Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anoniem schreef:Ninx schreef:In alle posts, tot nu toe, lees je dat het minderen van hooi maagzweren veroorzaakt (mede.. ook stress, etc...) en het opvoeren van de hoeveelheid hooi het (voor een groot deel) oplost...
Ik vraag me af: waarom voeren mensen zo weinig ruwvoer terwijl dit zo gevaarlijk is... wat is daarvan de reden?
Waarschijnlijk omdat ruwvoer erg duur is, en het gewoon onwetend heid is. Daarbij voeren veel pensionstallen maar weinig hooi, En daar heb je als klant meestal geen inspraak op.
Peet_Paneel schreef:Tja praten met ze? Of overleggen of ze met een slowfeeder willen werken en dan een grote kopen die ze helemaal vullen? En als ze echt niets willen zou ik veranderen van stal. Want dit is toch van hoge prioriteit voor een maagpatient.
henshem schreef:Peet_Paneel schreef:Tja praten met ze? Of overleggen of ze met een slowfeeder willen werken en dan een grote kopen die ze helemaal vullen? En als ze echt niets willen zou ik veranderen van stal. Want dit is toch van hoge prioriteit voor een maagpatient.
Mijn paarden staan aan huis en hebben altijd ruwvoer tot hun beschikking. De een is gevoelig voor maagzweren en de andere niet....
Peet_Paneel schreef:Nee, het leek even zo na 2 dagen maar nu vind ik het weer 'tegenvallen'. Zijn klachten;
- Verminderde eetlust
- Veel drinken/ rommelen met hooi in drinkpotje
- Meer liggen in de box
- Overal in bijten/ aan slikken
- Chagrijnig bij het voeren (boos kijken, met hoofd op en neer slaan)
- Drammeriger/ onrustiger in de omgang
- Schrikachtiger
- Opeens ophouden met eten
- Lusteloos op momenten/dagen
- Gapen
- Bokken deed hij in galop aan de longeerlijn en moeilijk aan galoperen
Ik vergeet vast nog iets.. Dit is allemaal sluimerend 'er in geslopen'. Tevens heeft hij ook een beetje last van blaasgruis en daar krijgt hij nu ook een kuurtje voor. Sinds dat ik hem heb plast hij me te weinig per keer en is het altijd troebel geel van kleur. Bloed is onderzocht en er is een echo van de blaas gemaakt. En we gaan nog een keer een urinetest doen.
Peet_Paneel schreef:Ik zit er over na te denken om de slowfeeder ook 's nachts op stal te gebruiken. Maar ik vind het wel eng ivm het erin vast raken.. Hoe doen jullie dat? Ik durf dat nog niet zo makkelijk aan. Omdat ze wel in de natuurlijke houding (van de grond) hun ruwvoer moeten hebben maar het risico van vast raken is dan ook het grootst. Of is er iemand die een ander 'voerhulpmiddel' in de stal heeft wat veiliger is?
Hij loopt zo gauw zijn schone ruwvoer door de box heen en dan hoeft hij het niet meer..
roxyolly schreef:Peet_Paneel schreef:Ik zit er over na te denken om de slowfeeder ook 's nachts op stal te gebruiken. Maar ik vind het wel eng ivm het erin vast raken.. Hoe doen jullie dat? Ik durf dat nog niet zo makkelijk aan. Omdat ze wel in de natuurlijke houding (van de grond) hun ruwvoer moeten hebben maar het risico van vast raken is dan ook het grootst. Of is er iemand die een ander 'voerhulpmiddel' in de stal heeft wat veiliger is?
Hij loopt zo gauw zijn schone ruwvoer door de box heen en dan hoeft hij het niet meer..
Mijn paard eet nu een jaar uit een slowfleeder net.. Die grote netten van eppeljeck gebruik ik en ik hang ze best hoog op zodat hij met ze ijzer er niet in kan staan. Wat de mijne wel doet is met de borstsluiting van zijn deken er in haken super vervelend dus daar heb ik een stuk stof over heen laten zetten.
Het is inderdaad beter om je paard van de grond te laten eten maar de mijne gooit alles door elkaar en eet het daarna niet meer op
Vivat schreef:Kijk ander naar zo'n hartog hooi voerbak, duur maar wel degelijk, makkelijk vullen en geen gedoe met netten
http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoer/hartogvoerbox
Mist schreef:zoiets als een haybar misschien; https://www.google.nl/search?q=haybar&n ... 66&bih=599
dit is natuurlijk heel makkelijk na te maken met een stevige rubberen mat een 2 ijzeren profielen die je aan de muur vast maakt
roxyolly schreef:Mist schreef:zoiets als een haybar misschien; https://www.google.nl/search?q=haybar&n ... 66&bih=599
dit is natuurlijk heel makkelijk na te maken met een stevige rubberen mat een 2 ijzeren profielen die je aan de muur vast maakt
Mooi systeem.. Alleen mijn paard gooit alles er dan uit en eet het niet meer op