[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Habore

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:18

Hoe dien je die pufjes toe? Is dat met zo een machine met maskertje? Of iets anders? En wat zit in die pufjes aan bestanddelen? Heb je een naam van het product dat je gebruikt?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:17

Mijn pony blijft een kuchje houden hier en daar.. Ze hoest ook wat slijm op.
Ik heb net een fles Respirator boost besteld, eens kijken wat dat doet.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:44

ik heb net een emmertje Pulmar gekocht (ik had er nog nooit van gehoord). Dit zijn kruiden en moeten de luchtwegen verlichting geven. Voor hoestende en dampige paarden staat er op. Twee eetlepels kruiden per dag over het voer.
Hebben jullie ervaring met dit spul?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:45

niemand?
Ik kan er op internet ook nagenoeg niets over vinden...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:43

Ik lees ook maar weer mee. Die van mij deed het erg goed toen hij verplaatst werd naar 24/7 buiten maar is de laatste tijd toch weer aan het kuchen ;( , foenegriek doet niks helaas. En ik wil ook niet gelijk aan de medicijnen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:11

ik kan je nog niet zeggen of de kruiden iets doen, ik geef het pas twee dagen.. De medicatie die ik eerder gaf hielpen alleen tijdelijk, gedurende de medicatie, dus dit wil ik ook niet meer geven.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:16

Nee precies, dat had ik ook, dus dat doe ik liever ook niet.
Ik ben wel benieuwd naar jouw middeltje.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:34

ik zal je op de hoogte houden

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:35

Is het zo dat eenmaal een hoestend paard = altijd een hoestend paard? Want ik vraag mij af of ik straks weer in de winter hooi moet natmaken?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:53

het hoesten kan chronisch worden, daarom moet je ook nooit te lang wachten met het ondernemen van actie als je paard hoest.
Als je paard nu niet hoest dan hoef je om die reden het hooi niet nat te maken lijkt me...

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:12

Sinds zaterdag kucht mijn paard enorm bij inspanning. Zolang we stappen/opwarmen geen probleem. Vraag ik draf/ vooral bij galop, krijg ik meteen een zeer diepe kuch, gevolg door felle scheten/wind. Hoe langer ik train, hoe meer gekuch en gescheet. Erna (na de mini inspanning) is het zelfs als hij stap, ook bij uitstappen. Na het rijden beetje snot. Geen koorts. Normale ademhaling. Gisteren rustdag gehad, vandaag gereden maar opnieuw gekuch.

Hij heeft nooit eerder gehoest. Wel staat hij staats sinds 2 weken 24/7 buiten, misschien verkouden door de hagel-regen-zon? Of kan het komen van inspanning in combinatie met grasbuik (teveel gas + aanspannen (buik)spieren?) Wat doen?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:30

Ik denk koutje te pakken. Zou even niet rijden, als hij last heeft van slijm sputolysin geven en bij regen toch even een regendekentje opleggen en temp in de gaten houden.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:40

Dus enkele dagen rust en in het oog houden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:48

max66 schreef:
het hoesten kan chronisch worden, daarom moet je ook nooit te lang wachten met het ondernemen van actie als je paard hoest.
Als je paard nu niet hoest dan hoef je om die reden het hooi niet nat te maken lijkt me...

Paard hoest inderdaad al een 2 maand niet (ook niet bij inspanning) en hij krijgt ook geen hooi. Maar ben wel benieuwd dat als hij weer bij de stal gaat in de herfst of ik dan alsnog hooi nat moet maken.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:49

het kan nooit kwaad om het nat te maken, maar nogmaals, als ie niet hoest hoef je het om die reden niet te doen.

Inmiddels krijgt mijn paard al een paar dagen haar kruiden, ze vindt ze niet lekker. Zelfs een appeltje met kruiden laat ze staan! Als ik de appel met kruiden uit de hand voer dan eet ze het wel, gek beest! Normaal eet ze de emmer met de stukjes appel er bijna bij op!

Het hoesten lijkt sowieso wel minder, met de les van zaterdag hoestte ze wel een paar keer maar aandraven, maar het viel wel mee...

talievlietie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:28

Ik meld mij ook!

Mijn haf heeft al een paar maanden last van longontsteking, dat gaat normaal gepaard met hoesten, snot en dergelijke. Vanaf dag 1 waren deze symptomen niet te zien, alleen hoge koorts en heel erg loom, grote neus gaten en snel ademen.

Heel vaak DA over de vloer gehad, veel geprobeerd uiteindelijk bloed onderzoek gedaan; de long ontsteking, wormen en heel veel aan vitamine gebrek.
Staat nu nog maand, a anderhalve maand op Pavo E Gold, Magnesium en wormen zijn behandeld.
Ging uiteindelijk ook wat beter (lees: 38,3 graad). Op aantraden van mijn buurvrouw die ook een paard had met longontsteking, kruiden gaan gebruiken en eginaforce wat normaal van mensen is. Of het is puur toeval, of allergisch voor 1 van de dingen uit die kruiden of eginaforce want het gaat nu weer slecht (lees: ronde de 39 graad).
Zonet is de DA weer geweest en hij zegt dus dat hij weer longontsteking heeft, weer een bacterie dus. Ik moet nu drie dagen procapen inspuiten (Spannend!) en ondertussen mn oude pijnstiller weer geven. hierna weer verder kijken.

Zijn afwijkende gedrag van nu:
Beetje loom.
Soms snotteren.
Heel af en toe een hoestje.
Wil de stal ochtends niet gemakkelijk uit.
Heeft dan bij elke stap het moeilijk: kreun geluiden.
Hij mest minder

Verder weet ik al dat hij minder drink dan eerst. Volgens andere DA is hij aan het normaliseren (hij dronk liters met zijn eerste long ontsteking)
En wat hij altijd wel gewoon goed doet & deed was:
Mesten (nu niet meer zo goed dus)
Plassen
Eten
Drinken (nu ook niet goed meer dus)

Hij heeft ook wel wat stoffiger hooi gehad, waar ik hem sinds gister van af gehouden heb.

Hij staat ook gewoon lekker in de wei met zn bekkie aan de grond.
Snachts staat hij trouwens binnen.

Is het slim om ook nat hooi te geven?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:25

ik zou het doen, kan iig geen kwaad en misschien helpt het!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:13

Nat hooi vind ik een must voor paarden die gevoelige longen hebben, dus ja ik zou het doen :) of overstappen op voordroog.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:25

Ik meld mij ook weer ;(
Ik heb de afgelopen 4 winters veel ellende gehad met mijn paard altijd weer hoesten soms nog erger dan de andere keer. Veel medicijnen gehad op de kliniek geweest voor onderzoek en daarna weer naar huis. Afgelopen winter ging het eigenlijk heel goed tot dat de lente/zomer begon. Nu staat hij alweer te hoesten :(. Mijn paard heeft een stal waar hij in en uit kan lopen naar de rijbak, staat enkele uren per dag op de wei en krijgt daarnaast kuil. Mijn shetlander krijgt wel hooi. Zou eigenlijk een ideale situatie moeten zijn voor een paard met luchtwegproblemen maar helaas..
Ik heb nu voor mezelf besloten dat ik als rijpaard niks meer ga verwachten geen lessen en wedstrijden e.d. meer. Misschien af en toe op buitenrit. Ik baal enorm van de problemen en zie het op het moment ook allemaal niet zo positief meer.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:45

update: DA is ondertussen langs gekomen. Zat wat etter in luchtpijp afkomstig van allergie (zeldzaam als ze buiten staan). Het was absoluut nog niet erg maar dit moest wel behandeld worden.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:34

Ik kom even binnen vallen..
Sinds een paar dagen hoest onze pony. Buiten hoor ik hem af en toe maar onder het rijden heeft hij er erg last van. Hij heeft verder geen andere klachten. Hoelang kijk je zoiets aan?

Mijn merrie heeft dit overigens ook een keer gehad maar dan nog net iets erger.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:48

Ik kijk het een week aan. Dan een kuur sputolysin en als het dan nog niet over is da erbij. Niet teveel belasten qua rijden en als ie echt erg hoest beter om niet te rijden. Even temperaturen voor de zekerheid. Bij koorts wel gelijk da bellen.

lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:44

Vraagje: mijn merrie(met veulen aan de voet) hoest sinds 1,5 week. Het was heel erg stoffig hier dus eerst even aan gekeken. Woensdag dierenarts gehad die heeft er respulisin voorgeschreven en geen stof. Ze had bronchitis. Nu reageerd ze nog niet erg. Hoest nog steeds. Hoelang duurt het voordat je verbetering hebt? Na de regen is de stof gelukkig weg buiten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 00:05

Krijgt ze ruwvoer? Staat ze 'S nachts op stal? Wat voor bodembedekking gebruik je?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:14

Ik meld me ook.
Paard heeft gehoest, was opeens over en begint nu weer.
In de stap is het niet heel erg, maar het begin van de draf is het hoesten, hals helemaal lang maken, briesen en dan nog een paar keer hoesten en dan is het over.
Moet ik me nou zorgen gaan maken en de DA bellen,of weten jullie iets waarmee dit over gaat?