fjordido schreef:Naast het genoemde artikel heb ik nog een aantal wetenswaardigheden uit de humane geneeskunde gehaald:
"In het bloed heerst een evenwicht tussen calcium (kalk), fosfaat, vitamine D en bijschildklierhormonen. Deze stoffen kunnen elkaar beïnvloeden. Als de ene stof toeneemt kan hierdoor de ander afnemen, en andersom. Bij mensen met nierfunctiestoornissen is het evenwicht uit balans. Er ontstaat een te grote hoeveelheid fosfaat in het bloed. Dit kan onder andere worden behandeld met fosfaatbinders. Een voorbeeld van een fosfaatbinder is calciumcarbonaat. Calciumcarbonaat bindt zich aan fosfaten in maag en darmen, zodat er minder fosfaat wordt opgenomen in het bloed."
"Fosfaat zit alleen in produkten die eiwit bevatten."
Voor de paarden zou je dus kunnen concluderen:
- het succes van eiwitarme dieëten zou te maken kunnen hebben met de verminderde fosfaatopname
- fosfaat kan het beste voor de opname in het bloed worden gebonden, daar wordt dus m.n. calciumcarbonaat voor gebruikt (=krijt, voerkalk)
enz...
Heel interessant artikel Fjordido. Dank je.
Want wat zit er veel in jong gras en groeiend gras. Vooral in voorjaar, zomer en nazomer. Juist eiwitten !!!!
Wat verdragen veel zomereczemers niet. Juist dit gras.
Weer een puzzelstukje op de plaats van oorzaken voor zomereczeem.
Wat zit er in een hoog percentage in de GKM ? Calcium(natuurkalk)
Wat ontbreekt er veelal in paardenweides ? Wederom kalk.
Het is zelfs zo dat als het paard teveel eiwitten binnenkrijgt de lever overbelast wordt. Dit heeft z'n weerslag ook op de nieren die grotere hoeveelheden afvalstoffen moeten verwerken.
Je paard hoeft nog niet eens nierpatient te zijn.
Althans waarschijnlijk niet traceerbaar door de DA en toch hebben de nieren meer te verduren dan noodzakelijk.Idem wordt vit. D genoemd.
Heel belangrijk voor de omzetting van Calcium in het lichaam.
Vit. D krijg je veelal binnen door de zon op de huid.
Wat gebeurt er met paarden die tegenwoordig de zomermaanden onder een deken staan en beschermd worden tegen de zon.
Ik vraag me af in hoeverre eczeemdekens kunnen gaan tegenwerken op de langere duur ivm. vit D.
Ik weet wel het is voor veel paarden de enige oplossing maar probeer dan in elk geval via het voer voldoende vit. D toe te voegen.