[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 11:06

Dat van die stoma expert aan huis is wel een goede en die barriere etc! Ga ik zo eens in de groep gooien hier.

Even wat algemene antwoorden die ik bij meerdere voorbijbzag komen.
Buikje maken we steeds schoon zodat de mest er niet op blijft zitten. Sowieso 1x gewassen met babyshampoo (is zeepvrij dus irriteert niet) en tussen door met babydoekjes. We proberen het echt zo schoon mogelijk te houden om haar huid niet geirriteerd te laten worden. En we smeren de geirriteerde huid i, want helaas wel geirriteerd geraakt in utrecht waar ze had niet schoon maakten.

Jullie stellen mij wel weer iets meer op gemak. Ik hoorde ook van iemans die geopereerd is aan haar darmen dat de pijn het ergst was op 2/3weken, daar zitten we nu ook op ongeveer. Dus hopen dat het dat inderdaad is.

In Utrecht had ze trouwens ook onregelmatige ontlasting, dan weer vrij normaal maar wel lekker zacht en dan opeens weer koemest dun. Toen wisten zij ook niet hoe het kwam. Maar toen kreeg ze ook elektrolyten, dus dachten we misschien daardoor. Dat krijgt ze nu niet meer, dus die oorzaak iig weggenomen.
Dan blijft gras, weggenomen rectum en herstellende darmen over.
Alleen het ongemak lijkt hier erger geworden, misschien omdat ze sterker word en meer op ongemak reageerd? En inderdaad haar kapotte huid. Best lastig als je geen precieze oorzaak weet. Zodra de mest eruit is is ze ook weer kalm btw.

superpony schreef:
Hoeveel ervaring heeft Utrecht met stoma's bij paarden?? Kunnen zij niet eventueel met humane stoma verpleegkundige bijv eens overleggen??

Utrecht blijkt achteraf geloof ik niet heel veel ervaring te hebben met stoma's.

simodi schreef:
Nu de hier genoemde mogelijke oorzaken voor die dunne groene mest en het ongemak blijkbaar niet de redenen zijn, wat denk je zelf, en Utrecht, hoe het komt?

Lekker languit in de wei, ziet er relaxed uit. Ze zal ook nog steeds wel erg moe zijn.

Volgens mij weerspreek ik nergens de aangedragen mogelijken? Zoals ik al schreef hebben utrecht en wij geen idee.

Vannacht is ze weer alle keren zelf opgestaan. En het idee dat ze ietsje aangekomen is.

Oeps beetje lange post dit keer. :')

BigOne

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:15

Dat schoonmaken snap ik maar ook die babydoekjes en shampoo ontregelen de huid. Dikke laag vaseline onder de wond smeren (niet er op) en dan misschien wat minder vaak reinigen .

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:38

Bigone, waarom zouden babydoekjes de huid ontregelen?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 11:40

Dan zouden we in de mest smeren, lijkt mij ook niet bevordelijk en gaat de mest weer aankoeken? Terwijl we net die hele dikke laag aangekoekte mest eraf hebben gekregen. := :o
Ook lijkt mij dat de mest de huid meer ontregelen dan deze er af en toe even voorzichtig afvegen met een babydoekje zonder zeep. :)

Ze had vannacht bijna al haar hooi op en begon vanmorgen goed aan gaar biks en muesli. Knap paard.
Haar dag/nacht is nu echt; diep slapen, eten, diep slapen, eten. :z :Y)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:43

Zelfs de stoffen in babydoekjes kunnen irriteren, zeker bij huid die niet intact is. Bij geïrriteerde babybilletjes adviseren we ook om natte gaasjes te gebruiken ipv de gl (vaak ook nog geparfumeerde) babydoekjes. Diezelfde natte gazen worden ook gebruikt in de humane stomazorg.

Het idee van een stomaverpleegkundige raadplegen vind ik echt een goed idee. Misschien zit er wel één op bokt die meeleeft en anders zou ik gewoon het dichtstbijzijnste ziekenhuis hierover bellen in de hoop dat er een zit die dit een interessante uitdaging vindt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:57

Zo te zien is ze geschoren? Als het haar weer teruggroeit wordt de huid misschien minder kwetsbaar? En zeker zal het stoma dan minder opvallen. Maar dat is nu waarschijnlijk niet jullie eerste zorg.Ik volg met belangstelling en wens jullie een snelle revalidatie!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 12:39

Ja ze is aan alle kanten geschoren. :=

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:43

Kan natuurlijk ook zijn dat de huid wat geïrriteerder is door het terug groeien van de vacht. Ikzelf heb daar in ieder geval wel altijd last vak.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:56

Ik zou zelf zo min mogelijk aan de wond zitten omdat het dan het snelste geneest en de huid minder snel geïrriteerd kan raken. Fijn om te zien dat ze zichzelf al wat beter voelt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:00

maria1990 schreef:
Ik zou zelf zo min mogelijk aan de wond zitten omdat het dan het snelste geneest en de huid minder snel geïrriteerd kan raken.

Niet helemaal waar, insmeren is masseren en dat stimuleert de bloedsomloop en zorgt ervoor dat de genezing beter/ sneller verloopt. Afvalstoffen worden sneller verdreven.

Maar ik zou het nog wel met mate doen.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:06

Ja, dat bedoelde ik zelf ook om het met mate te doen!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:12

Gewoon door gaan hoe je bezig bent hoor, een vieze wond geneest niet, of slecht, of gaat later weer open omdat er toch nog troep uit moet. Schoonhouden en zorgen dat het niet indroogt, maar je bent super bezig. Volg je gevoel, het heeft jullie al tot hier gebracht. <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:19

Had je mn verhaal gelezen over de dunne ontlasting? En wat al herhaald werd ook, dat bij mensen wanneer het vocht niet meer goed onttrokken wordt, het ook dunner blijft bij een stoma. En ook scherper is.

Een stoma verpleegkundige weet te weinig van paarden, dus het handigste is als een stoma verpleegkundige en Utrecht in overleg gaan, zodat Utrecht de info kan omzetten naar voor het paard............
Het is niet 100% te vergelijken, zeker qua huid niet. Heb zelf wel smeersels gehad die echt super goed werkte, maar zie niet 1,2,3 in hoe die op een vacht gaan werken.

Het is gewoon afwachten tot de wonden geheeld zijn en de darmen gewend. Dit kan echt wel een lange tijd duren. Zelfs als je paard er straks weer top uitziet en gewend is, gaat herstel nog even door.

Als je echt tegen iets aanloopt kan je altijd nog gaan ondersteunen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:41

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 18:36

Ik denk dat men bedoeld, vaseline of sudocreme op de schone vacht aanbrengen zodat de mest geen kans krijgt om vast te plakken, als het goed is glijdt dat er vanaf.
En dan kan je nog bv 1 x per dag of wat nodig is dat eraf boenen en een nieuwe laag, dat zal minder bijtend zijn.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 18:47

Dat doen we dus :j

Ik ben nogal moe en hoofdpijn, dus lees ff niet bij verder. :o

Kya slaapt veel en tussendoor eet ze vrolijk gras, hooi, peen en zelfs biks.
Wel koud vandaag vond ik, leek zij minder last van te hebben met haar dikke deken.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 20:53

lizy29 schreef:
Kan natuurlijk ook zijn dat de huid wat geïrriteerder is door het terug groeien van de vacht. Ikzelf heb daar in ieder geval wel altijd last vak.

Jeuk? Of echt irritatie? Er begint op meerdere plekken wel haar terug te komen. :j

Onali schreef:
maria1990 schreef:
Ik zou zelf zo min mogelijk aan de wond zitten omdat het dan het snelste geneest en de huid minder snel geïrriteerd kan raken.

Niet helemaal waar, insmeren is masseren en dat stimuleert de bloedsomloop en zorgt ervoor dat de genezing beter/ sneller verloopt. Afvalstoffen worden sneller verdreven.

Maar ik zou het nog wel met mate doen.

We zitten er inderdaad zo min mogelijk aan, doen alleen de hoognodige verzorging. :)

Joscaa schreef:
Gewoon door gaan hoe je bezig bent hoor, een vieze wond geneest niet, of slecht, of gaat later weer open omdat er toch nog troep uit moet. Schoonhouden en zorgen dat het niet indroogt, maar je bent super bezig. Volg je gevoel, het heeft jullie al tot hier gebracht. <3

Dank je, hoop medische kennis hier en lezen ons overal goed in, winnen informatue in etc. :)

superpony schreef:
Had je mn verhaal gelezen over de dunne ontlasting? En wat al herhaald werd ook, dat bij mensen wanneer het vocht niet meer goed onttrokken wordt, het ook dunner blijft bij een stoma. En ook scherper is.

Een stoma verpleegkundige weet te weinig van paarden, dus het handigste is als een stoma verpleegkundige en Utrecht in overleg gaan, zodat Utrecht de info kan omzetten naar voor het paard............
Het is niet 100% te vergelijken, zeker qua huid niet. Heb zelf wel smeersels gehad die echt super goed werkte, maar zie niet 1,2,3 in hoe die op een vacht gaan werken.

Het is gewoon afwachten tot de wonden geheeld zijn en de darmen gewend. Dit kan echt wel een lange tijd duren. Zelfs als je paard er straks weer top uitziet en gewend is, gaat herstel nog even door.

Als je echt tegen iets aanloopt kan je altijd nog gaan ondersteunen.

Ja had het gelezen! Ook veel steun aan jouw berichtjes.

mysa schreef:
https://www.newpharma.nl/coloplast/9384 ... 21143905:s

Dit spul kun je op de randen van het stoma aanbrengen, met name op onderrand, die er niet zo strak uitziet en waar de ontlasting nu voor irritatie zorgt.

Zo even bekijken.

Ik ben weer bij geloof ik. :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:21

Rustig aan hoor. Het kost toch allemaal tijd en je zit er bovenop.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:26

mirjamalvaro schreef:
Dat doen we dus :j

Ik ben nogal moe en hoofdpijn, dus lees ff niet bij verder. :o

Kya slaapt veel en tussendoor eet ze vrolijk gras, hooi, peen en zelfs biks.
Wel koud vandaag vond ik, leek zij minder last van te hebben met haar dikke deken.

Mijn ervaring met vaseline is dat het binnen een paar uur weg is, als barriere tegen de mest heeft dat dan weinig nut. Sudocreme zit er vaak 12-24 uur later nog, zeker als je een beetje gul smeert. Dan krijgt de huid er onder de rust om te genezen, vaseline geeft die tijd niet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:27

De huid wordt langzamerhand ook weer sterker en zeer positief dat er weer haar aan groeit.
Op zich is deppen altijd beter dan smeren, want dan beschadig je de huid het minst. Ook bij aanbrengen van zalf.
Sudocreme is uitstekende creme, voor mens en dier ;-)

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:30

TS, ik weet niet of je het al geprobeerd hebt maar toen ons paard geopereerd was gebruikte ik zelf voor de wond dat overigens een flinke jaap was Vetramil Honingzalf. Ze heeft geen littekenvorming aan de wond overgehouden. Mijn dierenarts stond er toen versteld van hoe mooi de wond genezen was :)

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:52

Uhm ....even terug lezen. Ze heeft net 2 grote potten Mesitran honingzalf gekregen en smeert dit dus al.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:06

ikkedus schreef:
Uhm ....even terug lezen. Ze heeft net 2 grote potten Mesitran honingzalf gekregen en smeert dit dus al.

Lees jezelf ook even 83 pagina's terug? Misschien ook handig dat TS zelf het antwoord geeft i.p.v. dat het personeel dat voor haar doet ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:25

maria1990 schreef:
ikkedus schreef:

Lees jezelf ook even 83 pagina's terug? Misschien ook handig dat TS zelf het antwoord geeft i.p.v. dat het personeel dat voor haar doet ;)

Tja , hier personeelslid 298 , ik vind je opmerkingen niet zo leuk richting ts. Je stapt zo af en toe in om een opmerking te maken. Niet erg maar ts is zelf ook verre van gezond en om dan ook nog eens een aantal keren iets te lezen waar allang in voorzien is kost ook energie. Je bedoeld het ongetwijfeld goed maar misschien toch iets meer meelezen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:34

maria1990 schreef:

Als je alleen de berichten van TS leest zijn het maar 17 pagina's