Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:15

Hallo TS, ik ben jouw topic af en toe aan het volgen en ook van mij je complimenten voor je doorzettingsvermogen en liefde voor je paard.

Na het lezen wilde ik je graag de volgende tip meegeven. Misschien is het al ergens gezegd of heb je het zlefs al laten doen, dan moet je dit maar overslaan.

Heb je al eens gedacht aan een massage voor je paard? Bij het zien van je laatste filmpjes zag ik ook net zoals JP dat ze erg moet "nadenken" bij het zetten van elke pas. Dit nadenken kan misschien ook vertraagde reacties zijn omdat de zenuwimpulsen vertraagd aankomen daar waar ze aan moeten komen. Je instructrice constateerde al ongelijke bespiering. Spieren die niet optimaal werken kunnen een bewegingsbeperking veroorzaken.

Elke beweging die het lichaam maakt wordt aangestuurd vanuit het zenuwstelsel. Een groot deel van het zenuwstelsel, het ruggenmerg en de aftakkende zenuwen is structureel en functioneel verbonden met de wervelkolom. Als er dus een bewegingsbeperking optreedt tussen de ruggenwervels, heeft dit effect op het zenuwstelsel. De doorgang van de zenuwimpulsen wordt verstoord en daardoor het functioneren van spieren maar ook van weefsels en organen.

Eén of meerdere massages kunnen hier positief verandering in brengen. Heel bekend zijn de massages van Happy Athlete. Iets minder bekend is de Jim Masterson Methode. Ik vind persoonlijk dit een hele fijne methode zeker op het mentale vlak bij een paard. Kijk eens op de site van Jim Masterson https://www.mastersonmethod.com/netherlands.html

Misschien heb je er iets aan. Ik wens je in ieder gevel heel veel succes.

timokyana

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 18:23

Een massage zoals jij omschrijft zou haar inderdaad goed doen,probleem is alleen dat ze dan ontzettend gaat automutileren en dit door de aanraking die niet afneemt alleen maar toeneemt.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:09

O jee dat is nogal wat. De Masterson Methode zou dan heel geschikt zijn voor dit type paard omdat tijdens een eerste behandeling de aanrakingen heel heel licht zijn of zelfs op enige afstand boven het lichaam. Er wordt dan in eerste instantie gewerkt dmv de blaasmeridiaan af te tasten en de mentale blokkades weg te nemen. Daarna komen dan de werkelijke massages aan de beurt waarschijnlijk pas bij een latere behandeling. Deze methode kenmerkt zich door de lichte tot zeer lichte aanrakingen. Informeer eens bij Monique Peereboom, haar nummer staat op de site in de link die ik hierboven geplaatst heb.

Ik heb inmiddels al veel paarden die lichamelijk al zoveel te verduren hebben gehad en daardoor mentaal ook helemaal in de knoop zijn geraakt en zich ook niet lieten aanraken, door deze methode zien veranderen in blije, vrolijke paarden die er weer zin in hebben. Het zelfgenezende vermogen van het lichaam kwam ook weer terug en alle poedertjes, druppels en medicijnen konden grotendeels weer de kast in. Het proberen waard?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 19:13

MoniqueB, dankjewel voor je uitgebreide uitleg,het is zeker het proberen waard dus ik zal eens kijken of ik wat naslagwerk kan vinden om er wat meer over te leren.
Iets van massage hebben we nooit geprobeerd.Wie weet..

LINDY_1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 03:38

Ik wil je niet bang maken, maar mijn merrie had ook gedragsveranderingen, en bleek een tumor te hebben. Heb je dat al laten uitsluiten?

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 03:53

Is het niet dat er een koliekaanval zit aan te komen..?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 10:01

Koliek is het niet,gedrag vertoont ze al erg lang en wisselend,heeft zich nog nooit in een koliekaanval geuit.
Tumor is ook aan gedacht,maar is niet uit te sluiten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:55

ze is wel getest op insuline resistentie?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 23:55

Nee geerke.

Ik kan helaas de filmpjes van Vanmorgen niet van gsm af krijgen.maar wat is ze vrolijk.
In draf en galop over de paddock,zelfs een stuk over het harde in draf ( niet de bedoeling wel zuiver) een heerlijke bergopwaartse galop en een vrolijke lage steiger richting hafmerrie.
Kortom genieten! Van de week mooi weer,nieuwe poging met camera en jas uit.genieten van de zon.
Als het weer stabiel blijft nieuwe poging pijnstillers afbouwen,maar eerst de smid een keer nog om te zien hoe dat gaat.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:03

Ik geniet mee :D
volgens mij gaan we behoorlijk gelijk op meis,je snapt me wel.... ;)

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 01:16

Stille volger :o

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 01:43

Ik ben inmiddels bij pagina 7, Ben wel erg benieuwt trouwens hoe het nu gaat, aangezien de eerste berichten van 2011 zijn. :D en het topic nog steeds doorloopt. Kan iemand een kleine samenvatting geven? :D (aangezien het 84 pagina's zijn

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 12:09

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:31

We kunnen ze helaas niet bekijken. Kan je ze niet op youtube zetten?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 12:31

Ik weet niet hoe?
als het goed is zijn ze nu openbaar.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:40

Zo, die is veranderd zeg. Heb haar in jou topic nog nooit zo gezien. Wat een verschil zeg.
Durf het bijna niet te zeggen na al jou terugslagen die je gehad hebt maar je zou zeggen dat je nu op de goede weg zit. Ze zit echt heel anders in haar vel. Van een paard wat heel oud leek en niet vooruit te branden was naar een vrolijke jonge merrie haha

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 20:31

Vandaag na de oefeningen de straat heen en weer uitgestapt,nog steeds voorkeur voor het zachte maar ook op het harde loopt ze niet gevoelig.Die rare trekjes met de achterbenen ook al even niet meer gezien.
Ze heeft lekker zonder deken gestaan,helaas zijn de haren op de rug nog niet terug aangegroeid dus voorlopig moet hij nog op blijven.Morgen even spannend,hoefsmid komt dus een verandering.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:09

Is bekappen nu wel slim dan? Juist nu het zo goed gaat zou ik dat even achterwegen laten, hooguit straal wat uitsnijden... zou zonde zijn als het gevoelige weer terug komt met alle gevolgen van dien. Nu heeft ze geen last van haar voeten en loopt ze door haar hele lijf beter, ik zou het risico niet nemen eerlijk gezegd

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 21:14

Er gaat niets/weinig van af,hooguit de hoefwand wat rond vijlen.Uit ervaring weten we dat we daar inderdaad voorzichtig mee moeten zijn.Ze staan hier in de paddock een deel op het harde,dus erg hard groeien de hoeven hier gelukkig ook niet.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 00:34

Wat een leuke filmpjes...je herkent haar bijna niet joh. Dat is wel voorzichtig genieten of niet? Enne, die haren zouden met de aankomende rui hopelijk snel weer okee moeten zijn toch?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 19:46

Hoefsmid is geweest en tot nu toe alles prima.Hij zegt dat het lichte mok is aan haar benen.

Ik lees mee in verschillende medische topics,cushing,IR en HB.
Nu las ik een post in het HB topic waardoor bij mij een lichtje ging branden.
Iemand bekend met wat het eten van coniferen bij een paard veroorzaakt qua klachten,ik herken hier namelijk veel in.Het zou alles kunnen verklaren.

Erg he,je blijft toch altijd zoeken naar een verklaring,waarschijnlijk is het weer niets hoor,echter hier staat om een wei en de stallen een grote conifeerhaag. Als ze de wei opgaan zal ik die toch eens goed afzetten.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:35

gevonden in een topic op bokt

pearlie schreef:
Coniferen zijn giftig!! Mijn paard is er goed ziek van geweest. Het probleem is dat je het niet meteen merkt, maar als ze elke dag een takje eten dan stapelt het gif zich als het ware op in de lever en dat kan ontstekingen in de lever veroorzaken. Bij mijn paard verdwenen alle spieren in een paar weken/maanden tijd en hij verloor coordinatie over de achterhand ook doordat de zenuwen aangetast worden. Bij mijn paard waren we er gelukkig op tijd bij. Dus ook niet zo nu en dan een takje laten eten!!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:26

Conniferen zeker afzetten! Is inderdaad giftig en zou alles verklaren wat kyana vertoont, ik heb hier alles dubbel en dwars afgezet rondom de conniferen
2 meter hoog gaas en een stroomlijn ervoor, onze pony trok er ook weleens wat vanaf en stond dan een dag later met een zuur gezicht in de wei, buikpijn, niet willen lopen, of juist stram/gevoelig lopen alsof hij uuuuren getraind was... hij had het de laatste keer zodanig dat er een spuit is gegeven met een leverondersteuning, daar knapte hij direct van op.

Zou een zeer goede verklaring kunnen zijn, zou mooi zijn als dat het is. Kan ze er dagelijks bij dat xe deze symptomen al zolamg heeft?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 13:29

Niet dagelijk,er grenst 1 kleine weide aan waar ze in de zomer enkele dagen opstaan.Verder loopt hij rondom de oprit en de schuur zeg maar.Wat wel heel goed kan is dat er dorre takjes de paddock ingewaaid zijn.Zij is ook de enigste die zal proberen een hapje conifeer te nemen als je te dicht bij de haag staat.
Het kan dus goed een opstapelend iets zijn geweest.
Het is een enorme haag van minstens 25 meter hoog.Ik ga zo en zo al het 'blad'afval goed bijhouden met verwijderen en de haag rondom de wei goed afzetten als ze daar opgaan.Helaas is het geen optie de haag weg te halen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:24

Overleg het eens met de arts, wellicht gaat er bij hem ook een lichtje branden.

Wel super dat het beter gaat met je meisje, hoop doet leven en dit is een enorme beloning voor haar EN voor jou.