[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:43

Kinke schreef:
die enting is een enting tegen ringworm. Dit is dus ook de enting waar ze hoefbevangen van kunnen raken. Het paard heeft kale plekjes op de ruggengraat? Niet in de manen?

Ja op de ruggengraat en een heel klein beetje in de manen en het paard staat nu niet onder de deken.

nameless

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:49

Tiwi1969

Oke dankjewel voor de uitleg over de entingen! Insol spreekt mij wel meer aan dan de andere enting, de rambo rish en derfen worden sowiezo aangeschaft!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:55

nameless schreef:
Dankjewel voor alle reacties!!
Ik ben vandaag even bij het paard wezen kijken en de staart is wel het ergst de staartwortel is helemaal kaal, voor de rest wat kale plekjes op haar ruggengraat. Het paard is 4 en nog niet zadelmak. Hebben jullie paarden ook last tijdens het rijden? En tijdens wedstrijden? Want daar stikt het soms van de warmte en vliegjes. Ik lees vooral veel over Derfen lotion, hebben jullie hier ervaring mee? Ook las ik over een inenting genaamd insol dermatophyton, kennen jullie dit? Haha sorry voor alle vragen :+

Hier geen last met rijden, alleen soms wat muggen maar dat is niet meer dan normaal.
Ik smeer Derfen lotion, is fijn spul! Alleen niet te vaak smeren, want daar is het te sterk voor.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:57

Claus heeft trouwens vakkundig het flapje van een van de sluitingen gesloopt. Hij is keurig bij het naadje los _O-

Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:03

tiwi1969 schreef:
Injectie waar ze hoefbevangen kunnen raken is met Dexametason en corticosteroïde. Dit zijn hormooninjecties, ik heb dat 1 keer gedaan bij mijn paard (Dexa), niet bevangen geworden maar wel een dikke rand in haar hoef. Dat was dus 1x maar nooit weer.

Insol is tegen schimmel/ringworm en is soms werkzaam tegen ZE maar lang niet bij alle paarden, voorzover ik weet is daar geen risico voor bevangenheid, maar dat kan je het beste even met je DA overleggen.
.

Helaas werd mijn Friese dame wel bevangen na die injectie. Uiteraard kun je nooit met 100% zekerheid zeggen of het hierdoor kwam. De veearts had destijds zo z'n bedenkingen erbij.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:34

Ik heb persoonlijk geen ervaring met die spuiten, al heb ik ooit in het verleden een pony 2x tegens schimmel laten enten toen de hele groep zo ongeveer onder de ringworm zat. Ik weet alleen niet of dat toen al dit middel was.
Mijn DA raadde het voor ZE sowieso af omdat het ook heel vaak niets doet. Voor Dexa kreeg ik wel de waarschuwing dit niet te vaak te doen. Warmbloeden wilde hij nog wel Dexa geven, koudbloeden en pony's niet omdat die gevoeliger zijn voor HB dan warmbloeden.

Morgen komt Cherise terug van de kliniek, alle weke delen in haar voeten zijn overbelast en in haar tussenpezen zit zowel links als rechts wat kleine verdikkingen, maar geen ernstige schade gelukkig.
Ze staat nu op aangepast beslag, wat precies weet ik niet want ik was er niet bij.
Geluk bij een ongeluk is dat ze 6 weken stalrust moet met stappen en dat ze dan dus niet veel met knutten in aanraking komt. Ze gaat in het midden van een grote schuur in een kraamstal zodat ze iets meer ruimte heeft.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:35

Hier ook een spuit gehad, welke weet ik niet precies meer, maar het heeft vrij weinig tot niets uitgehaald. Gelukkig is Claus niet bevangen geworden na de spuit, wist niet eens dat dat kon :oo

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:19

Het is niet dat ie het super warm heeft hoor, maar het is wel het eerste jaar dat ie eind mei niet klaar is met verharen. Misschien ook wel omdat het zo koel bleef inderdaad. Hij moet voornamelijk zijn nek en buik nog.
Ik ga even kijken bij voeding voor mijn andere vraag.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:02

LadyMadonna schreef:
[ [url=m/Zzu60R.jpg]Afbeelding[/url] ]
Frummel heeft een nieuwe jas!
Mensen hier ervaring met deze? Hals lijkt wat lang, maarja, pony heeft een korte hals ;)

Heb dit ook. De hals valt mee, vergeet niet dat je paard ook zijn hals strekt als hij aan de grond komt om bijvoorbeeld te grazen, dus dan is het overschot meteen weg.

Wat betreft de oren, mijn paard floept deze er zelf uit, maar geeft niet, als dit alles is. Zijn verder super sterke deken. Ik heb er steeds 1 in reserve voor als ik de andere was (1x per maand) omdat ze door de kleur snel vuil zijn (maar kleur is uiteraard voor de zon).

Verder wil ik even terugkomen op een eerder bericht. Ik was het deken op 40° met een voorwas van 30° en nooit geen problemen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:37

Hier ligt sinds vorig weekend een splinternieuwe Rambo Sweet Itch Hoody op, witte versie :)

Wat een deugd! Hals is lekker lang en luchtig, dus ik hoop, hoooooop dat de manen het eens overleven...

Paard staat 24/7 op zandpaddock met stal.
Krijgt 2x daags 3kg hooi 2de snit dat 20minuutjes geweekt wordt (wegens longprobleem vorige winter, moeten nog wat voorzichtig zijn)

2x daags 125gr Superfit Horse en 2x 100gr zemelen.

Verder zééééér beperkt gras.
Heb 2 onbemeste stukken, 1 kort stuk dat al eens afgegeten is en 1 onbegraasd stuk waar buiten wat dun graszaad niet vet veel op staat.

Ik probeer haar enkel op bewolkte dagen een half uurtje te laten grazen, dit is dan om 17h30-18h.

Iemand nog tips om het haar gemakkelijker te maken? :)

Bij de RSIH stikten de manen van mijn paard helaas ook gigantisch...

Hoop nu met de nieuwe Boett dat het dit jaar beter gaat :)

Fotootje van de nieuwe deken:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:37

Is er een andere kleur dan wit dan? :oo

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:21

Destination schreef:

Boett is er in 3 kleuren

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:21

ik persoonlijk ben niet zo een fan van die dekens (op je foto); Ik ken verschillende paarden wiens achterbenen opengeschuurd zijn en wondes vertonen door zweet en schuren van de elastiek. Ook is het een heel goed op dit deken over de hals te trekken. Ik persoonlijk voel meer voor het rambo sweet itch deken

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:31

Denk dat de verwarring hem zit in het "Hier ligt sinds vorig weekend een splinternieuwe Rambo Sweet Itch Hoody op, witte versie :)", maar het dusfeitelijk om een Boett deken gaat.

Mijn paard gaat nu de 3e zomer in met dit type 'pyjama/boett' dekens, en hij heeft nog nooit een wondje of schuurplek aan zijn benen of wat ook gehad hoor :n
En hij heeft een gevoelig huidje en wordt 's winters altijd geschoren, dus aan het begin v/h seizoen zit er nog weinig haar op de benen ter bescherming.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:07

Afbeelding
Zo loopt mijn vriendje er tegenwoordig bij. Nu heeft hij schone /nieuwe op zodat ik deze kan wassen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:41

Dat doe ik dus nooit, spoel hem eens uit en dat is het dan.
ding word toch meteen weer smerig :j

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:51

Marjo89 schreef:
Destination schreef:

Boett is er in 3 kleuren

Ik had het over de RSIH, want Mi_Amore zei dat ze hem in het wit had :)

Edit: Hier wordt de deken pas na het seizoen gewassen, 2 dekens wordt me toch iets te prijzig.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 06:50

Toch belangrijk om de eczeem dekens regelmatig te wassen ...
Stof en vuil en oud zweet en mest geven toch irritatie ...
Ik heb een zebra deken van Fedimax erbij nu . Helft goedkoper ...
Dus even afwachten hoe dat zich houdt .
De combo van shires is ook een fijne deken ... Wel minder stevig als de Rambo maar pasvorm is goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:59

Ik was de deken elke 3 weken.

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:53

was de deken ook 1x per maand.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:27

Als ik de pony was krijgt ze ook een schone deken om. Ze heeft er op het moment 4 :')

Maar wil er minimaal 2 hebben, niet alleen ivm wassen, maar áls ze 'm eens kapot heeft wil ik er direct een andere op kunnen leggen. Heb ook standaard een reserve op stal liggen (woon 18 km verder).

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:05

Ik heb 2 boett dekens en 2 Rsih dekens.
Gaat regelmatig in de was !

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:12

Hoe smeren jullie de bruiknaden in van jullie paarden?
Hij gaat niet even op zijn rug liggen met zijn pootjes omhoog -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:17

Gewoon arm er onder en insmeren? Zo doe ik dat wel.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:43

No_No schreef:
Hoe smeren jullie de bruiknaden in van jullie paarden?
Hij gaat niet even op zijn rug liggen met zijn pootjes omhoog -O-

Serieuze vraag ??

Gewoon smeren. Je arm strekken etc ..
Lijkt mij niet dat er andere manier is