Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tyrcanol schreef:vanaf welke leeftijd zijn jullie met Seniores begonnen?
Mijn merrie is nu 17 en eigenlijk nog altijd eerder te dik dan te mager.
Ze krijgt 4 kg voordroog op een dag, smiddags zemelen met lijnzaad en een halve kg fibre force, schepje gluco balance, haar halve prascend pil en afhankelijk van of ze heeft gewerkt (dus veel gezweet) elektrolyt een schepje.
Pony is IR en heeft dus PPID. Vrijdag wordt er weer bloed getrokken om te kijken hoe ze er voor staat.
Haar vacht is nu alweer enorm teddy dus dat zal wederom scheren worden.
Hoe merken jullie trouwens dat je paard depressief is?
Mijn dame is wel ontzettend nukkig, vooral met voeren dan zelfs tegen het agressieve aan.
Echter als we eenmaal aan het rijden zijn staan haar oortjes er toch wel mooi op.
Vind het wel lastig hoor met die nukken, want wanneer bepaal je nu is het genoeg?
IngridM schreef:Klinkt goed Dizzy!
Waarom was je tijdelijk gestopt?
timokyana schreef:Ik kom hier ook om het hoekje kijken, mijn merrie is vandaag geprikt op cushing, hopelijk snel de uitslag. Ze is 8 en heeft wat vage klachten. Sloom/ lusteloos en een bolle opgeblazen buik. Met ernstig overgewicht bij mij gekomen en in eerste instantie goed afgevallen. Echter nu lijkt het net of zij een skippybal heeft ingeslikt ondanks dat haar ribben/rug te voelen zijn. Ze is niet voorwaarts meer en sluit zich wat af.
Fabster schreef:Ik moet zeggen dat het met mijn Leo wel goed gaat op zijn kwart pilletje. Hij heeft er weer zin in. Komt weer naar me toe als ik plannen heb om wat te doen, ipv dat hij weg loopt. Komt weer aan in gewicht (maar dat doet hij eigenlijk altijd richting de winter, om vervolgens in de lente weer af te vallen). Dus ik ga binnenkort maar weer eens een buitenritje met hem doen. Eens kijken hoe dat gaat.
Sleeper schreef:Mn paard is nu al twee keer in een kleine maand tijd behoorlijk kattig tegen me geweest. Ik heb haar al vele jaren en dat heeft ze nog nooit gedaan. Van dat echte chagrijnige merrie gedrag laat ze zien. Het zijn hele korte momenten, daarna is ze weer gewoon haar vriendelijke zelf. Waar zou dat in kunnen zitten, de cushing of de prascend? Iemand een idee?
Dizzy schreef:Fabster schreef:Ik moet zeggen dat het met mijn Leo wel goed gaat op zijn kwart pilletje. Hij heeft er weer zin in. Komt weer naar me toe als ik plannen heb om wat te doen, ipv dat hij weg loopt. Komt weer aan in gewicht (maar dat doet hij eigenlijk altijd richting de winter, om vervolgens in de lente weer af te vallen). Dus ik ga binnenkort maar weer eens een buitenritje met hem doen. Eens kijken hoe dat gaat.
Hoe groot is Leo?
Ik vraag t omdat mijn Dizzy 250 kilo weegt en 1/2 tablet door da geadviseerd wordt (maar ik naar 1/4e wil;-)
llora schreef:Sleeper schreef:Mn paard is nu al twee keer in een kleine maand tijd behoorlijk kattig tegen me geweest. Ik heb haar al vele jaren en dat heeft ze nog nooit gedaan. Van dat echte chagrijnige merrie gedrag laat ze zien. Het zijn hele korte momenten, daarna is ze weer gewoon haar vriendelijke zelf. Waar zou dat in kunnen zitten, de cushing of de prascend? Iemand een idee?
Hoelang geef je de medicatie? De eerste maanden,kan dit normaal zijn. Daarna wordt dat terug beter.
Sleeper schreef:Sinds begin juli. Maar heel erg lopen zoeken naar de goede dosering en met dit gedrag vraag ik me af of ze nu wel goed staat. Alhoewel ze het verder met deze dosering het beste doet in vergelijking met alle andere doseringen. Lastig.
Meert schreef:Sleeper schreef:Sinds begin juli. Maar heel erg lopen zoeken naar de goede dosering en met dit gedrag vraag ik me af of ze nu wel goed staat. Alhoewel ze het verder met deze dosering het beste doet in vergelijking met alle andere doseringen. Lastig.
Dus 3 maanden geef je medicatie? Wat de dierenarts hier zei is dat je een verhoging of verlaging van de medicatie minimaal 6-8 weken de tijd moet geven voordat je het volledige effect van de medicatie gaat zien. Dus als je in die 3 maanden meerdere keren van dosering bent veranderd (wat ik opmaak uit het lopen zoeken naar de goede dosering), moet je het misschien nog even wat langer afwachten. Misschien zijn de veranderingen in gedrag bijwerkingen van de startfase waar je nog steeds in zit.
Waratje schreef:Kan van de prascend komen, Sleeper, maar als het bij wat chagerijnig gedrag blijft zou ik even volhouden op deze dosis. Mijn merrie was in het eerste jaar ook veel gevoeliger met haar stemmingen en ook veel pietluttiger met eten wat ze wel of niet luste (was altijd een alles-eter). We zijn nu (precies) 2 jaar bezig en ze is nu veel meer zichzelf weer.