[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:41

Is als voorbeeld :D derfen irriteerd bij m'n vz paard niet, bij mij ook. Maar dat wij hier geen last van hebben wil niet zeggen dat een ander niet op de producten reageert.
Befix irriteerd niet bij jou en je paard, dat lijkt mij geen garantie dat het bij niets en niemand zal irriteren.
Snap je?

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:59

ik snap je helemaal
tis zo dat de bestandsdelen die in befix zitten zo zijn dat er absoluut geen prik gevoel bij komt (net als die niet prikkende betadine zeg maar bij schaafwondjes) tenzij je paard allergies is voor 1 van de bestanddelen maar ja dat kan je natuurlijk ook niet weten vantevoren over t algemeen.

maar dit drijft een beetje af van t oorspronkelijke bericht dat het paard helemaal niks bij de manen accepteerd (ook geen borstel oid) :D

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:07

Hoe doen jullie het met de dekens met regen? :) (dan bedoel ik een model zoals de Rambo Sweet Itch, of EJ Sweet Itch)
De dekens zijn natuurlijk niet waterdicht en bij zo'n dag als vandaag, als het 's nachts plots gaat regenen, zou ik pas tegen 4en naar stal kunnen.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:08

zou je geen regendeken over de rambo kunnen doen.

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:09

Ik wil ten eerste niemand tegen het hoofd stoten maar ik vraag me af bij zomerexceem zoals ik het nu bij ons zie dat wij eind maart een deken op zijn gaan doen en geen problemen hebben met schuren en geen middeltjes hoeven te gebruiken dat andere mensen dat dan niet doen of te laat doen dan blijf je het probleem voor of zie ik dat verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:11

Ik heb gewoon de eczeemdeken over, hij heeft nergens last van.

@Urobi, ik hier ook niet hoor. Alleen zijn onbedekte hoofd, doe ik wat leovetolie in, om het wat vettig te houden en ik behandel eventuele wondjes. Maar alles wat onder de deken zit, daar smeer ik niks.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:13

xTesske schreef:
zou je geen regendeken over de rambo kunnen doen.

Pony staat eigenlijk dekenloos, maar mocht dat niet meer kunnen is dat eenmaal zo natuurlijk.

Maar het probleem is dat ze dan van 's nachts tot eind van de middag met een natte deken op staat, maar dat is dus geen probleem? :)

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:22

No_No schreef:
Pol is een goed idee, ik weet ook niet hoe, wat waar dat moet. Daarnaast is het misschien handig eerst een lijst te maken met producten en die in de pol te zetten

Zoiets dacht ik ook. Dus een lijstje met de meest voorkomende middelen en dan vragen wie wat tot volle tevredenheid gebruikt...zoiets? Dan krijg je een overzicht welk produkt bij de meesten het beste werkt :j

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:24

booo@ de normale exceemdekens kun je dag en nacht op houden hebben ze mij verteld

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:38

Mijn rambo sweetitch deken is vandaag binnengekomen!

*\o/*

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:20

Ok, misschien prikt het niet, maar is er een ingrediënt die jouw paard wel irriteert.
Net als bij mensen hebben ook dieren niet dezelfde huid.

Zo gebruikt iedereen hier enthousiast derfen, en bij die van mij wordt het dikke ellende.
Zo kan het met meerdere producten zijn.
Wat bij de 1 geen irritatie geeft, geeft het bij de ander wel.

En het hoeft maar 1 klein ingrediëntje te zijn wat het hem doet.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:00

Hallo, ik wou even vragen wat jullie doen als jullie paard last heeft van opengeschuurde wondjes precies op de plek waar het hoofdstel ligt, want mijn verzorgfjord heeft dat, en misschien dat jullie iets weten wat ik daar tegen kan doen, bijv. iets om om het hoofdstel te doen..

Groetjes

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:10

Ik kom nog even terug op de vraag of een ZE paard er baat bij heeft om naar de kust te verhuizen en daarbij werd de oplossing "eilanden" genoemd.

3 jaar geleden heb ik een jaarling met ZE naar Ameland gebracht, die was in 3 weken tijd helemaal opgeknapt, had al weer een paar cm haar op haar staart en ook de kale plekken in de manenkam waren weer behaard.
Ze stond bij een rijstal in een koppel jonge paarden, daar hebben ze een flink aantal ZE paarden die van de wal komen, allemaal goed opgeknapt. Bij een enkeling zie je nog wat lichte schuurschade aan de staart en manen, maar nooit tot bloedens toe.

Met mijn jaarling ging het zo goed dat ik besloten heb haar op Ameland te laten en haar niet meer op te halen. Natuurlijk in goed overleg met de eigenaren van de stal. Helaas is ze daar een half jaar later aan koliek overleden.
Neemt niet weg dat ik enorm blij ben dat ik haar zo'n mooie en jeukvrije zomer heb gegeven. *\o/*

Geen mooie foto maar geeft wel een goed beeld van hoe snel er verbetering kwam, hals zat ook onder de korsten en ontstoken plekken.
Afbeelding

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:13

donnar schreef:
Hallo, ik wou even vragen wat jullie doen als jullie paard last heeft van opengeschuurde wondjes precies op de plek waar het hoofdstel ligt, want mijn verzorgfjord heeft dat, en misschien dat jullie iets weten wat ik daar tegen kan doen, bijv. iets om om het hoofdstel te doen..

Groetjes

Ik had laatst iets grappigs gezien om het hoofd van je paard te beschermen ...

http://www.hefestion.nl/a-23445076/accessoires/kopstukonderlegger

:=

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:15

Mandyke schreef:
donnar schreef:

Groetjes

Ik had laatst iets grappigs gezien om het hoofd van je paard te beschermen ...

http://www.hefestion.nl/a-23445076/accessoires/kopstukonderlegger

:=

Haha ja ziet er leuk uit ja :D Maar het probleem is dat de wondjes net naast zijn oog en bij de neusriem zitten..

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:16

ellepel schreef:
MyKayleigh schreef:
Ik bedoel met niet te smeren dat ze echt gericht trapt zodra je met een fles (befix) in haar buurt komt, gewoon om in haar manen te smeren, ik pak nu iedere keer een beetje in stal zodat ze niet ziet dan ik het in mijn hand heb en zo probeer ik het een beetje in haar manen te smeren maar dan bijt en bokt ze.
Van sprays is ze weer niet bang, vliegen spray en anti klit geeft ze niets om, staat dan keurig stil.
Het is echt het smeren van iets in haar manenkam.
Het is echt een heel lief paard, heel braaf in alles alleen die manen zijn drama, niet te borstelen, kriebelen, smeren of wat dan ook, dan trapt, bokt en bijt ze direct.

ik weet dan wel 99% zeker dat je iets gebruikt wat zeer doet.
ander product gaan zoeken!

appie hefet momenteel echt dikke korsten met pus in zijn manen zitten,maar die behandel ik nu met hydrocortiderm tot het ergste weg is en dan gaat er huidolie van leovet overheen.
en als zijn deken dan gewoon heel blijft krijgt hij geen jeuk meer.
maar het proudtc wat je gebruikt doet je dier denk ik wel pijn,anders doet ze niet zo.
smeer het anders bij jezelf op en wondje en kijk hoe dat voelt?

stukje van t andere paard ben ik het met je eens, maar even over het stukje bij jezelf

waarom smeer je een zalf waar enkel cortico s in zitten op plaats waar, gezien de pus, een bacteriele secundaire infectie plaatsvind. Ik zou ook iets bij doen om de bacteriele component aan te pakken want vrees dat het anders niet gaat lukken (zeker omdat de corticos het imuunstelsel aanpassen). Ik heb bij mijn paard met mok ooit eens vorig jaar een combi van een zalf met cortico s (in mijn geval dogexzema wat wellicht ook zeker goed zou kunnen helpen gezien het zo fijn uitsmeerd in de manen echter daar zit ook een antibiotica en een antischimmel in, ook zinkoxide wat goed is voor de huid te herstellen dus ja dat is beetje wat je zelf wilt) met extra isobetadine wegens de bacterieen, smorgens de vloeibare vorm gemengd met de dogeczema savonds deed ik isobetadinegel op maar dat was vooral omdat het op de voeten was en snel af is op de manen uiteraard niet. Maar iets tegen de bacterien zou ik zeker niet over het hoofd zien in jou geval

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:17

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:26

/3 mmm volgens mij staat er verderop wel een eczeemdeken en is dit een vliegendeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:37

Das een vliegendeken, staat erbij ook.
De eczeemdekens bij die winkel zijn allemaal pagony achtige dekens.

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:02

Klopt inderdaad dat ik er niet bij in de buurt kan komen.
Niet borstelen, niet aanraken, echt helemaal niet, zelfs de teugels langs haar hals accepteert ze nu niet.
Het vreemde is dat ze dat bij haar oude eigenaar helemaal niet had, toen heb ik de manen gewoon geborsteld en er in gewreven (ik heb haar nu 4 weken)
De oude eigenaar (tevens ook fokker) heeft nooit iets gedaan tegen de eczeem, hij zorgde voor veel schuur mogelijkheden maar verder helemaal niets, haar manen en bovenkant van de staart zijn er dan ook vrijwel af.
Staart is wel helemaal rustig inmiddels, daar liep de pus en bloed uit, maar met wassen en smeren met befix is die helemaal rustig, daarom vind ik het zo vreemd dat ze zo agressief reageert op het smeren van haar manen.
Befix laat ik overigens volledig in de kast staan.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:04

ik denk dat de vorige eigenaar om dat gedrag er niets aan deed,omdat ze het niet toelaat :j

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 00:53

Heb je al eens grondwerk met haar gedaan?
Beginnen met aaien met een hand vanuit haar rug richting de schoft, als je voelt dat ze moeilijk wilt doen ben je al te laat, leren net voor dat punt te stoppen. Als ze reactie geeft, kan al een oor zijn naar achteren dan begin je opnieuw vanuit haar rug. Stapje voor stapje tot je haar kan aaien daar. Ze zal wel onder de indruk zijn en gaan kauwen of haar hoofd laten zakken, briezen. Is ze braaf laat ze het toe klaar. Laat ze alleen haar schoft toe zonder problemen ook klaar. Stapje voor stapje. Je voelt zelf wel aan haar reactie hoe ver je kunt gaan. De volgende keer een stapje meer, bijvoorbeeld aaien met een handschoen aan. Daarna aaien met spuitbus of creme op je handschoen. Bij mijn haf werkt dat erg goed, hij wordt gek van een spuitbus maar ik kan nu zijn hoofd en manen behandelen met derfen of vliegenspul op handschoen zonder problemen. Clickeren kan ook een uitkomst zijn, succes!

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:21

de sectolin deken is ook een vliegen deken en werkt ook bij onze merrie met zomerexceem

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:29

Reiniginskuren:
-Puur

Vliegen sprays:
-

Overig:
-urine

Shampoo's:
-Tea tree
-Betadine
-Teer