Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 23:49

Wat een stoute oekel!! Jemig, hij zoekt het wel op de grappenmaker. Hopelijk loopt het allemaal met een sisser af.

c_alsemgeest

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 00:32

Ja ik was weer blij met zijne koninklijke recalcitrantie :')
Maargoed.... vandaag weinig gemerkt aan hem behalve dat die erg heet was. We gaan nog even door met laxeren en veel bewegen :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 12:08

Gelukkig maar, nog maar even doorgaan zo inderdaad met de kleine uitbreker ;-)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:35

Ik geef weer even een schopje!

Vandaag de fysio bij mijn pony gehad. Wilde haar sowieso al even laten checken, maar vond haar de laatste twee weken toch ook wat korter achter lopen. Nu bleek vandaag dat ze toch overal wel erg gevoelig was, maar met name achter nog kort bleef na de behandeling. Ze reageerde erg heftig op de behandeling, waarschijnlijk verzuring van de spieren door afvalstoffen die niet goed het lichaam uit gaan. Kunnen nog oorzaak zijn van de maagzweren die ze heeft gehad.. Maar dat ze achter kort bleef, baarde wat meer zorgen.. Kon dus komen van de buikwond. Het bintweefsel moet misschien weer wat opgerekt worden en ze moet gewoon weer leren lopen. Nu moet ik twee weken lang elke dag met haar aan de hand veel stapoefeningen doen en met haar over balkjes stappen. Heeft iemand van jullie hier ook ervaring mee na de operatie? Pony is natuurlijk al 18, dus misschien iets minder elastisch alles nog ofzo??

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:58

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wij zijn heel langzaam begonnen. Hebben haar ook nog 1 maand langer rust gegeven. Wanneer is jouw paard geopereerd?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:46

Die van mij is 13 mei geopereerd en ben er na 3,5 maand weer opgegaan eind augustus pas weer. Reed hooguit drie a vier keer in de week een uurtje in het bos en dan voornamelijk staprondjes met minimale stukjes draf. Heel soms een half uurtje in de bak, maar ook veel stapwerk nog.. Dus aan de opbouw kan het volgens mij niet liggen..

Bedacht me nog wel vanavond dat de chirurg toen nog had gezegd dat het hechten zo moeilijk ging omdat het allemaal zo stug was. Ze waren bijna langer met hechten bezig geweest dan met de operatie zelf. Denk wel dat dit iets zegt over de stugheid van het bindweefsel denk ik.. We gaan nu dus werken om dit weer soepel te krijgen. Ze is ook al 18, dus leeftijd zal misschien ook meespelen..

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:44

Loopt je paard al beter Naath86? :)

Wij liggen ook weer uit de running, waarschijnlijk heeft paardlief een peesblessure door een misstap met springen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:13

Ze stapt wel beter, maar in draf heeft ze duidelijk nog last. Maar goed, we bouwen in stap op en hoop echt snel verbetering te zien. Als dit niet beter werd, dan wist de fysio het ook niet en raadde ze aan om misschien toch foto's te maken.
Had vorige week al met Utrecht gebeld, maar had niet het idee dat zij een oorzaak konden bedenken. Vind sowieso dat als je eenmaal thuis bent, je nog weinig begeleiding krijgt. Snap wel dat dat veel tijd kost, maar ik heb eigenlijk helemaal niks geen advies gekregen voor het opbouwen.. En als ik heen bel voor informatie, komt er verder eigenlijk ook erg weinig uit..

Wat balen trouwens Diertjec.. Weet je al iets over het herstel?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:19

Lastig is dat, zeker als je geen advies mee krijgt. Had ik ook idd toen ik na het weekend koliek op de kliniek naar huis ging, geen advies niks, je moet het er allemaal uittekken, vind ik heel jammer.
Hopelijk gaat het snel beter, en verbetert het!

Nee, heb de DA nog niet laten kijken, heb eerst de hoefsmid erbij gehad om te kijken of zij er wat aan kon doen. Ik laat nu ook eerst m'n energetische therapeut komen en op basis van haar advies ga ik wel/geen foto's/scan/echo laten maken :) Maaar ik hoop dat dit ook met een week over is

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 22:25

Naath86 schreef:
Die van mij is 13 mei geopereerd en ben er na 3,5 maand weer opgegaan eind augustus pas weer. Reed hooguit drie a vier keer in de week een uurtje in het bos en dan voornamelijk staprondjes met minimale stukjes draf. Heel soms een half uurtje in de bak, maar ook veel stapwerk nog.. Dus aan de opbouw kan het volgens mij niet liggen..

Bedacht me nog wel vanavond dat de chirurg toen nog had gezegd dat het hechten zo moeilijk ging omdat het allemaal zo stug was. Ze waren bijna langer met hechten bezig geweest dan met de operatie zelf. Denk wel dat dit iets zegt over de stugheid van het bindweefsel denk ik.. We gaan nu dus werken om dit weer soepel te krijgen. Ze is ook al 18, dus leeftijd zal misschien ook meespelen..

Mijn whizz heeft een tijd krampen en/of pijnscheuten in het achterste deel van zijn litteken gehad met name in draf en galop, ik ben toen teruggegaan naar stapwerk en hem heel erg rond in stellen, daardoor maak je het litteken en de buikspieren sterker, rek je het litteken op en stimuleer je ook dat het nog sterker, dichter en soepeler wordt. Dus laag en rond is de weg! En dan van lieverlee weer korte stukjes draven, maar dat ook liefst laag en rond, want die buik en de peesplaat én het litteken moeten allemaal sterker en ook soepeler worden.
Je kunt hem ook laag en rond longeren met bijzet, dan hoeft ie jouw gewicht niet te dragen.

Het is dus belangrijk dat jij de houding bepaalt en eventueel schakelt tussen laag en rond en hals strekken en weer terug.. door het hals strekken krijgt je paard even lucht en rekt ie ook. Als je stapwerk doet is het belangrijk dat ze niet zelf de houding bepalen maar dat jij echt aan het gymnastiseren en opbouwen bent. Helpen om de beschadigde zones sterker te maken.
En dus regelmatig ook even lucht geven door hals te laten strekken spelenderwijs.
Laatst bijgewerkt door fargo op 28-09-14 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 22:27

Diertjec schreef:
Loopt je paard al beter Naath86? :)

Wij liggen ook weer uit de running, waarschijnlijk heeft paardlief een peesblessure door een misstap met springen.

Hè wat sneu, een peesblessure kan behoorlijk wat tijd vergen. Sterkte daarmee! Gaat het verder goed met de vertering en het eten e.d??

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:34

Dankje!
Ja, vertering gaat weer helemaal top, ze staat overdag op de wei en 's nachts heeft ze de beschikking over goed hooi, ze mest nog steeds goed. Laatste maanden ook niks meer van koliek gemerkt (afkloppen hahah).

Hoe is het met/bij jou? Overlijden van Whizz al een beetje kunnen verwerken? :(:)
Laatst bijgewerkt door xClaudiaaL op 28-09-14 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:36

Bedankt voor je duidelijke uitleg Fargo! Bij mijn pony is wel heel duidelijk te zien dat het uit de broekspieren komt dat ze nu niet goed loopt, dus die moeten we nu ook trainen vandaar de balken. Als je over de broekspieren heen gaat met je vingers, verkrampt ze helemaal. Ik moet haar idd ook laag en rond instellen en dan balken aan de hand lopen.
Juist niet aan de longe, omdat ze duidelijk moeite heeft met de buiging en op de achterhand te komen. Dus op dit moment lopen we alleen rechte lijnen. En voorlopig ook niet onder het zadel om haar verder zo min mogelijk te belasten.
Maar duidelijk is dus wel dat jij een soortgelijk probleem hebt gehad? Liep die er ook onregelmatig van?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 12:40

Kun je eventueel je paard nog ondersteunen door een bandage dan wel een elastische dekensingel achter billen langs te spannen? Dat moet ik toevallig doen bij mijn paard die zijn bekken en kniebanden sterker moet maken en goed moet gebruiken.. ik knoop met 2 touwtjes dus een dekensingel achter zijn billen langs, bevestigd aan de longeersingel.. Beetje net als functie van achterkant pessoa-teugel..

Whizz was er niet onregelmatig van maar stopte wel spontaan met draven of galloperen als er zo'n kramp of pijnscheut door hem heen ging - verloor dan ook soort van evenwicht of controle even over achterhand.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:31

Ik weet niet zeker of die van mij dat zal waarderen.. Die is met een pessoa ook al aan het rennen omdat ze denkt dat ze achterna wordt gezeten. En je raadt het al, ze stopt pas als dat ding af is...

Ik heb wel nu de longeerhulp besteld, omdat ik denk dat ze hier meer van ontspant ipv bijzet touwtjes.

Het vreemde is wel dat die van mij de eerste weken erg snel uitgleed met haar achterbenen.. Dat bedenk ik me nu eigenlijk nu jij het ook over die controle over de achterhand hebt.. Misschien heeft het allemaal wel wat met elkaar te maken. Ze ging dan wel eens onderuit als ze erg druk was, had ik eigenlijk nog nooit bij haar gezien..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 11:29

Naath86 schreef:
Ik weet niet zeker of die van mij dat zal waarderen.. Die is met een pessoa ook al aan het rennen omdat ze denkt dat ze achterna wordt gezeten. En je raadt het al, ze stopt pas als dat ding af is...

Ik heb wel nu de longeerhulp besteld, omdat ik denk dat ze hier meer van ontspant ipv bijzet touwtjes.

Het vreemde is wel dat die van mij de eerste weken erg snel uitgleed met haar achterbenen.. Dat bedenk ik me nu eigenlijk nu jij het ook over die controle over de achterhand hebt.. Misschien heeft het allemaal wel wat met elkaar te maken. Ze ging dan wel eens onderuit als ze erg druk was, had ik eigenlijk nog nooit bij haar gezien..

Whizz deed dat na 1e operatie met het van hand veranderen in draf, dan zwikte hij min of meer van achteren. Coördinatie, kracht en balans waren dan nog niet in orde. Longeerhulp is inderdaad fijn ding!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 12:06

Diertjec schreef:
Dankje!
Ja, vertering gaat weer helemaal top, ze staat overdag op de wei en 's nachts heeft ze de beschikking over goed hooi, ze mest nog steeds goed. Laatste maanden ook niks meer van koliek gemerkt (afkloppen hahah).

Hoe is het met/bij jou? Overlijden van Whizz al een beetje kunnen verwerken? :(:)

Zal nog even op je vraag terugkomen :o
Het gaat op zich wel goed met me, druk met onze andere 2 paarden en blij dat zij er zijn om me bezig te houden en op te vangen.
Ergens is het wel een stuk rustiger dat ik weet dat Whizz niets meer kan overkomen en dat scheelt natuurlijk hoe dan ook een boel zorgen. Natuurlijk mis ik hem en het rijden op hem nog wel en dat zal ook wel blijven, het was zo'n super lief en getalenteerd dier. En soms vergeet ik het helemaal dat ie er niet meer is, dan denk ik, we moeten toch eens gaan oefenen voor een buitenrit en dan denk ik -- ooohh dat gaat toch helemaal niet meer....

Fijn dat het helemaal goed gaat met gras en goed hooi met de jouwe, was toch ook wel even een zorgelijke periode toen!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:23

Gelukkig maar dat de andere 2 je opvangen, beetje gedachte verzetten. Klinkt wel alsof je er vrede mee hebt, en het blijft natuurlijk heel logisch dat je hem mist.

Ja, zeker. Ben ook heel blij dat ik nu hier sta en dat ik zelf controle heb over de hoeveelheid hooi etc. Hoop zorgen minder zo :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 16:07

Diertjec schreef:
Gelukkig maar dat de andere 2 je opvangen, beetje gedachte verzetten. Klinkt wel alsof je er vrede mee hebt, en het blijft natuurlijk heel logisch dat je hem mist.

Ja, zeker. Ben ook heel blij dat ik nu hier sta en dat ik zelf controle heb over de hoeveelheid hooi etc. Hoop zorgen minder zo :)

Je kunt er weinig aan veranderen.. dat is het punt. Ik had nog jaren voor hem willen zorgen en met hem rond willen rijden, maar dat is nu eenmaal niet zo gegaan..

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:27

Dat is zeker waar, het heeft zo moeten zijn, ook al is het heel rot

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 10:49

Hoe gaat het hier verder met de paardjes? Hopelijk geen last gehad met de onrustige regendagen en omslagen in het weer af en toe?
Laatst had ik een feestje en dat was het eerste buurtfeestje na Whizz zijn overlijden en het was die avond baggerweer.. Het was een beetje raar om terug te kijken naar de vorige keer, ik ben opgelucht dat ik me over hem geen zorgen meer hoef te maken, hem kan niets meer overkomen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:03

Fargo, krijg er kippenvel van als ik dat zo lees :( ik snap wel dat "opgelucht" gevoel, hij heeft geen pijn meer en zal dat nooit meer hebben, je hoeft je geen zorgen meer te maken en dus ook minder stress.

Met Casu gaat alles super voorlopig, zondag wordt haar veulen afgespeend en kunnen we eindelijk terug echt beginnen trainen. Ik neem ze wel geregeld aan de longe, laat ze een sprongetje nemen of ga eens wandelen. Ze heeft wel regelmatig gas bij het longeren maar dat komt er netjes af. Weet eigenlijk niet of dat goed of slecht is??

Verder weet ik niet of ik het hier al vermeld heb maar mijn hoefbevangen pony hebben we in mei moeten laten inslapen na een week op kliniek Visdonk. Haar hoefbeentje was door haar hoef aan het komen en ze was echt aan het afzien. Ze was echt mijn alles, mijn once in a lifetime horse ;(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 15:25

Ja dat had je denk ik kort vermeld Yellomofoon, maar je mag het rustig nogmaals vermelden hoor :(:) :(:) , het is nog al wat om je paardje zo kwijt te raken. Hoefbevangenheid is toch ook een verschrikkelijk angstig en pijnlijk iets, dat hoop ik nooit mee te maken.

Wat vliegt de tijd dat je veulen al afgespeend gaat worden en dat je lekker verder aan de slag kunt met Casu. Whizz bleef ook altijd wel wat gasserig tijdens het longeren vond ik, maar ik denk dat dat geen probleem is, als ze het zo lekker kwijt raken toch?

Het opgeluchte gevoel is ook heel dubbel natuurlijk..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 09:39

Vandaag is het precies 9 jaar geleden dat ik 'savonds mijn fargo verloor aan maagkoliek ook wel maagfalen. Het blijft een rare dag. Dag jongen, hoop dat Whizz en Willy bij je zijn.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:43

Veel sterkte Fargo.... Vreselijk om je beste maatje te moeten verliezen... Jij hebt ook al heel wat mee gemaakt met de paardjes.. :(:)