[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:19

Klinkt goed Dizzy!
Waarom was je tijdelijk gestopt?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:19

Klinkt goed, Dizzy!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:35

Mijn merrie werd ook na een paar dagen verlagen ook terug actiever. Weet nog wel dat ze de eerste maanden niet echt aangenaam was. Maar daarna vond ze toch terug rust en werd ze stabieler

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:13

Tyrcanol schreef:
vanaf welke leeftijd zijn jullie met Seniores begonnen?
Mijn merrie is nu 17 en eigenlijk nog altijd eerder te dik dan te mager.

Ze krijgt 4 kg voordroog op een dag, smiddags zemelen met lijnzaad en een halve kg fibre force, schepje gluco balance, haar halve prascend pil en afhankelijk van of ze heeft gewerkt (dus veel gezweet) elektrolyt een schepje.

Pony is IR en heeft dus PPID. Vrijdag wordt er weer bloed getrokken om te kijken hoe ze er voor staat.
Haar vacht is nu alweer enorm teddy dus dat zal wederom scheren worden.

Hoe merken jullie trouwens dat je paard depressief is?
Mijn dame is wel ontzettend nukkig, vooral met voeren dan zelfs tegen het agressieve aan.
Echter als we eenmaal aan het rijden zijn staan haar oortjes er toch wel mooi op.

Vind het wel lastig hoor met die nukken, want wanneer bepaal je nu is het genoeg?

Heb je de optie van voordroog naar gewoon hooi over te stappen? Daar kunnen ze meestal beter tegen en als het geoogst is na 15 juni kan je er dan meestal ook meer van voeren zonder dat ze erg dik worden (beste is testen op suiker %) 4 kilo hooi voelt namelijk als heel weinig? Of is het een kleine pony?

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 08:58

IngridM schreef:
Klinkt goed Dizzy!
Waarom was je tijdelijk gestopt?

Mijn pony krijgt sinds eind juli 2016 prascend en de da adviseerde een 1/2 tablet als behandel- en startdosis (en ik las dit topic pas later, waar in stond dat je beter met een lage dosis moest beginnen).
Was helemaal apatisch en sloom en naar van de medicatie.... ook toen ik ging afbouwen (tot 1/8e tablet) bleef hij zo.
Na overleg met da enkele weken gestopt zodat de medicatie helemaal uit het lichaam is.
Nu weer terug opgestart, maar met de hier aanbevolen startdosis en niet van de da.... die willen op een een af andere manier niet inzien dat er ook paarden ziek van worden met de hoge startdosis.

Gisteren lag hij op zijn knieën te spelen met de jaarlingen (jongenspelletjes)..... eerste keer dat ik dat weer zie :+

Ik zag ook ergens de vraag over CushX, maar ik heb het gevoel dat dit zeker in het beginstadium zeker kan helpen en later misschien ondersteunen....

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:54

Dizzy wat fijn dat het nu beter gaat met lagere dosis! Jammer ook vooral dat veeartsen niet genoeg op de hoogte blijken te zijn over deze toch wel heftige medicatie!

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:10

Ook ik heb de uitslag van de test binnen. M'n pony had een waarde van 117. Het poeder helpt dus echt niets, maar dat had ik eigenlijk ook al wel gezien. Hij is de laatste tijd zo hard achteruit gegaan. Hopelijk gaan de pillen snel hun werk doen!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 19:59

Ik kom hier ook om het hoekje kijken, mijn merrie is vandaag geprikt op cushing, hopelijk snel de uitslag. Ze is 8 en heeft wat vage klachten. Sloom/ lusteloos en een bolle opgeblazen buik. Met ernstig overgewicht bij mij gekomen en in eerste instantie goed afgevallen. Echter nu lijkt het net of zij een skippybal heeft ingeslikt ondanks dat haar ribben/rug te voelen zijn. Ze is niet voorwaarts meer en sluit zich wat af.
Laatst bijgewerkt door timokyana op 03-10-16 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:33

Oh timokyana!wat een getob toch met je dieren. Het klinkt wel erg verdacht, aan de andere kant, ze is wel jong!

Sterkte!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:40

Ik moet zeggen dat het met mijn Leo wel goed gaat op zijn kwart pilletje. Hij heeft er weer zin in. Komt weer naar me toe als ik plannen heb om wat te doen, ipv dat hij weg loopt. Komt weer aan in gewicht (maar dat doet hij eigenlijk altijd richting de winter, om vervolgens in de lente weer af te vallen %) ). Dus ik ga binnenkort maar weer eens een buitenritje met hem doen. Eens kijken hoe dat gaat.

stefanie33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 21:37

Ik ben al een tijd een stille meelezer. Mijn shetje had sinds 2 jaar ppid . Vandaag helaas moeten laten inslapen. Ik heb nog 50 tabletten over. Wil iemand deze overnemen?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 07:29

Sterkte Stefanie

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 08:34

Heel veel sterkte Stefanie in deze moeilijke periode.

@ Saskia. Als je met de medicatie begint ga je na een paar weken echt al wel resultaat zien. Je gaat merken dat ze zich minder afsluiten en meer opgewekter zijn. Ze voelen,zich duidelijker beter. Hoewel mijn merrie zich in het begin wel,heel goed voelde. De eerste maanden was het met momenten een,brutale hengstige merrie die ineens precies enkele jaren,jonger was. En die je af en toe achter het behang zou kunnen plakken. Maar de rust en,de wijsheid is wel teruggekeerd.

Veel da's zijn niet helemaal goed op hoogte van,de cushing en de medicatie. Meestal volgen ze gewoon de bijsluiter en daar staat op hoeveel een,paard moet hebben. Echter wijst de ervaring hier uit dat elk paard anders reageert. Vooral,kijken naar je paard. Ik staarde mij ook blind op de bloeduitslag. En zat te sukkelen met mijn paard omdat ze op te hoge dosis stond . Wat ze volgens de bloeduitslag moest hebben van dosis. Dankzij ohjajaho hier in het topic drong het tot mij door dat ik naar mijn,paard moest kijken. Dankzij haar ervaringen en raad heb ik nu een,stabiel paard in plaats van een,paard dat steeds stond te kwakkelen met haar gezondheid.

Daarom is dit topic zo goed voor iedereen met een,cushing paard. Hier vind je de ervaringen terug van mensen met een ppid paard. Ervaringen die de meeste da's missen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:35

timokyana schreef:
Ik kom hier ook om het hoekje kijken, mijn merrie is vandaag geprikt op cushing, hopelijk snel de uitslag. Ze is 8 en heeft wat vage klachten. Sloom/ lusteloos en een bolle opgeblazen buik. Met ernstig overgewicht bij mij gekomen en in eerste instantie goed afgevallen. Echter nu lijkt het net of zij een skippybal heeft ingeslikt ondanks dat haar ribben/rug te voelen zijn. Ze is niet voorwaarts meer en sluit zich wat af.

hmmm dat zou toch wel ronduit k.t zijn zeg Rebecca !

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:58

Fabster schreef:
Ik moet zeggen dat het met mijn Leo wel goed gaat op zijn kwart pilletje. Hij heeft er weer zin in. Komt weer naar me toe als ik plannen heb om wat te doen, ipv dat hij weg loopt. Komt weer aan in gewicht (maar dat doet hij eigenlijk altijd richting de winter, om vervolgens in de lente weer af te vallen %) ). Dus ik ga binnenkort maar weer eens een buitenritje met hem doen. Eens kijken hoe dat gaat.

Hoe groot is Leo?
Ik vraag t omdat mijn Dizzy 250 kilo weegt en 1/2 tablet door da geadviseerd wordt (maar ik naar 1/4e wil;-)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:12

Mn paard is nu al twee keer in een kleine maand tijd behoorlijk kattig tegen me geweest. Ik heb haar al vele jaren en dat heeft ze nog nooit gedaan. Van dat echte chagrijnige merrie gedrag laat ze zien. Het zijn hele korte momenten, daarna is ze weer gewoon haar vriendelijke zelf. Waar zou dat in kunnen zitten, de cushing of de prascend? Iemand een idee?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:46

Sleeper schreef:
Mn paard is nu al twee keer in een kleine maand tijd behoorlijk kattig tegen me geweest. Ik heb haar al vele jaren en dat heeft ze nog nooit gedaan. Van dat echte chagrijnige merrie gedrag laat ze zien. Het zijn hele korte momenten, daarna is ze weer gewoon haar vriendelijke zelf. Waar zou dat in kunnen zitten, de cushing of de prascend? Iemand een idee?

Hoelang geef je de medicatie? De eerste maanden,kan dit normaal zijn. Daarna wordt dat terug beter.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:04

Dizzy schreef:
Fabster schreef:

Hoe groot is Leo?
Ik vraag t omdat mijn Dizzy 250 kilo weegt en 1/2 tablet door da geadviseerd wordt (maar ik naar 1/4e wil;-)

Leo is mijn fjord. 1,37 m en 400 kg ofzo? Mss ga ik nog wel naar 1/2. Weet ik nog niet. Voorlopig vind ik m even goed zo.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:55

llora schreef:
Sleeper schreef:

Hoelang geef je de medicatie? De eerste maanden,kan dit normaal zijn. Daarna wordt dat terug beter.

Sinds begin juli. Maar heel erg lopen zoeken naar de goede dosering en met dit gedrag vraag ik me af of ze nu wel goed staat. Alhoewel ze het verder met deze dosering het beste doet in vergelijking met alle andere doseringen. Lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:18

Wellicht heeft het met de SR te maken Sleeper?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:40

Sleeper schreef:
Sinds begin juli. Maar heel erg lopen zoeken naar de goede dosering en met dit gedrag vraag ik me af of ze nu wel goed staat. Alhoewel ze het verder met deze dosering het beste doet in vergelijking met alle andere doseringen. Lastig.

Dus 3 maanden geef je medicatie? Wat de dierenarts hier zei is dat je een verhoging of verlaging van de medicatie minimaal 6-8 weken de tijd moet geven voordat je het volledige effect van de medicatie gaat zien. Dus als je in die 3 maanden meerdere keren van dosering bent veranderd (wat ik opmaak uit het lopen zoeken naar de goede dosering), moet je het misschien nog even wat langer afwachten. Misschien zijn de veranderingen in gedrag bijwerkingen van de startfase waar je nog steeds in zit.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:32

Meert schreef:
Sleeper schreef:

Dus 3 maanden geef je medicatie? Wat de dierenarts hier zei is dat je een verhoging of verlaging van de medicatie minimaal 6-8 weken de tijd moet geven voordat je het volledige effect van de medicatie gaat zien. Dus als je in die 3 maanden meerdere keren van dosering bent veranderd (wat ik opmaak uit het lopen zoeken naar de goede dosering), moet je het misschien nog even wat langer afwachten. Misschien zijn de veranderingen in gedrag bijwerkingen van de startfase waar je nog steeds in zit.

Tja, die weken die een da geeft zegt mij niet zoveel. Mijn paard staat na elke verandering na een paar dagen veel slechter of veel beter erbij. Ik kan als het slechter gaat echt niet 6 weken wachten totdat het misschien anders wordt. Dan zou ik nu mijn paard niet meer hebben. Hebben meer mensen dat niet? Dat je al binnen een paar dagen een verandering ziet? Overigens heeft elke da een andere mening over wat ik moet doen met de prascend. Eentje zegt stoppen, de andere een halve pil en weer een de andere zegt op 1 pil houden. Terwijl ze op 1 pil echt geen paardwaardig leven kan leiden (zelfde praktijk, verschillende dierenartsen)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:42

Kan van de prascend komen, Sleeper, maar als het bij wat chagerijnig gedrag blijft zou ik even volhouden op deze dosis. Mijn merrie was in het eerste jaar ook veel gevoeliger met haar stemmingen en ook veel pietluttiger met eten wat ze wel of niet luste (was altijd een alles-eter). We zijn nu (precies) 2 jaar bezig en ze is nu veel meer zichzelf weer.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:47

Geef het tijd sleeper. Onderschat die medicatie niet. Komt goed. Als ze het niet goed doet op een,pil probeer dan drie vierde. Dat gaat bij mijn,merrie ook beter dan een,hele pil. Hoewel ze volgens de bloeduitslag een,hele moet hebben.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:52

Waratje schreef:
Kan van de prascend komen, Sleeper, maar als het bij wat chagerijnig gedrag blijft zou ik even volhouden op deze dosis. Mijn merrie was in het eerste jaar ook veel gevoeliger met haar stemmingen en ook veel pietluttiger met eten wat ze wel of niet luste (was altijd een alles-eter). We zijn nu (precies) 2 jaar bezig en ze is nu veel meer zichzelf weer.

Gelukkig is dit inderdaad geen reden om de dosering aan te passen (vergeleken met wat we al doorstaan hebben door de cushing is dit niks) Maar zat me af te vragen waar dit aan ligt. Soms staar je je blind op je paard en heb je even een objectieve mening nodig. En die zijn hier gelukkig te vinden! :) Dat eten ken ik ook, ik had ook een vuilnisbakkie en dat is ze nu echt niet meer. Vrees dat mijn paard en ik samen geen twee jaar meer hebben maar we genieten van wat er nu is.

@Ilora, 3/4 heb ik al geprobeerd. Ook dat was geen succes. Ze staat nu op een halve en ik verander daar niks aan. Ze heeft het door de prascend zwaarder gehad dan nodig was geweest. Dank je wel voor het meedenken! Altijd prettig