Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raamzicht

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:19

Ja maar maar 5 dagen geven is helemaal zonde van je geld toch?

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:33

Overigens zeggen en geven 3 onafhankelijke dierenartsen dit advies.
Ik vond het ook wel kort

Maar er zit volgens jullie geen verschil tussen ekygard en pronutrin?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:03

Wij kregen het advies 10 dagen GG en daarna een kuur pronutrin. Bij de kliniek zeiden ze dat ze eigenlijk alleen in ernstige gevallen de 28 dagen aanhouden dit inderdaad ivm de extreem hoge kosten die de meesten niet kunnen opbrengen en ook door veel verzekeringen niet (volledig) wordt vergoed.

Ekygard heb ik geen ervaring mee, volgens mij zijn zowel ekygard als pronutrin supplementen en geen geneesmiddelen?

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:56

Klopt zijn supplementen die een laagje in de maagwand aanbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:08

Anoniem schreef:
Ninx schreef:
In alle posts, tot nu toe, lees je dat het minderen van hooi maagzweren veroorzaakt (mede.. ook stress, etc...) en het opvoeren van de hoeveelheid hooi het (voor een groot deel) oplost...
Ik vraag me af: waarom voeren mensen zo weinig ruwvoer terwijl dit zo gevaarlijk is... wat is daarvan de reden?

Waarschijnlijk omdat ruwvoer erg duur is, en het gewoon onwetend heid is. Daarbij voeren veel pensionstallen maar weinig hooi, En daar heb je als klant meestal geen inspraak op.

Wat kun je in z'n situatie doen? Dat de pensionstal weinig hooi voert?

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:38

Tja praten met ze? Of overleggen of ze met een slowfeeder willen werken en dan een grote kopen die ze helemaal vullen? En als ze echt niets willen zou ik veranderen van stal. Want dit is toch van hoge prioriteit voor een maagpatient.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:41

Peet_Paneel schreef:
Tja praten met ze? Of overleggen of ze met een slowfeeder willen werken en dan een grote kopen die ze helemaal vullen? En als ze echt niets willen zou ik veranderen van stal. Want dit is toch van hoge prioriteit voor een maagpatient.

Mijn paarden staan aan huis en hebben altijd ruwvoer tot hun beschikking. De een is gevoelig voor maagzweren en de andere niet....

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:42

Ja dat is wel het belangrijkst.. Die van mij zou het niet eens redden met een slowfeeder, want zou dan veel te langzaam kunnen eten en heeft alle vetjes hard nodig. Dus gewoon heel veel hooi voeren.
Laatst bijgewerkt door Hoipiepeloii op 23-01-15 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:43

henshem schreef:
Peet_Paneel schreef:

Mijn paarden staan aan huis en hebben altijd ruwvoer tot hun beschikking. De een is gevoelig voor maagzweren en de andere niet....

De mijne ook dus ik heb ze ook altijd al aan het onbeperkt ruwvoer staan.. Maarja het blijft lastig als je niet in deze positie zit en dus het management aan een ander over moet laten..

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:45

Het verschilt inderdaad per paard, want heb er ook een halfzus van en die is dik zat! Nergens last van :)

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:13

Hallo, ik lees dit topic sinds 2 dagen mee en heb een vraagje over de Abler.
Volgens de berekeningen in dit topic zou ik een 200 zakjes korrels nodig hebben (3 zakjes per dag voor 6 weken en een afbouw periode)
Is er iemand die dit aan mij door zou willen verkopen en wat is de euro prijs?

Toelichting: ik heb met mijn DA contact hierover gehad. Optie is dus weer GG geven.

Sorry dat ik zo kort door de bocht kom binnen vallen, maar ik ben "schriftelijk" niet zo sterk. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:59

Wat zijn de symptomen voor een maagzweer?

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:20

AmoorM schreef:
Wat zijn de symptomen voor een maagzweer?

Als je even terugkijkt eerder in dit topic vindt je heel veel verschillende symptomen..

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:23

Peet_Paneel schreef:
Nee, het leek even zo na 2 dagen maar nu vind ik het weer 'tegenvallen'. Zijn klachten;

- Verminderde eetlust
- Veel drinken/ rommelen met hooi in drinkpotje
- Meer liggen in de box
- Overal in bijten/ aan slikken
- Chagrijnig bij het voeren (boos kijken, met hoofd op en neer slaan)
- Drammeriger/ onrustiger in de omgang
- Schrikachtiger
- Opeens ophouden met eten
- Lusteloos op momenten/dagen
- Gapen
- Bokken deed hij in galop aan de longeerlijn en moeilijk aan galoperen

Ik vergeet vast nog iets.. Dit is allemaal sluimerend 'er in geslopen'. Tevens heeft hij ook een beetje last van blaasgruis en daar krijgt hij nu ook een kuurtje voor. Sinds dat ik hem heb plast hij me te weinig per keer en is het altijd troebel geel van kleur. Bloed is onderzocht en er is een echo van de blaas gemaakt. En we gaan nog een keer een urinetest doen.

Dit waren bij mijn paard de symptomen

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 01:25

Ik zit er over na te denken om de slowfeeder ook 's nachts op stal te gebruiken. Maar ik vind het wel eng ivm het erin vast raken.. Hoe doen jullie dat? Ik durf dat nog niet zo makkelijk aan. Omdat ze wel in de natuurlijke houding (van de grond) hun ruwvoer moeten hebben maar het risico van vast raken is dan ook het grootst. Of is er iemand die een ander 'voerhulpmiddel' in de stal heeft wat veiliger is?

Hij loopt zo gauw zijn schone ruwvoer door de box heen en dan hoeft hij het niet meer..

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 08:21

Peet_Paneel schreef:
Ik zit er over na te denken om de slowfeeder ook 's nachts op stal te gebruiken. Maar ik vind het wel eng ivm het erin vast raken.. Hoe doen jullie dat? Ik durf dat nog niet zo makkelijk aan. Omdat ze wel in de natuurlijke houding (van de grond) hun ruwvoer moeten hebben maar het risico van vast raken is dan ook het grootst. Of is er iemand die een ander 'voerhulpmiddel' in de stal heeft wat veiliger is?

Hij loopt zo gauw zijn schone ruwvoer door de box heen en dan hoeft hij het niet meer..

Mijn paard eet nu een jaar uit een slowfleeder net.. Die grote netten van eppeljeck gebruik ik en ik hang ze best hoog op zodat hij met ze ijzer er niet in kan staan. Wat de mijne wel doet is met de borstsluiting van zijn deken er in haken super vervelend dus daar heb ik een stuk stof over heen laten zetten.

Het is inderdaad beter om je paard van de grond te laten eten maar de mijne gooit alles door elkaar en eet het daarna niet meer op

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 09:07

roxyolly schreef:
Peet_Paneel schreef:

Mijn paard eet nu een jaar uit een slowfleeder net.. Die grote netten van eppeljeck gebruik ik en ik hang ze best hoog op zodat hij met ze ijzer er niet in kan staan. Wat de mijne wel doet is met de borstsluiting van zijn deken er in haken super vervelend dus daar heb ik een stuk stof over heen laten zetten.

Het is inderdaad beter om je paard van de grond te laten eten maar de mijne gooit alles door elkaar en eet het daarna niet meer op

Ook hier wordt gebruik gemaakt van hooinetten, maar paard heeft geen ijzers. Hoog ophangen is niet aan te bevelen.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:04

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:49

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:36

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:15

Mist schreef:
zoiets als een haybar misschien; https://www.google.nl/search?q=haybar&n ... 66&bih=599

dit is natuurlijk heel makkelijk na te maken met een stevige rubberen mat een 2 ijzeren profielen die je aan de muur vast maakt

Mooi systeem.. Alleen mijn paard gooit alles er dan uit en eet het niet meer op

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:47

Geen idee of het slim is om zoiets heel laag te hangen eigenlijk, als je googelt op slowfeeder vind je ook wel leuke voorbeelden/plaatjes, misschien kun je dan iets geschikts vinden om na te maken voor jouw paard?

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:16

Dankjewel voor jullie tips!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:36

roxyolly schreef:
Mist schreef:
zoiets als een haybar misschien; https://www.google.nl/search?q=haybar&n ... 66&bih=599

dit is natuurlijk heel makkelijk na te maken met een stevige rubberen mat een 2 ijzeren profielen die je aan de muur vast maakt

Mooi systeem.. Alleen mijn paard gooit alles er dan uit en eet het niet meer op

Hooinet hierin leggen/hangen? Kunnen ze er niet in verstrik raken, het er niet uit gooien, en eten ze traag.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:00

Ja dacht ik ook al! Een goeie!