Ik vond de dikke. harde lippen, hoofden naar beneden en zwaar ademen en snurken toch echt niet leuk. Maar het komt dus gelukkig goed en nu staan ze weer lekker op de wei. Nu afwachten hoe de rest gaat verlopen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Femke_L schreef:je moet er niet naar gaan zitten staren
leannerobert schreef:Bedankt voor je reactie! Zinvolle informatie.
Mijn vermoeden is dat het ook wel een beetje per paard verschilt in hoeverre ze hengstenstreken krijgen. Mijn veulen is nu 8 maanden, en staat sinds een aantal dagen alleen omdat hij zó ontzettend aan het bijten was in de merrie waar hij mee samen staat, dat de veiligheid voor allebei de paarden in gevaar kwam, en we dus moesten ingrijpen.(Alleen: er is een paddock naast gemaakt, zodat ze nog wel contact hebben, maar hij niet meer achter haar aan kan gaan.)
Verder heeft hij nauwelijks hengstendingen eigenlijk. Ik heb andere veulens meegemaakt die vele malen erger waren...
Ik hoop dat hij groot wordt, aangezien ik ook erg lang ben. Alleen zou ik het zonde vinden als ik hem er op een bepaalde manier aan tekort doe om hem vroeg te laten castreren.
De reden dat ik dit allemaal vraag is; als hij gecastreerd is, en hij is weer wat beleefder naar de merrie toe, mag hij weer samen staan met haar. Bovendien ben ik niet van plan met hem naar de hengstenkeuring te gaan of hem te laten dekken.
Monster_tos schreef:Daar zijn veel verschillende meningen over. Paarden die lang hengst blijven zullen breder worden, terwijl paarden die vroeg geruind worden groter worden. Dit zou verklaard worden doordat de energie die normaal in het breder worden gaat zitten, nu in de hoogte kan worden gebruikt.
Paarden die geruind worden voor ze typische hengsten gedrag gaan tonen zijn makkelijker in de omgang, paarden die laat geruind worden kunnen het hengsten gedrag behouden, vooral hengsten die al gedekt hebben. ( die hebben de smaak te pakken zeg maar)
Maar dit zijn allemaal verschillende meningen. Ik persoonlijk vind dat het heel erg afhangt van je paard en de opvoeding. Mijne is op bijna 3 jarige leeftijd geruind. Het is nog echt een scharminkel van 167. Hengsten manieren heeft ie niet, maar dat komt gedeeltelijk door de opvoeding denk ik.
leannerobert schreef:@Monster_tos: Tja, en daar zit 'm nou net t euvel. De Haflinger merrie waar hij mee samen staat is vrij onderdanig, en geeft hem dus helemaal niet op zijn donder. Ze dreigt wel maar doet uiteindelijk niets, waardoor hij steeds harder gaat bijten, en haar uiteindelijk aan het ronddrijven was in de bak![]()
Er zijn daar geen andere paarden, dus dan zijn de opties beperkt...