Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:36

Lous schreef:
Zuid-Holland is nog helemaal niks officieels over gemeld. Dus paniekzaaierij om niks.

Vrij kort door de bocht na de berichten van bokkers uit eerste hand vind je niet?

montoya

wil de mensen die hun paard hebben verloren aan dit kl*tenvirus heel veel sterkte wensen .
de voor mensen die het virus op stal hebben duimen dat het goed afloopt.
en voor de mensen die toch op pad gaan succes en niet janken als het mis gaat denk eraan je hebt niet alleen je eigen paard er mee te pakken maar ook die van je stalgenoten

charlotte_L

Ik ben er toch echt niet blij mee dat er in onze stal toch nieuwe paarden blijven komen.. er staat nu ook een nieuwe naast die van mij..

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:37

Rtlnieuws meldt nog niets in de uitzending. Ze hadden wel een boeiend artikel over de Japanse oester 8)7

_Memphis_

Daar komt ook nog eens bij, dat heel veel clubleden thuis een bak hebben en hier nooit komen. En er alleen recreatieruitertjes rijden die nergens komen..

Pff wat is dit toch vreselijk allemaal, voor alle besmette stallen. :\

mamamier

kelz schreef:
ivy_power89 schreef:
maakt het verder uit, waar het eventueel besmet is?
Het algemene advies is thuis blijven, en niet onnodig op andere stallen komen.....

Gelderland en zuidholland, dat is een verschil van de ene kant naar het andere kant....
Dan is het probleem toch wel heel groot!

Gelderland zijn 3 bevestigte stallen.. de stal in zuid-holland is naar mijn weten nog niet bevestigt!

Klopt, want de uitslagen van die testen duren nu eenmaal even. Maar dat maakt voor de preventie geen verschil. Het kan zelfs nog wel maandag worden voordat de uitslagen bekend zijn.
Feit blijft dat er een doodziek paard was dat volgens het klinisch onderzoek van de dierenarts de neurologische vorm van Rhino had. Ziekteproces verliep zeer snel.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:38

montoya schreef:
en voor de mensen die toch op pad gaan succes en niet janken als het mis gaat denk eraan je hebt niet alleen je eigen paard er mee te pakken maar ook die van je stalgenoten

Gewoon thuisblijven dus.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:39

In ZH moet de uitslag van de test nog binnen komen. Maar het overleden paard had echt alle symthomen en de dierenarts is er behoorlijk zeker van dat het om rhino gaat. We moeten er dus wel vanuit gaan dat het daar om rhino gaat helaas en niet om een gerucht. Er is daar dus wel degelijk reden voor paniek. Arm dier en zo sneu voor de eigenaar...

Rumpleteaser

Niks rustig afwachten, wij hebben op onze stal extra maatregelen genomen om besmetting te voorkomen.
Better safe then sorry. Ik vind de berichten duidelijk genoeg!
Ze zijn van direct betrokkenen!

Sjolvir

Ben benieuwd wat bestuur verder besluit hier op de vereniging.

Ik sta niet op de vereniging zelf maar 10 minuten stappen verderop, geen bak, geen rijdbare wei o.i.d.
(polder is nog 1 grote blubberzooi).
Ze kunnen uiteraard na aflassen van de wedstrijd van morgen ook besluiten dat leden van buiten
niet meer mogen komen of met een bepaalde straal.

Net de vorstvakantie van de paarden voorbij, krijgen ze alweer vakantie.
Maar beter gezond paard op vakantie, dan geen paard.

Bellarose, snert dat ze geen idee hebben waar de besmetting vandaan komt.
Dat is toch wel iets wat ze meteen uit moeten zoeken.
En niet alleen de paarden contacten,
maar ook de mensen naar andere paarden en vervolgens weer bij jullie op stal contacten.
Maar neem aan dat daar al met man en macht over wordt nagedacht.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:40

Waar nog meer is het bekend, ik hoor en lees her en der ook Twente namelijk.. Weet iemand daar iets over? Mag per pb

kelz

"rustig" afwachten in de zin van op de uitslag of het definitief klopt dat het rhino is.

capriole

Lous schreef:
Zuid-Holland is nog helemaal niks officieels over gemeld. Dus paniekzaaierij om niks.

Misschien wel. Maar ik was bij de kliniek vandaag en de veearts (betreffende gebied) gaf aan dat t neurologische variant van Rhino was, dat ze t net door hadden gekregen.

Dat klinkt wat mij betreft als zekerheid em vooral voorzorgen nemen genoeg.

Baalde wel. Liet mijn paard op de trailer en vroeg t bij receptie. Daar omtkenden ze en zeiden ze dat t safe was paard uit te laden.

Vijf min later hoorde ik dit dus van de veearts. Stond ik daar, met zadelmaker en veearts en andere paarden. Niet blij mee.

_Memphis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:41

Jesser schreef:
Waar nog meer is het bekend, ik hoor en lees her en der ook Twente namelijk.. Weet iemand daar iets over? Mag per pb

Dit had ik ook ergens gelezen..

mamamier

kelz schreef:
Lous schreef:

idd eerst even ""rustig" afwachten nog.

Paniekzaaierij om niks? Er is daar vanmiddag een paard ingeslapen waarvan de dierenarts klinisch bevestigd heeft dat het om de neurologische vorm van Rhino gaat. Morgen of maandag uitslag van de testen.
Onze paarden staan er hemelsbreed een kilometer vandaan. Noem het maar niks!

En met "rustig afwachten"zouden we in ons geval veel schade mee aan kunnen richten. Wij moeten actie ondernemen en preventief gaan handelen. En in mijn ogen hoort waarschuwen daar ook bij.

Niobe

Jeses, wat gaat het ineens "hard" zeg, gatverdamme.. Sterkte aan iedereen die er dichtbij mee te maken heeft!

De pensionstal waar ik sta zit al 2 weken dicht. Gisteren hadden ze nog besloten weer "open" te gaan, maar dat is nu inmiddels weer ingetrokken. Onwijs terecht. Niet alleen omdat er heel veel paarden van hunzelf staan en pensionpaarden, maar er staan ook nog een aantal drachtige merries.

Mijn paard gaat voorlopig nergens meer naartoe. Gisteravond had ik ook naar les gekund, maar heb ik toch niet gedaan. Beter veilig dan sorry.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:42

setteke schreef:
montoya schreef:

Gewoon thuisblijven dus.

idd wat ik al eerder zei lekker thuis blijven loop je het minste risico

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:43

Morgen is de ponymarkt in Wenum - Wiesel, erg dicht bij voor mij.
Ik heb nog nergens kunnen lezen dat die niet doorgaat, mag toch hopen dat ze niet een heel aantal paarden en pony's, soms in niet al te beste conditie bij elkaar brengen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:44

Niobe schreef:
PhiaBink schreef:
Hoe wordt een virus verspreid? Door paarden van de ene stal naar de andere stal verplaatsen. Dus...... blijf thuis, ga niet het terrein af. Wil je toch op wedstrijd en je komt met een portie virus thuis, dan zullen je mede stal genoten je erg dankbaar zijn. Ik denk dat ze medische kosten op jou kan verhalen. Leuk he strikjes verzamelen :+ Zo belangrijk! :j Stel je voor dat je een strikje te kort komt!

Blijf thuis!

Dat is wel heel kort door de bocht... Het wordt niet alleen verspreid door simpelweg een paard naar een andere stal te verplaatsen.
Quote van bokt wiki:

Citaat:
Het virus kan slechts over korte afstand door de lucht spreiden, dit in tegenstelling tot het griepvirus. Het kan wel overgedragen worden door de mens of materiaal (staldeur, stro).

Dus het kan ook van paard op mens op paard verspreid worden.
Dus voordat je wedstrijdruiters gaat veroordelen, lees even verder.

Hatshie zegt een paard en een paar spetters ademt je paard in. Een nies van een mens gaat met 160 km per uur, dus verspreid het meters ver. Een ander snuift het een paar meter verderop op en jawel een paar dagen later de griep. Zo kan het ook verspreid worden.

Blijf gewoon lekker op je eigen terrein! Zo komt er geen verspreiding en loopt het virus dood.
Maar ja, sommige moeten op wedstrijd of naar een andere stal. Wel balen als je terug komt met een virus, maar ja eigenwijs toch gaan!

Zinzi_jewel

_Memphis_ schreef:
Daar komt ook nog eens bij, dat heel veel clubleden thuis een bak hebben en hier nooit komen. En er alleen recreatieruitertjes rijden die nergens komen..

recreatieruiterTJES , klinkt niet erg aardig Memphis ...
Ik zie ook niet in waarom jij zonodig in die binnenbak moet rijden !
Laat je paard langer buiten staan dagelijks en minder krachtvoer erin !!
Longeer,desnoods in je wei ...

Ik zou 0,0 risico nemen ..

Pizzazz

Mijn hemel, wat is nou 2-4 weken wachten? Blijf gewoon thuis met je paard, wees creatief, genoeg te doen.
En dan blijkt uiteindelijk dat er geen nieuwe besmettingen meer bijkomen en je dus voor 'niets' thuis bent gebleven, nou en?
Werkelijk waar.

Anoniemkl

is er ergens een kaart van waar het nu allemaal al is? of gwn de plaatsnamen... ik woon zelf in het noorden maar ook daar zijn de wedstrijden al afgelast ensow. Dus ik begin me wel wat zorgen te maken!

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:45

Twente gaan idd verhalen de rondte, zowel van de abortusvorm als van de neurologische, maar niets is officieel bevestigd.

Bellarose

Sjolvir schreef:
Bellarose, snert dat ze geen idee hebben waar de besmetting vandaan komt.
Dat is toch wel iets wat ze meteen uit moeten zoeken.
En niet alleen de paarden contacten,
maar ook de mensen naar andere paarden en vervolgens weer bij jullie op stal contacten.
Maar neem aan dat daar al met man en macht over wordt nagedacht.

Laat ik het zo zeggen, het is MIJ niet bekend waar het vandaan komt. Er was vanavond een bijeenkomst op stal waar ik niet naartoe ben gegaan ivm besmetten van mijn eigen paardje die op een andere stal verderop staat.
Neem ook aan dat er heel hard over nagedacht wordt!

_Memphis_

Zinzi_jewel schreef:
_Memphis_ schreef:

recreatieruiterTJES , klinkt niet erg aardig Memphis ...
Ik zie ook niet in waarom jij zonodig in die binnenbak moet rijden !
Laat je paard langer buiten staan dagelijks en minder krachtvoer erin !!
Longeer,desnoods in je wei ...

Ik zou 0,0 risico nemen ..

Ja daar bedoel ik ponyruitertjes mee rond de 8 jaar, niks mis mee toch?
Ik wil ook absoluut geen risico nemen, maar omdat het nog zover weg is..
Laatst bijgewerkt door _Memphis_ op 03-03-12 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt