Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_Levi

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:42

Die bevalt ons supergoed!!

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:50

Ik heb dat easy breathe masker dit voorjaar gekocht en helaas heeft mijn paard het gat op drie maand zowat dubbel zo groot gemaakt... Korf is eigenlijk al klaar voor de vuilbak want ook de bandjes zijn zo goed als doorgesleten. :n

Hij had hiervoor de Greenguard maar overgegaan op andere korf omdat hij nog teveel kon eten met de Greenguard.

Volgend jaar maar weer op zoek naar een stevigere.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:00

Mm lastig is dat toch nou ja de nieuwe is nu onderweg. we zullen gaan zien hoe lang hij er mee gaat doen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:56

het masker is er, de easy breathe, hij past net, de korf is groot zat maar halster wat er aan zit had niet kleiner moeten zijn.
Het gat zit alleen op een beetje rare plek, die zit op zijn boven lip.
En hoe ik die bandje ook verstel ik krijg dat gat niet voor zijn lippen.
Heb nu met een trekbandje, dat onderste riempje in gekort en volgens mij gaat het nu beter.
Zit dat gat bij jullie ook op zo'n rare plek

Jessnepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:08

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 20:40

Heb nu voor het eerst een van mijn arabieren met zo'n stopcontact om staan. Meneer had vetkwabben achter zijn schouder en de lente moet nog komen. Hij vindt het natuurlijk niet leuk maar ja IR of HB is nog erger.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 20:50

Snappen ze dat ze er mee kunnen drinken?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:57

Ik vind het verschil zo groot: als ik hem aflaat, heeft ie vetkwabben, heb ik hem een dag om, heeft ie meteen een opgetrokken buik.. Weet zelf niet meer wat wijsheid is

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:12

Arabesk schreef:

Van wat ik gezien heb is dat ze drinken heel snel door hebben. Vooral uit een ton / emmer. Neus erin duwen en het water stroomt gelijk het masker in

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 21:26

Marocje schreef:
Ik vind het verschil zo groot: als ik hem aflaat, heeft ie vetkwabben, heb ik hem een dag om, heeft ie meteen een opgetrokken buik.. Weet zelf niet meer wat wijsheid is

Deel van het etmaal om?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:41

Ja, dat zou het beste zijn, maar ik ben er maar 1 keer per dag.. Gistermiddag omgedaan, met het idee hem vanmorgen af te doen, maar hij had hem zelf al afgedaan..

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:25

Marocje schreef:
Ja, dat zou het beste zijn, maar ik ben er maar 1 keer per dag.. Gistermiddag omgedaan, met het idee hem vanmorgen af te doen, maar hij had hem zelf al afgedaan..

Je zou ook het gat iets groter kunnen maken. Misschien krijgt ie net te weinig binnen, zeker als ie het allen van gras moet hebben

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:47

Ja, dat denk ik ook. Hij had het eigenhandig groter gemaakt, dus dat schoot niet op. Nu had ik het versterkt dmv een rubberen laars op maat knippen, en is dat gat weer precies zo (klein) als ie was. Dus wellicht weer ff knutselen.

Hij krijgt dus gras en (onbeperkt) hooi, maar dat gaat ook lastig. Zonder masker is het alleen weer veel te veel. Ook krijgt ie een klein handje metazoa met zijn magnesium.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:15

Arabesk schreef:

Farao dronk er wel mee uit een ton, niet van een automatische drinkbak :)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:19

Ze hebben het gauw genoeg door hoor hoe ze er mee kunnen drinken. Hier eten ze er zelfs hun hooi mee. Wij hebben ze vorig jaar lente voor het eerst ermee omgezet en na een kwartier hadden ze het door, ze worden er hartstikke handig mee! Ze accepteren het goed en weten als we er mee aan komen lopen dat ze op de wei mogen.

Afgelopen winter ook gewoon mee op de wei gehad, ze zijn het nu eenmaal zo gewend dus lekker zo gelaten.

Wel moet ik er bij zeggen dat ze hier alleen overdag op de wei staan en 's nachts binnen. We overwegen om ze 24/7 op de wei te zetten maar ergens knaagt er dan dat ze zo lang met het masker op staan, weet wat dat betreft dus nog niet wat wijsheid is..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:23

Precies, met dat laatste zit ik dus: mijn pony staat 24/7 buiten, maar het verschil is zo groot als ik hem om of af doe. En ik ben er maar 1 keer per dag, anders had het ook niet zoveel uitgemaakt. Maar de ene keer ga ik 's ochtends, andere keer 's middags of 's avonds (vooral zomers dus 's avonds). Ik heb nl wel een stal genoot die hem anders af zou kunnen doen. (Mits hij hem niet eigenhandig al af heeft gedaan dan. Voorheen lukte hem dat niet meer omdat ik zijn manen meevlocht, maar die zijn nu weer kort.. Ook eigenhandig gedaan trouwens :+ )

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:09

Die van mij staat er sinds kort ook mee eerst vond ik het zo zielig ,maar heb er nu vreede mee hij kan nu de hele dag op de wei
Gisteren heeft hij van 10 tot 18.00 er mee op de wei gestaan ,maar toen had hij toch nog wel honger .
Hij begon gelijk aan z n hooi .Ik vraag me af als je ze er 24/7 mee zou opzetten zouden ze dan wel genoeg eten?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:34

Ik merk bij onze paarden dat het vaak nog lastig is om ze op gewicht te houden ondanks dat ze met het masker staan. En met op gewicht houden bedoel ik eigenlijk dat ik ze vorig jaar nog steeds te zwaar vond. Ik heb dus ook niet het idee dat ze te weinig binnen krijgen, maar dat kan per paard verschillen natuurlijk, hangt mede samen met het soort gras wat je hebt, hoe lang is het gras, hoe lang staan ze er op, wat krijgen ze er nog naast etc etc.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 19:08

Paarden eten altijd of ze honger hebben of niet. Dus dat is geen goede graadmeter.

Hij is nu weer af omdat het gras korter is dan de dikte van het rubber van de korf.

Morgen als de rest hooi krijgt gaat ie weer even om. Hij schoffelt het hooi anders met een razend tempo naar binnen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:17

Ja precies, dat is hier het probleem: als hij hem om heeft, kan ie helemaal geen gras eten omdat het overal nog kort is (24/7/365 buiten) en het hooi wat ze onbeperkt hebben, kan ie er ook slecht mee eten. Hij had hem gister dus eigenhandig af gedaan.. Maar hij heeft hem weleens een dag om gehad, en de dag erna was ie al helemaal ingevallen: dat is dus een ander uiterste..

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:52

N.a.v. dit topic heb ik zojuist ook een graasmasker besteld om eens uit te proberen.
https://www.horseshopinternational.nl/v ... ekkia.html
Die heb ik besteld. Pony is iets aan de dikke kant. Normaal trainde ik dit er zomers wel af met rijden. Maar aangezien ze deze zomer stilstaat en het buikje nu al aan de volle kant is (3 weken op het land) toch maar eens proberen. Kan mijn ervaring wel delen als ik hem binnen heb :)
Hebben anderen deze ook? Hoe bevalt hij?

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:56

Ik heb deze ook gekocht op advies van iemand anders
hij zit goed heb er wel wat overbodige dingen afgehaald
heb hem aan een veilig heids halster vast gemaakt

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:23

Ik heb deze ook gehad en mij beviel hij slecht. Ten eerste kreeg mijn pony hem steeds half af waardoor hij heel raar op haar hoofd zat, daarnaast kreeg ze er schuurplekken van op haar kin en neus. Toen maar uitgeleend aan een stalgenootje en haar paard heeft hem in een dag stuk gekregen. Wat mij betreft geen aanrader :(.

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:58

Iemand een tip voor een pony die niet snapt dat ze ermee kan eten? Heb al meerdere keren geprobeerd, gewoon een tijdje laten staan met het graasmasker om, maar ook grasjes door het gaatje doen, die eet ze dan wel op maar daarna doet ze niks. Is een lastige situatie sowieso, want ze staan 24/7 op de wei, vorig jaar is ze HB geweest (toen wel op paddock gestaan met alleen hooi). Ze is nu nog mooi slank, maar zodra het gras weer echt goed gaat groeien zal ze denk ik weer snel dikker worden. Het idee dat ze 24/7 met dat ding om staat vind ik sowieso niet heel prettig, maar de verdere situatie zal ik jullie even besparen.
Iemand advies wat ik kan doen? PB voor het hele verhaal mag, maar zal dat niet helemaal hier neer zetten :')

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 22:01

Hmm twee verschillende meningen dus. Bedankt daarvoor :)
Had die van cheepo ook gezien. Is die beter? Had die ander besteld omdat bij cheepo maat cob tijdelijk niet leverbaar was en ik hem volgende week eigenlijk wel wilde gebruiken, als ze naar een nieuw stukje land gaan.