[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:38

Even een hooivraagje want daar heb ik echt geen verstand van... Onze paarden op stal krijgen hooi waar de zaadjes (graszaad dus) uitvallen. Wat kunnen jullie mij vertellen over de kwaliteit daarvan? Juist wel of niet goed voor een eczemer? Is dat dan rijk of juist niet?

Ze krijgt nu veel hooi, en loopt een paar uurtjes op het land waar aardig wat gras staat. (3 uur ofzo) Daarna gaan ze nog een paar uur in de paddock. Over een tijdje gaan ze weer 24 uur p/d het land in. Ze krijgt ongeveer 3 summerfit koeken per week, en ik rijd af en toe. Ongeveer 2-3 keer per week is het streven. (bezig met conditie opbouwen)

Toch wordt ze dikker. Wil haar eigenlijk niet minder hooi geven, maar misschien is het hooi te 'goed' voor haar. Afijn. Iemand tips- info?

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:25

Die summerfit koeken schijnen ook niet zo super te zijn! zit meer in dan verwacht. Nooit minder hooi geven omdat ze dikker worden, hooi is belangrijkste rantsoen,dus verander iets anders in het rantsoen, zoals die koeken bijvoorbeeld.

qua hooi, kan ik je niet verder helpen, heb daar geen kaas van gegeten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:58

hanneronja:
in het gras zit best veel suiker,ook al groeit het nu nog niet.
daar kunnen ze nog best dik van worden hoor.
lees dit even door:
http://www.mensport.nl/pdf%20bestanden/ ... n_gras.pdf

als jij zeker weet dat het graszaadhooi is dan is dat toch over het algemeen hooi met wat meer structuur en wat minder voedingswaarde.
ik zou er voor kiezen om wat meer beweging te geven en wat minder lang op het gras te zetten?

3summerfit per week is niet zoveel hoor, heeft je dier wel nodig voor aanvullende vitamines

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:04

wat zou ik het beste kunnen geven als ik vitamines extra wil geven?
heb al zitten zoeken maar er is zooooo veel van die spullen.
denk dat ik van de zomer zowieso ga bijgeven

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:10

Interresant dat artikel over die grassen, zo blijkt maar weer dat de meeste grassen exteem veel frucktaan kunnen bevatten.
Ik moet in het voorjaar mijn wei ook weer bijzaaien, zal er dan is goed op gaan letten welke soorten gras minder frucktaan produceren.

Waarom wil je vitamines bijgeven, geef je geen krachtvoer dan?
En staat ze weinig op de wei in de zomer, want in vers gras zitten al heel veel vitamines, zo veel dat je meestal niet extra hoeft bij te geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:12

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:35

hij krijgt op dit moment sochtends 2 handjes brok en savonds 3.
zomers staat hij buiten en krijgt elke dag klein stukje wei bij en vaak gaat hij er savonds af en krijgt hij hooi. dit omdat hij te dik is en snel te dik wordt.
aangezien hij ook ze. heeft wil ik hem wat extra's bijgeven kwa vitamine.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:39

Dank Ellepel, ik ga dat artikel eens uitvoerig lezen als ik tijd heb. Heb het opgeslagen op m'n computer.
In het voorjaar en de zomer geef ik haar geen summerfit meer, omdat ze dan 24 uur op het land staan.

Ieris, ik geef inderdaad geen krachtvoer. Heeft ze niet nodig, paard heeft energie genoeg en is rond zat!

Goh dat ze dan van die paar uurtjes gras als zo dik wordt... Was juist zo blij dat ze weer lekker het land op kon. Toch maar fanatieker gaan rijden.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:54

hanne ronja : ik denk niet dat jij graszaadstro/hooi hebt, maar laat gemaaid gras waar hooi van is gemaakt, de graszaadjes bevatten in verhouding de meeste energie dus wat eruit valt eet hij niet op.
ik ben het met ellepel eens, meer bewegen is de beste en ook de leukste oplossing.

over de vitaminen in de zomer, als leidraad kun je gebruiken dat een paard tussen maart en oktober 2 kilogram vers gras op moet eten en daarmee zijn hele behoefte aan vitaminen binnen-
krijgt. veel vitaminen uit de B groep worden ook nog in de darmen van je paard gemaakt door de darmflora. vitamine D kan hij zelf maken als hij genoeg buitenkomt per dag. vitamine A zit niet in vers gras maar wel caroteen en daar maakt het paard zelf vitamine A van.

vitamine B en C worden wateroplosbaar genoemd en een teveel wordt uit het lichaam afgevoerd.

vitamine A,D en E zijn vetoplosbaar en slaan op in het lichaam, zo maar bijvoeren van deze vitaminen kunnen lijden tot teveel en nare bijwerkingen.

vitaminen aanvulling als ze voldoende weidegang krijgen is meestal niet nodig.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:35

Ik denk inderdaad ook dat het laat gemaaid gras is. Dus weinig energie omdat de energie naar de zaadjes is gegaan? Die vallen er inderdaad uit dus daar krijgt ze niet veel van binnen.

Misschien iets minder bokt en meer beweging voor het dier :)*

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:53

mijn pony staat ook nog op stal nog geen last van het eczeem dus.. Wat voor kuren geven jullie je paarden dan? En werkt dit echt? ..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 05:16

Ik was vandaag even teletext aan het kijken van TV Gelderland.
En zag dat het zondag 11 graden wordt, nu vraag ik me af moet ik de deken al op doen. Hebben jullie de deken al op.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 05:19

Die van mij staat nog met zijn winterdeken van 200 gram op en hij staat nog niet op de wei. Pas als hij de wei op gaat gaat zijn eczeemdeken op.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 06:32

_Luziream schreef:
Die van mij staat nog met zijn winterdeken van 200 gram op en hij staat nog niet op de wei. Pas als hij de wei op gaat gaat zijn eczeemdeken op.

Die van mij staat altijd buiten, zomer en winter 24 uur per dag.
Ze heeft nooit een deken op, behalve een zweet deken na het rijden.
Wel wil ik er straks de eerste maand een regen deken over de eczeem deken doen, tot het wat droger weer wordt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:01

dat ben ik ook van plan. Mijn regendeken heeft een hals dus het eczeemdeken zal grotendeels droog blijven. Wat doen jullie in de zomer als jullie weten dat het bvb een hele week gaat regenen? Paard hele week op stal of een regendeken op? Kan mij inbeelden dat het voor het paard in kwestie niet aangenaam is continu nat te zijn. Die van mij gaat er in elk geval niet voor in haar schuilstal staan...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:03

Euhm deken af? Als het regent zijn de meeste vliegjes.. ehm.. gevlogen :P dus dan wacht ik rustig tot het weer droog is. Vorig jaar heb ik de deken overigens gewoon om gelaten, hij heeft er geen last van gehad.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:05

In België kan het stralend zon zijn en twee minuten daarna bakken gieten om een kwartier daarna de zon weer hevig te laten schijnen, dus je weet het nooit en voor je het weet zijn ze terug geprikt door die knutjes...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:13

Dat is wel irritant ja... hier het meestal een paar dagen 'mooi' (bloedheet dus), gevolgd door een week slechter weer (bewolkt, met regen tussendoor). Van dat wisselende weer op één dag heb ik dus vrij weinig last. Als ik jou was zou ik dan gewoon de deken omlaten. Ik weet niet welke deken je hebt? De rambo droogt echt héél snel dus daar hebben paarden weinig last van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:14

een hele week regen??

haha, meestal komt het niet zo ver hoor.
en is het maar een bui..

dan droogt zo'n deken heel snel en is er niks aan de hand.
echt een hele dag door regen is best zeldzaam en in die gevallen gaat er een regendeken op of loopt ap lekker in zijn blootje rond :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:16

Ik heb nog geen deken, ga het dit weekend halen en ga het eerst proberen met de Everline. Het is naar het schijnt ook een lekker lichte stof en aangezien mijn paard niet bij andere paarden in de buurt komt kan het dus ook niet te snel stukgebeten worden. Als dit deken het niet overleefd ga ik voor de Sweet Itch.

In België hebben wij zelfs al 2 weken regen meegemaakt met slechts af en toe een droog moment :Y)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:17

@ ellepel: er staat ook: bewolkt, met regen tussendoor ;) in het noorden in Nederland heb je bijna geen echte zomer op enkele weekjes na.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:04

Mijne heeft ook gewoon de hele zomer de deken op gehad. Droogt snel na een regenbui. Maargoed dan is het wat warmer. Zoals nu vind ik het toch wat anders. Misschien dan toch maar een regendekentje er overheen.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:17

Mijne krabt de staart nu dus alweer open.. zal ik de deken er toch maar weer op doen??
Hij is niet geschoren, maar staat wel 24/7 buiten. Dus ook met regen enzo, zo'n kledder natte deken lijkt me ook niet alles..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:23

chipieke schreef:
.

In België hebben wij zelfs al 2 weken regen meegemaakt met slechts af en toe een droog moment :Y)

ja hehe.......in belgië _O- :')

mischa:
groeit het gras bij jullie al?
is namelijk heel raar dat ze nu al beginnen met jeuk,die krengen vliegen nog amper.
als het gras bij jullie al behoorlijk groeit zou je misschien een stuk af kunnen zetten en je paard gedoseerd op het gras zetten?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:27

Gras? waaaaar?
Wij hebben de paarden op een klein stuk staan, die ze helemaal hebben omgeploegt. Alleen achter zijn nog een paar sprieten gras te bekennen. :P daar kan het dus niet aan liggen..