreef:
Heb jij wel eens gehoord van polymorfe lichteruptie? (PMLE) Dat is een lichtallergie bij mensen, en als ik lees hoe dat in elkaar zit ga ik haast denken dat dit bij mijn paard wel eens een rol zou kunnen spelen...