[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lennox

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:24

fjordido schreef:
het zou te verklaren kunnen zijn uit de "stapeling"theorie.
dwz dat door de jaren heen de histamine zich in het lichaam opstapeld en bij een bepaalde hoeveelheid problemen gaat veroorzalen.

Zoiets denk ik ook Iloon (ik ben Marijke trouwens Haha! )

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:24

fjordido schreef:
het zou te verklaren kunnen zijn uit de "stapeling"theorie.
dwz dat door de jaren heen de histamine zich in het lichaam opstapeld en bij een bepaalde hoeveelheid problemen gaat veroorzalen.

Had onze Leen Taal het toch wel bij het redelijke goede eind.... Knipoog

Henny bedankt weer voor de nuttige info!

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:53

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:08

jaa ik heb me er ook al wat in verdiept maar zoveel informatie Bloos

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:24

zo als ik nu wat wil vragen moet ik dan het hele topic door? Bloos

wil eigenlijk alleen maar weten, of je bij geschuurde manen de huid juist wat vet moet houden of absoluut niet, en wat voor middelen smeren jullie er dan op.

Wil best wat doorlezen maar 83 blz dan slaap ik een week niet Knipoog Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:28

ja,houd maar wat vet,want droog jeukt nog meer..
wat je kunt proberen?
jee neem maar wat,zijn zoveel middelen,uiercreme, zalf op basis van tea tree is ook heel goed.
ik heb voor mijn pony sweet itch dat werkt ook heel goed.
t is echt uitproberen Haha!

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 08:57

ellepel schreef:
ja,houd maar wat vet,want droog jeukt nog meer..
wat je kunt proberen?
jee neem maar wat,zijn zoveel middelen,uiercreme, zalf op basis van tea tree is ook heel goed.
ik heb voor mijn pony sweet itch dat werkt ook heel goed.
t is echt uitproberen Haha!

oke dank je wel Haha!

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:59

Ik gebruik Biohuid Olie van Leovet, dat vind ik een fijn smeerseltje.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:44

fjordido schreef:
__KELLY schreef:
hoe komen sommige mensen tog aan zoveel informastie over zomereczeem zoals henny_w Bloos ?

omdat die mensen zich erin verdiept hebben?
via dierenarts, praktijkgevallen, literatuur, internet... enz

Hahaha Kelly dat is zoals Fjordido ook schrijft, het resultaat van dik 25 jaar zoekwerk en ervaring.
Eerst een giga uitzoekerij gehad voor geschikt voer voor 2 sobere fjorden die intensief getraind werden voor endurance wedstrijden.
Dan kom je er al rap achter hoe krom voerfabrikanten hun voer aan de man proberen te brengen.
Toen 2x de fjordenmerrie gekruist met een prachtige friese hengst.
Resultaat 2 zomereczemers Boos!
Beide begonnen op hun 3e te schuren waarbij de ene alles tot bloedens toe kapot schuurde.
6 jaar lang van alles uitgeprobeerd en uitgezocht. Echt, ik was van tijd tot tijd de wanhoop nabij. Ik heb zelfs wel 's overwogen of ik de ene niet beter zou kunnen laten inslapen. Zo heftig had ze het te pakken. Zelfs in de winter ging ze door.
Sommige dingen hielpen een beetje maar over was het bij lange na niet.
Maarrr .... eindelijk dit jaar voor het eerst beide meiden helemaal zomereczeemvrij.
Wat een verademing. Normaliter hadden ze het vanaf eind april en in de nazomer en het najaar het meest te ergst.
Nu totaal geen problemen. Ze lopen al meerdere uren per dag in dik gras en zijn super te pas.
Geen jeuk, geen opgezette manenkam of staarwortel. Alles normaal.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:48

Nog even over brandnetels.

Vorige week had ik contact met een boswachter van 1 van de begrazingsgebieden in Nederland.
Daar lopen oa. een aantal paarden die in de winter hooi bijgevoerd krijgen ondanks het grote terrein wat ze ter beschikking hebben.
De boswachter vertelde dat de paarden in de winterperiode daar de wortels van brandnetels opgraven en eten naast het hooi !!!

Da's toch ook opvallend ?

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:52

.
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 01:33

fjordido schreef:
Naast het genoemde artikel heb ik nog een aantal wetenswaardigheden uit de humane geneeskunde gehaald:

"In het bloed heerst een evenwicht tussen calcium (kalk), fosfaat, vitamine D en bijschildklierhormonen. Deze stoffen kunnen elkaar beïnvloeden. Als de ene stof toeneemt kan hierdoor de ander afnemen, en andersom. Bij mensen met nierfunctiestoornissen is het evenwicht uit balans. Er ontstaat een te grote hoeveelheid fosfaat in het bloed. Dit kan onder andere worden behandeld met fosfaatbinders. Een voorbeeld van een fosfaatbinder is calciumcarbonaat. Calciumcarbonaat bindt zich aan fosfaten in maag en darmen, zodat er minder fosfaat wordt opgenomen in het bloed."

"Fosfaat zit alleen in produkten die eiwit bevatten."

Voor de paarden zou je dus kunnen concluderen:
- het succes van eiwitarme dieëten zou te maken kunnen hebben met de verminderde fosfaatopname
- fosfaat kan het beste voor de opname in het bloed worden gebonden, daar wordt dus m.n. calciumcarbonaat voor gebruikt (=krijt, voerkalk)
enz...

Heel interessant artikel Fjordido. Dank je.
Want wat zit er veel in jong gras en groeiend gras. Vooral in voorjaar, zomer en nazomer. Juist eiwitten !!!!
Wat verdragen veel zomereczemers niet. Juist dit gras.
Weer een puzzelstukje op de plaats van oorzaken voor zomereczeem.
Wat zit er in een hoog percentage in de GKM ? Calcium(natuurkalk) Knipoog
Wat ontbreekt er veelal in paardenweides ? Wederom kalk.

Het is zelfs zo dat als het paard teveel eiwitten binnenkrijgt de lever overbelast wordt. Dit heeft z'n weerslag ook op de nieren die grotere hoeveelheden afvalstoffen moeten verwerken.
Je paard hoeft nog niet eens nierpatient te zijn. Althans waarschijnlijk niet traceerbaar door de DA en toch hebben de nieren meer te verduren dan noodzakelijk.

Idem wordt vit. D genoemd.
Heel belangrijk voor de omzetting van Calcium in het lichaam.
Vit. D krijg je veelal binnen door de zon op de huid.
Wat gebeurt er met paarden die tegenwoordig de zomermaanden onder een deken staan en beschermd worden tegen de zon.
Ik vraag me af in hoeverre eczeemdekens kunnen gaan tegenwerken op de langere duur ivm. vit D.
Ik weet wel het is voor veel paarden de enige oplossing maar probeer dan in elk geval via het voer voldoende vit. D toe te voegen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 01:51

Madeliefjes schreef:
Henny_W eigenlijk wilde ik je ook nog vragen of je enig idee hebt over mineralen tekort bij traanogen. Ik heb meer verstand van koeien en daar komen namelijk ook traanogen voor bij tekorten van bepaalde mineralen. Misschien heb je daar ook een idee over. Die van mij heeft het ook buiten het zomerseizoen om namelijk.

Poeh ... het kan div. oorzaken hebben.
Bij de ogen denk ik meestal aan vit. A tekort. Flink wortelen bijvoeren of levertraan dat geeft vit. A en D.

Stel dat het om een andere reden een chronische irritatie is dan zou je eens een paar weken dagelijks de ogen kunnen uitwassen met kamillethee.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:54

@ henny_w :
Wat erg dan tot hoe verre ze het hadden .
dan heb ik echt gelluk met hoe mijn pony het vanaf dat ik hem 6 jaar geleden kreeg dat hij ook tot bloedens toe schuurt.
tot nu er veel aan gedaan hebben zoals allemaal zalfjes en cremes en shampo's uitgeprobeert en nu 1 gevonden te hebben die ze heel goed oppakt en de eczeemdeken is een uitkomst en niet strooien van kunstmest
maar hoe jij je errin verdiept heb vind ik echt knap dat je er echt zoo veel over weet !!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 14:18

Heeft er iemand ervaring met het omdraaien van dag en nachtritme in de zomer?
Dus overdag binnen en 's nachts laten grazen?

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:18

ik heb dat nog nooit gedaan maar ik denk dat ze het niet erg gezond is want zonlicht enzo is evengoed lekker gezond voor een paard dan in een donkere stal met kunstligt te staan en dan als het pas donker is ook zonder ligt buiten te staan maar dat is mijn idee ervan
bovendien heb je nu ook perfecte eczeemdekens die de paarden heel goed beschermen tegen de muggen

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:16

Franka_Vosje schreef:
Heeft er iemand ervaring met het omdraaien van dag en nachtritme in de zomer?
Dus overdag binnen en 's nachts laten grazen?

Ja, ik heb dit een paar weken gedaan afgelopen zomer omdat de wei ingesloten ligt tussen huizen en het hittegolf was, nergens schaduw en ik wou geen oververhitte paarden... Iedere dag mochten ze tot maximum 11 uur s'ochtends in de wei en dan op stal tot 21 uur ongeveer s'avonds. Ze kregen dan wel nog zonlicht in de uren dat ze s'ochtends buiten stonden. Maar toen bleek dat mijn haflinger overal begon te zweten op stal in de schaduw (stal staat onder bomen) heb ik het niet meer zo gedaan. En gewoon overdag buiten in de hitte in de volle zon...
Buiten zweette ze niet! raar he ..
Ze kregen wel elke dag een douche om af te koelen.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:10

Misschien staat er in alle vorige pagina's wel ergens een antwoord, sorry dan alvast, maar het zijn er wel erg veel om even te lezen Knipoog

Ik heb afgelopen winter een shetje gekocht, en die begon in het voorjaar ineens te schuren . Dus mijn eerste idee was zomerexceem, dus ik heb een dekentje voor haar gekocht, ze bleef wel wat schuren met het werd wel veel minder.

Nu komt het alleen, het dekentje is er nu al een tijdje af ( het is nu ook kapot) maar ze schuurt nog steeds heel erg. Kan dit nu nog van de zomerexceem komen of moet ik toch ergens anders een oorzaak gaan zoeken?

alvast bedankt!

gr marianne

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:27

het kan wel evengoed zomereczeem zijn dat hoeft je nu niet uit te sluiten want sommige paarden zien het schuren dan als gewoonten .
maar zal ook even kijken voor de andere mogelijkheden misschien ?

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:00

maar als het een gewoonte is, schuren ze dan ook echt zolang tot het open is enz? Ze heeft hele kale plekken in haar vacht door het blijven schuren..?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:14

henny_w schreef:
fjordido schreef:
Naast het genoemde artikel heb ik nog een aantal wetenswaardigheden uit de humane geneeskunde gehaald:

"In het bloed heerst een evenwicht tussen calcium (kalk), fosfaat, vitamine D en bijschildklierhormonen. Deze stoffen kunnen elkaar beïnvloeden. Als de ene stof toeneemt kan hierdoor de ander afnemen, en andersom. Bij mensen met nierfunctiestoornissen is het evenwicht uit balans. Er ontstaat een te grote hoeveelheid fosfaat in het bloed. Dit kan onder andere worden behandeld met fosfaatbinders. Een voorbeeld van een fosfaatbinder is calciumcarbonaat. Calciumcarbonaat bindt zich aan fosfaten in maag en darmen, zodat er minder fosfaat wordt opgenomen in het bloed."

"Fosfaat zit alleen in produkten die eiwit bevatten."

Voor de paarden zou je dus kunnen concluderen:
- het succes van eiwitarme dieëten zou te maken kunnen hebben met de verminderde fosfaatopname
- fosfaat kan het beste voor de opname in het bloed worden gebonden, daar wordt dus m.n. calciumcarbonaat voor gebruikt (=krijt, voerkalk)
enz...

Heel interessant artikel Fjordido. Dank je.
Want wat zit er veel in jong gras en groeiend gras. Vooral in voorjaar, zomer en nazomer. Juist eiwitten !!!!
Wat verdragen veel zomereczemers niet. Juist dit gras.
Weer een puzzelstukje op de plaats van oorzaken voor zomereczeem.
Wat zit er in een hoog percentage in de GKM ? Calcium(natuurkalk) Knipoog
Wat ontbreekt er veelal in paardenweides ? Wederom kalk.

Het is zelfs zo dat als het paard teveel eiwitten binnenkrijgt de lever overbelast wordt. Dit heeft z'n weerslag ook op de nieren die grotere hoeveelheden afvalstoffen moeten verwerken.
Je paard hoeft nog niet eens nierpatient te zijn. Althans waarschijnlijk niet traceerbaar door de DA en toch hebben de nieren meer te verduren dan noodzakelijk.

Idem wordt vit. D genoemd.
Heel belangrijk voor de omzetting van Calcium in het lichaam.
Vit. D krijg je veelal binnen door de zon op de huid.
Wat gebeurt er met paarden die tegenwoordig de zomermaanden onder een deken staan en beschermd worden tegen de zon.
Ik vraag me af in hoeverre eczeemdekens kunnen gaan tegenwerken op de langere duur ivm. vit D.
Ik weet wel het is voor veel paarden de enige oplossing maar probeer dan in elk geval via het voer voldoende vit. D toe te voegen.

Ok Henny en co. Jullie hebben veel weet van iets waar ik mee bezig ben, tis makkelijk om hier even de volledige samenvattingen voor handen te hebben. Haha!

Ik ben van plan om het bloed van mijn eczemer ook eens te laten onderzoeken, mijn veearts die is echter niet heel bekend met het fenomeen van eczeem-nieren/lever/magnesium/etc.. Mijn vraag is waar ik uitdrukkelijk naar moet vragen om te onderzoeken in de bloedstaal wat de oorzaak kan zijn van de eczeem.
Het vet gedrukte, geldt dit ook voor afwijkende calcium en magnesium waarden of zijn die wel altijd traceerbaar?
Hoe ga ik dan zorgen dat die afwijkende waarden terug naar hun goeie staat evolueren? Ik neem aan dat dit te maken heeft met de manier van voeren? (supplementen?)

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:40

Hoe is het nu met jullie eczemers die nog last hadden? Die van mij is helemaal jeuk vrij maar ben een paar weken geleden begonnen met Kiezelderma, Subli Semit en vitaminen/mineralen supplementen... Duss helpt dit, of is het seizoen gewoon voorbij?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:42

ap schuurt niet meer,maar als ik hem op zijn hals kriebel blijft hij dit toch wel erg fijn vinden Knipoog

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:56

Bij ons schuren ze nog af en toe, maar ik hoop dat het met dit weer snel over is. Lachen

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:31

Mijn niet eczeempaarden willen ook altijd gekrabt worden Knipoog