Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:32

Suzanne F. schreef:
Maar het is heel moeilijk om een prachtige jonge merrie te laten inslapen. Zeker als ze zo nog blij op de wei loopt.

Dat is ook vreselijk lastig, maar gelukkig heeft een dier een ander besef van tijd en toekomst dan wij. Of je haar nu laat gaan of volgend jaar maakt in die zin 'niet uit'. Ze zal terug gaan vallen in bespiering waardoor haar rug het lastiger gaat krijgen. En uiteindelijk kan je haar beter laten gaan terwijl ze nog vrolijk en 'goed' is dan af te wachten tot ze pijn heeft. Dat heeft ze niet verdiend.

Mar 't voelt tegenstrijdig inderdaad.

Mijn paard blijft ook bij mij. Hij gaat niet weg als weidemaatje of recreatiepaard. Als ik er niet meer voor kan zorgen laat ik hem uiteindelijk ook gaan. Paard is te mooi, te braaf. ik durf er niet op te vertrouwen dat hij niet in de handel terecht komt. Ook als hij na een eventuele operatie wel goed uit de revalidatie mag komen dan nog. Voorlopig is het plan dat hij 30 gaat worden bij me ;-)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:54

Suzanne, ik snap je volkomen. Ik zou het ook niet kunnen om mijn paard(je) naar een ander te doen. Je weet inderdaad nooit wat die er weer mee gaat doen en wat als die ander er opeens geen geld meer voor heeft om er voor te zorgen?
Wat Collie ook zegt: een paard heeft geen besef van toekomst en het is naar mijn idee ook beter om een paard als het nog "goed" is te laten gaan dan te wachten tot het echt last heeft.

Urielle, ik heb een pdf met foto's en beschrijving, gekregen van de DA in Wassenaar, als je me je mailadres pbt kan ik je die toesturen. Ik weet nog wel iets heel anders dat hem misschien tot ontspanning kan brengen, het klinkt echt heel gek, maar bij Elvee heb ik daar denk ik de laatste maanden nog het meest mee bereikt: Surefoot van Wendy Murdoch, zie http://www.murdochmethod.com/sure-foot- ... y-program/ . Het is wel jammer dat je zover uit de buurt zit, anders had ik je er eens mee kunnen helpen om te zien of die van jou er ook baat bij heeft. En anders toch de meso-therapie nog overwegen, dat kan het gespannen cirkeltje ook misschien doorbreken.

Anoniem

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:13

Een lesklant van mij heeft haar 4-jarige tinkermerrie vorige week ook in laten slapen. Pony had spat in beide achterbenen, op meerdere plekken artrose in de voorbenen, ks in 3 vd 5 lendewervels en we denken dat er nog wel meer aan de hand was. Maar deze delen zijn op de foto gezet.
De merrie ziet er van buiten gezond uit, oogt vrolijk, maar was van binnen gewoon kapot. Dat merkte je ook heel erg in het gedrag, zowel in de omgang als in de kudde(stond de laatste maand alleen nog maar buiten de kudde). Pony was ook wel licht kreupel trouwens. Maar hoe lang wil je weachten todat ze goed kreupel is? Einde verhaal was het sowieso.
Waarom ik dit deel, is eerder om jullie te vragen, wanneer is het genoeg? Hoeveel pijn en ongemak moet je zien voordat het genoeg is?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:24

Ik geef je gelijk Suzanne. Straks kom je haar over twee jaar tegen op concours. Zonde voor het dier.

Jet ik ben urielle@bokt.nl
Dan komt het op mijn mail uit.

Dat is idd lastig Jolien. Ik heb ook gezegd: Ik wou dat hij zijn been gebroken had. Dat is verschrikkelijk maar het is duidelijk klaar. Nu moet ik gaan bepalen wat ik mijn paard 'gun'. Die beslissing is zo oneerlijk!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:26

Ben het helemaal met je eens Joolien, maar heb aan de andere ook zoiets van; ik wil alles geprobeerd hebben voordat het genoeg is. Straks was er wel een behandeling die een grote kans van slagen had. Dan sla ik mezelf echt voor m'n hoofd. Nu leeft mijn paard met ogenschijnlijk weinig pijn, maar ik overweeg toch om de operatie te laten doen.

Ik ga vrijdag voor een second opinion naar Bodegraven. Ik ben absoluut niet meer tevreden over Utrecht. Zij vermoeden nog steeds dat de kreupelheid wordt veroorzaakt door een losstaande blessure in de ondervoet. Om dat zeker te weten hebben we toen de voet opnieuw uitverdoofd. Jammer genoeg gingen ze net op het moment van monsteren een ander paard op de monsterbaan voordraven waardoor mijn arabier z'n showstandje aanzette en in dat standje laat ie sowieso geen kreupelheid zien. Ja de DA was erg te spreken over het positieve resultaat van het uitverdoven. DUH..... :\ Scannen zou geen zin in hebben want daar zou men te weinig op zien. Ze bleven maar doorhameren op een MRI wat 1. veel te duur is en 2. wil ik het risico niet lopen met de narcose etc. Advies was een half jaar volledig rust geven. Op mijn verzoek is er toen nog wel een echo gemaakt van de ondervoeten en hier was inderdaad niets opvallends op te zien. Na deze echo adviseerde de DA mij om gewoon maar te gaan rijden en rustiger aan te doen als het minder goed zou gaan :? Uhhhh, oke? Je adviseerde vorige week nog volledig rust te geven? _-:(

Dus mijn vertrouwen in Utrecht is gevlogen. Ik heb nog steeds het idee dat de kreupelheid uit de rug komt. Ik heb hem sinds het laatste bezoek aan Utrecht (+/- 7 weken geleden) alleen maar gestapt en sinds drie dagen weer wat aan het draven om hem voor te bereiden op vrijdag. Zowel onder het zadel als aan de longe. We zijn veel bezig geweest met zijgangen/schouderbinnen/travers/etc en dat heeft hem een stuk sterker en rechter gemaakt waardoor hij nu sinds drie dagen rad loopt aan de longe in draf! Ik ben dus heel benieuwd wat vrijdag gaat brengen.

Gekke was alleen dat je natuurlijk een aanvraag moet indienen bij de verzekering voor een second opinion. Dan worden alle stukken nogmaals beoordeelt door de veterinair adviseur. In Utrecht kreeg ik te horen dat mijn paard klasse 2/3 heeft (wat ik redelijk hoog vond als ik zijn foto's vergelijk met een klasse 3 zoals ik die op internet vind) en de veterinair adviseur constateerde klasse 3/4 :wow: Ik heb eerder in dit topic foto's geplaatst, en dit noem ik nou echt geen klasse 3/4 of ik ben ik gekke Henkie? Uiteraard is mijn verzoek ook afgekeurd :Y)

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:35

Urielle schreef:
Ik heb ook gezegd: Ik wou dat hij zijn been gebroken had. Dat is verschrikkelijk maar het is duidelijk klaar. Nu moet ik gaan bepalen wat ik mijn paard 'gun'. Die beslissing is zo oneerlijk!

Heel herkenbaar. Heb ik met die van mij ook.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:51

Joolien schreef:
Waarom ik dit deel, is eerder om jullie te vragen, wanneer is het genoeg? Hoeveel pijn en ongemak moet je zien voordat het genoeg is?

Ik ben daar vrij rationeel in geloof ik. Ik heb geen signalen nodig van het paard, moet het alleen verstandelijk in m'n hoofd op een rijtje hebben. Als opties op verbetering zijn uitgesloten zou ik hem een paar weekjes weide geven voor mijn eigen gevoel/gemoedsrust, maar inderdaad niet wachten tot het onbelast pijn heeft. Dan ben je i.m.o. al te laat

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:20

Urielle schreef:
Ik heb ook gezegd: Ik wou dat hij zijn been gebroken had. Dat is verschrikkelijk maar het is duidelijk klaar. Nu moet ik gaan bepalen wat ik mijn paard 'gun'. Die beslissing is zo oneerlijk!

Dit denk ik ook vaak. Ik denk zelfs wel eens (heel laf eigenlijk); ik hoop dat ik haar 's ochtends ineens dood in de wei vind, dan hoef ik die beslissing niet te maken. :o

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:56

Begrijpelijk hoor, het voelt zo idioot wrang om over zoiets te moeten beslissen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:19

Urielle, je hebt mail ;) .

Ik ben in dit geval blij dat Elvee er nog is en dat het zo goed gaat. Hoe het blijft gaan is natuurlijk niets van te zeggen, maar voor alsnog gaat het gelukkig beter dan ooit. Ik heb wel mijn verwachtingen bijgesteld hoor, maar als ik vergelijk met mijn vorige paard is Elvee nu al makkelijker dan die was toen ik die anderhalf jaar had...
Maar ook ik heb altijd gezegd dat ik liever iets had met mijn paard dat heel duidelijk einde verhaal was dan dat het gaat kwakkelen.

Nicky, heel veel succes in Bodegraven! Ik hoop voor je dat er duidelijkheid komt in de ernst van het hele plaatje. Ik kan me voorstellen dat je vertrouwen in Utrecht aardig tot het nulpunt gedaald is.

Jolien, het is best lastig uit te maken wanneer genoeg genoeg is vind ik. Mijn eerste paard kreeg op 17-jarige leeftijd koliek en dat was zo heftig dat ze naar de noodslachting is gegaan ( gek nu, maar in die tijd ging dat zo). Ik was blij dat ze niet was gaan zeuren met onregelmatigheden, hoewel ik natuurlijk erg verdrietig was dat ze er niet meer was. Het paard dat ik daarna had heb ik twee jaar van een goede oude dag voorzien, die bleek een tumor in het zeefbeen in een bijholte van haar neus te hebben, ze was weer net zo sjaggie als ze op de manege was voordat ik haar overnam, ook een duidelijk verhaal. Mijn derde ( en vorige) paard was 19, ze had al een jaar getobd met twee peesblessures en toen bleek dat ze nog een derde peesblessure had die niet meer genas. Aanhechting van de tussenpees net onder de voorknie, zodra ze naar de slacht kon heb ik haar weggebracht ( ze was verzekerd...). Dat heeft na de diagnose en afkeuring nog een dag of tien geduurd. De kans was groot dat ze bij een gekke beweging in het land de pees zou afscheuren en dan... Ze draafde en galoppeerde nog wel in het land, sprong nog greppeltjes, maar met afremmen zag je dat ze dat been naar voren stak en toch ontlastte. Ik vond dat het de juiste tijd was voor haar om te gaan...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:24

Herken jullie gevoel wel. Al gaf het mij ook opluchting toen ik mijn merrie had laten gaan. Ze was in de zomer het beste. En beter zou het niet meer worden. Het zat te diep in haar rug om te behandelen, dus ik had geen opties. Ze is op haar eigen wei gegaan, net voor het slecht weer werd. Stond op flinke dosis pijnstillers, zodat ze de laatste periode pijnvrij was.
Maar zolang het kan en je een paardje met rugproblemen zo goed mogelijk wilt houden is in beweging houden voor de spieren inderdaad het allerbelangrijkste.

Nicky, apart zo van Utrecht die tegenstrijdige adviezen.
Ik heb toentertijd voor Bodegraven gekozen vanwege de afstand, anders waren ze niet mijn eerste keus. Maar nu wel heel tevreden, dus bij problemen met mijn ruin ook weer naar Bodegraven.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:04

Joolien schreef:
Een lesklant van mij heeft haar 4-jarige tinkermerrie vorige week ook in laten slapen. Pony had spat in beide achterbenen, op meerdere plekken artrose in de voorbenen, ks in 3 vd 5 lendewervels en we denken dat er nog wel meer aan de hand was. Maar deze delen zijn op de foto gezet.
De merrie ziet er van buiten gezond uit, oogt vrolijk, maar was van binnen gewoon kapot. Dat merkte je ook heel erg in het gedrag, zowel in de omgang als in de kudde(stond de laatste maand alleen nog maar buiten de kudde). Pony was ook wel licht kreupel trouwens. Maar hoe lang wil je weachten todat ze goed kreupel is? Einde verhaal was het sowieso.

Als ze uit de groep gegooid worden ben je eigenlijk al te laat wat mij betreft. Maar zolang ze zich als een normaal paard gedragen, klinisch goed zijn en zich laten rijden, kan je gewoon doorgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 17:28

R12312 schreef:
Joolien schreef:

Als ze uit de groep gegooid worden ben je eigenlijk al te laat wat mij betreft. Maar zolang ze zich als een normaal paard gedragen, klinisch goed zijn en zich laten rijden, kan je gewoon doorgaan.

Het buiten de groep staan was de laatste paar weken pas.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:34

voor de genen die de lood zwaren beslissing moeten maken. hun vriend laten inslapen. wij hebben het een jr geleden gedaan. ik moet zeggen ik heb het er nog steeds moeilijk mee het nieuw paardje is leuk maar niet dezelfde. wat mij wel echt veder geholpen heeft is een reading laten doen met mijn oude vriend die we hebben moeten laten gaan. er zijn echt bizarre dingen naar boven gekomen ze wiste zoveel herkenbaars te vertellen. en ondanks de ks had hij idd zoals wij dachten heeel veel plezier van het springen. en hij heeft vreden met ons besluid gehad. je kunt hier in geloven of niet maar de reading heeft mij rust gegeven. wilde het toch even zeggen ( o oliebol zit gewoon janken achter me computer again.)

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:46

Sterkte Kallie!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:06

Misschien hebben jullie advies....

Paard zit redelijk 'vast' hij lijkt vooral vast te houden in nek/kaak, overigens doet hij dat al lang. ook de tandarts heeft een waar gevecht gehad met hem omdat hij na een3e sedatief nog steeds alles op alles zette om tegen te werken met de mond, hij is zeer sterk in de kaak zei ze, nou dat klopt dus wel.

Met rijden doe ik wel eens als hij erg star is, een snoepje geven zodat hij echt gaat knabbelen, los laat en dan is hij dus soepel, ruim, etc. Da's natuurlijk geen trainingsmethode, maar meer om voor mezelf te 'toetsen' waar de stijfheid/starheid vandaan komt.

De echte starheid komt volgens de DA vooral vanuit het (scheve) bekken en de daarbij behorende scheefheid in spieren.

Op zich is dit alles best te ondervangen met veel loswerken en dat lukt uiteindelijk dan ook wel, maar laatste weken is hij meer star. Ik heb vooral buiten gereden (buitenritten) en ook daar goed letten op gelijke lichte druk op de teugels en ook afwisselen in linkergalop, rechtergalop, doorzitten, soms pasje wijken, etc. Dus nikst alleen sjokken, maar wel lange rechte lijnen rijden met ontspanning

ik twijfel nu of ik een Osteo laat komen. DA noemde juist dat de Osteo de spieren los maakt (die verzuurd zijn), maar dat daarmee er meer beweging/soepelheid ook komt die juist nadelig is voor de ruggenwervel (of iets in die trant) de ene DA zegt dat Osteo juist niet handig is, e andere weer wel.

Wat denken jullie? Is het juist contra of niet? ik ben eerlijk gezegd bang dat er juist schade ontstaat

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:42

Ik ben pro-osteopaat, vooral om secundaire blokkades die ontstaan door de KS te laten oplossen. Niet om aan de KS wervels te manipuleren.

Mijn osteo heeft ook de beschikking over de gemaakte RX foto's zodat ze precies weet waar de problemen zitten.
Ik zie de zorg om een paard met KS als een team van dierenarts, ruiter, instructeur, hoefsmid, zadelmaker, osteopaat en evt. de fysiotherapeut.
Nu moet ik erbij zeggen de de KS bij mijn paard zeer mild en we dat nooit gevonden hadden als ze geen dubbele peesblessure had en ik haar zeer grondig heb laten onderzoeken in een kliniek omdat ze zo'n vreemd kreupel beeld had waarbij ze wisselde van LV naar RV en soms ook naar RA.

KS bij mijn paard is ontstaan door een ongeluk met de trailer en de enige klacht die heeft/had van de KS is dat ze 's morgens zo stijf haar stal, met een afstapje van ca. 20 cm, uit kwam. Inmiddels heeft ze een andere stal zonder afstapje.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:54

tiwi1969 schreef:
Ik ben pro-osteopaat, vooral om secundaire blokkades die ontstaan door de KS te laten oplossen. Niet om aan de KS wervels te manipuleren.

Nee oke zo heb ik het inderdaad niet bekeken, stom van me. Hier heb ik wat aan. Goed idee idd om de röntgenfoto's ook aan haar te geven.

Thnx!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:40

Ik ben het daar helemaal mee eens hoor. Ik heb ook eens in de zoveel tijd een osteopaat of een chiropractor erbij om haar verder goed in haar lijf te houden. Verder doe ikzelf nog af en toe wat fysio-oefeningen met haar en we gaan met rijden steeds meer vooruit.
Collie, had je er een tandarts bij die ook DA is en is hij in de bloedbaan gesedeerd? Of met een pasta? Zelfs het feit dat hij door de sedatie heen breekt bij de tandarts geeft voor mij aan dat hij ergens daar in het hoofd-hals gebied toch wat problemen heeft. Dat werkt uiteindelijk door in het hele lichaam, dus ik zou daar zeker laten behandelen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:03

Ik vind bij ieder paard, gezond of niet gezond het de taak van instructeur, hoefsmid en veearts. Zelf heb ik een arts die chirurg is op paardengebied, maar ook chiropractor is. Ik bel haar meestal bij een probleem, ook voor lesklantjes. En ik heb vaker een osteo of chiro practor erbij gehaald, maar merkte nooit verschil, tot ik haar een keer liet komen. Positief dan.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:05

Hier om de 6 weken een behandeling van de chiro/osteopaat :j

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:09

__Nicky schreef:
Hier om de 6 weken een behandeling van de chiro/osteopaat :j

Oh, dat doe ik dan weer niet, 1 keer per jaar en mocht het nodig zijn vaker, maar mijn arts zegt altijd, zolang je ze in training hebt en houd, hoef ik niet vaak te komen.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:29

Verzekering heeft gebeld. Ze willen uitkeren maar dan minus de kosten van een scintigrafie. Plus dat het paard dan sowieso naar de slacht moet en niet als weidemaatje of fokmerrie door kan.

Waarom minus de kosten van een scinti. Omdat hun eigen veearts bij zijn stelling blijft dat het paard goed genoeg moet kunnen zijn om op te rijden met behandeling. Maar mijn vee arts zegt dat het paard niet goed genoeg gaat worden om te rijden.

Eigenlijk wil de verzekeraar dat ik verde ga onderzoeken. Maar de inspecteur zegt dat hij de dossierbehandelaar er van overtuigd heeft dat dit paard haar karakter ook niet mee heeft en behandeling waarschijnlijk niets gaat opleveren.

Ook vinden ze eigenlijk dat ze niet hoeven uitkeren omdat het paard terug had gemoeten naar de handelaar en omdat ik zelf niet aanwezig ben geweest bij de klinische keuring (door omstandigheden) maar omdat het paard gekeurd is door een zeer vooraanstaand arts geloven ze de keuring wel en krijg ik het voordeel van de twijfel. Anders hadden ze de verzekering gewoon ongeldig gemaakt per ingangsdatum.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:52

Abercrombie wat een gedoe!
Als ik dit soort verhalen lees ben ik altijd weer blij dat die van mij niet verzekerd is.
Veel succes met beslissen hoe je verder gaat

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:54

Vind het toch raar. Ze willen mijn paard juist de verzekering uit knikkeren en hebben geadviseerd hem af te keuren vanwege de kissing spines en (verbeterende) kreupelheid :?