Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:52

Lastig Urielle....

Ik herken gedeeltes bij de mijne (het stijf zijn, moeite op gang te komen voor hij voor echt los wordt). De heftigheid van het staken wijst natuurlijk op (veel of angst voor) pijn en dat kan kloppen met de KS, maar ze te lezen zit de bespiering tegen en is er ook al een hoop met het beestje gedokterd. Vind het lastig wat is zijn alternatief als niet-rijpaard? Gaat hij de weide op of hemelen? Want los van de KS zit het dier sowieso niet lekker in z'n vel en dat los je niet op met weide rust. Heb je al verder gekeken naar tijdelijke oplossingen in de rug? Bijvoorbeeld een keer in laten spuiten i.c.m. goede training (of inderdaad aquitraining) Uiteindelijk kan je ook voor meer rigoreuze dingen kiezen als operatie (wervels afslijpen of ligamenten doorsnijden) maar dan heb je alleen het bot-technische gedeelte opgelost en weet je niet of het paard überhaupt iets mis heeft qua voeding, spieren, bloed, etc.

Een klinische keuring onder het zadel? (of kan je er sowieso niet meer op?). Dat was voor mij i.i.g. heel leerzaam en verduidelijkend, maar goed mijne staakte ook niet en geen nijd, alleen stijfheid en het lastig vinden.

Ingewikkeld, het klinkt als 2 problemen/oorzaken (KS bot technisch) en 'iets' wat zijn algehele conditie niet goed maakt en dit verslechterd natuurlijk de prognose als rijpaard

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:16

Natalie36 schreef:
Da van de hofstede komt ook gewoon aan huis om adviezen te geven en te trainen. Ik kan jou paard zo niet beoordelen maar heb die van mij in samenwerking met da helemaal opnieuw moeten leren lopen. Als jij bereid bent om geduld te hebben met je paard is hij bereid om je te helpen en je ziet vanzelf wel waar je uitkomt. Als hij echt denkt dat je paard niet meer pijnvrij kan lopen verteld hij het je ook wel

Is dit naar mij gericht of naar Urielle?

Ik kan de hofstede niet meer thuis laten komen ik woon inmiddels 200 km verderop.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:21

Is die cushing test al gedaan? Die zijn tijdelijk gratis toch? Tot oktober.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:23

Momenteel mag ik er sowieso helemaal niet meer op. Aangezien hij echt ontzettend bloot is heeft de diernarts gezegd dat ik voor alleen de bespiering zeker een jaar moet uittrekken (hoewel de aquatraining echt hoopgevender klinkt) en voor het herstellen van het lichaam door medicatie ook een half jaar tot een jaar. Stel dat ze het volgende maand gelijk zouden vinden dan zou hij dus minstens veertien jaar zijn -O-
Heel rationeel zeg ik: Niet aan beginnen, paard heeft jaren pijn voor je geleden, van al die jaren dokteren had je een heel knap nieuw paard kunnen aanschaffen, het is niet gezegd dat ze er ooit achter komen wat hij behalve de ks mankeert en ik begin net aan twee jaar studie waardoor het financieel echt krap is en ik al die onderzoeken, medicatie en trainingen eigenlijk ook niet kan betalen. Maar de andere kant is het gevoel, ik heb hem tien jaar, we hebben heel veel meegemaakt samen in hoogtepunten en dieptepunten, hij was met zijn mooie uiterlijk en prachtige bewegen wel mijn toekomstdroom. Die had niet mogen eindigen op twaalfjarige leeftijd.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:26

Ik zou hem niet laten gaan vanwege de KS denk ik omdat daar volgens mij best mogelijkheden zitten, maar z'n algehele conditie baart me wel zorgen en die heeft hij zo hard nodig als hij (juist keihard) moet gaan trainen voor de bespiering...Dat kan hij dus niet...En inderdaad, na zoveel gedokter, vraag ik me af of je ooit de oorzaak ga achterhalen

rationeel geef je het antwoord denk ik al, geef het de tijd om je gevoel op orde te krijgen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:47

Abercrombie schreef:
Is die cushing test al gedaan? Die zijn tijdelijk gratis toch? Tot oktober.

Ja daar wacht ik nog op de uitslag. Bij het bloedafnemen was een extra buisje ook zo gedaan.

Bedankt allemaal alvast voor de reacties hier en via pb.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:54

Volg je gevoel. Sterkte.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:55

Ik ben een nieuw "trainingsmiddel" aan het uittesten; de worteltjesbal. Als je het zo ziet zou de rug er wel lekker soepel van moeten worden :))

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:13

Nou de verzekeringsmeneer is geweest en ik moest de merrie monsteren op t harde. Op de (kleine) volte werd ze weer onregelmaig ook.

Donderdag gaat hij de DA bellen waarom ze het paard zo snel afgekeurd heeft op basis van deze fotos. Daarna hoor ik weer iets.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:29

Urielle, ik vind het moeilijk voor je hoor. Die slechte conditie die hij nu heeft kan natuurlijk heel goed door pijn zijn gekomen, net als het verkrampen van zijn lichaam. Elvee zat ook echt helemaal vast, van het puntje van haar voorhoeven tot haar oren tot en met haar staart en tot en met haar achterhoeven. Ze is met mesotherapie behandeld op de lange rugspieren links en rechts, daarna een paar dagen rust, een aantal dagen aan de hand stappen en achtjes lopen, achterwaarts) en vanaf toen longeren met gogue ( dat was het advies, ik heb het met chambon gedaan omdat ik daar een beter gevoel bij heb). Dat weer een aantal dagen, tesamen met fysio-oefeningen die ik dagelijks bij haar moest doen. Daarna ben ik weer terug geweest en is ze weer bekeken, ze is daarna nog aan haar bekken behandeld door een chiropractoer ( bij de kliniek, op advies van de kliniek). Weer aan de hand lopen en de oefeningen doen, daarna weer longeren en daarna mocht ik er weer op. De eerste keer werd ik eraf gebokt, ze kon eindelijk bokken met een ronde rug... Vervolgens is mijn instructrice haar twee keer per week gaan rijden en ik ben blijven longeren en met haar aan de hand gaan werken. Na zo'n 9-10 maanden was ze beter dan ik haar ooit gekend heb, volgens mij heeft zij totaal geen last meer van de KS. In december 2013 begon ik te vermoeden dat het niet goed zat en toen zag ze er ook een stuk slechter uit, lang haar, bruine haren erbij terwijl ze zwart is, ze keek erg treurig, klink gek misschien, maar als ik haar nu zie, kijkt ze helder uit haar ogen en is het een blij en vrolijk paard.
Het heeft dus erg veel tijd nodig en die moet je er in kunnen en willen steken. Die meso-therapie zijn de kosten niet hoor, maar het kan de aanzet zijn tot meer ontspanning in de rug, waardoor het cirkeltje van pijn-pijn-pijn wordt doorbroken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:31

AC, dat is ook niet echt een bevredigend antwoord van de verzekeringsman... Sterkte ermee hoor!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:36

AC, lijkt mij moeilijk als de verzekering dan zo moeilijk doet.
Het vastzitten in het lichaam. Ja, mijn merrie kreeg de stempel zwaar overbelast in haar lijf ondanks dat ze minimaal werkte. Maar door haar rugproblemen moest haar lichaam altijd hard werken.. Ze verzuurde ervan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:39

Dus ondanks er niet op zitten toch last? Want hij is diverse keren op vakantie gezet maar dikker worden of relaxter ho maar.

Jet, dat klinkt ook hetzelfde, dat treurige heb ik nog letterlijk zo genoemd op de kliniek.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:48

Yep, ik reed al jaren niet meer. Ik gaf wel beweging onbelast. En dat was voor haar lijf al veel.
En hoewel mijne geen KS had, zijn er wel dingen vergelijkbaar. En een overbelast lijf door rugproblemen heb ik nu al maar meegemaakt. Zelfs bij mijn ruintje door een verkeerd zadel. Alles hangt zo nauw samen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:01

Ja, wat je hoort bij KS is dat rust niet goed is omdat ze dan de bespiering kwijt gaan raken die ze zo broodnodig hebben om hun doornuitsteeksels te ontlasten. Nu kan Elvee best een week weidegang hebben inmiddels en ik doe bijna nooit meer dan twee-drie dagen achter elkaar iets met haar, meestal zo om de dag, soms twee dagen achter elkaar. Maar de eerste periode deed ik sowieso iedere dag die fysio-oefeningen met haar en vorige zomer is ze een groot deel van de zomer nog 's nachts op stal gekomen. Dit jaar staat ze al sinds half april dag en nacht op het land, maar ik houd haar wel vaak warm met een dek. Hier in de kop van NH staat eigenlijk altijd wind en is het een stuk frisser dan verderop in het land, vandaar. Ik heb het idee dat kou ( of langdurige regen) haar op haar spieren slaat, waardoor ze de boel weer meer vast gaat zetten.

Toen ik haar kocht was ze een half jaar onder het zadel en ze was echt nog zo'n puppie met haar bijna vier jaar. Dus ik heb eerst een paar maanden alleen maar gelongeerd en aan de hand gewerkt om haar wat meer bespiering te geven en om haar ook wat beter op gewicht te krijgen, want ze was ook heel schraal. In april 2013 gekocht en in augustus pas erop gegaan. Niets wetend, niets vermoedend, maar wel een niet al te makkelijke dame. Toen dus in december het vermoeden dat er iets mis zat ( ik dacht bij haar schoft, die ziet er nogal vreemd uit), in januari 2014 bleek de KS...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:23

Wat ik goed vind werken, maar goed, daarin moet je wel doorpakken, is als ze echt slecht eruit zien eerst een half jaar op het land zetten. Het hapje stapje gebeuren zorgt ervoor dat ze hun skelet in het juiste model drukken, dan oppakken. Ik ben niet van het longeren, ik vind dat er veel te veel belasting op hun voorbenen komt en juist hun bovenlijn moeten ze gaan rekken en strekken om bespiering te krijgen. In combinatie van myoplast rijd ik zo paard eerst een maand in het bos, recht toe recht aan en vooral veel galopperen. Zodat ze echt moeten strekken.

Na die maand pak ik ze pas normaal dressuurmatig op en evt met 2 keer per week longe met een longeerhulp.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 07:10

Ja idd, dat rekken van die bovenlijn... Hellup. Dat krijg ik dus al eeuwen niet voor elkaar zonder gevecht onder het zadel en aan de longe laat hij zich niet meer vallen. Equitop Myoplast kreeg hij altijd bij toen ik nog trainde. Ik ben bang dat ik hem verder beschadig met longeren.
Welke fysiooefeningen doen jullie?

Zelf heb ik alleen paddock maar toen we nog wei hadden graasde hij ook niet. Altijd op wacht.

Die regen herken ik, hij lijkt dan ook nog 100 kilo lichter van de samengetrokken spieren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:00

Die van mij liep als een zonnetje. Prachtig door het lichaam, mooie houding, goed schakelen. Op de kijkerigheid en spanning na was er niks te merken. Ze was alleen extreem schrikkerig, echt heel erg kijkerig en springerig.

Ze kreeg een wond aan haar been en moest 2 weken op rust in de wei. Ik pakte haar daarna op en kreeg haar niet meer lekker aan de gang. Ze was sloom en stijf en dit werd steeds erger tot ze wel bevangen leek. Ik zag haar met de dag aftakelen. Toen werd ze kreupel maar beide kanten op. Dus aan beide voorbenen. Toen is ze op de kliniek binnenstebuiten gekeerd en toen bleek ze hele erge KS te hebben, klasse 4. Zelfs wervels die elkaar kruisten.
Ze zeiden dat door de goede training ze de ballen in de lucht kon houden, door de bespiering en door de training. Maar dat door de rust ineens alles als een kaartenhuis in elkaar viel. Toen viel ze door de mand eigenlijk. Die kijkerigheid schijnt ook vaker voor te komen bij KS. Als een soort van onttrekken aan het werk maar dan op een andere manier. Om die spanning in die rug om te zetten of kwijt te kunnen. Ze is nooit een staker geweest, altijd dat opzij springen en overal van schrikken.
Nu begrijp ik haar gedrag ook beter en zijn vage klachten ook verklaarbaar. Maar vaak merk je pas iets als ze uit hun ritme worden gehaald dus in haar geval even op rust werd gezet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:13

That makes sense. Bij mij is het idd pas goed begonnen na de peesblessure. Maar erger geworden met de jaren want toen was hij nog soepel en los.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:54

En nu zit ik met een prachtige merrie, 6 jaar oud, die op de wei loopt. En waar ik door verhuizing niet meer goed voor kan zorgen. Dus ik laat haar eind van de zomer (dat komt al eng dichtbij) inslapen.
Ik heb er over gedacht om haar weg te geven als fokmerrie of draagmerrie maar ik denk niet dat dit verstandig is. Je weet nooit wat er dan mee gaat gebeuren. In het beste geval zal er een hoop in gewroet en gevoeld worden (en het is al zo'n sensibel kruidje-roer-me-niet) en zal ze nog wat veulens brengen. Maar wat gebeurt er als ze niet bevalt? Als ze te sensibel is of niet dragend wordt?
En in het slechtste geval gaat ze toch de handel in met alle gevolgen van dien.
Ik denk niet dat ze dat verdiend heeft. Het is zo'n lief dier en ik denk dat ik de verantwoordelijkheid moet nemen en haar in moet laten slapen als ik er niet meer voor kan zorgen. Al is dit verschrikkelijk moeilijk omdat er ogenschijnlijk een gezond glimmend mooi en jong paard staat.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:18

Suzanne is dat een nakomeling van jouw zwarte "Lotje" als ik het mij goed herinner of een ander paard?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:25

Abercrombie schreef:
Suzanne is dat een nakomeling van jouw zwarte "Lotje" als ik het mij goed herinner of een ander paard?

Nee, dit is een ander paard. Lotje en haar nakomelingen heb ik niet meer. Die heb ik jaren geleden verkocht. Misschien had ik Lotje beter kunnen houden maar dat is altijd makkelijk praten achteraf.

Deze heb ik als veulen gekocht. Zelf opgefokt thuis en met 3 jaar laten keuren, PROK ggk. Toen zadelmak gemaakt en mee gaan rijden. Heel talentvol dier, echt fijn en goed paard. Tot bovenstaand verhaal.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:35

Toch bijzonder hoor, die jonge paarden (mijne idem). Hoop dat er de komende jaren nog veel onderzoek naar gedaan kan worden. Als de mijne toch klachten gaat geven gaat hij onder 't mes, maar goed die lijkt verder op die ene wervel na dus zowel klinisch als röntgen gewoon goed te zijn

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:52

Verstandige keuze Suzanne, zo dier wil je niet in de handel laten komen voor een paar centen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:00

R12312 schreef:
Verstandige keuze Suzanne, zo dier wil je niet in de handel laten komen voor een paar centen.

Nee maar het gaat me niet om de centen. Als ik zeker wist dat ze ergens blij bij iemand op het weiland kon lopen dan geef ik haar zo weg.
Maar dat risico wil ik niet lopen. Kans is heel groot dat ze dan doorverkocht wordt met alle gevolgen van dien.

Maar het is heel moeilijk om een prachtige jonge merrie te laten inslapen. Zeker als ze zo nog blij op de wei loopt.