p_ponypaard schreef:bedankt voor de informatie alvast! ik ga idd een lijstje maken voor donderdag.
Jens staat nu op het zand en hij krijgt verdeelt over de dag hooi, ook voer ik hem wilgentakken, wat stro en laat hem in de bak langs de rand eten... zij hoeft hier vooral de distels tussen uit... hahah heel grappig hoe hij die eet... au au ze prikken zo. ik ga me komende dagen nog meer verdiepen en dingen opzoeken... tis erg ingewikkeld allemaal... veel symptomen die mensen noemen of beschreven staan heeft Jens geen last van..... kan dat betekenen dat hij in een begin stadium is van cushing? hij heeft nu eigenlijk alleen hoefbevangenheid en dus vetophoping.... hij heeft een goede vacht en is toch redelijk goed in conditie...
Dat kan zeker het geval zijn dat je er gelukkig - vlot bij bent. Hoe oud is Jens eigenlijk? Paarden met cushing die een krulvacht hebben, hebben dan meestal al 3 jaar!!!! cushing onder de leden voordat ze daadwerkelijk zo'n vacht gaan tonen, dat gaat heel langzaam en geleidelijk. Dus het is alleen maar goed dat je paardje dat nog niet heeft. En probeer zijn conditie zo goed mogelijk vast te houden, dat is ook echt belangrijk, want cushingpaarden teren op een gegeven moment in op hun spieren als je niet uitkijkt en worden ook bijvoorbeeld slap in de achterhand en vertonen daar soms onregelmatigheid. Dat is vaak alleen een signaal van het kracht en conditieverlies in de spieren van de achterhand. Blijven wandelen, rijden, longeren wat er maar mogelijk is zodat de conditie en spieren zo goed mogelijk zijn, want dan is de weerstand ook weer beter.