[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiJa

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:57

Hoi Allemaal,

Ik heb een vraagje over mok.
Mijn paard staat sinds vorige week dinsdag met een dik been we dachten eerst aan een peesblesure.Ik stap 3 x per dag en koel 3x per dag 10 min.Maar nu heeft hij dus ook al een week mok in de kootholte naar boven tot zijn knie(lv)Het been wordt steeds dikker en vult zich vanuit de achterkant boven naar beneden.Ik was dat met betadineshampoo.
Morgen heb ik al een afspraak in de kliniek ivm peesblessure maar ga nu toch steeds meer denken dat het door de mok komt en einschluss heeft.Hij loopt er ook kreupel op niet rechtuit maat wel op het harde linksom.
Nu ga ik twijfelen of ik niet een dierenarts moet laten komen of dat ik toch naar de kliniek moet gaan voor een scan.Iemand een idee en wat ik nu het beste met het mok kan doen?

Groetjes Danielle

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:13

Lat de DA komen, of bel de kliniek dat je denkt dat het geen pees blessure is maar einschuss.
Wees voorzichtig! zorg dat het been slinkt (dus stappen stappen stappen zolang je paard niet kreupel is). Ik heb nu een paard met een chronisch dikbeen. Hij was dood en dood ziek van de einschuss, en zn been was zo dik dat het vocht door zn huid naar buiten kwam.
Nu, 1,5 jaar later, heb ik nog steeds de nasleep van deze plekken die steeds terugkerende wonden zijn (dan weer een paar maanden dicht, en ineens weer tot bloedens toe open of ineens weer flinke korsten erop).

Onderschat einschuss niet! probeer het been zo dun mogelijk te krijgen. Als het been langer dun dan dik is, richt het het minste schade aan.

LiJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:19

Helaas is hij wel kreupel en blijft het been dik.
Heb net al een dierenarts gebeld maar zij hebben geen scan apparaat.Moet om 13.00 een andere dierenarts bellen.De kliniek had helaas alleen morgen nog maar ik voel me er niet lekker bij juist omdat het been dik blijft.Thanxs voor je reactie

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:25

Ojee, ik heb nog nooit met mok te maken gehad, maar ineens vond ik vandaag toch een heel grote plek in de kootholte van mijn fjord. Omdat meer paarden om hem heen er al last van hadden had ik maandag nog gekeken en gevoeld, niks. En vandaag lag één kootholte helemaal open, zo droog en ingescheurd dat er een flinke snee ontstaan was. Ik had best medelijden met hem Ach gut ! Ik heb het ontsmet met jodiumtinctuur, gewacht tot het goed droog was en er een flinke laag sudocreme op gesmeerd...

Maar is het niet vreemd dat het in de zomer gebeurd? Hij heeft het nog nooit eerder gehad, ook niet op stal of in een natte wei. En is er een verband met de andere paarden die het hebben? Die staan niet in dezelfde wei, maar wel er aangrenzend.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:20

Nou, vorige week woensdag kwam de DA bij Perdy (voor iets anders) en bij toeval kwam ik op dat moment een plekje op haar been tegen, niet in haar kootholte maar echt op haar been.. dacht gelijk aan rasp dus maar even aan de DA gevraagd of hij hetzelfde dag. Hij was het met me eens en raadde aan om de korstjes ervanaf te borstelen en er een laag mokzalf op te smeren. Dit een aantal dagen gedaan, ging prima, leek steeds minder te worden. Tot gisteren.. mevrouw haar been was vies geworden (modderig) dus ik dacht er verstandig aan te doen om haar beentje even schoon te maken.. uiteindelijk gedaan met water en betadineshampoo, beentje zag er weer keurig uit. Maar weer een laagje mokzalf op gesmeerd, maar dat ik vandaag op stal kwam schrok ik me rot ; de hele plek was zwart.. bleek stof/prut te zijn, maar toen ik dat erafhaalde trof ik allemaal gelige puskorstjes aan.. blijkbaar is het wassen met de betadine niet erg bevorderlijk geweest! Scheve mond korstjes er maar weer afgehaald met een spons en weer ingesmeerd met mokzalf.. wat is nu wijsheid?

hansepans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:55

piinkeye schreef:
Ik heb een aantal sites proberen te zoeken over mok, en deze heb ik gevonden:

- http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... 1/mok.html
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Mok_%28ziekte%29
- http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... s/mok.html
- http://www.natuurlijkinbalans.nl/mok.htm
- http://www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/Mok148.html

En zo heb je er vast nog wel meer, maar ik dacht laat ik even wat sites geven over mok, zelf heb ik er wel wat verstand van maar zo'n site is natuurlijk 24/7 handig!

Heel erg bedankt!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:31

Ik plaats even een foto van mijn paard, hij heeft zowel mok als rasp. Ik was hem met groene zeep en smeer er balistol olie op (maar niet meer dan 3x per week. kleine plekjes smeer ik met huidcreme van Kruidvat in... Het werkt, maar gaat niet echt helemaal weg. Ik ben van plan om binnenkort toch maar eens een fles sebacil te kopen...
Foto's zijn van achterbenen.
Afbeelding

Afbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:31

Ik zou idd wassen met sebacil en ook eens goed naar je voedingspatroon kijken.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:59

Niemand die mij een tip kan geven? zie mijn post een aantal berichten terug Lachen

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:05

Yellowfish schreef:
Nou, vorige week woensdag kwam de DA bij Perdy (voor iets anders) en bij toeval kwam ik op dat moment een plekje op haar been tegen, niet in haar kootholte maar echt op haar been.. dacht gelijk aan rasp dus maar even aan de DA gevraagd of hij hetzelfde dag. Hij was het met me eens en raadde aan om de korstjes ervanaf te borstelen en er een laag mokzalf op te smeren. Dit een aantal dagen gedaan, ging prima, leek steeds minder te worden. Tot gisteren.. mevrouw haar been was vies geworden (modderig) dus ik dacht er verstandig aan te doen om haar beentje even schoon te maken.. uiteindelijk gedaan met water en betadineshampoo, beentje zag er weer keurig uit. Maar weer een laagje mokzalf op gesmeerd, maar dat ik vandaag op stal kwam schrok ik me rot ; de hele plek was zwart.. bleek stof/prut te zijn, maar toen ik dat erafhaalde trof ik allemaal gelige puskorstjes aan.. blijkbaar is het wassen met de betadine niet erg bevorderlijk geweest! Scheve mond korstjes er maar weer afgehaald met een spons en weer ingesmeerd met mokzalf.. wat is nu wijsheid?

Mijn VA heeft aangeraden er niks op te smeren (foto zie je op de bokt wiki hou het er bij mijn paard uitzag de onderste foto) ik moest 1x per dag wassen met betadine scrub hij kreeg er dan wel antibiotica en pijnstillers bij want was wel extreem maar dat was alleen om de bacterie buiten te houden. nu was ik het alleen nog als er veel korsten op zitten, het ziet er nu zo uit:
Afbeelding[/

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:07

Het voedingspatroon is als volgd: op stal 1x per dag ongeveer een kwart kilo hippostar sportbrok en verder een beetje hooi. Verder loopt hij buiten in gras en krijge elke dag een klein stukje erbij.

Yellowfish,misschien toch even en DA vragen om een lichte antibiotica?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:16

@frisiangirl: Heeft hij de sportbrok wel echt nodig? Alles wat teveel is aan stoffen is voor deze rassen (denk aan friezen, trekpaarden) echt6 niet goed. Het gaat vaak in de benen zitten, dat zie ik bij mijn trekpaardje ook, jammer genoeg. Gras en hooi is inprincipe voldoende, eventueel iets met weinig energie/eiwit e.d. erbij.
En die plekjes op de foto herken ik onmiddelijk; ik zou een kuurtje Sebacil pakken!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:31

Dan gaan we dus nu voor de sebacil!! Ik ben nu overgestapt op een granenmix wat de fabriek bij ons in de buurt levert, daar zit veel meer mineralen en minder "troep" in..
Hij heeft wel een beetje nodig omdat hij gereden en gement wordt en we hier op zandgrond zitten (dus weinig mineralen in het gras).

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:43

Mossel schreef:
Mijn VA heeft aangeraden er niks op te smeren (foto zie je op de bokt wiki hou het er bij mijn paard uitzag de onderste foto) ik moest 1x per dag wassen met betadine scrub hij kreeg er dan wel antibiotica en pijnstillers bij want was wel extreem maar dat was alleen om de bacterie buiten te houden. nu was ik het alleen nog als er veel korsten op zitten, het ziet er nu zo uit:
http://img510.imageshack.us/img510/6660/imgp7103zr0.jpg

Jeetje, van die foto's op wiki schrik ik toch wel! Gelukkig is het bij Perdy nog lang niet zo erg, maar dat wil ik ook graag voorkomen!

Pijnstillers staat mijn pony zowiezo al op (2 weken, 1 week is al voorbij dus nog 1 week te gaan) vanwege hoefbevangenheid & een ontsteking in het kootgewricht. Probleem is dat het been waar ze last heeft van dat kootgewricht ook het been is waar de rasp zit en ik dit dus dagelijks een tijd moet afspuiten.. maak de rasp-plek dan ook steeds schoon en weer droog en smeer er vervolgens een laagje mokzalf op.. maar dat kan ik beter dus niet meer doen?

zuske88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:34

Teveel eiwit in het voedsel kan ook een rol spelen.
Bij mijn paard heb ik mokcreme gebruikt. En goed drooghouden.
Binnen een paar weken over, hierna zo nu en dan ingesmeerd met vaseline.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:10

En hoe zit het met betadine-zalf? Is dat ook goed?
HEt gaat toch om een bacterie?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:12

Mensen ook ervaring met Dettol om te gebruiken? Is ook voor het desinfecteren van de huid stond er op ons flesje, dus lijkt me iets om te proberen...

Puce z'n mok wisseld nogal, dan weer heel erg, dan weer rustig...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:49

Dettol bijt als de *&^#@&
Ikheb het 1 keer op een schaafwondje gedaan toen ik niks anders meer had op stal.
Voor een paard dus ook erg euhhhh PIJNLIJK als het opeen openplekje komt. Alles wat dicht is kan je wel met dettol doen.

let wel op dat je het genoeg verdunt!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 15:21

zuske88 schreef:
Teveel eiwit in het voedsel kan ook een rol spelen.
Bij mijn paard heb ik mokcreme gebruikt. En goed drooghouden.
Binnen een paar weken over, hierna zo nu en dan ingesmeerd met vaseline.

Perdy krijgt 's avonds en 's morgens een lading hooi, verder dagelijks 2 handjes Pavo Nature's Best met biotine&glucosamine..

Ik smeer het nu dagelijks in met mokzalf nogsteeds, ik heb wel het idee dat het vooruit gaat Lachen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 15:50

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:02

Tja, van cortico's is is bekend dat het veel bijwerkingen kan hebben, kan me voorstellen dat het niet geschikt is voor drachtige merries.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:12

Hallo allemaal
Ik heb een vraag.
Mijn 12 jarige verzorgpaard heeft nu mok en ik zag hier staan dat het ook kan komen door teveel eiwitten.

Dit is wat ze krijgt omdat ze erg mager is:
24 uur per dag weidegang (geen volle wei).
1 a 1,5 kg zemelen
een half of kwart havens sportbrok (hangt van het werk af).
en een beetje gebroken mais.

Mjn vraag is nu dus.
Krijgt ze teveel eiwitten binnen en heeft ze hierdoor mok?

Het is wel zo dat ze nooit in der leven 24/7 heeft buiten gestaan(althans niet zover ik en de eigenaresse weten). De afgelopen 4 jaar heeft ze sowieso geen weidegang gehad. Nu staat ze dus wel 24/7 buiten. (het is geen nat weiland).

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:12

Niemand die het antwoord weet om mijn bovengestelde vraag?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:32

Mijn pony heeft ook sinds een paar weken mok. Ik ben direct begonnen met smeren van mokzalf van de DA. Het ziet er op zich rustig uit en het wordt niet erger, maar het wordt ook niet minder. Het is geen moksoort die ontstaan is door vocht, ik denk eerder door voer en/of zon. Ze heeft het alleen aan haar witte benen. Normaal gesproken voer ik niet bij in de zomer, maar dit jaar ben ik daar wel begonnen, omdat ze toch moet werken. Ik denk dat ik vandaag een kernbrok ga halen voor de vitamine en mineralen en verder stop met de basisbrok. Verder ga ik strak zinkzalf\sudocreme halen. Dit gebruikte ik de afgelopen jaren wel om de kootholtes preventief te beschermen en kreeg ze nooit mok.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:58

Ik kwam vanmiddag bij Perdy op stal en ging even haar rasp-plek bekijken. Ik dacht, eerst maar even de restjes zinkzalf erafhalen met amandelolie, en jeetje, toen schrok ik me echt rot! haar hele huid liet los! de 'dunne verdikking' waar dus afgelopen twee weken die kleine plekjes op gezeten hebbe, bleek dus 'dode huid' te zijn! ik direct de dierenarts gebeld met de vraag wat nu te doen.. de DA heeft van die zalf voorgeschreven - ben even de naam kwijt - en dat moet er nu twee keer per dag opgesmeerd worden.. mocht er binnen 3 á 4 dagen geen verbetering zijn komt hij langs..

Edit : Overigens leek de 'huid' eronder wel vrij 'rustig'.. het was roze/donkerroze, geen bloed (hooguit een paar puntjes), geen pus, geen korsterige dingen.. dus dat viel me alweer mee.