Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 20:00

Vince begint in januari met zijn rui en gaat door tot juni, niet normaal zoveel vacht als hij aanmaakt. Eind juli gaat hij dan alweer in de zomerrui. Toen ik nog fanatieker met hem werkte moest ik in het najaar drie keer zijn onderlijn scheren, zodat hij zijn warmte kwijt kon. Nu scheer ik hem meestal een keer in maart.

Vandaag zijn ze hun tanden weer gecontroleerd. Tom had niks (zoals elk jaar) en bij Vince is een haakje weg gevijld. Verder zitten hun tanden en kiezen nog op de juiste plek, niets los of scheef, dus tot dusver hebben we daar geluk mee.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 20:17

Dat is altijd fijn Grit als ze geen gekke dingen hebben!

Peri begint zodra de dagen langer worden. Maar hij laat ook nu sinds 1-2 weken fanatieker los.

Hij doet het ook zo goed we zijnnu 1 maand post operatie. Hij eet ook zo fanatiek en goed zijn hooi en zie aan alles dar hij zich beter voelt.

Alleen zijn grasmix vindt hij nog mwamwa (eet het wel maar pas als hij echt even wat anders wil dan zijn hooi) dus die moet ik toch een nieuwe gaan zoeken voor zijn zakken op zijn. :+ wel jammer want ben op papier zo tevreden over deze grasmix voor oudere paarden..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 20:28

Kelly is altijd vlot tijd met verharen en knuffelt het liefst nu de hele dag de eikenboom in hun stukje.
Echt die schuurt wat af nu . :+

Eefke85

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 21:23

@Ellepel, ja, ik ben ontzettend slecht in verkopen, dus ja, het veulen zou blijven, maar dan loop ik weer aan tegen het feit dat een veulen alleen geen ideale oplossing is, dus dan is het: eerste half jaar alleen, daarna opfok en vanaf 3 weer als enige jonkie. Of een ander veulen erbij kopen of drachtige merrie, maar dan heb ik er weer 5 of 6.... Niet verkeerd en in de zomer zou dat ook best gaan, maar in de winter als ik ook nog moet werken zitten er te weinig uren daglicht in de dag voor zoveel. En ik verzorg de pony van de eigenaar van de wei er natuurlijk ook nog bij...

Verharen doen die van mij nog niet echt. De pony van de eigenaren van de wei wel, die verliest sinds begin januari al bossen haar.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 08:18

Dat zijn er behoorlijk wat Eefke. Weet niet wat voor baan je hebt en hoe veel uren je werkt maar ik heb met mijn 36u kantoorbaan al moeite met 1 eigen en 1 bijrijpaard :P

Haha nou opzich fijn dat ze dat eraf schuurt als ze het maar niet doorschuurt. Peri laat nu als hij zonder hals staat een witte wolk achter op de grond. Ziet er ook altijd zo geinig uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 09:15

Vannacht is er hier aardig wat regen gevallen en ik had het qua schoeisel verkeerd ingeschat, dus ik moest plas-hoppen :)
Jasmijn scheer ik ook meestal in maart als e r een paar van die hele warme dagen zijn, want met dit haar kan ik niet goed borstelen en hoopt het roos zich teveel op.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 17:03

Wat fijn dat het zo goed gaat queleens! Wie had dat gedacht? :D ben heel blij voor jullie.

Nou dat spoelen met de tuinslang is toch ook een ramp… heel m’n arm is iedere keer zeiknat omdat het water in m’n mouw loopt :’) niet heel fijn met dit weer maarja tis even niet anders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 17:12

Ik heb dat probleem met ramen wassen ook altijd en bindt een zeem om mijn pols zodat die het meeste tegenhoudt. Af en toe even losmaken en uitwringen en hij kan er weer tegen :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 17:24

DubbelFun schreef:
Ik heb dat probleem met ramen wassen ook altijd en bindt een zeem om mijn pols zodat die het meeste tegenhoudt. Af en toe even losmaken en uitwringen en hij kan er weer tegen :D

Dat is wel een goede tip! Thnx! Ik had al een regenjas aangedaan maar ondanks dat die wel klemt bij je arm kwam er toch wat water naar binnen. :’) doe het nu ook altijd net voor ik wegga op stal zodat ik niet te lang met een natte arm in de koud loop haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 17:36

Zelfs in de zomer vind ik het vervelend, dus laat staan nu met deze temperatuur :(:)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 18:17

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 18:20

Grit schreef:
Ideaal bij het wassen en je wil geen water in je mouw :D ;
https://agradi.nl/products/agradi-wegwe ... 06f9&_ss=r

Ik gebruik ze ook als ik een keer wil testen of er zand in de mest zit.

KI- handschoenen gebruikte ik ook voor de vieze wasklusjes. Bovenkant even "uitrekken" en hij bleef hangen om mijn jas.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 18:24

Ik moet bij Vince ook nog wel eens in zijn koker rond 'soppen' en dan zijn ze ook wel heel gemakkelijk.

Even nieuwsgierig of we het over hetzelfde hadden en kwam in elk geval al goedkopere opties tegen tov de doos bij agradi.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 18:32

maar misschien werken die strakke elastieken, rubberen handschoentjes ook wel? Als ik die over m’n mouw van mijn jas doe… die heb ik liggen op stal, morgen eens testen

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 18:45

Ik denk dat ik het topic per ongeluk ontstipt heb, ik was jullie kwijt |(

Poging tot bijlezen gedaan, maar ben ook niet bijzonder scherp. Een week flinke griep en als gevolg daarvan al een dikke vier weken mijn stem kwijt. Gisteren een antibioticakuur voor mezelf cadeau gekregen :\

Het was hier afgelopen weken waardeloos qua weer; sneeuw, vriezen, halve dag dooi, sneeuw, vriezen en nu weer even door. Morgen weer vriezen :') Ik wil lente...
Wij hebben een soort van interne verhuizing gedaan :+ Lorenzana staat nu even op de andere (opfok)stal, omgeruild met een fokmerrie die over twee weken uitgerekend is. Maar nu staat ze in een stal met uitloop en ze vindt het fantastisch :D
Afbeelding
Afbeelding

Geeft haar meer rust, dat is fijn. Meer uitzicht en meer bewegen.

Nog even een kleine bijleesactie...

Somebitch schreef:
Nou dat spoelen met de tuinslang is toch ook een ramp… heel m’n arm is iedere keer zeiknat omdat het water in m’n mouw loopt :’) niet heel fijn met dit weer maarja tis even niet anders.

Ik zag van de week op TikTok iemand langskomen die polsbandjes van de Primark gebruikte hiervoor:
https://www.primark.com/nl-nl/p/ps-wasb ... 1159224307

De geur uit de mond na het kies trekken herken ik hier van een van de paarden laatst %)

Nog geen verharing hier. Bij de fokmerries wel, die laten al tapijtjes achter na het rollen :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 21:06

Fijn zon uitloop wendy!

Dat van die natte mouwen ken ik ja... due tips zijn wel handig!

Ik had vandaag 2x goud <3

Afbeelding

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 22:56

@Queelens, ja klopt, stiekem zijn dat er teveel. Ik heb er 4 gehad, 3 pony`s en 1 paard en dat was eigenlijk de max. De 3 pony`s waren moeder, dochter en zoon. Zoon zijn we helaas 3,5 jaar geleden verloren aan hoefbevangenheid, hij was pas 10, dochter afgelopen juli verloren, zij was alle controle over haar achterhand kwijt, zij is 23 geworden. Hun moeder is er nog wel maar dat is mijn oudste pony en zij heeft verschillende gezondheidsproblemen en ik weet niet hoe lang zij nog meegaat.
Mijn paard is 21, wordt in mei 22 en is niet bepaald voorzichtig met zichzelf. Zij is nog wel fit op het moment na verschillende blessures, o.a. peesblessure.
De jonge pony is de toekomst. Komend voorjaar is de bedoeling dat we haar gaan inrijden en ze heeft al 4 veulens gehad, de laatste is nationaal kampioen geworden. Ik heb haar met het laatste veulen meegemaakt (haar vader staat ook op de lijst, veulen kan geweldig bewegen en is ontzettend lief en heeft maat) Daarom twijfel ik zo om te gaan fokken. Pony is een hele goede moeder.
Dracht duurt 11 maanden en wie weet wat er in die tijd allemaal kan gebeuren. Op dit moment heb ik de mogelijkheden allemaal om het wel te doen. Ik kan ook zeggen: eerst inrijden, dat is ook weer een aanslag op het lichaam en dan volgend jaar dekken.
Rasechte twijfelaar hier haha

Wat betreft water in de mouw doe ik meestal zo veel mogelijk kleding uit, jas uit, eventueel trui uit, na het wassen arm droog maken en trui en jas weer aan, zodat die droog blijven.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 07:24

@Eefke, ik had geen zin in moeilijk doen vanochtend dus ik stond met 0 graden in mijn hemd te spoelen := Was opzich nog wel te doen alleen met die kou is het niet heel lekker.

Had wel het idee dat hij vanochtend iets minder uit zijn mond rook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 09:09

@tancreda: wat goed getroffen zou met beide :D

De paddock was weer lekker opgedroogd... ik had onbewust weer mijn schoenen aan gedaan 8-)

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 14:47

Oh nee, niet in de vrieskou in je hemd gaan staan! Veel te koud!

Hier net met het meisje dat mijn pony gaat inrijden TRT gedaan, ging stukken beter dan de vorige keer, maar ik heb nog steeds les nodig... Daarna de grote opgezadeld, het is nu mooi weer, morgen wordt er weer sneeuw voorspeld en we moeten toch op de een of andere manier iets spieren opbouwen, de zadelmaker komt de 24e.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:25

Spieropbouw c.q. instandhouding staat hier op een laag pitje, aan de kuilen in de paddock/track te zien doet ze dat zelf al :) maar voor een goede zadelpassessie wel een aanrader :)

Ik heb net in de auto (snel boodschappen gedaan voor de voorspelde sneeuw) mijn 'zangspieren' even losgegooid :D Kon het niet nalaten om de volumeknop even open te draaien en mee te galmen op een gouwe ouwe :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 18:58

Altijd goed om lekker hard mee te blèren met sommige nummers!! Heerlijk

Toch maar weer dikker dekentje en hals op gedaan met de voorspelde neerslag en die windkracht 5. Wat een kou.

Ze hadden er ook 'last' van. Zelfs de pony was mega wild. Ik dacht de grote vos even rustig te longeren maar dat was de eerste 5 minuten invliegeren. Stappen zat er niet in, stuiteren en saltos wel. Daarna werd ze gelukkig wel braaf (moe? :=) en heeft ze op beide handen nog fijne brave drafjes laten zien.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-26 19:42

Leuke foto Tancreda.

Nou, wat een vieze kou weer he. Net wel gewandeld, nu onder de elektrische deken op de bank. :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 20:45

Hier ook koud en een vieze wind. Boon maar het 200 grams op gedaan. Jasmijn liep weg, dus die hoefde blijkbaar niet :)

Had ik me lekker op de bank geïnstalleerd doet Delta het niet ;( De commentaren via google mbt Delta zijn niet van de lucht.
Wordt vroeg naar bed vanavond.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:39

Het weer valt mij alsnog tegen, blijft guur en nat.

Arme pony hier had twee losse kiezen, deze zijn getrokken. Nu wakker worden..
Afbeelding