[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:13

Ik heb nu ook speedibeet in huis incl. de starterskit. Zo meteen eens kijken of ze het lusten.

edit: een groot succes *\o/* het leek alsof ze de hele dag nog niets hadden gehad, zo vielen ze er op aan!

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:30

Illo eet nu een paar dagen heel slecht zijn hooi. Het hooi is van goede kwaliteit maar hij vind het niet lekker. Zijn stro en lucerne en de rest eet hij wel goed. Kan helaas ook geen ander hooi geven omdat ik op een grote pensionstal sta waar het hooi groot ingekocht wordt.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 09:39

Focussed schreef:
Eh gewone stress is wat anders dan oxidatieve stress he :D
;) :P

Vergeet niet dat het principe "baadt het niet dan schaadt het niet" niet opgaat bij antioxidanten. Een groot aantal antioxidanten zijn namelijk ook kankerverwerwekkend, sommige al bij een vrij lage dosis.

yep , sorry , liet me weer even gaan...beetje last van beroepsdeformatie , en de daarbij behoordende stress :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:31

Batlow schreef:
Pfff gelukkig niet de enige. Hoop dat hij over een tijd ook weer gewoon gaan eten. Nu bieden we elke dag pavo complete aan. Ene keer eet hij het wel, andere keer niet en andere keer maar klein beetje. Handje brok in de ochtend met het tabletje gaat er altijd wel in

Ik had was ook onwijs bang voor het niet eten. Mijn paard heeft moeite met zijn hooi, dus krijgt al een paar jaar Senior Priores als hoofdmaal. Daarbij is hij eerder dun dan dik, dus kilo's afvallen door niet te eten was echt een grote NO GO.

Gelukkig is dat bij hem redelijk gegaan. Hij liet wel wat van zijn eten staan en at duidelijk met tegenzin. Door alle andere bijwerkingen ben ik terug gegaan in de dosis Prascend en toen kwam de eetlust weer gauw terug. Ik heb nu pas sinds een paar weken weer opgebouwd naar 1 pil (vanaf een halve pil waar hij een tijd lang op is blijven staan). Het opbouwen is nu probleemloos verlopen. Niets geen last ergens van.

Ik denk dat het heel belangrijk is om goed naar je eigen paard te blijven kijken. Zolang ze nog wel voldoende binnen krijgen of al (te) goed op gewicht zijn zou ik me waarschijnlijk minder druk maken en denken dat het wel weer aantrekt na een paar weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 11:52

Wat is oxidatieve stress nou eigenlijk? Want nou wil ik niet banketstaaf doen hoor, maar volgens mij krijg je van de gewone stressvariant net zo gemakkelijk maagzweren en allerhande andere kwalen, ik dacht altijd dat elke vorm van stress 'killing' is voor mens en dier...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 11:58

Het woord "stress" in oxidatieve stress is niet zoals in normaal taalgebruik.

Oxidatieve stress is (even simpel gezegd) actieve zuurstofverbindingen (van daar oxidatief-->oxygen/zuurstof) die cellen beschadigen inclusief het DNA. Dit proces is een "noodzakelijk kwaad" aangezien je de zuurstof nodig hebt om je cellen gezond te houden terwijl de stofwisseling ervan dus zorgt voor oxidatieve stress en cellen weer beschadigd.

Edit : bokt werkte niet mee :D
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 25-12-13 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:00

ohjajoh6 schreef:
Wat is oxidatieve stress nou eigenlijk? Want nou wil ik niet banketstaaf doen hoor, maar volgens mij krijg je van de gewone stressvariant net zo gemakkelijk maagzweren en allerhande andere kwalen, ik dacht altijd dat elke vorm van stress 'killing' is voor mens en dier...

Er staat vrij veel op het internet hierover. bv:
http://www.abcgezondheid.nl/nl/keyword/ ... ve_stress/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:02

Trouwens, even off topic, maar eh; Fijne Feestdagen voor jullie allemaal!!
Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:22

Ohjajoh6, wat een leuke kerstkaart! Heeft het paard op de foto Cushing?

Weet iemand wat een Shet per dag aan die Speedibeet mag hebben? Ik begreep van de site dat een paard 200 gr. mag per dag? Zou een Shet dan 100 gr. mogen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:25

singasong schreef:

Weet iemand wat een Shet per dag aan die Speedibeet mag hebben? Ik begreep van de site dat een paard 200 gr. mag per dag? Zou een Shet dan 100 gr. mogen?

Hahaha, mag het niet hopen voor hem/haar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:45

singasong schreef:

Hoe kom je erbij dat een paard 200 gram per dag mag hebben?
Dit is het advies:

Als extraatje naast je normale rantsoen: 25 gr SpeediBeet / 100 kg lichaamsgewicht paard/pony
Als vast onderdeel van je dagelijkse rantsoen: 30-50 gr SpeediBeet / 100 kg lichaamsgewicht

Begin je voor het eerst met Pavo SpeediBeet, introduceer het geleidelijk en begin met mengen door je normale voer.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:17

JP, dat begreep ik uit het filmpje op hun site.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:19

hele domme vraag...is dat gewicht geweekt of droog.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:23

Ik denk zelf, wat me logischer lijkt, 25 gram droog

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:32

Ik denk dat het wel klopt singasong..
Als en paard 30-50Gr per 100kg mag, dan mag een paard van 500kg 150-250 Gr.
Dus afhankelijk van het gewicht van jouw shet zou ie mogelijk best bijna 100Gr mogen.

Het is droog gewicht geerke :j

Van de Pavo site:
Wij adviseren verschillende hoeveelheden voor verschillende toepassingen.
Als extraatje naast je normale rantsoen: 25 gr SpeediBeet / 100 kg lichaamsgewicht paard/pony
Als vast onderdeel van je dagelijkse rantsoen: 30-50 gr SpeediBeet / 100 kg lichaamsgewicht
Als gedeeltelijke ruwvoervervanger (bijv senioren) 400 gr SpeediBeet / 100 kg lichaamsgewicht

De verdunning staat er ook:
Veel mensen maken bij het aanmaken van SpeediBeet een denkfout. We adviseren SpeediBeet aan te maken in de verhouding 1 : 5, oftewel 1 kg SpeediBeet met 5 liter water. Echter in de praktijk denken mensen dat je dan 1 voerschep met SpeediBeet aanmaakt met 5 voerscheppen gevuld met water. Als je dat doet, krijg je een zeer nat mengsel (het water blijft erop staan). 
Hoe komt dat?
1 voerschep SpeediBeet = 760 gram
1 voerschep water = 1,5 liter
Dus 1 voerschep SpeediBeet (760 gram) ten opzichte van 5 scheppen water (7,5 liter water) is een verhouding van bijna 1 op 10. 1 voerschep SpeediBeet moet je dus laten weken met 5 * 760 gram = 3,8 liter water, en dat zijn 2,5 voerschep water (en geen 5!!)
Als je 1 voerschep SpeediBeet aanmaakt met 2,5 voerschep water krijg een wat ruller product, die niet/nauwelijks meer uitzet. Uiteraard kun je voor de veiligheid nog wel wat extra water toevoegen.
1 voerschep SpeediBeet + 3 (of zelfs 4 voerscheppen) water is dus prima. Meer water toevoegen is niet nodig.

Laatst bijgewerkt door IMJ op 25-12-13 14:36, in het totaal 2 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:35

Dom dat ik niet gewoon even op de zak heb gekeken :o en daar staat dit op

Afbeelding

Even uitgaande van géén gras. Ze komen trouwens ook niet aan zo veel hooi als wat hier staat.
Mogen ze dus nog meer dan ik al dacht per dag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:38

wat er op die zak staat ,als je dat voert zit je vrij hoog in het calcium.Is niet goed.
Ik mis de evt. aanvulling met wat zemelen?Je krijgt echt een scheve balans zo.Of ben ik nu gek?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:41

Geen verstand van!
Als het zo is zullen vast meer mensen het zich afvragen en is het vast te vinden op Google!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:45

Dit staat op de site speedibeet.nl

Citaat:
Op de declaratie van Pavo SpeediBeet zie je dat er 0,7% calium inzit en 0,1% fosfor.Dit geeft een Ca/P verhouding van 0,7 / 0,1 = 7. Dat is een erg hoog getal. Bij paarden moet nl de verhouding Ca / P in het totale rantsoen tussen de 1,5 en 2,5 te liggen. Als je dus heel erg veel SpeediBeet zou geven, moet je gaan oppassen met de Ca/P verhouding.

Stukje uitleg
Uitgangspunt: normale rantsoenen met ruwvoer m.b.t. calcium/fosfor verhouding:

De gemiddelde gehaltes van calcium en fosfor in hooi en kuil liggen rond de 0,50% calcium en 0,27% fosfor (in de droge stof). Dit geeft een Ca / P verhouding van (0,50 / 0,27 = ) 1,85. Bij een opname van 9 kg aan droge stof, zal een paard dus dagelijks 45 gram calcium en 24 gram fosfor binnen krijgen. De ideale verhouding ligt bij paarden tussen 1,5 : 1 en 2,5 : 1.

Voeg je wat krachtvoer toe aan een dit (gemiddelde) hooi, voorbeeld 2 kilo Pavo Nature’s Best, wordt de verhouding iets ruimer -> 1,95.

Voeg je ook nog wat SpeediBeet toe (500 gram per dag) wordt de verhouding nog iets ruimer -> 2,03

Voeg je véél Speedibeet toe (2500 gram per dag), en verlaag je het ruwvoer met 2500 gram (wat bij deze hoeveelheid natuurlijk nodig is), dan schiet de Ca/P verhouding omhoog naar 2,40.

Zou je nog veel meer SpeediBeet aan het paarden rantsoen toevoegen, loop je risico dat de verhouding over de 2,5 stijgt, en dan worden de rantsoenen te Calcium rijk.

Advies
Bovenstaande voorbeeld gaat uit van gemiddeld hooi /kuil. Heb je hooi / kuil wat een wat hogere Ca/P verhouding heeft, zal het effect van toevoegen van SpeediBeet aan de rantsoenen toch ongeveer vergelijkbaar blijven. Dus het effect van 500 gram SpeediBeet per dag is een verhoging van 0,08 punt in de Ca / P verhouding (effect is dus klein), en het toevoegen van 2500 gram verhoogt de verhouding met 0,45 (behoorlijk effect).

Vandaar dat we tot max 2500 gram SpeediBeet per dag adviseren, als we niets weten van het hooi wat gevoerd wordt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:20

2,5 kilo, neem aan dan geweekt?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:52

Nee, droog gewicht ( dan gebruik je het als gedeeltelijke hooivervanger)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:01

Aha, dus dat is voor een paard wat verder bijna niks aan voer krijgt? Soort van onderhoud? Zijn redelijk wat scheppen dan!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:03

Jannepauli schreef:
Nee, droog gewicht ( dan gebruik je het als gedeeltelijke hooivervanger)

Ik snap alleen niet dat ze er dan daarnaast ook lucerne ( en dus nog meer calcium ) bij adviseren ?! Van dodson&horrell hebben ze een soortgelijk advies als hooi vervanging ( noemen ze hay in a bucket ) 1/3 deel pulp, 1/3 deel lucerne en dan 1/3 deel high fibre cubes. Dat is dan toch ook veel te hoog in calcium ???

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:29

Batlow schreef:
Aha, dus dat is voor een paard wat verder bijna niks aan voer krijgt? Soort van onderhoud? Zijn redelijk wat scheppen dan!

Citaat:
Voeg je véél Speedibeet toe (2500 gram per dag), en verlaag je het ruwvoer met 2500 gram (wat bij deze hoeveelheid natuurlijk nodig is), dan schiet de Ca/P verhouding omhoog naar 2,40.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:37