[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnneOmie

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:13

Bedankt voor de link Steenbok! Ik schrik toch wel van het nog best hoge suiker/zetmeel gehalte van de Havens Cool mix t.o.p. Marstall Vito! Heb gisteren 2 zakken Vito besteld, ben erg benieuwd hoe hij het daarop gaat doen. Omar is al aan de slanke kant dus wil niet dat hij nog meer gaat afvallen. Hij staat op droog hooi (kleine baaltjes) omdat hij binnen 2 dagen ziek wordt van droge voordroog kuil. Hij is dan meteen spierbevangen.

Zit met smart op de bloed uitslagen te wachten. Is het trouwens een normaal bedrag 255 euro voor equine (ofzo) algeheel bloedonderzoek + Insuline + schilklierfunctie? Ik schrok er wel beetje van zeg.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:14

Tooske schreef:
Met mijn merrie gaat het heel goed nu al een tijdje van de glucobalance af. Ze krijgt 1 keer per dag kuil en 3 keer hooi. Blijft mooi op gewicht.
Ze krijgt muesli en spelt van bio-ron en daar is ze razend op.

Wat fijn dat het zo goed gaat met je paard Tooske :)

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:21

Tooske: ik heb toch even verder gekeken naar de bi-ron muesli. Maar daar zit toch ook aardig wat suiker/ zetmeel in. En naar ik begrijp geen toegevoegde vitaminen, krijg je dan geen tekorten?
Maar als je paardje het er nu zo goed op doet, ook zonder de GB, dan zal het voor haar wel oke zijn.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:23

AnneOmie schreef:
Bedankt voor de link Steenbok! Ik schrik toch wel van het nog best hoge suiker/zetmeel gehalte van de Havens Cool mix t.o.p. Marstall Vito! Heb gisteren 2 zakken Vito besteld, ben erg benieuwd hoe hij het daarop gaat doen. Omar is al aan de slanke kant dus wil niet dat hij nog meer gaat afvallen. Hij staat op droog hooi (kleine baaltjes) omdat hij binnen 2 dagen ziek wordt van droge voordroog kuil. Hij is dan meteen spierbevangen.

Zit met smart op de bloed uitslagen te wachten. Is het trouwens een normaal bedrag 255 euro voor equine (ofzo) algeheel bloedonderzoek + Insuline + schilklierfunctie? Ik schrok er wel beetje van zeg.

:j is een normaal bedrag, ik was ook zoiets kwijt voor de onderzoeken van mijn paard
ik had dan IR en Cushing erbij.
is een berg geld :j

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:37

Okay thanks Mirgino! Gelukkig, was al bang dat ik werd bedonderd :=

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:53

Ja, die prijs klopt wel ;) Na een half jaar heb ik de IR test nogmaals gedaan, om te kijken of de behandeling aansloeg (veel interval beweging minimaal 1 uur per dag, hooi van 3 jaar oud, Magnesium, Vitamine E en Selenium) Gelukkig waren toen de gevaarlijk hoge waardes allemaal gedaald :D Nu is het gelukkig alweer 2 jaar geleden dat IR bij Fly is geconstateerd en gaan we gewoon op deze manier weer verder. Gelukkig is ze nu weer in topconditie ook al is ze nu al 25 jaar :D Al ben ik wel benieuwd hoe nu de waardes zijn.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:16

Hoe lang duurde het ongeveer voor jullie de bloeduitslagen hadden. Bloed is eergisteren geprikt, maar nog niets gehoord... ja ik weet het ben erg ongeduldig :=

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:02

steenbok1980 schreef:
Tooske: ik heb toch even verder gekeken naar de bi-ron muesli. Maar daar zit toch ook aardig wat suiker/ zetmeel in. En naar ik begrijp geen toegevoegde vitaminen, krijg je dan geen tekorten?
Maar als je paardje het er nu zo goed op doet, ook zonder de GB, dan zal het voor haar wel oke zijn.

Ze krijgt heel goed kuil en hooi en ook nog bio ron spelt ze doet het er super op!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:44

AnneOmie schreef:
Hoe lang duurde het ongeveer voor jullie de bloeduitslagen hadden. Bloed is eergisteren geprikt, maar nog niets gehoord... ja ik weet het ben erg ongeduldig :=

duurde best lang, de IR duurde het langst dacht
ik weet het niet zeker hoor maar bij bij ging het via de GD en ik kreeg 3x een uitslagen vel thuis gestuurd
volgens mij was het na 1 week eerste uitslag en met 3 weken de laatste
[ hang me er niet aan op ]

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:49

Ik had van de GD binnen twee dagen alle uitslagen in huis..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:03

;) ik heb mijn map erbij gepakt
bloedafname was op 5 okt
eerste deel uitslag op 7 okt
2 uitslag op 12 okt
en ook de derde en eind uitslag 12 okt
en ik was 208,55 euro kwijt

en ik heb in maart het magnesium / vitE / Cal gehalte laten meten
7 mrt bloed geprikt eind uitslag 17 mrt
kosten 114,69 euro

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:49

Heb je al iets binnen?

Hier is een paard donderdagochtend geprikt en ik had net de uitslagen per brief.
Veearts had ze per fax trouwens.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:37

Heb helaas nog geen uitslag ontvangen. Wel is de chiropractor gisteren langsgeweest en Omar had zijn lijf flink vastgezet. Zijn 5e en 4e halswervel zat geblokkeerd (ze wist bijna zeker dat het door de enting/reactie op enting is gekomen) en hele hals hield hij daardoor strak, daardoor had hij ook zijn bekken in soort van ze noemt het de wegloopstand gezet. 1 rib zat vast en nog wat werveltjes. Gelukkig zit nu alles weer op zijn plek :) wat haar betreft mag ik er vanaf maandag weer op, maar we wachten eerst de bloeduitslagen af.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:38

Ik heb zojuist via email de bloeduitslagen van Omar ontvangen van mijn DA. Hij is dus niet insuline resistent! Zijn albumine is wel wat te laag, schildklier ook goed gelukkig. Magnesium is ook wat te laag. DA belt me morgen om verder te overleggen. Hij raadt wel een kuur aminozuren aan. Bloed was trouwens wel veel beter dan afgelopen augustus! Toen had ik alleen geen insuline en schildklier laten testen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:51

Ik lees heel erg vaak dat IR paarden veel plassen en veel drinken.
Mijn paard Indiana was (bewezen via bloed) IR maar plaste absoluut niet veel. Veel drinken deed ze alleen als het vroor en ik met emmers lauw water uit huis kwam sjouwen :D maar verder dronk ze ook niet overmatig veel.
Ik wou dat toch even melden.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:58

Winnie dronk veel tot ik aangepast begon te voederen. Nu drinkt hij "normaal". Ik geef geen suikers, geen zetmelen of granen meer... en hij krijgt regelmatig glucobalance tussen zijn voer gemengd.
Momenteel doet hij het heel goed.
In het begin toen ik hem had dronk hij meer dan dubbel dan Max en plaste hij heel veel... zo zijn wij verder beginnen zoeken en aan de hand van de andere symptomen uitgekomen op IR.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:32

AnneOmie, die van mij is/was ook heel gevoelig op zijn spieren en is HB geweest afgelopen zomer (niet door het voer). Ik geef hem nu bijna 5 mnd. magnesiumcitraat vd Groene Os en Muscle support van Phytonics http://www.nmlhealth.com/p,58,1828/Musc ... Paard.aspx en hij is nog nooit zo goed gegaan als dat hij nu is! Hij loopt zelfs na jaren kwakkelen met hoefschoenen/ijzers weer op blote voeten op de weg. En hij is heel lang (maanden) stijf geweest na het liggen en na de nacht en heeft daar sinds hij deze supplementen krijgt geen last meer van.
Hij krijgt 1e snee weidehooi (voorheen graszaadhooi) en daar doet hij het heel goed op. De supplementen doe ik door gewelde wiesencobs.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:44

Net mijn DA gesproken en moet idd een aminozuren kuur doen. Gelukkig heeft hij een goede kuur. Kreeg wel nogmaals te horen dat Omar niet te veel suiker mag, voor geen enkel paard goed. Absoluut geen kuil en krachtvoer naar beneden. Nou krijgt hij maar 1/2 cool mix per dag, maar misschien toch nog te veel suikers. Mijn DA is ook orthomoleculair en heel erg op de voeding. Hij zei dat ik me niet te veel zorgen moet maken over zijn te lage albumine, was maar klein beetje te laag en niet echt schokkend. Denk dat ik binnenkort ook maar magnesium citraat ga bijvoeren omdat zijn magnesium ook wat te laag was.

Albumine was 21 en normaal waarde 25-44
Magnesium was 0.5 en normaal waarde 0.7-0.9.

Verder eigenlijk geen schokkende dingen te vinden in zijn bloed.

Insulin was trouwens 16.1 en normaal waarde 4.2-26

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:43

Ik lees hier over Bio Ron. Deze bevat rond de 50% zetmeel, veel te veel voor een insulineresistent paard. Vergeet niet dat granen geen natuurlijk voeder zijn voor een paard.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:56

En word toch echt aangeraden vanuit Laarakker voor insuline resistente paarden dus het zal toch wel goed zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:16

Misschien moet Laarakker dan maar weer eens in de boeken duiken. Wetenschappelijk onderzoek heeft al lang uitgewezen dat de grens voor suikers ( dus ook koolhydraten) op 10% ligt. Alle Bio-ron voeren zijn véél te hoog in suiker voor IR paarden. De enige uitzondering kan ( mits met mate gevoerd) spelt zijn omdat dat een lagere glycemische index heeft en iets langzamer beschikbaar komt dan gewoon zetmeel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:15

Tooske schreef:
En word toch echt aangeraden vanuit Laarakker voor insuline resistente paarden dus het zal toch wel goed zijn.

je zou eigenlijk moeten weten WAAROM hij dat voer dan voorschrijft?
misschien krijgt hij er wel wat voor van Ron? :P ;)
maar echt heel erg vreemd ja,je zou verwachten dat hij wel weet wat dan het beste is voor een dier

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:27

Laarakker heeft mij nooit aangeraden om een muesli van bio-ron te gaan voeren, wel is er gezegd dat het mogelijk is dat ik ruwe spelt kan voeren omdat vele diabetici daar goed op reageren. Hij haalde voor de spelt wel bio-ron aan omdat hij er zeker van is dat hier geen onnodige ballast stoffen aan worden toegevoegd.
Verder heb ik nog andere voeders laten checken bij mijn IR merrie en de Marstall Vito kon ik haar ook prima voeren.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:23

Nou ja het maakt mij niet uit. Mijn paard heeft het namelijk nog nooit zo goed gedaan sinds ze dat voer krijgt.
Maar ze krijgt dan ook weinig. (maar dat kreeg ze van elk voer)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:25

Mandyke schreef:
Laarakker heeft mij nooit aangeraden om een muesli van bio-ron te gaan voeren, wel is er gezegd dat het mogelijk is dat ik ruwe spelt kan voeren omdat vele diabetici daar goed op reageren. Hij haalde voor de spelt wel bio-ron aan omdat hij er zeker van is dat hier geen onnodige ballast stoffen aan worden toegevoegd.
Verder heb ik nog andere voeders laten checken bij mijn IR merrie en de Marstall Vito kon ik haar ook prima voeren.

spelt blijft graan....of het nu een oergraan is of niet.
In alle granen zit veel zetmeel(suikers)....not done voor IR paarden dus.

Ongemelasseerde bietenpulp kun je veilig voeren en copra van coolstance(maar ik weet niet of dat in Nederland te krijgen is.)
http://www.stanceequine.com/horsecondit ... istance-24