Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:16

p_ponypaard schreef:
die van mij drink niet veel en plast ook niet veel.... hij heeft niet echt een lange vacht... tis me igg niet opgevallen.... tis vooral dat hij zo dik en vetachtig in z'n lichaam zit en zo moeilijk loopt

insuline resistent misschien?
heb je een foto?

moniquemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 00:05

Helaas heb ik vorige maand mijn pony Jimmy moeten laten inslapen hij heeft meer dan 4 jaar elke dag pergolide gekregen en is niet aan de cushing overleden maar aan een verwonding.
Zo zie je maar dat niets loopt zoals je denkt. Toen er cushing bij hem geconstateerd werd dacht ik dat hij wel snel dood zou gaan. Gelukkig heb ik nog zo'n 4 jaar plezier met hem gehad. Nu heb ik nog 40 pergolide tabletten over van het merk Sandoz, goed tot 08 2011, ik kan ze weggooien maar dat is zonde dus als jouw paard cushing heeft moet je me maar mailen. Natuurlijk alleen als de D.A. je paard het heeft voorgeschreven niet zelf gaan dokteren.

p_ponypaard

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:51

ik ben vrijdag de hele dag op de kliniek geweest. er zijn foto's gemaakt van zijn voeten en hij was hoefbevangen! gelukkig nog wel in een begin stadium. hij heeft nu een pijn stiller gekregen en een supplement dat zijn hoeven goed doet groeien omdat zijn zool ook heel dun was (dit was zichtbaar op de foto) ook is hij geprikt op cushing.... hier krijg ik maandag de uitslag van... kan iemand mij uitleggen wat cushing pressies is en hoe dit behandelt word.... wat kan ik verwachten als mijn pony dit heeft?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 15:27

p_ponypaard, ik denk dat je een heel eind komt als je (een deel van) dit topic doorleest, staat boordevol met informatie :j

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:28

P_ponypaard, op de wiki staat ook een stuk over cushing.

Ik las bij toeval op de site van de paardendrogist dat NAF met een speciaal supplement voor cushingpaarden komt!
Zie http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eITID=7425 (onderaan). Ze hebben het helaas nog niet in de winkel, maar ik ben wel benieuwd!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:22

p_ponypaard schreef:
ik ben vrijdag de hele dag op de kliniek geweest. er zijn foto's gemaakt van zijn voeten en hij was hoefbevangen! gelukkig nog wel in een begin stadium. hij heeft nu een pijn stiller gekregen en een supplement dat zijn hoeven goed doet groeien omdat zijn zool ook heel dun was (dit was zichtbaar op de foto) ook is hij geprikt op cushing.... hier krijg ik maandag de uitslag van... kan iemand mij uitleggen wat cushing pressies is en hoe dit behandelt word.... wat kan ik verwachten als mijn pony dit heeft?

Als je je mailadres mailt via PB kan ik je nog wel een mailtje sturen over de bijwerkingen etc dat ik eerder al naar een aantal mensen verzonden heb, maar eigenlijk staat alles ook (weliswaar verspreid) in dit topic vermeld.
Wat voor supplement krijg je voor zijn hoeven? MSM of Biotine achtige dingen? Sterkte in ieder geval.
Als je er op tijd bent en je paard zijn weerstand en conditie goed blijft ondersteunen, kan je paard nog heel lang mee en ook weer goed in conditie komen. Het weerstandprobleem bij cushing is eigenlijk het lastigst en daardoor zijn ze gevoelig voor allerlei kwaaltjes..

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:06

de dierenarts belde dus net en jens heeft Cushing :( volgens mij krijgt hij nou msm (dit weet ik niet zeker) hij heeft nu ook nog een pijnstiller. donderdag komt de dierenarts weer met pilletjes die hij dus voor de cushing krijgt. en hij gaat nog bloed afnemen om te kijken of hij insuline resistentie heeft...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:22

p_ponypaard schreef:
de dierenarts belde dus net en jens heeft Cushing :( volgens mij krijgt hij nou msm (dit weet ik niet zeker) hij heeft nu ook nog een pijnstiller. donderdag komt de dierenarts weer met pilletjes die hij dus voor de cushing krijgt. en hij gaat nog bloed afnemen om te kijken of hij insuline resistentie heeft...

Sodeju, allereerst wil ik je sterkte wensen dit is niet niets wat je nu even te horen krijgt.
De pilletjes die je dierenarts meeneemt zal waarschijnlijk Pergolide zijn. Pergolide werkt op het kapotte stukje in de hersens, daar gaat een en ander mis en pergolide probeert dat in goede banen te leiden.
Als je paard ook Insuline resistent is, dat komt vaak als complicatie voor bij ziekte van Cushing dan is het heel erg belangrijk om ook op het voer te gaan letten. ( suikers in hooi en in gras en in krachtvoer) Soms is het zelfs beter om ze nooit meer op het gras te zetten of het heel erg te beperken.
Ik denk dat je paard nu bute of metacam krijgt tegen de pijn van de bevangenheid. ( Bute of metacam zijn ontstekingsremmers)
Probeer een lijstje te maken met vragen voor je dierenarts.
Je zult weer een weekje moeten wachten op de IR uitslagen.
Mijn paard is gelukkig ( nog) niet IR.
Overleg met je dierenarts ook over hoe je moet gaan voeren, zeker als blijkt dat je paard ook IR heeft.
Mocht er ook IR zijn kan hooi weken om suikers te verminderen veel schelen.
Oud en overjarig hooi bevat evenveel suikers als nieuw hooi maar ook veel minder vitamines. Het is dus belangrijk om goed te overleggen en niet zomaar wat te doen, goede supplementen kun je gaan geven als je weet wat je voert. Maak daar een lijstje van en kijk eens wat er in zit aan vitamines mineralen etc.

Hier staat verderop ook een oudje met Cushing die is er wel oud mee geworden hoor!! Het is niet het einde van de wereld.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:00

bedankt voor de informatie alvast! ik ga idd een lijstje maken voor donderdag.

Jens staat nu op het zand en hij krijgt verdeelt over de dag hooi, ook voer ik hem wilgentakken, wat stro en laat hem in de bak langs de rand eten... zij hoeft hier vooral de distels tussen uit... hahah heel grappig hoe hij die eet... au au ze prikken zo. ik ga me komende dagen nog meer verdiepen en dingen opzoeken... tis erg ingewikkeld allemaal... veel symptomen die mensen noemen of beschreven staan heeft Jens geen last van..... kan dat betekenen dat hij in een begin stadium is van cushing? hij heeft nu eigenlijk alleen hoefbevangenheid en dus vetophoping.... hij heeft een goede vacht en is toch redelijk goed in conditie...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:03

Ik denk dat bij Illo nu de magnesium zijn werk doet. Afgelopen winter en voorjaar kwam hij heel stijf zijn stal uit. Van voren liep ie heel kort en stijf, na een rondje lopen was het wel weg maar toch. Sinds april weet ik dat hij Cushing heeft en ben ik begonnen met magnesium voeren. Hij heeft juni, juli en augustus op de wei gestaan 24/7 en toen was ie zowiezo niet stijf. Nu staat hij sinds 1 september weer op stal en hij komt weer gewoon goed zijn box uit. Dus ik hoop dat dat zo blijft.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 00:33

p_ponypaard schreef:
bedankt voor de informatie alvast! ik ga idd een lijstje maken voor donderdag.

Jens staat nu op het zand en hij krijgt verdeelt over de dag hooi, ook voer ik hem wilgentakken, wat stro en laat hem in de bak langs de rand eten... zij hoeft hier vooral de distels tussen uit... hahah heel grappig hoe hij die eet... au au ze prikken zo. ik ga me komende dagen nog meer verdiepen en dingen opzoeken... tis erg ingewikkeld allemaal... veel symptomen die mensen noemen of beschreven staan heeft Jens geen last van..... kan dat betekenen dat hij in een begin stadium is van cushing? hij heeft nu eigenlijk alleen hoefbevangenheid en dus vetophoping.... hij heeft een goede vacht en is toch redelijk goed in conditie...

Dat kan zeker het geval zijn dat je er gelukkig - vlot bij bent. Hoe oud is Jens eigenlijk? Paarden met cushing die een krulvacht hebben, hebben dan meestal al 3 jaar!!!! cushing onder de leden voordat ze daadwerkelijk zo'n vacht gaan tonen, dat gaat heel langzaam en geleidelijk. Dus het is alleen maar goed dat je paardje dat nog niet heeft. En probeer zijn conditie zo goed mogelijk vast te houden, dat is ook echt belangrijk, want cushingpaarden teren op een gegeven moment in op hun spieren als je niet uitkijkt en worden ook bijvoorbeeld slap in de achterhand en vertonen daar soms onregelmatigheid. Dat is vaak alleen een signaal van het kracht en conditieverlies in de spieren van de achterhand. Blijven wandelen, rijden, longeren wat er maar mogelijk is zodat de conditie en spieren zo goed mogelijk zijn, want dan is de weerstand ook weer beter.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:34

ik heb geen papieren bij Jens maar ik denk rond de 14... rijden jullie nog gewoon fanatiek met jullie paarden die cushing hebben?.... Jens heeft een goede vacht.... dus dan zou hij het idd nog niet zo heel lang hebben....... straks komt de da langs en gaat hij bloed afnemen om te kijken of hij I R heeft..... ik hoop het niet maar hij heeft wel een hele harde manenkam..... mmmm

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:52

Ons paard is 26 of 27 en wij rijden hem 1 a 2 keer in de week. Hij wordt regelmatig 20 minuten gelongeerd en hij loopt dagelijks in de wei en speelt elke avond met onze jonge paarden waarmee hij in een loopstal met uitloop (avond) staat.
Wij zijn zo fanatiek als hij zelf toestaat. Het longeren is meestal stap en drafwerk soms bijgezet en soms niet. Als hij zich lekker voelt pakken we de galop erbij andere dagen als hij bijv al heel veel gespeeld heeft blijft het bij stap en draf. In zijn hele slechte perioden toen hij nog niet behandeld werd en cushings geconstateerd werd, had hij ook toevallen en viel hij. Toen dachten we dat hij nooit meer bereden zou kunnen worden, toen werd er veel gewandeld en gelongeerd met flink doorstappen. Toen hij wonderlijkerwijs dankzij de pergolide, magnesium en provariumbreeding weer opknapte gingen we ook weer rijden. Ongelovelijk zo trots als willy was dat hij weer aan het werk mocht al was het eerst maar stap. Later volgden er ook weer buitenritjes, daar waren we helemaal super dankbaar mee natuurlijk...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:21

Ik meende dat het helemaal niet logisch is om in de herfst op cushing te testen i.v.m. het cortisol gehalte in het bloed wat in deze tijd van het jaar toch al hoger is.

p_ponypaard: De verschijnselen die jij omschrijft lijken heel erg op Insuline resistentie.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:50

Bij Jens is vanmiddag bloed afgenomen om IR te testen dat is dus afwachten..... Jens krijgt nu een supplement msm, pergolide, bute en een bloedverdunner.... hopen dat we de hoefbevangenheid snel onder controle krijgen......

ik denk dat ik ook maar magnesium ga bestellen.... heb de dierenarts gevraagd maar die had daar verder geen ervaringen mee.....

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:19

Magnesium werkt bij de ontspanning van de spieren, dus tegen stijfheid. Het zal niet helpen tegen de Cushing of hoefbevangenheid zelf.
Koelen van de hoeven schijnt wel goed te helpen en nat zand of bagger. Sterkte met Jens.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:55

Bij mijn andere paard ( Meine ) hebben ze juist voor 8 uur bloed afgenomen om IR te testen dus voor zijn eten.
Koelen van de hoeven is bij hoefbevangenheid altijd goed .
Ik geef ook magnesium, soms dacht ik wel eens dat het niet hielp, maar het lijkt nu toch wel wat te doen.
Onne rij ik zelf niet meer vanwege een flinke hartruis, is door de VA ook afgeraden om hem nog werk te geven.
even waren we pas nog samen belangrijk, hadden een fotoshoot samen.
was erg dubbel, maar toch erg leuk.
Veel sterkte met Jens.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:04

Illo wordt 5 a 6 keer per week gereden, een uur, meestal stap,draf galop enzo ook allerlei oefeningen om hem soepel en in conditie te houden. 2 dagen per week alleen maar stappen, hij staat op stal dus moet wel beweging hebben. Als ie zomers 24/7 op de wei staat rij ik 3 keer per week en dan meestal buiten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:44

Estherhegt: Magnesium helpt in die zin tegen cushing dat het een hulpmiddel is bij een spierstijfheid/spierspanning zoals je zelf al zegt en dat is één van de dingen die in ieder geval een gevolg is van cushing. Je pakt wellicht de oorzaak van cushing niet aan maar je helpt wel tegen één van de rottigste bijwerkingen van cushing. Verder hebben veel cushing paarden standaard een magnesium tekort, cortisol wordt namelijk min of meer bestreden door magnesium. Cushing paarden hebben veel te veel aan cortisol en daardoor vaak ook standaard een tekort aan magnesium dan wel een hoge behoefte aan magnesium om de cortisol(effecten) tegen te gaan. Veel cushing paarden zijn insulineresistent of zijn gevoelig voor suikerziekte-achtige verschijnselen. Magnesium helpt bij de suikerhuishouding. Diabetispatiënten blijken bijna standaard een magnesiumtekort te hebben door hun verstoorde suikerhuishouding. Magnesium heeft resultaten gehad bij het bestrijden dan wel voorkomen van hoefbevangenheid, ook een nare bijkomstigheid die voor veel paarden jammergenoeg bij cushing hoort. Ons cushing paard had in zijn slechte tijden echt paniekaanvallen door de cortisol (hij viel en liet zich achterovervallen uit angst), deze paniekaanvallen verdwenen doordat hij magnesium kreeg (dat weet ik omdat hij in die tijd nog geen pergolide kreeg, die was nog al lang in bestelling). Verder helpt magnesium bij die rare vetbulten en vetophopingen die veel cushing paarden hebben. Die bereharde manenkam verdwijnt ook in veel gevallen met magnesium.
Ik geef mijn paard dus magnesium omdat er heel veel dingen aangepakt dan wel ondersteund worden door het geven van 1 of 2 kleine schepjes Biomag per dag. En gelukkig heb ik ze ook zien gebeuren bij willy

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:23

ik wil ook biomag gaan bestellen via paardendrogist.nl koop jij altijd een pot van 1,5 kilo of 3 kilo? 3 kilo is aanzienlijk goedkoper.... wat is de houdbaarheid van en hoe lang doe je er mee?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:55

Aangezien wij er best lang mee doen, kopen wij de 1,5kg emmer. Volgens mij is deze nu ook in de aanbieding, dacht ik te zien toen ik hem net snel opzocht. Je voert namelijk echt maar een heel klein schepje of 2 per dag. Maar het blijft wel goed hoor, dus je kunt wat dat betreft ook rustig een grotere emmer kopen als je het maar goed droog houdt (dus emmer goed dicht doet) is er niets aan de hand.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:25

ik heb de 1,5 kg emmer besteld :)

ik lees veel over slechte weerstand van paarden met cushing... hebben jullie paarden een deken op in de winter? die van mij heeft er normaal nooit een op.....

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:27

Heeft iemand al iets gehoord/gelezen over die Cushinaze die bij de paardendrogist op de site staan (nouja, al aangekondigd meer dan)?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:55

Ik geef mijn IR paard de magnesium van Paardnatuurlijk. Maar dit is niet echt smakelijk (hoewel ze het wel eet). Hoe wordt de Biomag gegeten?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:27

Willy heeft bij ons nooit last gehad met het eten van de Biomag. Het is maar een klein schepje dat je hoeft te geven en wij geven het gewoon door zijn droge havens mueslie heen dan wel door de luzerne met beetje mueslie. Hij heeft het nooit laten staan. Ook onze jonge paarden die makkelijk wat dikker worden geven we wel eens een tijdje magnesium en ook daar geen enkel probleem met het eten. Ik denk dat het 1 niet vies is en 2 geen grote hoeveelheid is en dat vergemakkelijkt te zaak natuurlijk.

Overigens heb ik indertijd het geven van magnesium wel aan onze DA gevraagd en die zei :D ;) je lijkt wel een DA (omdat ik zo druk bezig was met dingen verzinnen die bij willy zouden helpen). Hij vond het dus een goed idee. En gevaar op overdosering is er wat hem en ook andere DA betreft niet gauw.

In de winter heeft Willy deken op, vanwege weerstand maar ook omdat cushing paarden vaak een "slecht werkende thermostaat" hebben. Ze zweten soms terwijl ze het toch koud hebben.. Ook het warmhouden van de spieren is natuurlijk van belang om stijfheid te voorkomen.